Урок
Тема: О. Генрі “Останній листок.” Мистецтво бути людиною. Втілення в образі Бермана найкращих людських рис.
Мета: формувати в учнів навички роботи над характеристикою літературного персонажа; розвивати вміння виділяти головне в художньому творі, формувати спостережливість, сприяти розвитку творчих здібностей; сприяти формуванню високих моральних якостей, зокрема любові до ближнього, любові до життя.
Обладнання: презентація, пісня С. Копилової ”Останній лист.”
Тип уроку: нетрадиційний (урок літературно-психологічне дослідження)
Перебіг уроку
Треба прагнути бути людиною, незважаючи
на всю жорстокість навколишнього світу.
О.Генрі
I Організаційний момент
II Мотивація навчальної діяльності. Огошення теми й мети уроку, сподіваюсь, на уроці ви будете активними, творчими, розумними, інціативними.
Прослухайте уривок.
”І все ж йому хотілося жити. Було б безглуздно помирати, витерпівши такі муки. Доля хотіла від нього аж надто багато, і , вмираючи, він відмовився скоритися смерті. Може це було й божевілля, але потрапивши в лапи смерті, він кинув їй виклик і відмовився помирати”.
2. Бесіда
- З якого твору цей уривок? (Д. Лондон “Жага до життя”)
- Що ми знаємо про головного героя? (залишився один серед суворої природи Півночі, голодний, холодний, бився з вовком, але вижив).
- Що спільного мають герої О. Генрі і Д. Лондона і що їх відрізняє? (Герой Д. Лондона боровся за своє життя, а Джонсі – ні).
- Але ж головний герой Лондона був не один. Що ми знаємо про Білла, його товариша? (він його зрадив, покинув пораненого).
- А як проявила себе Сью, подруга Джонсі? (не залишила її в біді). Але вона сама безпосередньо не могла вплинути на рішення Джонсі жити.
- Що зробила інша людина? Хто вона? ( Так, це Берман, про якого розповідається зовсім небагато, але який змінив очікуваний фінал історії Джонсі, змінив на несподіваний).
- Отже, записуємо тему нашого уроку.
- На сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо, яку роль відіграв Берман в житті молодої художниці, чи потрібні такі люди, чи можна вчинок художника Бермана назвати подвигом.
III Актуалізація опорних знань.
План
IV Вивчення матеріалу.
Працюють групи. Сьогодні ми будемо працювати в групах. Щоб робота була успішною, придумайте головне правило вашої спільної роботи, запишіть його. (Уміти слухати один одного; дати слово кожному; працювати дружно; не перебивати один одного; виказувати свою точку зору; бути активними в обговоренні).
1 група – визначає позитивні риси Бермана.
2 група – негативні риси Бермана.
3 група – цитати, що підтверджують позитивні риси художника.
4 група – цитати, що підтверджують негативні риси героя.
Негативні риси героя
- Яке перше враження від художника? (справляє враження пропащої, нікчемної людини, яка за свої 60 років нічого не могла створити, справляє дуже неприємне враження).
- У Бермана тіло карлика. Чи можемо ми сказати, що в невдахи – художника і душа карлика?
3. Позитивні риси героя
Висновок: Берман чуйна людина.
- Що зробив Берман? (його малюнок врятував життя дівчини).
- Що трапилося з Берманом? (він помер після того, як застудився, малюючи листок на стіні).
- Що змусило його вчити саме так? (він просто був добрим і по – батьківськи любив дівчат).
- А якою була реакція Джонсі, коли зранку після бурі вона побачила, що листок ще не впав? (Вона готувалася вирушити в далеку таємничу подорож, тільки чекала, щоб листок упав, але він не падав, і вона продовжувала жити. Вона подумала, що якщо такий маленький листок так бореться за життя, то і вона не має права здаватися, мусить боротися і перемогти хворобу).
- Зачитайте, який висновок зробила Джонсі, побачивши, що листок плюща залишився на гілці ( «Я була поганим дівчиськом…).
- Який художній засіб створення образу Бермана? (антитеза).
Крім антитези, автор використовує і такий художній засіб, як порівняння.
- З ким автор порівнює Бермана? (з Мойсеєм)
5. Аналіз скульптури Мікеланджело «Мойсей».
- Хто такий Мойсей (Біблійний пророк, який блукав зі своїм народом 40 років пустелею. Він привів свій народ у землю обітовану і передав людям 10 заповідей Божих).
- Що спільного між ними? (Мойсей врятував свій народ, а Берман створив шедевр – останній листок плюща на стіні сусіднього дому. Тим самим врятував Джонсі від смерті. Це був перший і останній шедевр Бермана, створюючи який, він керувався заповіддю Божою: «Люби ближнього свого, як самого себе»).
Висновок.
Берман – людина великої душі, чуйна, добра, милосердна. – (запис у зошиті).
Вчитель.
Митці різних епох Мікеланджело і О. Генрі створили свої шедеври людяності і віри в добру сутність людини – у цьому гуманізм великого мистецтва.
Діти, у нас також є намальований плющ, але, на жаль, не Берманом. Я хочу звернутися до вас за допомогою відродити цю рослину. Оберіть ті висловлювання, які на вашу думку, найбільше висвітлюють образ Бермана. Поясніть, чому саме цей вислів ви обрали.
- Перлина ховається в непоказній оболонці (Японське прислів’я).
- Краща в світі мета-бути хорошою людиною (Цицерон).
- Я не знаю більшого подвигу, аніж подати руку занепалому духом. (М. Гоголь).
- У маленькому тілі часто таїться велика душа. (Англійська приказка).
- Не все те золото, що блищить.
- Борода сива, та душа красива.
- Життя дане на добрі справи.
Написавши відповідь на листочках плюща, ми повинні прикріпити їх на рослині, і таким чином листочки плюща відродяться!
Висновок.
Шедевр – це не тільки витвір мистецтва, а й взірцевий вчинок.
- Діти, кому зазвичай встановлюють пам’ятники? (відомим людям, тваринам).
- Кому ще?
- Чи знаєте ви, що в світі є пам’ятники книгами.
Так в м. Гринсборо США є незвичайний монумент: велика кам’яна книга розкрита на відомому різдвяному оповіданні О. Генрі( до речі, як він називається?) “Дари волхвів”
- Якщо б вам довелось створити подібний пам’ятник оповіданню “Останній листок ”, то на якій би сторінці ви його б розкрили? Чому?
- Про що змусила замислитися пісня, оповідання?
( треба бути добрим, бути людиною)
Вчитель:
І література, і музика, і скульптура, і живопис – усі види мистецтва призначені творити добро.
V Оцінювання.
VI Домашнє завдання
І Творче завдання (За вибором)
ІІ Прочитати оповідання Е. По “Золотий жук.”
Бажаю вам, щоб ви зберегли у своїх серцях найважливіші цінності – вірність, щедрість, любов до життя.