урок на тема: «Природа-наш рідний дім»

Про матеріал
З кожним днем все стає більше людей,які намагаються зберегти все красиве на Землі.На всій земній кулі питання охорони природи знаходиться в центрі уваги громадськості.Існує Міжнародний союз охорони природи й природних ресурсів.У нас в Україні створені обласні, районні та міські товариства охорони природи і т. д. Але не можна забувати про те,що є люди,які по варварському відносяться до природи,не задумуючись над наслідками.Топчуть і гублять все живе.Саме тому проведення з учнями позакласного читання на тему «Природа-наш дім»є актуальним і необхідним уроком в наш час.
Перегляд файлу

Інтегрований урок з позакласного читання в 3 класі

Тема: «Природа-наш рідний дім»

Мета:Вчити учнів правильно підбирати матеріал на задану тему,розвивати інтерес до читання,вдосконалювати зв’язне мовлення,познайомити учнів з певними художніми творами про природу,з роботами художників-пейзажистів і композиторів,розширити знання дітей про лікарські рослини,поповнити їх знання прислів’ями про природу,виховувати бажання берегти все живе на землі,вчити любити Україну.

Обладнання:презентації  про Червону книгу України,картини відомих художників про природу,ілюстрації лікарських рослин,виставка художньої літератури про природу, аудіозапис казки В.Сухомлинського «Які вони бідні!»,грамзапис пташиних голосів, плакат «Якщо одна людина залишає в лісі слід,то сто людей-стежку,а тисячі-пустелю»

Хід уроку:

I.Актуалізація знань

-Діти,ви коли-небудь бачили,як цвіте кульбаба?                                                                                             -Ви коли-небудь чули,як дзвенить тиша в лісі?                                                                                                  -Кожен з нас бачить,але чи вміє бачити?                                                                                                               -Кожен з нас чує,але чи вміє чути?

II.Мотивація навчальної діяльності

-Що означає прислів’я на плакаті:

«Якщо одна людина залишає в лісі слід,то сто людей-стежку,а тисячі-пустелю»?

III.Оголошення теми і мети уроку.

IV.Робота над новим матеріалом.

 1.-Дуже багато втрачає той,хто не піддивився,не підслухав,як гарно,як хвилююче живе світ полів,річок,лісів.Таких людей Василь Сухомлинський називав бідними.Послухайте його казку «Які вони бідні!»(аудіозапис)

-Чому Сашко пішов з батьком у поле?

-Які зміни відбулися в природі на світанку?

-Що піднялося з далекої ниви?

-Яку пісню почув Сергійко?Що спало йому на думку?

-Про що запитав Сергійко у тата?

-Чому хлопчик назвав «бідними»тих,хто спав того ранку?

2.-Я сподіваюсь,що ніхто з вас не хоче,щоб його назвали «бідним».Тому давайте скористаємось запрошенням поетеси Марії Познанської і ввійдемо в незвичний дім,в якому багато побачимо і почуємо(на екрані картини української природи).

Учень   .Ласкаво просимо в наш дім!

               Він,знаю,до вподоби всім.

 Це незвичайний дім,дивись:

 У ньому дах-небесна вись,

 А стіни із живих ялин,

 Що дістають аж до хмарин!

Учень. Долівка в домі цім-з трави,

 В нім квітів-скільки хочеш рви!

 Червоні,жовті,голубі,-

 Нарви їх на букет собі!

(грамзапис пташиних голосів)

Учень.Послухай і пташиний спів,

 Найкращу пісеньку без слів,

 Що не змовкає ні на мить:

 Весь день між квітами дзвенить.

 Отож, скоріш до нас іди.

-Як ви думаєте,про що співали птахи?

-А якщо птахам необхідна буде ваша допомога,чи зможете ви її надати?

3.-Хто ж нас навчить бачити і чути,розуміти розмову полів і лісів?Хто перекладе нам мову звірів і пташок на людську? І чи є такі перекладачі?На щастя є.Це композитори, художники, поети, письменники.Вони нас вчать вслухатися і вдивлятися в природу, допомагають зрозуміти й вивчити нашу землю,посилюють нашу любов до рідної природи.І серед них:Дмитро Павличко,Марія Познанська,Марійка Підгірянка,Микола Сингаївський,Наталя Забіла, І.Левітан, І.Айвазовський, А.Саврасов, М.Сошенко, П.Чайковський і т.д.

  Книги названих письменників і поетів ви бачите на виставці «Голос природи»,картини художників на екрані.Кожен з них нам радить: «Послухайте!Вдивіться!Збережіть»

4.- Бачити і слухати може лиш той,хто любить і оберігає природу.Пам’ятайте,що охорона природи бере свій початок від порогу вашого будинку,з пташиним гніздечком,із збереженим,а не зламаним деревцем.Знайте,що багато цікавого можна дізнатися,не руйнуючи гнізд,навчившись непомітно спостерігати за життям пташок,комах,звірів.Наше завдання-скрізь і всюди берегти природу.

  Ось як про охорону природи говорить Михайло Воінственський в статті «Охорона природи-це не просто лозунг»,над якою ми зараз будемо працювати. (читання вчителем,текст статті надрукований в учнів на партах)

                     ОХОРОНА ПРИРОДИ-ЦЕ НЕ ПРОСТО ЛОЗУНГ

  Чи думав хто із вас,як багато значить для людини те,що ми звемо природою?!Про те,що Батьківщина для кожного з нас також починаєтьсяз рідної природи,знайомої і близької змалечку? Ліси та гори,поля та луки,моря та річки,степи і навіть пустелі-це все знайомі,рідні картини,з якими пов’язане святе поняття-Батьківщина.

    Але мало просто любити природу.Мало милуватися нею.Її ще треба оберігати, охороняти,допомагати їй боротися з багатьма труднощами й небезпеками.

   Якщо не думати про завтрашній день,не берегти природні багатства,вони швидко вичерпаються: землі втратять свою родючість,ріки й озера обміліють чи забрудняться різними відходами заводів і фабрик…Навіть повітря,яким ми дихаємо,також може забруднюватися,і це дуже небезпечно для здоров’я людини.

   Витрачати природні багатства треба обережно,дбайливо,економно.Щоб не вичерпувати,а навпаки-примножувати багатства земних скарбниць.Як же ми розуміємо зараз охорону природи? Це-охорона і одночасно розумне,економне використання природних багатств.

   Існують абсолютні форми охорони. Заповідники,заказники,природні й національні парки, пам’ятники природи. В усьому світі і у нас в Україні заведені Червоні книги,куди внесені рідкісні види рослин і тварин,які особливо потребують охорони.

   Ми завжди повинні пам’ятати,що природа-це наш дім і від того,хороші ми з вами господарі,чи ні,залежить його благополуччя.

   Багато корисного може зробити для природи кожна людина і ви,юні друзі,теж можете. Це не лише шпаківні і годівниці.Це-і посаджене вами дерево,і врятовані мальки,і вилікувана козуля…

  Слід пам’ятати завжди,що охорона природи-це не просто лозунг,не тимчасовий захід,а постійна напружена робота.Це битва за родючу землю,незабруднену воду,чисте повітря,за світле майбутнє планети Земля.

     Михайло Воінственський

5.Словникова робота

Скарбниця-місце зберігання цінностей.

Благополуччя-повне забезпечення,щасливе життя.

6.Робота в групах

-Самостійно прочитайте статтю,підготуйте по ній одне питання для іншої групи.

7.Робота над текстом

-З чого починається Батьківщина?

-Як автор радить відноситись до природи?

-Які небезпеки загрожують природі?

-Дайте відповідь словами тексту,про що ми завжди повинні пам’ятати («Природа-це наш дім»)

-Що корисного ми можемо зробити для природи?

Учень.Джерельце під вербою

 Виблискує водою.

 Прийду до нього й до ладу

 Порозчищаю,обкладу.

Учень. Все дно камінням обмощу,

 В пісок ні краплі не пущу.

 І задзвенить,і заспіва

 Вода джерельна,мов жива.

   Т.Коломієць

Учень.Я ладнаю годівнички

 Для горобчика й синички,

 Для малого снігурця

 Крихт насиплю і пшонця.

 Прилітайте,друзі милі,

 Не лякайтесь заметілі!

   А.Камінчик

-Природа щедро віддає нам свої багатства.Але використовувати їх ми повинні ощадливо.

-Прочитайте в статті,як автор розповідає про охорону природи. 

-Про які форми охорони природи говорить автор?

-Червона книга існує і в нашому краї.В неї заносять рослини і тварини,які потребують особливої опіки.

8.-Вам було завдання попрацювати в шкільній бібліотеці з матеріалами обласних газет,в яких розповідається про рослини,тварини, які занесені до Червоної книги.

(презентація про Червону книгу України)

9.Робота в групах

-Кожна група підготує за ілюстрацією міні-казку про лікарську рослину (конвалія,ромашка лікарська,подорожник,звіробій)

V.Підсумок уроку

-Нехай підсумком нашого уроку будуть правила поведінки в природі.

1.Не ламай гілки … (дерев і кущів).

2.Збираючи лікарські рослини,частину залиш… (природі).

3.Не руйнуй… (мурашники,пташині гнізда).

4.Не лови і не принось додому… (диких тварин).

5.Не рви багато квітів – вони потрібні… (рослинам і тваринам).

6.Говорити про охорону природи мало-потрібно… (діяти).

VI.Домашнє завдання.

-Прочитати казки В.Сухомлинського «Дуб-пастух», «Лисиччині ліхтарики».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
31 березня 2019
Переглядів
2731
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку