Інтегрований урок з позакласного читання в 3 класі
Тема: «Природа-наш рідний дім»
Мета:Вчити учнів правильно підбирати матеріал на задану тему,розвивати інтерес до читання,вдосконалювати зв’язне мовлення,познайомити учнів з певними художніми творами про природу,з роботами художників-пейзажистів і композиторів,розширити знання дітей про лікарські рослини,поповнити їх знання прислів’ями про природу,виховувати бажання берегти все живе на землі,вчити любити Україну.
Обладнання:презентації про Червону книгу України,картини відомих художників про природу,ілюстрації лікарських рослин,виставка художньої літератури про природу, аудіозапис казки В.Сухомлинського «Які вони бідні!»,грамзапис пташиних голосів, плакат «Якщо одна людина залишає в лісі слід,то сто людей-стежку,а тисячі-пустелю»
Хід уроку:
I.Актуалізація знань
-Діти,ви коли-небудь бачили,як цвіте кульбаба? -Ви коли-небудь чули,як дзвенить тиша в лісі? -Кожен з нас бачить,але чи вміє бачити? -Кожен з нас чує,але чи вміє чути?
II.Мотивація навчальної діяльності
-Що означає прислів’я на плакаті:
«Якщо одна людина залишає в лісі слід,то сто людей-стежку,а тисячі-пустелю»?
III.Оголошення теми і мети уроку.
IV.Робота над новим матеріалом.
1.-Дуже багато втрачає той,хто не піддивився,не підслухав,як гарно,як хвилююче живе світ полів,річок,лісів.Таких людей Василь Сухомлинський називав бідними.Послухайте його казку «Які вони бідні!»(аудіозапис)
-Чому Сашко пішов з батьком у поле?
-Які зміни відбулися в природі на світанку?
-Що піднялося з далекої ниви?
-Яку пісню почув Сергійко?Що спало йому на думку?
-Про що запитав Сергійко у тата?
-Чому хлопчик назвав «бідними»тих,хто спав того ранку?
2.-Я сподіваюсь,що ніхто з вас не хоче,щоб його назвали «бідним».Тому давайте скористаємось запрошенням поетеси Марії Познанської і ввійдемо в незвичний дім,в якому багато побачимо і почуємо(на екрані картини української природи).
Учень .Ласкаво просимо в наш дім!
Він,знаю,до вподоби всім.
Це незвичайний дім,дивись:
У ньому дах-небесна вись,
А стіни із живих ялин,
Що дістають аж до хмарин!
Учень. Долівка в домі цім-з трави,
В нім квітів-скільки хочеш рви!
Червоні,жовті,голубі,-
Нарви їх на букет собі!
(грамзапис пташиних голосів)
Учень.Послухай і пташиний спів,
Найкращу пісеньку без слів,
Що не змовкає ні на мить:
Весь день між квітами дзвенить.
Отож, скоріш до нас іди.
-Як ви думаєте,про що співали птахи?
-А якщо птахам необхідна буде ваша допомога,чи зможете ви її надати?
3.-Хто ж нас навчить бачити і чути,розуміти розмову полів і лісів?Хто перекладе нам мову звірів і пташок на людську? І чи є такі перекладачі?На щастя є.Це композитори, художники, поети, письменники.Вони нас вчать вслухатися і вдивлятися в природу, допомагають зрозуміти й вивчити нашу землю,посилюють нашу любов до рідної природи.І серед них:Дмитро Павличко,Марія Познанська,Марійка Підгірянка,Микола Сингаївський,Наталя Забіла, І.Левітан, І.Айвазовський, А.Саврасов, М.Сошенко, П.Чайковський і т.д.
Книги названих письменників і поетів ви бачите на виставці «Голос природи»,картини художників на екрані.Кожен з них нам радить: «Послухайте!Вдивіться!Збережіть»
4.- Бачити і слухати може лиш той,хто любить і оберігає природу.Пам’ятайте,що охорона природи бере свій початок від порогу вашого будинку,з пташиним гніздечком,із збереженим,а не зламаним деревцем.Знайте,що багато цікавого можна дізнатися,не руйнуючи гнізд,навчившись непомітно спостерігати за життям пташок,комах,звірів.Наше завдання-скрізь і всюди берегти природу.
Ось як про охорону природи говорить Михайло Воінственський в статті «Охорона природи-це не просто лозунг»,над якою ми зараз будемо працювати. (читання вчителем,текст статті надрукований в учнів на партах)
ОХОРОНА ПРИРОДИ-ЦЕ НЕ ПРОСТО ЛОЗУНГ
Чи думав хто із вас,як багато значить для людини те,що ми звемо природою?!Про те,що Батьківщина для кожного з нас також починаєтьсяз рідної природи,знайомої і близької змалечку? Ліси та гори,поля та луки,моря та річки,степи і навіть пустелі-це все знайомі,рідні картини,з якими пов’язане святе поняття-Батьківщина.
Але мало просто любити природу.Мало милуватися нею.Її ще треба оберігати, охороняти,допомагати їй боротися з багатьма труднощами й небезпеками.
Якщо не думати про завтрашній день,не берегти природні багатства,вони швидко вичерпаються: землі втратять свою родючість,ріки й озера обміліють чи забрудняться різними відходами заводів і фабрик…Навіть повітря,яким ми дихаємо,також може забруднюватися,і це дуже небезпечно для здоров’я людини.
Витрачати природні багатства треба обережно,дбайливо,економно.Щоб не вичерпувати,а навпаки-примножувати багатства земних скарбниць.Як же ми розуміємо зараз охорону природи? Це-охорона і одночасно розумне,економне використання природних багатств.
Існують абсолютні форми охорони. Заповідники,заказники,природні й національні парки, пам’ятники природи. В усьому світі і у нас в Україні заведені Червоні книги,куди внесені рідкісні види рослин і тварин,які особливо потребують охорони.
Ми завжди повинні пам’ятати,що природа-це наш дім і від того,хороші ми з вами господарі,чи ні,залежить його благополуччя.
Багато корисного може зробити для природи кожна людина і ви,юні друзі,теж можете. Це не лише шпаківні і годівниці.Це-і посаджене вами дерево,і врятовані мальки,і вилікувана козуля…
Слід пам’ятати завжди,що охорона природи-це не просто лозунг,не тимчасовий захід,а постійна напружена робота.Це битва за родючу землю,незабруднену воду,чисте повітря,за світле майбутнє планети Земля.
Михайло Воінственський
5.Словникова робота
Скарбниця-місце зберігання цінностей.
Благополуччя-повне забезпечення,щасливе життя.
6.Робота в групах
-Самостійно прочитайте статтю,підготуйте по ній одне питання для іншої групи.
7.Робота над текстом
-З чого починається Батьківщина?
-Як автор радить відноситись до природи?
-Які небезпеки загрожують природі?
-Дайте відповідь словами тексту,про що ми завжди повинні пам’ятати («Природа-це наш дім»)
-Що корисного ми можемо зробити для природи?
Учень.Джерельце під вербою
Виблискує водою.
Прийду до нього й до ладу
Порозчищаю,обкладу.
Учень. Все дно камінням обмощу,
В пісок ні краплі не пущу.
І задзвенить,і заспіва
Вода джерельна,мов жива.
Т.Коломієць
Учень.Я ладнаю годівнички
Для горобчика й синички,
Для малого снігурця
Крихт насиплю і пшонця.
Прилітайте,друзі милі,
Не лякайтесь заметілі!
А.Камінчик
-Природа щедро віддає нам свої багатства.Але використовувати їх ми повинні ощадливо.
-Прочитайте в статті,як автор розповідає про охорону природи.
-Про які форми охорони природи говорить автор?
-Червона книга існує і в нашому краї.В неї заносять рослини і тварини,які потребують особливої опіки.
8.-Вам було завдання попрацювати в шкільній бібліотеці з матеріалами обласних газет,в яких розповідається про рослини,тварини, які занесені до Червоної книги.
(презентація про Червону книгу України)
9.Робота в групах
-Кожна група підготує за ілюстрацією міні-казку про лікарську рослину (конвалія,ромашка лікарська,подорожник,звіробій)
V.Підсумок уроку
-Нехай підсумком нашого уроку будуть правила поведінки в природі.
1.Не ламай гілки … (дерев і кущів).
2.Збираючи лікарські рослини,частину залиш… (природі).
3.Не руйнуй… (мурашники,пташині гнізда).
4.Не лови і не принось додому… (диких тварин).
5.Не рви багато квітів – вони потрібні… (рослинам і тваринам).
6.Говорити про охорону природи мало-потрібно… (діяти).
VI.Домашнє завдання.
-Прочитати казки В.Сухомлинського «Дуб-пастух», «Лисиччині ліхтарики».