Урок "Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики"

Про матеріал
Мета: розширити знання учнів про фонетику як розділ мовознавства, з’ясувати місце фонетики та орфоепії в системі мови, ознайомити учнів з відомостями з історії фонетики; розвивати логічне мислення, увагу учнів; виховувати в них пізнавальний інтерес
Перегляд файлу

Тема. Місце фонетики та орфоепії в системі мови. З історії української фонетики

Мета: розширити знання учнів про фонетику як розділ мовознавства, з’ясувати місце фонетики та орфоепії в системі мови, ознайомити учнів з відомостями з історії фонетики; розвивати логічне мислення, увагу учнів; виховувати в них пізнавальний інтерес

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Мозковий штурм

  •    Які розділи науки про мову вам відомі?
  1. Робота з таблицею

Заповніть таблицю

Розділ

Що вивчає

Фонетика

Звуки

Графіка

Систему знаків для передачі мови на письмі

Словотвір

Творення слів

Лексикологія

Словниковий склад мови

Лексикографія

Словники

Орфоепія

Звукові особливості мови

Орфографія

Правила написання

Морфологія

Частини мови

Синтаксис

Словосполучення, речення

Пунктуація

Розділові знаки

Стилістика

Функціонально-стильові засоби мови

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  •    Яке місце в системі мови, на вашу думку, посідає фонетика? Орфоепія?

ІІІ. Засвоєння нового матеріалу

  1. Дослідження-обґрунтування
    Прочитайте визначення терміну «фонетика».


Фонетика — 1) розділ мовознавства, що вивчає способи творення звуків, їхні акустичні властивості, сполучуваність і позиційні зміни; 2) акустичні і артикуляційні властивості звуків певної мови.

  • Поясніть значення слів «артикуляційні», «акустичні»

 

2. Робота з текстом

1.Греки, говорячи словами одного з найвидатніших лінгвістів нашого століття — А. Мейє, першими «розклали мову на приголосні й голосні звуки» (А. Кондратов). 2. Голосні — це жінки, приголосні — чоловіки. Голосні — це самий наш голос, матері, що нас родили, сестри, що нас цілували, першоджерело, звідки ми витекли в словеснім своїм лику... А приголосні мужньо своєю твердою вдачею впорядкували розкіш розливу, стали дамбою, греблею, довгим молом, ясним річищем, що спрямовує води до свідомої праці (К. Бальмонт). 3. З погляду акустики голосні виділяються як чисто тональні звуки, в яких відсутні шуми. Акустичною ознакою приголосних є наявність шуму, що виявляється у вигляді самого шуму або в поєднанні з голосом (С. Дорошенко). 4. Звук стає звуком людської мови тільки тому, що він служить цілям спілкування суспільної людини. Цією стороною мовний звук цілком відмінний від тваринних викриків (З підручника). 5. Завдяки тому, що звуки мови протиставляються один одному за цілою низкою ознак, ми легко сприймаємо на слух будь-які слова. Замініть хоча б один звук у слові — і воно «зруйнується» або перетвориться на інше (І. Постнікова, І. Підгаєцька).

 

  1. Заповніть таблицю, вписавши ознаки голосних та приголосних звуків у відповідні колонки.

Повітряний струмінь слабкий, складотворні, творяться шумом і голосом (тільки шумом), відсутність перепон, утворюються голосом (тонами), при вимові видихуваний струмінь повітря натрапляє на перепони, нескладотворчі.

 

Властивості голосних

Властивості приголосних

 

 

 

 

  1. Вибіркова робота

Випишіть терміни, що стосуються лише фонетики.

Буква, апостроф, чергування звуків, двокрапка, дієслово, голосний звук, слово,фразеологізм,  наголос, антонім, орфограма, м'який знак, спрощення,  подовжені приголосні, дзвінкі звуки, вставне слово, порівняльний зворот,  перенос слів, склад, епістолярний стиль,  суфікс.

 

  1. Лінгвістичне дослідження

Працюючи в парах, перевірте тезу, замінивши один звук на інший у поданих словах.

Теза. Завдяки тому, що звуки мови протиставляються один одному за цілою низкою ознак, ми легко сприймаємо на слух будь-які слова. Замініть хоча б один звук у слові — і воно «зруйнується» або перетвориться на інше

голос – колос, колоти – полоти, день – пень, вибирати – випирати, гадка – гатка, дрючок – крючок, дріт – дріб, злити – змити, жити – шити, лестити – пестити, гава – кава, праля – краля, праля – прала, сон – сом, гілля – рілля, мороз – морозь, раз – рак, рад – ряд, буває – буяє, зоря – моря, з’їхати – в’їхати.

 

 

Записати слова фонетичною транскрипцією

Під’їзд, береза, шерсть, ясність, життя, пюре, поїзд, життя, боротьба, анекдот, футбол, шістдесят, розжувати, їжджу, зшити, дивишся, коритце, віддзеркалення

 

ІV. Підсумок уроку

Прийом «Віднови речення»

Фонетика – це розділ …, у якому вивчають … склад мови. Об’єктом вивчення фонетики є …, їхні властивості й функції, закономірності поєднання, фонетичні процеси, одиниці, засоби, ознаки.Вивчення звукової системи …, зміни елементів цієї …, закономірностей зміни звуків мови в процесі історичного… мови має важливе… для історичного мовознавства, перш за все для історичної граматики та історичної лексикології. Фонетика покладена в основу навчання письму та…; на неї спирається вивчення… нерідною мовою.

Лінгвістичні відомості, отримані в результаті …досліджень, практично використовуються і в інших сферах людської…. У медицині (в такий її галузі, як логопедія), наприклад, вони широко використовуються для успішного …мовних розладів, усунення …мовлення. Лінгвістичні відомості в області фонетики необхідні для… технічних засобів зв'язку, для… ефективності їх роботи, …пропускної здатності телефонних ліній і т.д

 

Слова для довідки: мовознавства, звуковий, звуки, мови, системи,  розвитку,  значення, читанню, вимови,фонетичних, діяльності,  лікування,  дефектів,  вдосконалення, підвищення, збільшення

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шарупа Людмила Миколаївна
    Дякую за відмінну розробку уроку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 листопада 2021
Переглядів
7029
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку