Урок математики в 6 класі з теми "Довжина кола. Площа круга"

Про матеріал
Власна розробка уроку математики в 6 класі з теми "Довжина кола. Площа круга" виконана вчителем математики Судобицької ЗОШ І-ІІ ступенів Дубенського району Шереметою А.М.
Перегляд файлу

Конспект уроку математики в 6 класі  з теми «Довжина кола. Площа круга».

Формування компетентностей:

предметна  компетентність :  розглянути залежність між діаметром кола та його довжиною; ввести поняття про число П ; ознайомити учнів з формулами для обчислення довжини кола і площі круга; сформувати вміння застосовувати ці формули до розв’язування задач;
ключові компетентності :
математична компетентність – оперувати числовою інформацією, геометричними об’єктами на площині;
спілкування державною мовою  - чітко , лаконічно та зрозуміло формулювати думку; розуміти , пояснювати  і перетворювати тексти математичних задач;
спілкування іноземною мовою -  спілкуватися англійською мовою з використанням математичних понять , вміння записати математичні терміни англійською мовою.

Тип уроку : засвоєння нових знань і вмінь . 

                                          Хід уроку

І. Мотиваційний етап.

Доброго дня всім! Рада вас бачити! Чи готові всі до уроку?

Одним із домашніх завдань було знайти , як читаються деякі математичні терміни англійською мовою. Тому відповідаючи на мої запитання прошу назвати ці терміни українською мовою і англійською  та записати на дошці по- англійськи.

На минулому уроці ми з вами розглянули геометричні фігури, для побудови яких потрібен спеціальний прилад. Як називається цей прилад ?

( циркуль  , compasses  )
Які фігури можна накреслити за допомогою циркуля ?
( коло ,   circle               і круг , round  )
Чи вірно ,що одну й ту саму фігуру можна називати колом або кругом ?
(ні , бо коло – це лінія ,а круг – частина площини )
Як називають точку , відстань до якої від усіх точок кола однакова ?
( центр , centre )
Як називають відрізок , який сполучає центр кола з будь- якою точкою цього кола ?
(радіус ,  radius )
Як називають хорду , що проходить через центр кола ?
(діаметр ,  diameter )
Як називають частини , на які дві точки поділяють коло?
(дуга , arc  )
Як називають частини , на які два радіуси поділяють круг ?
(сектор ,  sector  )

ІІ. Цілевизначення і планування.

    У 5 класі ми з вами готували виставу «Геометричний  з'їзд». Зараз я б хотіла нагадати вам уривок з цієї вистави. Допоможуть мені в цьому Оксана і Максим, які виконають ролі Кола і Кулі.  (  додаток 1 )

Подякуємо Оксані і Максиму, а я хочу звернути вашу увагу на відношення, про яке йшлося у виставі. Це відношення довжини кола до його діаметра.  Виконуючи домашнє завдання, ви, мабудь, помітили, що якщо збільшити радіус, то і сама лінія кола теж буде довшою. Пропоную зараз обчислити це відношення.

 Клас ділиться на три  групи. Кожна група одержує інструкцію  ( додаток 2 ),  комп'ютерний диск  і мірну стрічку . Хочу попередити , що результат може бути нескінченним десятковим дробом.( Групова робота учнів )

Заслуховуємо представників команд.   (   37 см : 11,5 см = 3,16 )

      Зазначимо, що для всіх випадків відношення довжини кола до довжини діаметра є тим самим числом. Це число особливе і має спеціальну назву – число «пі». Повідомлення про це число підготував Павло. Надамо йому слово

 ( додаток 3 ).

Запишіть в зошити і будемо використовувати  при обчисленнях :   П= 3,14.

Діти, як ви думаєте,чи має практичне застосування спосіб , яким ви вимірювали довжину кола?   ( Міркування учнів )

Отже, існує інший спосіб , за яким ми зможемо  це зробити. Ви знаєте, що в математиці залежності між величинами виражають формулами. Сьогодні на уроці ми дізнаємося про формули 1) – для обчислення довжини кола, 2) – для обчислення площі круга, 3) – навчимося застосовувати ці формули до розв’язування задач.

 Ви побачите, що є дуже багато задач, взятих із життя, які потребують знання цих формул.

ІІІ.  Опрацювання навчального матеріалу.

Для виконання першого пункту нашого плану повернемося до відношення, яке ви одержали в групах, а саме     l : d =П.  Як з цього відношення знайти величину l ?

Запишемо  формулу на дошці:   l= П d.   Яку величину треба знати, щоб обчислити довжину кола?

Обчисліть довжину кола, якщо його діаметр дорівнює  5 см.    ( 15,7 см )

А чи можна обчислити довжину кола за відомим радіусом?( Міркування учнів )

Дійсно, d = 2 r , тоді    l   = 2 П r . Запишемо в зошити ще одну формулу.

Дуже багато задач легко розв’язати за формулою довжини кола . Ось, наприклад.

Задача 1. Криниця  має коловорот із валом діаметром 0,25 м. Щоб витягнути за його допомогою відро  з криниці , необхідно зробити 10 обертів. Яка глибина криниці?

l= П d = 3,14*0,25 = 0,785 ( м ) – довжина кола  коловорота

0,785* 10 = 7,85  (м)  - глибина криниці.

Якщо вас запитають  яка глибина в метрах ?  Що треба зробити?

Задача 2. Мавпеня пробігло  три кола цирковою ареною . Яку відстань пробігло  мавпеня?  Відомо, що радіус циркової арени 4 м.

l   = 2 П r =2*3,14*4 =25,12 (м) – довжина кола циркової арени.

25,12*3 = 75,36 (м) – пробігло мавпеня.

На  подвір’ї  нашої  школи  ростуть  великі  дерева. Чи можна  виміряти діаметр стовбура  дерева , не зрізаючи  його ? ( Міркування учнів )

Задача 3.  У Каліфорнії росте гігантська секвоя  «Генерал Шерман». Її висота дорівнює 83,8 м, а довжина кола стовбура  біля основи становить 34,9 м . Вік дерева налічує  2500 років. Це дерево вважають найбільшим живим організмом на Землі. Чому дорівнює діаметр стовбура цієї секвої біля основи ?  (Для обчислення використаємо  калькулятори та округлимо результат до одиниць )

d = l  : П = 34,9 : 3,14 =  11 (м) –довжина діаметра  .  Це більше, ніж довжина нашого класу.

Фізкультхвилинка.  ( додаток 4 )

Отже, які формули ми з вами вже вивчили? Що можна обчислити за цими формулами?  (Відповіді учнів ).

А яку формулу  ми ще планували вивчити на цьому уроці?  Правильно, формулу для обчислення площі круга.  Кожна група має на парті круг з лимона. Розділимо цей круг надвоє  і розрівняємо шматочки. Перед вами два відрізки з трикутними зубчиками.  Накладемо ці шматочки , щоб у нас утворився прямокутник. Довжина прямокутника П r, бо це довжина півкола , а ширина дорівнює радіусу кола. Чи вірно, що площа круга дорівнює площі утвореного прямокутника ?

Тільки обчислювати площу  круга ми ще не вміємо , але знаємо, як обчислити плошу прямокутника. Як ? (Відповіді учнів ).

Вірно ! Треба помножити довжину прямокутника  на його ширину . Тобто, площа  круга S = П r * r  , або простіше       S  =   П r2. 

     Ми з вами вивели формулу для обчислення площі круга. В 9 класі ви дізнаєтеся про складне математичне доведення цієї формули, а поки що запишіть її в зошит і запам’ятайте.  

А зараз попробуємо використати  одержану формулу для розв’язування задачі 

№ 739 з вашого підручника. Як можна обчислити площу кільця? (Відповіді учнів ). А які вимірювання слід зробити?  (Відповіді учнів ). Для обчислень використаєм калькулятори.

S  =  3,14 * 1,52 =  7,065 (см2 ) – площа більшого круга.

S  =  3,14 * 0,52  = 0,785  ( см2 ) – площа меншого круга.

7,065  -  0,785  =  6,28  ( см2 )  -  площа кільця. 

Математичні знання допомагають вирішити  різноманітні життєві завдання. Ось така ситуація.  Дівчатка 6 класу вирішили на подвір’ї школи розбити клумбу круглої  форми. Скільки насіння їм потрібно закупити , якщо на один квадратний метр землі потрібно 20г насіння? Чи достатньо числових даних в умові задачі?

Порадьте дівчаткам , як практично на місцевості розбити круглу клумбу. Радіус клумби  2м.

3,14*22 =  12,56 ( м2 ) – площа клумби.

12,56 * 20 = 251,2  ( г ) – насіння потрібно , щоб засіяти клумбу.

ІV. Рефлексивно – оцінювальний етап.

Отже, давайте проаналізуємо свою роботу на уроці, прослухавши притчу :

 « Йшов мудрець, а на зустріч йому три людини, які везли під пекучим сонцем візки з камінням для будівництва. Мудрець зупинився і спитав кожного : «Що ти робив цілий день?». Перший похмуро відповів, що цілий день возив кляті камені. Другий відповів: «Я сумлінно виконував свою роботу».  А третій посміхнувся, його обличчя засвітилося  радістю  і задоволенням: «А я брав участь у будівництві  Храму!».

А що ж на уроці робили ви? Пропоную дізнатися про це за допомогою вправи «Незакінчене речення» , тобто я починаю речення , а ви закінчуєте.

  1. «На сьогоднішньому уроці ми дізналися….».
  2. «Найбільше мені сподобалось….».
  3. «Найважливішим відкриттям для мене було….».
  4. «Я тепер знаю такі формули….».
  5. «Свої знання я можу застосувати для ….».

V.  Домашнє  завдання.   (За підручником  «Математика. 6 клас» . Автори А.Г.Мерзляк, В.Б.Полонський, М.С.Якір )

Пункт  25, опрацювати, вивчити формули,

№ 732, 734, 745,  або  № 749 , 752 (для сильніших учнів )

Додаткове завдання.  Скільки квадратних метрів тканини потрібно взяти, щоб пошити спідничку типу «сонце» для дівчинки з обхватом талії 45 см? Бажана довжина спіднички  30 см.

Для розв’язання цієї задачі потрібно знати , який крій має спідничка. Попробуйте самостійно знайти цю інформацію.

 

 

 

 

 

 

ДОДАТКИ

Додаток 1.   ( уривок з вистави «Геометричний з’їзд» )

 Коло:    Я – Коло. Я у собі  цікаву точку маю…

Куля:     А хто ж  він  є, цей пункт, питаю?

Коло:    Зветься центром він, від точок всіх моїх на рівній відстані один.

Куля:    То ти – це замкнена крива?

Коло:      Виходить так, шановна, суцільна й замкнена,

               Тому із давнини охоплюю частину площини.

Куля :     Які стосунки маєш ти з прямою?

Коло:     А це залежно вже з якою.

Куля:     Припустимо, якщо з тобою пряма в двох точках перетнеться?

Коло:    В середині моїй її відрізок хордою всі звуть.

              Чим ближча хорда ця до центру, тим довшою стає вона.

Куля:     Стривай !  А що , як через центр у хорди путь?

Коло :    Діаметром  вона стає тоді.

Куля:     Діаметром… А скільки їх в тобі?

Коло:     Ой нене! Безліч їх у мене. Дорівнює двом радіусам кожний.

Куля:    А радіус?

Коло:   Відрізок це, що сполуча мій центр із точками моїми –

             Вже вам відомими малими.

             Коли його ви збільшите в два рази , в два рази довшим стану й я.

             Така властивість вже моя.

             В мене властивостей багато. Одну вам варто нагадати.

             Відношення довжини кола до діаметра для всіх нас є завжди незмінним,

              Приблизно трьом і одній сьомій рівним.

              За двісті літ до нашої  ще ери його обчислив мудрий Архімед.

              Майбутнє далеко вперед йому свої відкрило двері.

              Відношення це у всьому світі знають і «пі» числом його всі називають.

 

 

Додаток 2.  ( інструкція для роботи учнів )

  1. Знайдіть довжину ободу комп’ютерного диска за допомогою мірної стрічки:

l = …..

  1. Знайдіть довжину діаметра комп’ютерного диска ( діаметр – найдовша хорда):

d = ….

  1. Обчисліть відношення       =

Додаток 3.

Позначення грецькою буквою П  для відношення довжини кола до діаметра увів  видатний математик Леонард  Ейлер у 1737 році. П – перша буква грецького слова «периферія» , що означає «коло». До Ейлера в математичних науках це відношення не позначали ніяк або позначали щоразу по-іншому. Ще вавилоняни ( близько 2000р. до н.е.) встановили, що радіус шість разів  уміщається в колі , як хорда; звідки було зроблено припущення, що довжина кола дорівнює шістьом радіусам або трьом діаметрам.  Математики завжди намагалися якомога точніше  знайти значення числа П. У 18 столітті було встановлено, що число  П  не можна подати у вигляді  скінченного десяткового дробу. За допомогою сучасних комп’ютерів можна обчислити це число з величезною точністю, але, звичайно,практичного застосування таке значення не має. Найчастіше застосовують наближене значення числа до сотих:  П= 3,14.

Додаток 4.  Фізкультхвилинка.

Із – за парт ми миттю встали,  гарно спинки підрівняли.

Вгору тягнемось усі, мов трава  в  дрібній росі.

Потім легко  всі  присіли , наче ноги заболіли.

Потім  встали,  руки  в  боки  і  зробити  два  підскоки.

Каблучками  цок – цок  і  продовжим  знов  урок.

docx
Додано
17 лютого 2019
Переглядів
3515
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку