Урок мовленнєвого розвитку у 5 класі "Лист друзям, рідним. Адреса."

Про матеріал
: Ця розробка дає можливість ознайомити учнів із видами листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті, а також спонукатиме учнів до складання власних листів. Урок розроблено за технологією особистісно- зорієнтованого навчання
Перегляд файлу

Тема уроку: РЗМ № 13. Лист друзям, рідним. Адреса.

Мета:    ознайомити учнів із видами листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті;  з’ясувати значення слів адреса і адрес, адресат і адресант, індекс; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам; особливу увагу звернути на доцільність уживання звертань, вставних слів та етикетних формул;

 розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення, творчі здібності учнів; культуру писемного мовлення; сприяти   формуванню   навиків   культурної   поведінки  у   дітей;

виховувати шанобливе ставлення до людей, мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці, увічливість,   повагу   до  старших, уважне, чуйне ставлення до  людей.

 

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.

Обладнання: картки-інформатори: "Як оформити конверт?", „Правила ввічливого листування”, бланк – конверт; репродукції картин «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І.Рєпіна,  тлумачний словник. Спроектовані тексти.                                 

                                                     Хід уроку

І. Етап орієнтації.

ІІ. Етап цілепокладання.

Оголошення,представлення теми та очікування навчальних результатів.

Слово вчителя:

  • Як ви вважаєте, що таке лист?
  • З якою метою пишуть листи?
  • Чи можна назвати їх творчістю кожної людини?

Відповіді на ці питання ми і дамо під час сьогоднішнього заняття.

ІІІ. Етап проектування.

  1. Вправа «Мозковий штурм».
  2. «Створюй разом».
  3. «Займи позицію». (Робота з підручником. Впр.643 с. 276)
  4. Вправа: «Твоя точка опори».
  5. Дослідження-пошук
  6. Вправа «Перевір себе».
  7. Робота зі схемою з елементами аналізу.
  8. «Коло ідей».
  9.  Хвилинка творчості.

 

 

ІV. Етап організації виконання плану

  1. Вправа «Мозковий штурм».
  • Що таке лист? Які види листів ви знаєте?
  • Які види ділових паперів вам відомі? Які листи належать до ділових?
  • Хто і кому може писати приватний (особистий) лист?
  • Коли виникає потреба писати листи? Що спричинило потребу в листуванні? Коли, на вашу думку, могло бути написано найперший лист?
  • Чи доводилося вам писати листи?
  • Як ви гадаєте, чи спроможне сьогодні електронне листування замінити традиційне поштове листування? Чи можлива така заміна в майбутньому? У чому переваги електронної пошти? У чому її слабкість?
  • З яких частин складається текст традиційного листа?

 

  1.  «Створюй разом».(Робота зі спроектованим текстом)

Слово вчителя: Зверніть увагу на екран, опрацюйте самостійно теоретичний матеріал.

Завдання: створити усне лінгвістичне повідомлення на тему «Листування».

     Листування – один із видiв письмового спiлкування. Листи бувають дiловi (службовi) та особистi (приватнi).

     Дiлове листування вiдбувається мiж установами або працiвником та установою. Вони складаються за певними зразками у офiцiйно-дiловому стилi.

     Особистi листи - це листи до рiдної та близької людини, до друга чи знайомого, до улюбленого письменника чи актора.  Мовлення приватного листування невимушене. У текстах особистих листiв поєднуються ознаки рiзних стилiв, зокрема розмовного та художнього.

     Лист – це писаний текст, метою якого є повiдомлення про щось адресата.

     Лист – це особиста творчість кожної людини. Але все-таки існують загальні правила, як вести листування. До них відносяться: увічливий тон, увага до адресата (до того, кому лист чи телеграма), уміння писати про себе коротко, про інших – більш детальніше, уміння писати про цікаві факти й події, обов’язково відповідати на одержані питання. 

 

  1. «Займи позицію». Робота з підручником. Впр.643 с. 276)

Висловіть думку «Так» або «Hi», аргументуйте  конкретними фактами, відповідаючи            на запитання: «Чи дійсно належить, прочитаний вами текст, до ділових листів?» http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/343061/lection_858/images/luntik_read_2.jpg

 

  1. Вправа: «Твоя точка опори».

Слово вчителя: Діти, більшість з нас пише листи майже автоматично: розповідає про своє здоров’я, роботу або навчання й питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, залежить реакція адресата, його настрій. Увага на екран:

  • Спочатку автор звертається до людини, якій адресує листа.

1.Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується, у звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, дорогий та ін..

2. Іменник, що означає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Галино.

3. Якщо звертання виражене сполученням імен й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку:  Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.

4. Якщо звертання стоїть на початку речення, то після нього ставимо кому. Наприклад:  Друже, привіт! Шановний Іване Петровичу, добрий день!

Якщо звертання стоїть в кінці речення, то ставимо кому перед звертанням. Наприклад: Доброго дня, дорогий брате!

5. При листуванні до старшої людини звертаються шанобливо на Ви (займенник пишемо з великої букви), якщо звертаються до кількох людей, то ви пишемо з маленької літери.

  • В основній частині листа автор розповідає про своє життя (здоров’я, родинні новини, про речі, що становлять спільний інтерес). Він просить написати, що нового в того, до кого звертається, і закінчує лист побажанням здоров’я, щастя; передає вітання родичам і знайомим.
  • Лист обов'язково починається звертанням і закінчується словами ввічливості: до побачення, до зустрічі, мої привітання всім родичам, чекаю відповіді, відгукніться на мій лист, на все добре тощо.
  • Після слів увічливості ставиться ім'я автора листа і дата написання.

Запам’ятайте:

 Правила ввічливого листування (картка-інформатор№ 1)

  1. Будьте уважні до адресата, дбайте про його гарний настрій, коли він читатиме лист. Вчасно відповідайте на листи. Не залишайте їх без відповіді.
  2. Вибирайте для листування цікаві теми.
  3. Пам'ятайте про кличний відмінок у звертанні: мамо, матусенько, тату, татусику, бабусенько, дідусю, Ганнусю, Наталочко, Ярославе, Маріє Іванівно, Василю Петровичу.
  4.  Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.
  5. Дотримуйтеся композиції листа (початок, основна частина, кінцівка).
  6. Пишіть на якісному папері.
  7. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.
  8. Уважно ставтеся до вибору форм увічливості в кінці листа і ставте розбірливий підпис, дату.
  9. Після закінчення листа, якщо ви щось забули написати, користуйтеся  постскриптумом (Р.S).
  10. Стежте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: по тому, як ви пишете (говорите), визначають ваш рівень освіченості,  виховання.

 

  1. Дослідження-пошук.(робота в группах, ознайомлення із поняттями адрес, «адреса»,«адресант», «адресат», «індекс» за словником).

Отже, щоб лист потрапив до вашого адресата, його потрібно відправити за вказаною адресою.

  • Що таке адрес, адреса, адресант, адресат?(діти, поділені на групи, знаходять тлумачення  у словнику і зачитують).

       Адрес – письмове, переважно ювілейне привітання.

Адреса - позначення місця проживання особи чи перебування установи.

Адресант – той, хто адресує, посилає кому-небудь лист, телеграму, вантаж і таке інше, відправник.

Адресат-  одержувач, відправленого листа, телеграми, вантажу.

Після того, як ви напишете адресу, обов’язково має бути індекс.

Індекс - це цифрове позначення кожного населеного пункту.

  • Вправа «Перевір себе».

Завдання: Розгляньте відому картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Придивіться до виразів облич козаків. Хто є адресатом, а хто адресантом цього листа? Чому народна пам'ять зберігає цей лист?

http://klasnaocinka.com.ua/uploads/editor/4018/343061/lection_858/images/repin22006.jpg

 

  1. Робота зі схемою з елементами аналізу.

Завдання: Розгляньте схему і дайте відповіді на питання:

  • Із яких частин складається композиція листа?
  • Які звертання вживаються на початку листа?
  • Про що говориться в основній частині листа?
  • Як треба закінчувати лист?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Дослідження-аналіз. (Робота з підручником впр. 646, с 277)

Завдання:

  • Прочитайте лист.
  • Яку тему листа обрала внучка?
  • Виділіть композиційні елементи листа?

 

Фізкультхвилинка:

Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)

 

Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)

 

Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)

 

То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)

 

То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)

 

То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)

 

Птахи летять – відлітають, (Махають руками)

 

А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).

 

  1. «Коло ідей».

Слово вчителя: Діти, а без чого не можна відпривити листа?

Зверніть увагу на рубрику «Запам’ятаймо» на  с. 275.)

Запамятайте:
                         Памятка: «Як оформлювати конверт»( картка-інформатор № 2)

1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч.

2. Послідовність відомостей така:

а) прізвище, ім’я, по батькові адресанта/адресата;

б) вулиця, номер будинку, квартири;

в) населений пункт;

г) район, область;

д) індекс;

е) країна (за потреби).

Завдання :

  • Оформіть конверт на основі поданої інформації.( можна за варіантами).

1) Василенку Дмитрові Івановичу, що мешкає в місті Зеленодольськ в будинку № 31 по вулиці Енергетичній, пише Кравець Ірина Олександрівна з міста Канева Черкаської області, яка живе в будинку №15 (квартира №28) по вулиці Шевченка.

2) Гришину Володимирові Миколайовичу, який навчається у місті Києві і живе на вулиці Дарницькій (будинок 81, квартира 56), надійшов вітальний лист із села Червоного Андрушівського району (Житомирська область) від матері Гришиної Алли Вікторівна.

9.  Хвилинка творчості.

  • Усно напишіть листа своєму улюбленому казковому героєві, дотримуючись композиції.

 

 

ІV. Контрольно-оціночний етап

  1. Незакінчене речення

Поділіться враженнями про урок. Використайте для основної частини такі початки речень:«На уроці я дізнався про...»

«Ми навчилися...»

«Мені найбільше сподобалося...»

«Запам’яталося...»

  1. Домашнє завдання

Пояснення домашнього завдання:опрацювати 77 параграф, с 275-277.

Напишіть листа своєму улюбленому казковому героєві.

 

 

docx
Додано
2 грудня 2018
Переглядів
1774
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку