11 травня о 19:00Вебінар: Трудові відносини в закладі освіти: права, обов’язки та соціальні гарантії

Урок. Мистецтво бути людиною (за твором О.Генрі " Останній листок"

Про матеріал
Розробка уроку зарубіжної літератури за твором О. Генрі " Останній листок". Розкрито образ Бермана, запропоновано групову роботу.
Перегляд файлу

               Урок

Тема: О. Генрі “Останній листок.” Мистецтво бути людиною. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис.

Мета: формувати в учнів навички роботи над характеристикою літературного персонажа; розвивати вміння виділяти головне в художньому творі, формувати спостережливість, сприяти розвитку творчих здібностей; сприяти формуванню високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього, любові до життя.

Обладнання: презентація, пісня С. Копилової ”Останній лист.”

Тип уроку: нетрадиційний (урок літературно-психологічне дослідження)

                                         Перебіг уроку

                  Треба прагнути бути людиною,  незважаючи

                      на всю жорстокість навколишнього світу.     

                                              О.Генрі           

I    Організаційний момент                                                                                           

II  Мотивація навчальної діяльності. Огошення теми й мети уроку, сподіваюсь, на уроці ви будете активними, творчими, розумними, інціативними.

  1. Слово вчителя

Прослухайте уривок.

”І все ж йому хотілося жити. Було б безглуздно помирати, витерпівши такі муки. Доля хотіла від нього аж надто багато, і , вмираючи, він відмовився скоритися смерті. Може це було й божевілля, але потрапивши в лапи смерті, він кинув їй  виклик і відмовився помирати”.  

2. Бесіда

- З якого твору цей уривок? (Д. Лондон “Жага до життя”)

- Що ми знаємо про головного героя? (залишився один серед суворої природи Півночі, голодний, холодний, бився з вовком, але вижив).

- Що спільного мають герої  О. Генрі і Д. Лондона і що їх відрізняє? (Герой Д. Лондона боровся за своє життя, а Джонсі – ні).

- Але ж головний герой Лондона був не один. Що ми знаємо про Білла, його товариша? (він його зрадив, покинув пораненого).

- А як проявила себе Сью, подруга Джонсі? (не залишила її в біді). Але вона сама безпосередньо не могла вплинути на рішення Джонсі жити.

- Що зробила інша людина? Хто вона? ( Так, це Берман, про якого розповідається зовсім небагато, але який змінив очікуваний фінал історії Джонсі, змінив на несподіваний).

- Отже, записуємо тему нашого уроку.

- На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо, яку роль відіграв Берман в житті молодої художниці, чи потрібні такі люди, чи можна вчинок художника Бермана назвати подвигом.   

III   Актуалізація опорних знань.

  1. Правильно розташуйте пункти плану оповідання “Останній листок”.

План

  1. Останній шедевр
  2. Старий Берман
  3. Сью біля недужої
  4. Район у західній частині Нью – Йорка Грініч – Вілідж
  5. Невидимий пришелець
  6. Хвороба Джонсі
  7. Листя старого плюща.

IV  Вивчення матеріалу.

  1. Визначення рис характеру Бермана.

Працюють групи. Сьогодні ми будемо працювати в групах. Щоб робота була успішною, придумайте головне правило вашої спільної роботи, запишіть його. (Уміти слухати один одного; дати слово кожному; працювати дружно; не перебивати один одного; виказувати свою точку зору; бути активними в обговоренні).

1 група – визначає позитивні риси Бермана.

2 група – негативні риси Бермана.

3 група – цитати, що підтверджують позитивні риси художника.

4 група – цитати, що підтверджують негативні риси героя.

 

Негативні риси героя   

  • п’яничка;
  • буркітливий дідок;
  • дивакуватий;
  • неохайний;
  • останні роки не малював нічого;
  • невдаха;
  • старий базіка хватався майбутнім шедевром;
  • тіло карлика;
  • мріє, а не діє.

 

  1. Бесіда.

- Яке перше враження від художника? (справляє враження пропащої, нікчемної людини, яка за свої 60 років нічого не могла створити, справляє дуже неприємне враження).

- У Бермана тіло карлика. Чи можемо ми сказати, що в невдахи – художника і душа карлика?

   3.  Позитивні риси героя

  • людяний;
  • милосердний;
  • дружелюбний;
  • співчутливий;
  • скромний;
  • захищав молодих художниць;
  • небайдужий;
  • здатен на високий вчинок.

Висновок: Берман чуйна людина.

  1. Бесіда.

- Що зробив Берман? (його малюнок врятував життя дівчини).

- Що трапилося з Берманом? (він помер після того, як застудився, малюючи листок на стіні).

- Що змусило його вчити саме так? (він просто був добрим і по – батьківськи любив дівчат).

- А якою була реакція Джонсі, коли зранку після бурі вона побачила, що листок ще не впав? (Вона готувалася вирушити в далеку таємничу подорож, тільки чекала, щоб листок упав, але він не падав, і вона продовжувала жити. Вона подумала, що якщо такий маленький листок так бореться за життя, то і вона не має права здаватися, мусить боротися і перемогти хворобу).

- Зачитайте, який висновок зробила Джонсі, побачивши, що листок плюща залишився на гілці ( «Я була поганим дівчиськом…).

- Який художній засіб створення образу Бермана? (антитеза).

Крім антитези, автор використовує і такий художній засіб, як порівняння.

- З ким автор порівнює Бермана? (з Мойсеєм) 

 

  5. Аналіз скульптури Мікеланджело «Мойсей».

- Хто такий Мойсей (Біблійний пророк, який блукав зі своїм народом 40 років пустелею. Він привів свій народ у землю обітовану і передав людям 10 заповідей Божих).

- Що спільного між ними? (Мойсей врятував свій народ, а Берман створив  шедевр – останній листок плюща на стіні сусіднього дому. Тим самим врятував Джонсі від смерті. Це був перший і останній шедевр Бермана, створюючи який, він керувався заповіддю Божою: «Люби ближнього свого, як самого себе»).

Висновок.           

Берман – людина великої душі, чуйна, добра, милосердна. – (запис у зошиті).

 

  1. Повернімося до епіграфа уроку. Як ви думаєте, чи співзвучні слова епіграфа  уроку з вчинком Бермана?

Вчитель.

Митці різних епох Мікеланджело і О. Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини – у цьому гуманізм великого мистецтва.

  1. Вправа «Цитатна доріжка»

Діти, у нас також є намальований плющ, але, на жаль, не Берманом. Я хочу звернутися до вас за допомогою відродити цю рослину. Оберіть ті висловлювання, які на вашу думку, найбільше висвітлюють образ Бермана. Поясніть, чому саме цей вислів ви обрали.

- Перлина ховається в непоказній оболонці  (Японське прислів’я).

- Краща в світі мета-бути хорошою людиною (Цицерон).

- Я не знаю більшого подвигу, аніж подати руку занепалому духом. (М. Гоголь).

- У маленькому тілі часто таїться велика душа. (Англійська приказка).

- Не все те золото, що блищить.

- Борода сива, та душа красива.

- Життя дане на добрі справи.

Написавши відповідь на листочках плюща, ми повинні прикріпити їх на рослині, і таким чином листочки плюща відродяться!

Висновок.

Шедевр – це не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок.

  1. Пам’ятник оповіданню.                                   

- Діти, кому зазвичай встановлюють пам’ятники? (відомим людям, тваринам).

- Кому ще?

- Чи знаєте ви, що в світі є пам’ятники книгами.

Так в м. Гринсборо США є незвичайний монумент: велика кам’яна книга розкрита на відомому різдвяному оповіданні О. Генрі( до речі, як він називається?) “Дари волхвів”       

- Якщо б вам довелось створити подібний пам’ятник оповіданню “Останній листок ”, то на якій би сторінці ви його б розкрили? Чому?

  1. Прослуховування та перегляд відеокліпу С. Копилової “Останнній листок.” Зверніть увагу на те, як рядки її пісні передають ідею твору О. Генрі (“счастлив был вполне“).

- Про що змусила замислитися пісня, оповідання?

( треба бути добрим, бути людиною)

Вчитель:

І література, і музика, і скульптура, і живопис – усі види мистецтва призначені творити добро.

V   Оцінювання.

VI  Домашнє завдання                                        

І Творче завдання (За вибором) 

  1. Намалювати ілюстрації до оповідання О. Генрі “Останній листок”. Пам’ятник оповіданню.
  2. Напиши листа другу. Чому треба прочитати оповідання О. Генрі ”Останній листок”.
  3. Напиши міні-твір моральні уроки оповідання ”Останній листок”.

ІІ Прочитати оповідання Е. По “Золотий жук.”

 

Бажаю вам, щоб ви зберегли у своїх серцях найважливіші цінності – вірність, щедрість, любов до життя.

 

 

 

docx
Додано
4 січня
Переглядів
508
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку