Урок Мистецтва у 5 класі. Тема уроку : Східні мелодії

Про матеріал
Мета уроку: навчальна – Ознайомити із поняттям арабеска та життєвим і творчим шляхом Р. Шумана його твором «Арабески». Ознайомити із східними танцями та їх походженням. Розповісти про східний орнамент та його характеристики. розвиваюча – розвивати навички аналізу музичних творів, розвивати навички аналізу творів образотворчого мистецтва, розвивати вокально-хорові навички. виховна : виховувати естетичний смак та любов до мистецтва інших народів світу. Тип уроку : поглиблення теми
Перегляд файлу

 

Тема семестру : Народне і професійне мистецтво

Тема уроку : Східні мелодії

Музичний матеріал:  Р. Шуман «Арабески» (слухання) , індійський танець (відео), арабський танець (відео), «Чеська полька» (спів).

Мета уроку:

навчальна – Ознайомити із поняттям арабеска та життєвим  і творчим шляхом Р. Шумана його твором «Арабески». Ознайомити із східними танцями та їх походженням. Розповісти про східний орнамент та його характеристики.

розвиваюча – розвивати навички аналізу музичних творів, розвивати навички аналізу творів образотворчого мистецтва, розвивати вокально-хорові навички.

виховна : виховувати естетичний смак та любов до мистецтва інших народів світу.

Тип уроку : поглиблення теми

 

Обладнання: музичний інструмент ( фортепіано), комп´ютер, дошка, підручник, наочність (портрети композиторів, виконання музичного матеріалу на фортепіано, ілюстрація картинок).

 

 Використана література :

 

  1. Масол Л.М  Мистецтво : Підруч. для 5 кл. / Л.М . Масол.- К. : Генеза, 2012.- 240 с.
  2. Хлєбникова Л.О. Методика хорового співу : Навч.-методичний посібник / Л. О. Хлєбникова. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2001. – 216 с.

Методи та прийоми проведення уроку :

 

- словесні методи ( розповідь, пояснення, бесіда )

-наочно-слухові та наочно-зорові ( прослуховування музики на комп´ютері, виконання музичного матеріалу на фортепіано, днмонстрація портрету композитора, перегляд відео)

-практичні методи( виконання вокально-хорових вправ, розучування пісні, аналіз музичних творів)

-методи аналізу, порівняння

-метод музичного узагальнення

                               План уроку та дозування часу

 

1. Організаційний момент (2 хв.).

2. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку (1хв.)

3. Актуалізація опорних знань (2 хв.).

4. Вивчення нового матеріалу (40 хв.).

    4.1  Р. Шуман «Арабески». (7 хв. )

    4.2  Східні танці : арабські, індійські. (10 хв.)

    4.3  Вокально-хорова ргобота (13 хв. )

5. Образотворча частина (8 хв.)

   5.1 Східний орнамент

6. Підсумок ( 2 хв.)

 

 

 

                                     Хід уроку

 

1. Організаційний момент

 

Підготуйтеся до уроку, будь-ласка, і давайте з вами заспіваєм музичне вітання.

 

 

2. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми уроку

( Тема семестру та тема уроку написані  на дошці )

 

Тема нашого уроку «Східні мелодії» . Про що, ви думаєте почувши слово

Арабеска ?

Яке цікаве й загадкове слово! У ньому відчувається аромат східних садів, в уяві постають мінливий блиск коштовностей і головне — примхливі візерунки чарівних східних орнаментів. Арабеска втілює уявлення людини про безкінечність світу. Отже, арабеска це – орнамент східних країв.

 

  1. Актуалізація опорних знань

 

Пригадуєте , що на минулому уроці ми з вами вивчали ? Так, українські народні музичні інструменти, народні іграшки і орнаменти на них . Слухали музику, яка змальовує наші краї та характер нашого народу. Яскраві орнаменти, незвичні квіти, вибух кольору одразу ж дають зрозуміти, що  наш народ веселий, запальний і музика народна такого ж характеру

 

  1. Вивчення нового матеріалу

             4.1 Р. Шуман «Арабески»

Німецький композитор Р. Шуман, який народився у 19 ст.( ілюстрація портрета композитора) увійшов до історії музики як один з найсміливіших новаторів. Розширюючи межі і засоби музичної мови, він прагнув з повнотою і точністю передати, з одного боку, процеси духовного життя, з іншої — життя «зовні» —хотів показати цей контраст. Звідси, зокрема, його прагнення тісне зближувати музику з літературою, поезією, та з чимось незвичним для нас, східним світом тому, він також спробував «намалювати» східні орнаменти музичними засобами. Одна з його п’єс для фортепіано так і називається — «Арабески». Її плавні рухливі мелодії примхливо переплітаються, ніби нескінченні живописні візерунки. Щоб передати безперервність руху в музиці, композитор використав форму рондо( музична циклічна (по колу) форма) -  з характерними для неї повторами основної теми й чергуванням контрастних епізодів.

Давайте послухаємо «Арабеску» і проаналізуємо її всі разом.

 

    ( Слухання твору Р. Шумана «Арабески» )

 

  • Що ви можете сказати, про характер цього твору ? ( Ніжний, ліричний… ).
  • Які почуття навіює вам ця мелодія ? ( Почуття чогось екзотичного, замріяного… ).
  • Поміркуйте, чи вдалося автору створити арабеску музичною мовою? Як змінюється ритм у різних частинах твору?

4.2 Східні танці: арабський , індійський.

Пісні й танці народів Сходу, як і фольклор українців та інших народів, відображали природні стихії, світосприймання людей. Через музику і танець вони намагалися передати гармонію Всесвіту. Мелодії східних пісень зазвичай плавні, наспівні. Характерна особливість східних танців — рухливість переважно верхніх частин тіла (рук і пальців, плечей, голови) і водночас більша статичність ніг, порівняно з європейськими танцювальними традиціями. Багато танців виконуються з атрибутами: віялами, парасольками, паличками, барабанами. Нерідко в чоловічі танці вводяться елементи акробатики, бойових мистецтв. А в якому українському народному танці є елементи бойових мистецтв ? (Гопак)

До сімейства східних танців належить арабський танець із розвинутою системою мови жестів. Жінки-танцівниці зазвичай одягнуті в яскраві блискучі костюми (шаровари або широкі шовкові спідниці, шарфи або шалі), використовують спеціальні атрибути (глек, бубен, єгипетський барабан).

 

( Ілюстрація відео арабського танцю )

 

-Що ви можете сказати про ритм у музиці ?

- Який настрій передає вам музика і танцівниця ?

Відкрийте підручник на сторінці 67. Хто хоче прочитати ?

З-поміж багатьох різновидів танцювального мистецтва Сходу найбільшої популярності набули танці Індії. Навіть слово «музика» індійською означає «єдність співу, інструментальної музики і танцю». Музика Індії — це оригінальний синтез мистецтв, самобутня гармонія танцювальних рухів і співу. Мелодіям пісень-танців притаманна імпровізаційність. При сприйманні здається, що це мистецтво створюється на наших очах.

 

( Ілюстрація відео індійського танцю )

 

  • Схожий танець на імпровізацію ?
  • Ви помітили єдність між співом, музикою і танцем ?

 

Для індійського танцю характерний свій стиль: ноги виконавців майже не рухаються, а рухами голови, ви разом обличчя, зокрема очей і губ, жестами рук (особливими знаками — «мудра») танцівники «розповідають» певний зміст, який треба вміти розшифрувати. Саме у давнину виникла система класичного індійського танцю, основи якої Танцюючий Шива збереглися і дотепер. При індійських храмах зазвичай були танцівниці, які присвячували своє життя служінню богам. їх називали баядерками.  Про долю однієї з них зацікавився австрійський композитор Людвіг Мінкус і створив балет «Баядерка».

 

 (Ілюстрація відео Людвіг Мінкус. Індійський танець з балету «Баядерка».)

 

  • Який характер має музика ?
  • Які емоції навіює ?

 

4.3 Вокально-хорова робота

 

Тепер давайте ми з вами перейдемо до активної роботи. Сіли всі рівненько і будемо розспівуватися. Перша наша розспівка буде на дикцію ( виразну вимову). Чітко вимовляйте кожен склад, щоб потім співаюче , ви могли легко до слухача донести поетичний текст, щоб усі слова були зрозумілі, адже як ми сьогодні вчили музика дуже пов´язана із словом.

(розспівуємося)

Молодці, друга розспівка на стакато ( відривчасте звучання). Щоб ваш голос звучав дзвінко. Але не кричіть. Звук має буте гострий а  не крикливий.

(розспівуємося)

Тепер можна переходити до співу. Пригадуєте , що  ми співали на минулому уроці ? Так, «Чеську польку». Ми з вами вивчили перший куплет,  а тепер маємо  вивчити  і другий відкрийте ваші книги на ст.51

Я вам проспіваю перший куплет, щоб ви пригадали і будемо вивчати наступний.

(Пригадування твору і розучування  з ними другого куплету по фразах, використовуючи різні прийоми поєднання різних музично-виконавських дій – гри на музичному інструменті, співу, диригування)

 

 

  1. Образотворча частина

5.1 Східний орнамент

Арабескою, або арабською в’яззю, називають і традиційні східні орнаменти. У них гармонійно поєднуються рослинні та геометричні мотиви. Арабески часто ставали окрасою східних побутових речей, використовувалися в рельєфах архітектурних споруд, книжкових мініатюрах, на керамічних виробах, килимах, у декорі одягу і прикрас. Арабеска будується на повторенні одного або кількох фрагментів візерунка. Нескінченність його руху, що протікає в певному ритмі, можна зупинити або продовжити у будь-якій точці без порушення цілісності. Такий орнамент виключає тло, тому що один візерунок безперервно вписується в інший.

 

(Ілюстрація картинок арабського орнаменту)

 

Східний орнамент схожий зі старослов’янським — в’яззю. Його елементи неначе перев’язані між собою стрічкою в одне ціле. Орнамент — ніби розповідь казкаря, який поєднує в переказах та легендах окремі сюжети і теми. Рослинні мотиви, розташовані довкола хвилеподібної лінії, утворюють бігунок, характерний для українського орнаменту. Такий візерунок в’ється, мов стежинка, струмок, чи річка, що «біжать» серед лісу, поміж пагорбів.

 

( Порівняння картинок старослов´янської вязки та східної )

 

Ми  з вами маємо також намалювати східний орнамент. Зверніть увагу на зразочки на дошці. Відкрийте ваші альбоми і малюйте .

 

  1. Підсумок уроку

 

Отже, ми з вами сьогодні побачили, що арабеска – це не тільки чудова , ніжна мелодія Р. Шумана але і східні орнаменти, які переплітаюся наче змійка і передають нескінченний рух.

  • Тож які східні танці ми звами вивчали ?
  • Який вам найбільше сподобався за своєю мелодією і чому ?

Ви  всі молодці. До побачення!

docx
Додано
19 вересня 2019
Переглядів
2689
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку