Урок математики "Збільшуємо або зменшуємо на кілька одиниць. Поняття «більше на кілька одиниць» і «менше на кілька одиниць».

Про матеріал

Урок математики в 1 класі. Подорожували разом зі Сніжинкою та її подружками.

Перегляд файлу

Тема.  Збільшуємо або зменшуємо на кілька одиниць. Поняття  «більше на кілька одиниць» і «менше на кілька одиниць». Співвіднесення малюнка зі схемою та виразом

 Мета: ознайомити з поняттями більше на кілька одиниць і менше на кілька одиниць, показати їх схематичну інтерпретацію, вчити знаходити число, яке на кілька одиниць більше або менше ніж дане; вчити співвідносити малюнок зі схемою та виразом; закріпити правило різницевого порівняння; закріпити знання переставного закону додавання та вміння його застосовувати при додаванні меншого числа до більшого; закріпити знання взаємозв'язку арифметичних дій додавання і віднімання, навички додавання і віднімання чисел 1, 2, 0, віднімання однакових чисел; розвивати в учнів логічне мислення шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.

ХІД УРОКУ

І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

  1. Організаційний момент

Загадка

Дивна зірочка з неба впала

Мені на долоню лягла і пропала.

 

 

  • Так, це сніжинка. Подорожувала і залетіла до нас на урок. Пустимо її до нас?
  • А скільки у сніжинки промінчиків? (6)

 

  1. Каліграфічна хвилинка

 

  • Виберіть цифру 6, яка написана правильно. Поясніть свій вибір. Записати в зошит.
  •   Назвіть сусідів числа. З яких чисел складається 6?

 

 

 

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ

  1. Усна лічба

 

  • Завітали подружки-сніжинки. Принесли вирази. Готові розв’язувати? Відповіді показувати за допомогою Лего.

 

                   

                    

  1. Актуалізація поняття «стільки ж». Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури». Завдання 1 (підручник).

ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ I СПОСОБІВ ДІЇ

Ознайомлення зі збільшенням або зменшенням числа на кілька одиниць

1. Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури». 

Висновок: щоб об’єктів стало на 1, 2, 3.. більше, ніж інших об’єктів, треба:  покласти стільки ж, скільки й інших, а потім приєднати ще 1, 2, 3...; щоб об’єктів стало на 1, 2, 3... менше, ніж інших, треба покласти стільки ж, скільки й інших, а потім із них вилучити 1, 2, 3...

Якій арифметичній дії відповідає практична дія об’єднання? вилучення? Отже, коли ми приєднуємо — ми додаємо; а коли вилучаємо — віднімаємо.

2. Завдання № 2 (підручник). Колективна робота.

 

Розгляньте малюнок. Хто вгорі? Скільки їх? Хто внизу? Скільки їх? Кого більше? На скільки більше? [Равликів на 1 більше, ніж бабок.] Равликів на 1 більше — означає стільки ж, скільки й бабок, і ще 1. Що позначає верхній відрізок на схемі? [Скільки бабок.] Що позначає нижній відрізок на схемі? З яких частин він складається? [Із двох частин: перша позначає стільки ж равликів, скільки й бабок, а друга частина позначає ще 1 равлика.]

Пунктиром на схемі показано частину червоного відрізка, яка ілюструє, що равликів є стільки ж, скільки й бабок, тобто 5. Але равликів більше, бо ще є частина червоного відрізка із дужкою, над якою записано 1. На скільки равликів більше? На 1 більше — це означає стільки ж і ще 1. Якою арифметичною дією знаходять стільки ж (тобто 5) і ще 1? [Дією додавання.]

3. Первинне закріплення вивченого. Практичні вправи.

1) (Учитель виставляє на набірному полотні 3 сніжинки.)

 Скільки сніжинок? Покладіть на парту кружечків стільки, щоб їх було на 2 більше, ніж сніжинок. Скільки кружечків треба покласти? [Треба покласти кружечків стільки ж, скільки сніжинок, тобто 3, і ще 2.]

Виконаємо на дошці схему. Що позначатиме верхній відрізок? [Скільки сніжинок, їх 3]. Що позначатиме нижній відрізок? [Скільки кружечків, їх на 2 більше, ніж сніжинок, тобто стільки ж, скільки сніжинок, 3, і ще 2.]

 

Кількість кружечків — 3 і ще 2. Якою арифметичною дією знаходимо 3 і ще 2? [Дією додавання.] Складіть із карток відповідну рівність. [3 + 2 = 5.] Прочитайте цю рівність кількома способами. [До 3 додати 2 — одержимо 5. Перший доданок 3, другий доданок 2, значення суми 5. Сума чисел 3 і 2 дорівнює 5.]

Що ми знайшли? [Кількість кружечків, яких на 2 більше, ніж сніжинок.] Якою арифметичною дією дізнаємося число, яке на 2 більше за дане? [Дією додавання.] Якщо додамо 2, то одержимо на 2 більше!

2) Покладіть на парту на 2 квадрати менше, ніж сніжинок. Скільки квадратів треба покласти? [Треба покласти стільки ж квадратів, скільки сніжинок, тобто 3, але без 2, — 2 квадрати відсуваємо.]

Виконаємо на дошці схему.

Квадратів стільки ж, скільки сніжинок, 3, але без 2. Якою арифметичною дією знаходимо 3 без 2? [Дією віднімання.] Складіть із карток відповідну рівність. [3 - 2 = 1.] Прочитайте цю рівність кількома способами. [Від 3 відняти 2, одержимо 1; 3 мінус 2 одержимо 1.]

   Що ми знайшли? [Кількість квадратів, яких на 2 менше, ніж сніжинок.]

 Якою арифметичною дією дізнаємося число, яке на 2 менше ніж дане число? [Дією віднімання.] Якщо віднімемо 2, то одержимо на 2 менше!

 

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ I НАВИЧОК

1. Формування вмінь добирати вираз до малюнка. Завдання № 3 (підручник) - виконується колективно.

[На першому малюнку крокодилів стільки ж, скільки жабок, і ще 2, тому крокодилів більше за жабок на 2. Стільки ж, тобто 3, і ще 2 знаходять арифметичною дією додавання, тому до цього малюнка підходить вираз 3 + 2. Обчислимо його значення: 3 + 2 = 5; 5 крокодилів.

На другому малюнку крокодилів менше, ніж бабок, — не вистачає двох крокодилів, щоб кожній бабці була пара, тобто щоб крокодилів було стільки ж, скільки бабок; отже, крокодилів стільки ж, скільки бабок, 4, але без 2. Тому крокодилів на 2 менше, ніж бабок. Стільки ж, 4, але без 2 знаходять арифметичною дією віднімання, тому вибираємо вираз 4 - 2. Обчислюємо його значення: 4 - 2 = 2; 2 крокодили.

2. Формування вміння складати схему до ситуації, в якій описано збільшення або зменшення числа на кілька одиниць. Завдання № 4 (підручник). Виконується з коментованим письмом.

- Сніжинка продовжує з нами працювати. Пропонує послухати історію з кроликами. Давайте дізнаємось, скільки їх народилось.

     Фізкультхвилинка

У крільчихи - 5 малят, 5 біленьких кроленят.

Ось вони рядочком сплять, 1,2,3,4,5.

У крільчихи - 5 малят, неслухняних кроленят.

Мама їх обідать жде, 1,2,3. А решта де? …

 

  1. Робота з буквеними прикладами.
  • А чи знаєте ви, чим люблять поласувати сніжинки?

(Діти висловлюють варіанти)

      МО+РО+ЗИ+ВАУ-АУ+О = ?

  • А ще, наша Сніжинка полюбляє фрукти. А які саме, розгадайте.

Г+РУ+ШМІ-М=?

ЯБ+ЛУР-Р+КА=?

Порівняння фруктів за таблицею.

 

  1. Робота в робочому зошиті.
  • А чи може наша Сніжинка зустрітися з бджілками? (Взимку бджоли не літають)
  • Коли вона може їх побачити? (У сні)
  • Отож, Сніжинка заснула і їй наснились бджілки, які літали над квітами. Давайте їм допоможемо знайти свої квіти.
  1. Працюємо на полях зошита. Перевірка в парах
  • На полях зошита записати відповіді до виразів.

V. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

- Про що ви дізналися на уроці? Що означає на 1 (2, 3.) більше? Якою арифметичною дією дізнаємось про число, яке на кілька одиниць більше за дане? Що означає на 1 (2, 3.) менше? Якою арифметичною дією дізнаємося про число, яке на кілька одиниць менше ніж дане? Що ви повторили?

  • Які завдання сподобались найбільше? Де виникали труднощі?

 

Для кмітливих - віршована задача

7 сніжинок до вікна прилетіли

І на віконечко тихесенько сіли.

Ще 3 Оленці на носик впали.

А скільки сніжиночок зосталось? (7, бо 3 розтанули)

 

  • Прощаємось із сніжинками. Зустрінемося з ними ще на інших уроках.

                                                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Математика, Розробки уроків
НУШ
Додано
16 січня 2023
Переглядів
497
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку