Тема уроку: РЗМ № 13. Лист друзям, рідним. Адреса.
Мета: ознайомити учнів із видами листів та основними правилами листування, структурою листа, його мовним оформленням, вимогами до написання адреси на поштовому конверті; з’ясувати значення слів адреса і адрес, адресат і адресант, індекс; формувати уміння аналізувати тексти запропонованих листів та писати власні, підписувати конверт відповідно вимогам; особливу увагу звернути на доцільність уживання звертань, вставних слів та етикетних формул;
розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення та зв’язне мовлення, творчі здібності учнів; культуру писемного мовлення; сприяти формуванню навиків культурної поведінки у дітей;
виховувати шанобливе ставлення до людей, мовленнєву культуру та інтерес до наслідків власної праці, увічливість, повагу до старших, уважне, чуйне ставлення до людей.
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Обладнання: картки-інформатори: "Як оформити конверт?", „Правила ввічливого листування”, бланк – конверт; репродукції картин «Запорожці пишуть листа турецькому султанові» І.Рєпіна, тлумачний словник. Спроектовані тексти.
Хід уроку
І. Етап орієнтації.
ІІ. Етап цілепокладання.
Оголошення,представлення теми та очікування навчальних результатів.
Слово вчителя:
Відповіді на ці питання ми і дамо під час сьогоднішнього заняття.
ІІІ. Етап проектування.
ІV. Етап організації виконання плану
Слово вчителя: Зверніть увагу на екран, опрацюйте самостійно теоретичний матеріал.
Завдання: створити усне лінгвістичне повідомлення на тему «Листування».
Листування – один із видiв письмового спiлкування. Листи бувають дiловi (службовi) та особистi (приватнi).
Дiлове листування вiдбувається мiж установами або працiвником та установою. Вони складаються за певними зразками у офiцiйно-дiловому стилi.
Особистi листи - це листи до рiдної та близької людини, до друга чи знайомого, до улюбленого письменника чи актора. Мовлення приватного листування невимушене. У текстах особистих листiв поєднуються ознаки рiзних стилiв, зокрема розмовного та художнього.
Лист – це писаний текст, метою якого є повiдомлення про щось адресата.
Лист – це особиста творчість кожної людини. Але все-таки існують загальні правила, як вести листування. До них відносяться: увічливий тон, увага до адресата (до того, кому лист чи телеграма), уміння писати про себе коротко, про інших – більш детальніше, уміння писати про цікаві факти й події, обов’язково відповідати на одержані питання.
Висловіть думку «Так» або «Hi», аргументуйте конкретними фактами, відповідаючи на запитання: «Чи дійсно належить, прочитаний вами текст, до ділових листів?»
Слово вчителя: Діти, більшість з нас пише листи майже автоматично: розповідає про своє здоров’я, роботу або навчання й питає про відповідні факти з життя того, до кого звертається. Але від побудови листа, від слів, які добере автор, залежить реакція адресата, його настрій. Увага на екран:
1.Залежно від змісту, а також від ступеня близькості між тими, хто листується, у звертанні вживаються різні епітети: шановний, вельмишановний, дорогий та ін..
2. Іменник, що означає людину, до якої звертаються, має стояти в кличному відмінку: брате, сестро, мамо, Галино.
3. Якщо звертання виражене сполученням імен й по батькові, то обидва слова вживаються в кличному відмінку: Іване Петровичу, Галино Дмитрівно.
4. Якщо звертання стоїть на початку речення, то після нього ставимо кому. Наприклад: Друже, привіт! Шановний Іване Петровичу, добрий день!
Якщо звертання стоїть в кінці речення, то ставимо кому перед звертанням. Наприклад: Доброго дня, дорогий брате!
5. При листуванні до старшої людини звертаються шанобливо на Ви (займенник пишемо з великої букви), якщо звертаються до кількох людей, то ви пишемо з маленької літери.
Запам’ятайте:
Правила ввічливого листування (картка-інформатор№ 1)
Отже, щоб лист потрапив до вашого адресата, його потрібно відправити за вказаною адресою.
Адрес – письмове, переважно ювілейне привітання.
Адреса - позначення місця проживання особи чи перебування установи.
Адресант – той, хто адресує, посилає кому-небудь лист, телеграму, вантаж і таке інше, відправник.
Адресат- одержувач, відправленого листа, телеграми, вантажу.
Після того, як ви напишете адресу, обов’язково має бути індекс.
Індекс - це цифрове позначення кожного населеного пункту.
Завдання: Розгляньте відому картину Іллі Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султанові». Придивіться до виразів облич козаків. Хто є адресатом, а хто адресантом цього листа? Чому народна пам'ять зберігає цей лист?
Завдання: Розгляньте схему і дайте відповіді на питання:
Завдання:
Фізкультхвилинка:
Трава низенька-низенька, ( Всі присіли)
Дерева високі-високі.(Піднімають руки вгору)
Вітер дерева колише-гойдає(Обертаються)
То вліво, то вправо нахиляє (Нахил вправо, вліво)
То вгору, то назад, (Потягуються вгору, назад)
То вниз нагинає. (Нагинаються вперед)
Птахи летять – відлітають, (Махають руками)
А учні тихенько за парти сідають.(Всі сідають).
Слово вчителя: Діти, а без чого не можна відпривити листа?
Зверніть увагу на рубрику «Запам’ятаймо» на с. 275.)
Запам’ятайте:
Пам’ятка: «Як оформлювати конверт»( картка-інформатор № 2)
1. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч.
2. Послідовність відомостей така:
а) прізвище, ім’я, по батькові адресанта/адресата;
б) вулиця, номер будинку, квартири;
в) населений пункт;
г) район, область;
д) індекс;
е) країна (за потреби).
Завдання :
1) Василенку Дмитрові Івановичу, що мешкає в місті Зеленодольськ в будинку № 31 по вулиці Енергетичній, пише Кравець Ірина Олександрівна з міста Канева Черкаської області, яка живе в будинку №15 (квартира №28) по вулиці Шевченка.
2) Гришину Володимирові Миколайовичу, який навчається у місті Києві і живе на вулиці Дарницькій (будинок 81, квартира 56), надійшов вітальний лист із села Червоного Андрушівського району (Житомирська область) від матері Гришиної Алли Вікторівна.
9. Хвилинка творчості.
ІV. Контрольно-оціночний етап
Поділіться враженнями про урок. Використайте для основної частини такі початки речень:«На уроці я дізнався про...»
«Ми навчилися...»
«Мені найбільше сподобалося...»
«Запам’яталося...»
Пояснення домашнього завдання:опрацювати 77 параграф, с 275-277.
Напишіть листа своєму улюбленому казковому героєві.