Урок математики в 6 класі
Тема: Розв’язування задач економічного змісту за темою “Відношення. Пропорції” Мета:
- домогтися засвоєння учнями змісту понять «Відношення»,
«Пропорції»;
- формувати вміння застосовувати набуті знання і навички до розв’язування задач економічного змісту;
- розвивати навички самостійності, винахідливості, логічного мислення, самоконтролю, уваги;
- формувати самоосвітню, інформаційну та економічну компетентність учнів;
- розширювати світогляд учнів;
- виховувати почуття колективізму, необхідності здобувати знання для майбутньої професії, бути корисним для людей і Батьківщини. Тип уроку: закріплення вивченого матеріалу Форми роботи: індивідуальна і колективна.
Форма проведення: економічний симпозіум
Обладнання: малюнки, картки, роздавальні матеріали, мультимедійна презентація.
План уроку
І. Етап орієнтації
1. Організація навчальної діяльності
• Перевірка присутності учнів на уроці.
• Психологічна настанова на продуктивну працю. Визначення настрою за спец картками.
2. Мотивація навчальної діяльності Бесіда.
ІІ. Етап визначення мети
Визначення теми уроку (інтерактивна вправа «Розшифруй слово») Колективне обговорення мети уроку, очікуваних результатів від уроку: «Дерево рішень».
ІІІ. Етап проектування
Складання плану роботи на уроці, вибір методів та прийомів реалізації.
ІV. Етап організації виконання плану діяльності
1. Актуалізація опорних знань учнів за темою “Пропорції.
Відношення.”
• Історична довідка «Пропорція в нашому житті»
• Фронтальне усне опитування. Інтерактивна вправа “незакінчене речення”. “Аукціон путівок на економічний симпозіум”.
• Усна робота.
• Письмове завдання: складання істинних пропорцій.
• Колективне розв’язування задач за зразком (метод «Мозковий штурм»)
2. Систематизація навчальних досягнень (вмінь і навичок)
• Самостійна робота (на картках)
V. Підсумок уроку
• Підсумкова бесіда (інтерактивна вправа «Незакінчене речення»).
VI. Домашнє завдання (на картках)
VІI. Рефлексія
• Визначення настрою за спец картками, «Дерево рішень».
• Самооцінка за роботу на уроці.
Хід уроку
І. Організація навчальної діяльності
Урок щоб легко нам почати,
Слова важливі прошу пам’ятати, Що Божа ласка душу очищає
І розум благодаттю наповняє. Урок. Які асоціації у вас виникають?
Сподіваюся, що на цьому уроці нас чекає успіх, радість, усмішка, за умови, якщо ми будемо працювати організовано з розумними, кмітливими, дітьми і будемо компетентними в запропонованих задачах.
Уроки бувають різні: сумні і веселі, звичайні та творчі. Дуже хочу, щоб сьогодні ми разом створили цікавий, змістовний, творчий урок.
Оживімо його!
(Показую малюнок хлопчика) Нашому уроку потрібна:
«голова» - будемо міркувати і замислюватися;
«очі» - ми будемо дивитися, бачити і придивлятися;
«вуха» - будемо слухати, чути і прислуховуватися; «рот» - будемо спілкуватися, розмірковувати; А головне «серце» - адже, як говорив А. Екзюпері:
«Шукати потрібно серцем – найголовнішого очима не побачиш!»
Пропоную вам на картках визначити
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Я пропоную звернути увагу на девіз, який я підібрала до нашої роботи:
Розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку,
уяву.
(В.Гюго)
Бажаю вам, щоб ці ключі допомогли сьогодні отримати високі результати. Бажаю вам успіху. Ваш успіх залежить від вашого уміння спілкуватися, допомагати один одному. Успішна дитина добре вчиться, старанна, розумна, має досягнення в навчанні, спорті, малюванні.
Успішна сім’я добре забезпечена, має житло, можливість вчитися і працювати.
Успішна країна, якщо в ній люди мають роботу, працюють заводи, фабрики, обробляються сільськогосподарські поля, йде будівництво житла, діти мають можливість вчитися, займатися спортом, музикою, танцями, подорожувати.
А щоб країна досягла успіху, кожен з нас повинен бути успішним і вчитися цьому треба вже сьогодні, щоб приносити користь Україні.
Тому сьогоднішній урок ми проведемо у формі економічного симпозіуму і покажемо, як ми можемо застосовувати набуті знання для розв’язування економічних задач.
Адже, «Всяка теорія цінна для практики». Урок проведемо за таким планом:
Таким шляхом ми прийдемо до знань, до успіху!
Очікувані результати
Напишіть на листочках очікувані результати від нашого уроку, що б ви хотіли навчитися, дізнатися?
А вкінці уроку ми повернемося до дерева рішень!
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів за темою “Пропорції.
Відношення.”
Щоб дізнатися тему уроку, нам необхідно виконати наступне завдання, яке пропонує нам розшифрувати слово. Для цього нам необхідно перевести звичайні дроби в десяткові, а десяткові представити у вигляді відсотків.
Усне завдання (визначити зашифроване слово)
Етап визначення мети уроку
Отож, сьогодні наш урок присвячений пропорціям. Давайте разом сформулюємо мету нашого уроку.
Добре, а зараз трішки повторимо матеріал, вивчений на минулих уроках.
Скажіть, будь ласка, що називається відношенням? Відношення чисел показує…
Знайдіть значення відношення
Отримані рівності називаються ПРОПОРЦІЯМИ.
Отож, пропорція! Це не просто математичне поняття. На думку митця Луки Пачіолі, навіть, божественне. Грекам воно замінило теорію дійсного числа і таким чином допомогло створити найкращий шедевр – геометрію. Воно – душа гармонії. У ньому слова архітектора, міцність споруд, чудеса мистецтва. І вона просто панує в природі.
Історична довідка (виступ учнів)
Щоб потрапити на економічний симпозіум, кожен з вас повинен одержати перепустку, яку можна придбати на аукціоні.
Аукціон проводиться у вигляді фронтального опитування (інтерактивна вправа “незакінчене речення”)
Кожен з вас одержав путівку. Молодці! Час вирушати на економічний симпозіум. Ви багато знаєте, подивимося, що вмієте.
Усні вправи
|
Письмово Складіть істинні пропорції з чисел 1, 3, 5, 15. Яка ж пропорція називається істинною?
Вчитись можна тільки весело… Щоб перетравлювати знання, потрібно поглинати їх з апетитом. (А.Франс)
Подивимося, чи з апетитом ви поглинаєте знання і перетравлюєте їх.
Запрошую на бізнес - ланч.
Робота в парах
1. За 1 год у млині змололи 9 т. борошна. Скільки тонн борошна можна змолоти за 7 годин? (97 63т).
2. 5кг печива коштує 80 грн. Скільки коштує 10кг печива? (160 грн)
3. Поділити 1000 грн пропорційно до чисел 2, 3, 5. (200 грн, 300 грн, 500 грн)
4. Поділити поле 100га для посіву пшениці, гречки і кукурудзи пропорційно числам 6, 1 і 3. (60га – пшениця, 10га – гречка, 30га - кукурудза)
5. Знайти невідомий член пропорції: 4 : х = 5,6 : 0,07.
ІV. Узагальнення і систематизація знань учнів
Розв’яжемо задачі
Колективне розв’язування задач
До нас дійшла задача від продавців. Давайте їм допоможемо!
Задача 1. Скільки коштує 2,5кг цукерок, якщо 2кг коштує 45 грн.
Відповідь: 2,5кг цукерок коштує 56,25 грн.
Давайте подивимося, яка задача поступила до нас на економічний симпозіум від кондитерів. (задачу виймає вчитель із конверта, надісланого на симпозіум).
Задача 2.
Колективне розв’язування задач (біля дошки) Ø Для приготування варення беруть смородину, малину та цукор у відношенні 3:4:5. Під час варки варення втрачає 60% своєї маси. Скільки кг кожного інгредієнта треба взяти, щоб отримати 16 кг готового варення? |
Розв’язання. 1) Скільки відсотків становить готове варення?
100% - 60% = 40%
2) Скільки потрібно взяти кг смородини, малини і цукру, щоб отримати 16кг готового варення?
16кг готового варення – 40%
х кг малини, смородини і цукру – 100%
16: х 40:100
х 40кг
3) Скільки потрібно взяти смородини для варення?
10кг
4) Скільки потрібно взяти малини для варення?
13кг
5) Скільки потрібно взяти цукру для варення?
405 50
16кг
12 3
Відповідь: 10кг смородини, 13 кг малини, 16 кг цукру.
Задача 3.
Ми вже допомогли продавцям, кондитерам і хімікам, але кожен із вас, хто прибув на симпозіум, має свої професії. Серед вас є, напевно, майбутні фермери, пекарі, кулінари, будівельники, банкіри, промисловці. Давайте вирішувати конкретні задачі.
Вчитель роздає в конвертах самостійну роботу для учнів (пекарів, кулінарів, фермерів, промисловців, банкірів, будівельників).
Самостійна робота (УЧНІ ЗА КОМП’ЮТЕРАМИ)
Задача 1. Щоб виготовити замазку, беруть вапно, житнє борошно, олійний лак у відношенні 3: 2: 2. Скільки потрібно взяти кожного матеріалу, щоб мати 4,2кг замазки? (2 бали)
Задача 2.Визначити скільки потрібно взяти цементу, піску й щебеню для виготовлення 140м3 бетону, якщо за об’ємом вони знаходяться у відношенні 1:2:4? (2 бали)
Задача 1. З 0,3 т свіжих яблук виходить 57кг. сушених. Скільки можна одержати сушених яблук з 2,1 т свіжих? (2 бали)
Задача 2. 100кг цукру треба поділити пропорційно числа 9, 8 і 3 для випічки печива, для приготування кремів та для морозива. (2 бали)
Задача 1.За 5 год. у млині змололи 45 т. борошна. Скільки тонн борошна можна змолоти за 7 год? (2 бали)
Задача 2. З 2 ц пшениці одержали 1,8 ц борошна. Скільки пшениці треба заготовити, щоб за тих самих умов мати 1 т борошна? (2 бали)
Задача 1. З 0,5 т руди можна виплавити 0,3 т чавуну. Скільки тонн чавуну можна виплавити з 3 т руди? (2 бали)
Задача 2. Для виготовлення порцеляни беруть 25 частин глини білої, 2 частини піску і одну частину гіпсу. Скільки кожного з цих матеріалів треба взяти, щоб отримати 280кг суміші, з якої виготовляють порцеляну? (2 бали)
Задача 1. Щоб засіяти 8га поля, витратили 14 ц. зерна. Скільки потрібно зерна, щоб засіяти 12га поля? (2 бали)
Задача 2. З 21 т бавовняного насіння одержали 5,1 т олії. Скільки олії можна одержати з 7 т бавовняного насіння? (2 бали)
VI. Підсумок уроку.
Сьогоднішній урок був присвячений економічним проблемам, задачам, які ми намагалися розв’язати за допомогою пропорцій. З економікою тісно пов’язаний і бізнес – це справа, яка приносить прибуток. А чи маємо ми який-небудь прибуток із цього симпозіуму, що був уроком математики? Чи досягли ми успіху?
Взагалі, математика – це не бізнес, але справа дуже прибуткова для розуму! Отже, наш прибуток у розумі, а розум людський має три ключі, що все відмикають: знання, думку, уяву. (В.Гюго) Інтерактивна вправа “Незакінчені речення”.
VII. Домашнє завдання
Пропорції в житті Ø На пошиття 9 сорочок потрібно 18,9 м тканини. Скільки метрів треба на пошиття 12 таких сорочок? Ø 6 однакових труб заповнюють басейн за 24 хвилини. За скільки хвилин заповнять басейн 9 таких труб? Ø Бригада з 8 осіб виконує завдання за 12 днів. Скільки осіб зможе виконати це завдання за 8 днів, працюючи з тією ж продуктивністю? Ø З 9,6 кг
помідорів отримують 4 л томатно |