Закріпити навички ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове, вміння розв'язувати задачі на рух та на зведення до одиниці; удосконалювати обчислювальні вміння і навички. Розвивати логічне мислення, пам'ять. Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення математики.
Тема:Дія ділення. Властивості частки. Задачі на рух і на обчислення площі.
Мета. Закріпити навички ділення багатоцифрових чисел на одноцифрове, вміння розв’язувати задачі на рух та на зведення до одиниці; удосконалювати обчислювальні вміння і навички. Розвивати логічне мислення, пам'ять. Виховувати пізнавальний інтерес до вивчення математики.
Обладнання. Картки, гра «Ніч – день».
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Добрий день, діти!
Любі друзі, погляньте в вікно:
За вікном ще зима владарює!
Стрімко їде вона на санчатах
По країні до хлопців й дівчаток.
„ Математика- цариця наук”.
неї є багато сюрпризів для вас. Поперше це чудові сніжиночки, які
покажуть Зимі, як ви вмієте усно рахувати і самостійно працювати.
ІІ. Контроль, корекція та закріплення знань.
1.Усні обчислення.
1) Гра «День – ніч» ( на сніжинках, у групах, диктує спікер)
На слово «Ніч» учні кладуть голови на парту і заплющують очі. Спікер диктує «ланцюжок» виразів, діти знаходять їх значення.
Коли спікер промовляє слово «День», учні піднімають голови і дають відповідь. Спікер називає остаточну відповідь. Так гра повторюється декілька разів.
45 : 5 60 : 12
+57 *18
: 3 - 46
-7 : 4
: 3 ( 11 )
( 5 )
2) На карточках, для кожної групи.
1 год 45 хв + 15 хв ( 2 год )
2 доби : 6 ( 8 год )
3 роки 4 міс. : 4 (10 міс. )
3) Яку відстань подолав автомобіль, якщо 3 год він їхав зі швидкістю 60 км/год, а 4 год – зі швидкістю 50 км/год. ( 380км )
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
-Ви всі знаєте, що Зима багата на свята.
-Які зимові свята ви знаєте?
( Свято Святого Миколая, Новий рік, Різдво, Водохреща...)
Одного разу прийшла Дія Ділення додому після складного робочого дня дуже втомлена. Умостилася зручно на дивані перед телевізором і зітхнула: «Я, звичайно, дуже пишаюся тим, що працюю в такому важливому офісі «Математика», але ж роботи настільки багато, що й вгору нема коли глянути. Кожнісіньку секунду потрібно працювати з числами, а це ж якої точності потребує! Добре було б якби я лише математичну дію виконувала та знаходила у скільки разів одне число більше або менше другого, так ще й величини-відвідувачі постійно в прийомній товпляться. Ось, наприклад, учора 1 метр півгодини спокою не давав: «А скажіть у скільки разів я більший від 1 сантиметра? А від 1 дециметра? А від кілометра я менший? У скільки разів?» навіть голова від нього розболілася. А сьогодні, коли в 6 класі учні розв’язували задачу на рух, то виявилося, що коли поділити відстань на час, то взагалі нова величина виходить – швидкість. Ні, самій в усьому розібратися – це занадто багато роботи. Самій і не впоратися. Найму я, мабуть, собі помічника. І нехай він відповідає за відношення чисел і величин, тобто частка . Так і назву його – частка.
- Як називаються числа при діленні?
1. Пояснення вчителя.
1 кулька
-Діленням називається дія, за допомогою якої за добутком та одним із множників знаходять другий множник.
6•4=24 24:4=6
Число 24 називається діленим, 4- дільником, 6- часткою.
У множині натуральних чисел дія ділення не завжди виконується.
Наприклад, щоб поділити 50 на 6, треба знайти таке число х, для якого
6•х=50. Такого натурального числа не існує, бо 6•8=48, а 6•9=54.
У множині натуральних чисел завжди можливе ділення з остачею:
50:6=8(ост. 2).
-Наведіть приклади на ділення без остачі та з остачею.
2.Закріплення вивченого матеріалу.
2 кулька
Пояснення вчителем - властивості частки.
1)120:(2•3)=120:2:3=60:3=20
-Щоб поділити число на добуток двох чисел, достатньо поділити це число
на один з множників, а потім результати поділити на другий множник.
2) ( 48+ 36):6=48:6+36:6=8+6=14
- Щоб поділити суму чисел на дане число, достатньо поділити кожний доданок на це число і додати здобуті частки.
3) (90-21):3=90:3-21:3=30-7=23
-Щоб поділити різницю чисел на дане число, достатньо поділити на це число зменшуване і від’ ємник, а потім від першої здобутої частки відняти другу.
Ці властивості частки застосовуються при виконанні обчислень.
3 кулька
144:6=144(2•3)=144:2:3=72:3=24
216:4=(200+16):4=200:4+16:4=50+4=54
196:4=(200-4):4=200:4-4:4=50-1=49
№ 636 ( під шторкою – 1 журналіст від кожної групи)
846 : 2 = (800 + 40 +6) :2=400+20+3=423
450:6=(420+30):6=70+5=75
693:3= ( 600+90+3):3= 200+30+1= 231
3.Задачі, які розв’язуються дією ділення.
№637 виконати фронтально.
4.№641 виконати усно.
5. №5639 пояснити розв’язання кожного прикладу.
ІІІ. Фізкультхвилинка.
ІV. Розвиток математичних знань.
1.Задачу № 642 розв’язати колективно.
-З яких двох частин складається уся відстань?
-З яких двох частин складається шуканий час?
- Які величини треба мати, щоб знайти цей час?
- Як можна знайти другу частину відстані?
- Чи відома нам перша частина відстані?
- Про що дізнаємося у першій дії?
- У другій? У третій? У четвертій?
Учні з достатнім рівнем розв’язують задачу діями, з високим рівнем знань – виразом. Учні із середнім і початковим рівнем знань записують розв’язання під керівництвом учителя.
V. Підсумок уроку.
-Що цікавого ви дізналися на уроці?
Виконайте ділення, застосувавши властивість частки: 224 : 4; 936 : 3; 570 : 6.
VІ. Домашнє завдання.
Виконати завдання № 643,644.