Урок математики в 1 класі. Подорожували разом зі Сніжинкою та її подружками.
Тема. Збільшуємо або зменшуємо на кілька одиниць. Поняття «більше на кілька одиниць» і «менше на кілька одиниць». Співвіднесення малюнка зі схемою та виразом
Мета: ознайомити з поняттями більше на кілька одиниць і менше на кілька одиниць, показати їх схематичну інтерпретацію, вчити знаходити число, яке на кілька одиниць більше або менше ніж дане; вчити співвідносити малюнок зі схемою та виразом; закріпити правило різницевого порівняння; закріпити знання переставного закону додавання та вміння його застосовувати при додаванні меншого числа до більшого; закріпити знання взаємозв'язку арифметичних дій додавання і віднімання, навички додавання і віднімання чисел 1, 2, 0, віднімання однакових чисел; розвивати в учнів логічне мислення шляхом виконання завдань з логічним навантаженням.
ХІД УРОКУ
І. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Загадка
Дивна зірочка з неба впала
Мені на долоню лягла і пропала.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І СПОСОБІВ ДІЇ
ІІІ. ФОРМУВАННЯ НОВИХ ЗНАНЬ I СПОСОБІВ ДІЇ
Ознайомлення зі збільшенням або зменшенням числа на кілька одиниць
1. Практична робота з математичними матеріалами «Геометричні фігури».
Висновок: щоб об’єктів стало на 1, 2, 3.. більше, ніж інших об’єктів, треба: покласти стільки ж, скільки й інших, а потім приєднати ще 1, 2, 3...; щоб об’єктів стало на 1, 2, 3... менше, ніж інших, треба покласти стільки ж, скільки й інших, а потім із них вилучити 1, 2, 3...
Якій арифметичній дії відповідає практична дія об’єднання? вилучення? Отже, коли ми приєднуємо — ми додаємо; а коли вилучаємо — віднімаємо.
2. Завдання № 2 (підручник). Колективна робота.
Розгляньте малюнок. Хто вгорі? Скільки їх? Хто внизу? Скільки їх? Кого більше? На скільки більше? [Равликів на 1 більше, ніж бабок.] Равликів на 1 більше — означає стільки ж, скільки й бабок, і ще 1. Що позначає верхній відрізок на схемі? [Скільки бабок.] Що позначає нижній відрізок на схемі? З яких частин він складається? [Із двох частин: перша позначає стільки ж равликів, скільки й бабок, а друга частина позначає ще 1 равлика.]
Пунктиром на схемі показано частину червоного відрізка, яка ілюструє, що равликів є стільки ж, скільки й бабок, тобто 5. Але равликів більше, бо ще є частина червоного відрізка із дужкою, над якою записано 1. На скільки равликів більше? На 1 більше — це означає стільки ж і ще 1. Якою арифметичною дією знаходять стільки ж (тобто 5) і ще 1? [Дією додавання.]
3. Первинне закріплення вивченого. Практичні вправи.
1) (Учитель виставляє на набірному полотні 3 сніжинки.)
Скільки сніжинок? Покладіть на парту кружечків стільки, щоб їх було на 2 більше, ніж сніжинок. Скільки кружечків треба покласти? [Треба покласти кружечків стільки ж, скільки сніжинок, тобто 3, і ще 2.]
Виконаємо на дошці схему. Що позначатиме верхній відрізок? [Скільки сніжинок, їх 3]. Що позначатиме нижній відрізок? [Скільки кружечків, їх на 2 більше, ніж сніжинок, тобто стільки ж, скільки сніжинок, 3, і ще 2.]
Кількість кружечків — 3 і ще 2. Якою арифметичною дією знаходимо 3 і ще 2? [Дією додавання.] Складіть із карток відповідну рівність. [3 + 2 = 5.] Прочитайте цю рівність кількома способами. [До 3 додати 2 — одержимо 5. Перший доданок 3, другий доданок 2, значення суми 5. Сума чисел 3 і 2 дорівнює 5.]
Що ми знайшли? [Кількість кружечків, яких на 2 більше, ніж сніжинок.] Якою арифметичною дією дізнаємося число, яке на 2 більше за дане? [Дією додавання.] Якщо додамо 2, то одержимо на 2 більше!
2) Покладіть на парту на 2 квадрати менше, ніж сніжинок. Скільки квадратів треба покласти? [Треба покласти стільки ж квадратів, скільки сніжинок, тобто 3, але без 2, — 2 квадрати відсуваємо.]
Виконаємо на дошці схему.
Квадратів стільки ж, скільки сніжинок, 3, але без 2. Якою арифметичною дією знаходимо 3 без 2? [Дією віднімання.] Складіть із карток відповідну рівність. [3 - 2 = 1.] Прочитайте цю рівність кількома способами. [Від 3 відняти 2, одержимо 1; 3 мінус 2 одержимо 1.]
Що ми знайшли? [Кількість квадратів, яких на 2 менше, ніж сніжинок.]
Якою арифметичною дією дізнаємося число, яке на 2 менше ніж дане число? [Дією віднімання.] Якщо віднімемо 2, то одержимо на 2 менше!
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ I НАВИЧОК
1. Формування вмінь добирати вираз до малюнка. Завдання № 3 (підручник) - виконується колективно.
[На першому малюнку крокодилів стільки ж, скільки жабок, і ще 2, тому крокодилів більше за жабок на 2. Стільки ж, тобто 3, і ще 2 знаходять арифметичною дією додавання, тому до цього малюнка підходить вираз 3 + 2. Обчислимо його значення: 3 + 2 = 5; 5 крокодилів.
На другому малюнку крокодилів менше, ніж бабок, — не вистачає двох крокодилів, щоб кожній бабці була пара, тобто щоб крокодилів було стільки ж, скільки бабок; отже, крокодилів стільки ж, скільки бабок, 4, але без 2. Тому крокодилів на 2 менше, ніж бабок. Стільки ж, 4, але без 2 знаходять арифметичною дією віднімання, тому вибираємо вираз 4 - 2. Обчислюємо його значення: 4 - 2 = 2; 2 крокодили.
2. Формування вміння складати схему до ситуації, в якій описано збільшення або зменшення числа на кілька одиниць. Завдання № 4 (підручник). Виконується з коментованим письмом.
- Сніжинка продовжує з нами працювати. Пропонує послухати історію з кроликами. Давайте дізнаємось, скільки їх народилось.
Фізкультхвилинка
У крільчихи - 5 малят, 5 біленьких кроленят.
Ось вони рядочком сплять, 1,2,3,4,5.
У крільчихи - 5 малят, неслухняних кроленят.
Мама їх обідать жде, 1,2,3. А решта де? …
(Діти висловлюють варіанти)
МО+РО+ЗИ+ВАУ-АУ+О = ?
Г+РУ+ШМІ-М=?
ЯБ+ЛУР-Р+КА=?
Порівняння фруктів за таблицею.
V. РЕФЛЕКСІЯ НАВЧАЛЬНО-ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
- Про що ви дізналися на уроці? Що означає на 1 (2, 3.) більше? Якою арифметичною дією дізнаємось про число, яке на кілька одиниць більше за дане? Що означає на 1 (2, 3.) менше? Якою арифметичною дією дізнаємося про число, яке на кілька одиниць менше ніж дане? Що ви повторили?
Для кмітливих - віршована задача
7 сніжинок до вікна прилетіли
І на віконечко тихесенько сіли.
Ще 3 Оленці на носик впали.
А скільки сніжиночок зосталось? (7, бо 3 розтанули)