Розробка уроку на тему: Цикл «Мисливські усмішки». Майстерне змалювання рідної природи та заклик до її збереження в усмішках «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки».
Тема: Цикл «Мисливські усмішки». Майстерне змалювання рідної природи та заклик до її збереження в усмішках «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки».
Мета: - навчальна: ознайомити учнів із творами збірки «Мисливські усмішки», з новим жанром літератури – усмішкою; проаналізувати пошук гумористом нових прийомів і засобів творення комічного, розкрити тему любові до природи та її захисту в "Мисливських усмішках", з'ясувати роль пейзажів, діалогів; - розвивальна: розвивати творче мислення учнів, уміння аналізувати прочитане, усне мовлення
- виховна: виховувати любов до спадщини Остапа Вишні, прагнення поглибити знання шляхом самостійного читання творів та літератури про творчість письменника та його життя, формувати в собі людяність, чесність, доброту, почуття відповідальності, виховувати любов до природи.
Тип уроку: засвоєння нових знань і розвитку на їх основі вмінь та навичок.
Обладнання: портрет Остапа Вишні, виставка творів письменника, таблиця «Мисливські усмішки», аудіо запис уривка усмішки «Як варити і їсти суп із дикої качки», відео про Остапа Вишню,фото, дидактичний матеріал.
ТЛ: усмішка.
Епіграф:
«Мабуть, з часів Котляревського не сміялась Україна таким життєрадісним, таким іскрометним сонячним сміхом, як вона засміялася знову в прекрасній творчості Остапа Вишні»
О.Гончар
Хід уроку
І. Організаційний момент
Сьогоднішня наша зустріч – це відкрите засідання мисливців та рибалок за участі самого Остапа Вишні. І почнемо ми засідання із традиційного запитання мисливців, чи всі взяли свої гвинтівки? Для нас гвинтівки – це тексти творів Остапа Вишні, з якими ми сьогодні маємо знайомитись текстуально. Тож хто сьогодні без зброї? Це й не дивно. Для мисливців – це звичайна справа, але наше засідання все одно відбудеться.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
«Читаючи Остапа Вишню, народ і усміхався, і повнився радістю, і печалився, і обурювався — багатьох і багатьох струн його душі торкалося вишнівське людяне, мудре, гостре й ніжне слово».
-Чи підтримуєте народну мудрість , що в кожному жарті є частка правди?
- Кого із письменників ви можете згадати добрим словом за їхній гумор?
( Івана Котляревського, Павла Глазового, Степана Руданського, Леоніда Глібова)
Остап Вишня… Під таким ім’ям увійшов у літературу незрівнянний сміхотворець Павло Михайлович Губенко, видатний майстер слова й великий громадянин.
1.2.Бесіда.
Хочу наголосити, що 13 листопада цього року ми відзначали 125 річчя з Дня народження нашого земляка. (Портфоліо)
Відео про 125 річчя О.Вишні
→ Розповісти про дитячі та юнацькі роки Остапа Вишні. → Розказати про перший період творчості (1919-1944 рр.) та причини арешту письменника.
→ Розповісти про життя Остапа Вишні на засланні.
1.3.Тестові завдання
Перевіримо чи є порох у наших порохівницях?
а) Микола Фітільов; б) Павло Губенко; в) Іван Тобілевич.
а)13 листопада 1889; б)15 листопада 1890; в)13 листопада 1900.
3. Визначте рядок, в якому правильно зазначено кількість дітей в родині гумориста а)15; б)17; в)12.
а) На Львівщині; б) На Полтавщині; в) На Чернігівщині.
а) Київський університет; б) Луганський інститут; в) Дрогобицька гімназія.
а)1919р.; б)1920р.; в)1921р..
а) На 5 років; б)На 8 років; в)На 10 років.
8. Перший твір, що знаменував повернення письменника
а) «Зенітка»; б) «Моя автобіографія»; в) «Сом».
9. Уперше з’явився псевдонім «Остап Вишня»
а) у газеті «Селянська правда»; б) «Зоря» в) «Вільний голос»
10. Гумореска «Моя автобіографія» була надрукована у журналі
а) «Книгоспілка»; б) «Слово» в) «Село і люди»
11. Слова з гуморески Остапа Вишні «У мене немає жодного сумніву в тому, що я народився… мати сказала, що мене витягли з колодязя, коли напували корову Оришку» належать
а) Діду Свириду з гуморески «Зенітка»; б) Остапу Вишні з гуморески «Моя автобіографія»; в) Остапу Вишні з гуморески «Сом».
12. Остап Вишня був письменником
а) реалізму; б) романтизму; в) гумористично-сатиричного жанру.
ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності.
3.1. Слово вчителя.
Ми продовжуємо наше засідання і переходимо до вивчення творчості не просто гумориста, а поета за станом душі.
Тема уроку – цикл «Мисливські усмішки». Майстерне змалювання рідної природи та заклик до її збереження в усмішках «Сом», «Як варити і їсти суп із дикої качки».
Мета нашого уроку – познайомитись із творами збірки «Мисливські усмішки», з новим жанром літератури – усмішкою; проаналізувати пошук гумористом нових прийомів і засобів творення комічного, розкрити тему любові до природи та її захисту в "Мисливських усмішках", з'ясувати роль пейзажів, діалогів;
У ході уроку ми маємо визначити, хто ще, окрім О.Гончара, полюбив усмішки Остапа Вишні. (Див. епіграф уроку)
3.2. Робота в зошитах.
Запишіть тему та епіграф уроку.
IV. Сприймання та засвоєння нової навчальної інформації.
4.1 Слово вчителя
Остап Вишня писав нариси, фейлетони, плідно працював як перекладач, але найбільше слави зазнав як гуморист і сатирик. Розширив форми «комічного». Що ж таке комічне і які бувають його форми?
Комічне — результат контрасту, розладу, протистояння прекрасного — потворному, низького — піднесеному, внутрішньої пустоти — зовнішньому вигляду, що претендує на значущість. Комічне, як і будь-яке естетичне явище, є соціальним. Воно перебуває не в об’єкті сміху, а в тому, хто сприймає протиріччя як комічне. Комічне пов’язане із загальною культурою людини.
Форми комічного:
• гумор (використання дотепності та гри слів);
• сатира (критика недоліків, суперечностей);
• іронія (прихований сміх, замаскований серйозною формою);
• сарказм («зла іронія», що має руйнівну силу).
О.Вишня увів в українську літературу й утвердив у ній новий різновид гумористичного оповідання, що його сам же й назвав усмішкою.
Новому жанру Остап Вишня дав таке жартівливе значення: «Мені нове життя усміхається, і я йому усміхаюся! Через те й усмішки».
Остап Вишня активно розвивав жанрові різновиди усмішки: усмішка-пародія, усмішка-жарт, усмішка-нарис, усмішка-мініатюра тощо.
- То що ж таке усмішка? (Учням пропонується розкрити лексичне значення слова «Усмішка»)
4.2 Словникова робота.
(учні записують в зошит таблицю)
У́смішка |
Фейлетон |
Гумореска |
різновид фейлетону та гуморески, введений в українську літературу Остапом Вишнею. Своєрідність жанру усмішки — в поєднанні побутових замальовок із частими авторськими відступами, в лаконізмі й дотепності. |
невеликий за обсягом жанр художньо-публіцистичної літератури злободенного характеру. |
невеликий віршований, прозовий чи драматичний твір з комічним сюжетом, відмінний від сатиричного твору легкою, жартівливою тональністю. |
4.3 Аналіз збірки «Мисливські усмішки»
У післявоєнний період Остап Вишня створив великий цикл неперевершених за своєю майстерністю, тонкістю відчуття рідної природи «Мисливських усмішок».
«Мисливські усмішки» є найбільш поетичними творами Остапа Вишні. Це справді ліричні вірші в прозі, які стоять в одному ряду із «Записками мисливця» Тургенєва, мисливськими етюдами та оповіданнями Лєскова і Пришвіна. «Мисливські усмішки» з повним правом можна називати лебединою піснею письменника.
Після війни Остап Вишня найчастіше вирушав на полювання з Максимом Рильським, якого називав Максимом Черешнею. Переважно вони поверталися зовсім без здобичі, бо не за нею і вирушали, але задоволені й щасливі, що відпочили, намилувалися краєвидами, нарозмовлялися з друзями й наслухалися різних побрехеньок. Девізом Остапа Вишні були промовисті слова: «Живіть, зайці». Цей девіз стосувався і М.Рильського, А.Малишка. Якщо ж і траплялося вполювати звірину, настрій був зіпсований і полювання перетворювалося в траур по убієнному.
Зараз переглянемо відеофільм «Остап Вишня на полюванні».
У центрі «Мисливських усмішок» стоять благородні, розумні, кмітливі люди. Це були щирі любителі й охоронці природи, які кохалися в пташинці і звіряткові, деревці і квіточці. Остап Вишня приятелював з цими людьми.
Художні компоненти «Мисливських усмішок»: дотеп, анекдот, пейзаж, портрет, пісня, авторський ліричний відступ, порівняння, епітети, персоніфікація, гіпербола.
Усмішки «Відкриття охоти», «Заєць», «Лисиця», «Лось», «Ружжо», «Дикий кабан, або вепр», «Екіпіровка мисливця», «Як варити і їсти суп із дикої качки», «Сом» — ось далеко не повний перелік кращих творів цього циклу.
«Мисливські усмішки» — яскрава сторінка не тільки в багатогранній творчості Остапа Вишні, а й у всій українській сатирично-гумористичній літературі.
4.4 Робота над таблицею «Мисливські усмішки»
4.5. Прослуховування аудіо запису уривка усмішки «Як варити і їсти суп із дикої качки». - А зараз ви прослухаєте уривок усмішки «Як варити і їсти суп із дикої качки». Слідкуючи за текстом, спробуйте з’ясувати, які засоби комічного використовує Остап Вишня.
4.6. Аналіз усмішки «Як варити і їсти суп із дикої качки».
«Як варити і їсти суп із дикої качки» — одна з найдотепніших усмішок Остапа Вишні. Присвячена Максимові Рильському, близькому другові письменника. Уперше надрукована в журналі «Перець» 1945 р. Побудований твір у вигляді порад молодому мисливцеві, який збирається на полювання. «Само собою розумiється, що ви берете з собою рушницю (це така штука, що стрiляє), набої i всiлякий iнший мисливський реманент, без якого не можна правильно нацiлятись, щоб бити без промаху, а саме: рюкзак, буханку, консерви, огiрки, помiдори, десяток укруту яєць i стопку… Стопка береться для того, щоб було чим вихлюпувати воду з човна, коли човен тече. Ідете ви компанiєю, тобто колективом, так — чоловiка з п’ять, бо дика качка любить iти в супову каструлю з-пiд колективної працi…». За цим описом збирання на полювання — неприхована іронія, передчуття неповторної мисливської романтики, відчуття чоловічої свободи, розслаблення від клопотів, умиротворення.
- У чому найбільший комізм твору? (Найбільшої сили комізм досягає в кінці твору, коли домашні виявляють обман: замість дикої качки мисливець приніс курку.)
- Яка роль авторських відступів? (Вони підсилюють емоційну наснагу і естетичний вплив твору на читача. Це риторичні фігури, перенесення побутово-технічної лексики на пташиний світ, іронічно-гумористиче пояснення слова «горлушко» і подана в тому плані пейзажна картина).
Мистецьки вплетений у композицію розповіді прекрасний український пейзаж надвечір’я: «Дика качка любить убиватись тихими-тихими вечорами, коли сонце вже сковзнуло з вечiрнього пруга, минуло криваво-багряний горизонт, послало вам останнiй золотий привiт i пiшло спать… Це ввечерi… А вранцi дика качка зривається шукати вашого пострiлу рано-рано, тiльки-но починає на свiт благословлятись». Особливо промовистою є фраза, яка характеризує ставлення письменника до самого процесу полювання: «І вільно дихається, і легко дихається…».
Завдання на закріплення матеріалу:
Слово вчителя: Це щире зізнання автора, бо немає значення, чи вполював щось мисливець, чи ні, головне — що недаремно витратив час. Герої усмішки, здається, не полювали по-справжньому: найважливішим під час полювання для них було відпочити від повсякденної метушні, помилуватися вечірніми зорями та світанковими ранками над тихими озерами.
4.7 Аналіз усмішки «Сом» З великим замилуванням описує Остап Вишня природу — річку Оскіл, диких каченят: «Заплава рiчки Осколу, де вiн у цьому мiсцi розбивається на кiлька нешироких рукавiв, заросла густими очеретами, кугою, верболозом i густою, зеленою, соковитою травою. Як увiйдеш, картуза не видко! Шумить заплава в травнi та в червнi…». Письменник розповідає з гумором неймовірні бувальщини про сомів, їхні звички, про пригоди, що трапляються з рибалками. І хоч у цих пригодах чимало, м’яко кажучи, перебільшень, це не заважає читачеві весело сміятися й дивуватися багатству та красі нашої рідної природи: «Iнтересна риба сом! За царського режиму, як свiдчать дореволюцiйнi рибалки-письменники, сом важив до 400 кiлограмiв, ковтав собак i ведмедiв. Можливо, що з розвитком рибальства сом важитиме тонну i ковтатиме симентальських бугаїв i невеличкi буксирнi пароплави…». «А сома… сома менi самому доводилося бачити такого завбiльшки, як комбайн! Тiльки трохи довшого. Це, дорогi нашi читачi, серйозно й без жодного перебільшення».
У. Узагальнення і систематизація вивченого
У Остапа Вишні дуже багато методів і прийомів, за допомогою яких він досягає комічного ефекту.
А зараз невеличке дослідження: (два учня отримують тексти, один – усмішки «Сом», інший – словникову статтю).
VI. Підсумок уроку.
Слово вчителя: Ми зварили з вами суп із дикої качки, але там не вистачає приправи. Тож зараз ви даєте відповіді на питання по тексту.
6.1 Робота в групах
Клас об’єднується у дві групи, які ставлять запитання одна одній. Перша група до усмішки «Сом», а друга – до усмішки «Як варити суп із дикої качки».
Запитання до тексту усмішки «Сом»:
Відповіді учнів.
Запитання по тексту усмішки «Як варити..»:
Діалог:автор, мама (сестра, дружина), мисливець.
Відповіді учнів.
6.2. Інтерактивна гра «Мікрофон»:
- А зараз звернемося до епіграфу нашого уроку. Чи ви полюбили усмішки Остапа Вишні?
V. Оголошення і коментар домашнього завдання.
У театрі є такий неписаний закон: якщо у першій дії вистави на сцені висить рушниця, то в останній дії обов’язково буде з неї постріл.
У нас роль рушниці виконують набуті вами знання, а полюватимемо ми на оці м’які іграшки, які привертали нашу увагу протягом усього нашого засідання. Тож прийшов час для пострілу: дома кожен з вас спробує написати свою мисливську усмішку. А кого ми вполюємо ви зараз і оберете. Чи зайця, чи ведмедика, чи тигренятко … Не забувайте, що пишете ви в стилі Остапа Вишні. А він їздив на полювання не заради знищення тварин, а для відпочинку на природі!
Завершальне слово вчителя.
Добігає кінця наш урок. Відсьогодні, сподіваюсь, ви станете добрішими, відвертішими, ніжнішими і почуття гумору стане надійнішим супутником у вашому житті. Бережіть природу, дбайливо ставтесь до неї, любіть рідну землю і нашу неньку – Україну, як любив її Остап Вишня, бо вона – наш найцінніший скарб.
1