Тема: Цінність життя і здоров’я людини
Мета: сформувати у учнів поняття про цінність життя й здоров’я людини; дати уявлення про духовні цінності, які впливають на розвиток особистості; вчити планувати власне майбутнє; розвивати аналітичне і логічне мислення, виховувати прагнення ставити цілі й досягати їх; виховувати чесність, порядність, толерантність та людяність.
Обладнання та матеріали: дошка, проектор, роздаткові матеріали на учнів.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня! Вітаю вас та запрошую до дискусії. Ця тема цікава та багатогранна. Але спочатку,
(Учитель прикріплює на дошці веселі смайлики ) бажаю всім позитивного настрою та нових відкриттів сьогодні на уроці.
ІІ. Мотивація навчання учнів і повідомлення теми, мети та завдань уроку.
Споконвіку люди задумувалися над тим, у чому ж сенс життя? Як прожити щасливе життя? Що. по-справжньому, цінне в житті для мене? Як я живу?
Це ті питання, на які ми всі намагаємося знайти відповідь.
Наведу приклад поезії Ліни Костенко, яка художньо осмислює загальнолюдські цінності, дає можливість задуматись над тим, що залишає по собі людина.
Життя іде і все без коректур.
І час летить, не стишує галопу.
Давно нема маркізи Помпадур,
і ми живем уже після потопу.
Не знаю я, що буде після нас,
в які природа убереться шати.
Єдиний, хто не втомлюється, – час.
А ми живі, нам треба поспішати.
Зробити щось, лишити по собі,
а ми, нічого, – пройдемо, як тіні,
щоб тільки неба очі голубі
цю землю завжди бачили в цвітінні.
Щоб ці ліси не вимерли, як тур,
щоб ці слова не вичахли, як руди.
Життя іде і все без коректур,
і як напишеш, так уже і буде.
Але не бійся прикрого рядка.
Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.
Не бійся правди, хоч яка гірка,
не бійся смутків, хоч вони як ріки.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Життєві цінності і здоров’я
Людина і навколишній світ… Сутність людини та сенс людського життя… Ці питання постають перед кожним з нас. Мало народитися людиною. Людиною треба стати!
Що буде важливим для вас особисто? Зараз ми з вами зможемо з’ясувати, які цінності для вас особисто є важливими. Які пріоритети в житті допомагають визначити, хто ви, що для вас, як для особистості, важливо.
Що таке система цінностей?
Давайте з’ясуємо: система цінностей це те, що важливо для нас, це характеристика , яка мотивує нас в різних життєвих ситуаціях. Отже, якщо ви цінуєте доброту, ви допомагаєте іншим людям, ділитеся своїм часом , та ресурсами. І очікуєте від інших такого ж ставлення, але нажаль, не завжди його отримуєте. Не тому, що ви погана людина, а тому, що у всіх людей різне ставлення до тієї, чи іншої життєвої ситуації.
Яке місце посідає здоров’я в системі життєвих цінностей і чому?
Всі люди різні. І те, що робить одну людину щасливою, іншу змусить розчаруватися. Визначення ваших особистих цінностей і життя за ними може допомогти вам відчути і зробити вибір, який принесе вам повноту життя , навіть якщо він не має сенсу для інших людей.
Наприклад, якщо людина прагне до здоров’я, но курить, то ця ситуація призведе людину до хвороб , тому що існує невідповідність між бажанням і реальними діями.
Технологія «Мозковий штурм». Кілька питань для роздуму:
Що для є вас важливим в житті?
Що ви хочете змінити в собі?
Чим ви найбільше пишаєтесь?
Коли ви відчували себе найщасливішим?
Візьміть аркуш паперу і напишіть ваші особисті цінності. ( давайте, зупинимось на 10)
На картках є короткий список який вам допоможе.
Милосердя
Щирість
Досягнення
Цілеспрямованість
Дружба
Розум
Справедливість
Здоров'я
Сім’я
Чесність
Безпека
Доброта
Навчання
Кохання
Успіх
Гроші
Зміст не в тому, щоб вибрати цінності зі списку, а скласти свій власний список, основа якого базується на власному досвіді.
Технологія «Вільний мікрофон». ( Учні висловлюють свої думки)
Вчитель. Більша частина цінностей є важливою для всіх, наприклад, кохання, успіх, справедливість, дружба тощо. Тому прийнято в суспільстві виділяти цінності за категоріями: цінності розвитку – це інтелект; особистісний розвиток, досягнення, влада, гроші – це матеріальні цінності. І третя категорія – самореалізація, призначення та мета життя.
Не завжди ми можемо діяти згідно своїх цінностей. Спокуса миттєвого задоволення може стати поштовхом, щоб ми забули наші добрі наміри і діяли врозріз із нашими цінностями. Але ви повинні пам’ятати , що можемо помилятися, іноді діяти не досить розумно, але якщо ми усвідомили помилку і намагаємося змінити. Це великий крок для людини, яка живе за принципами моралі.
Для того, щоб зрозуміти, що значить «цінності» в житті, необхідно пам’ятати, що для кожної людини існують свої важливі для неї цінності. Таким чином, неможливо сказати, що означають «цінності» для кожного в житті. Отже, чітко сформована система особистих цінностей дозволить отримувати задоволення від життя і не дасть йому зайти в глухий кут. Для цього вам доведеться бути чесним із самим собою. Не потрібно соромитися визнати, що ваші цінності можуть дещо відрізнятися від інших.
У людини два життя, і друге починається тоді, коли ми розуміємо, що життя лише одне. Том Хідлстон
Робота в групах «Корабель життя».
- Що потрібно для щасливого життя? Кожній групі дається по два вітрила. Діти повинні обговорити і написати свою думку, (під час обговорення приклеїти до щаблів корабля на дошці).
Висновок. Жити щасливо – це мати здоров’я та любов, друзів та сім’ю , тощо.
Кожна людина має свій усвідомлений сенс життя. Одні вбачають його у в коханні, другі - у праці, треті – у самовдосконаленні. Це залежить від розуміння життя людиною, від її життєвих цінностей. Тільки усвідомлюючи, що для людини в житті є дійсно важливим , вона зможе зробити власний вибір. Тому для кожної людини життя складається по-різному, і не можна його прожити за когось, або відкласти на потім.
Здавна наші пращури склали символічну систему духовних цінностей, яка передається від покоління до покоління. З часом вона може змінюватися, але головними завжди залишаються людська доброта, порядність, почуття гідності, любов, наша українська ідентичність, милосердя... Можна ще дуже довго перелічувати ті якості, які роблять людину Людиною.
В усі часи люди намагалися збагнути, цю цінність в притчі, яку зараз прослухаєте , хочу звернути вашу увагу на мудрість , яку закладено в зміст.
(Випереджальне завдання для учня, який розповідає притчу.)
Приходить до батька молода донечка і говорить: – Батько, я втомилася, у мене таке важке життя, такі труднощі і проблеми, я весь час пливу проти течії, у мене немає більше сил …
Що мені робити? Проте замість відповіді батько поставив на вогонь три однакових каструлі з водою. В одну кинув моркву, в іншу поклав яйце, а в третю насипав зерна кави. Через деякий час він вийняв з води моркву, яйце і налив у чашку каву.
- Що змінилося? – Запитав він свою дочку. - Яйце і морква зварились, а зерна кави розчинилися у воді, – відповіла вона. - Ні, доню моя, це лише на перший погляд так…. Подивися – тверда морква, побувавши в кип‘ятку, стала м‘якою і вразливою. Рідке яйце стало твердим. Зовні вони не змінилися, вони лише змінили свою структуру під впливом однакових несприятливих умов – кип’ятку. Так і люди – сильні зовні можуть розклеїтись і стати слабкими там, де крихкі і ніжні лише тверднуть і міцніють. - А кава? - Це найцікавіше. Зерна кави повністю розчинилися в новому ворожому оточенні і змінили його – перетворили окріп в чудовий ароматний напій. Є особливі люди, які не змінюються в силу обставин – вони змінюють обставини і перетворюють їх на щось нове і прекрасне, отримуючи користь і знання в даній ситуації …
Обговорення .
Як ви вважаєте, на що саме звернув увагу доньки батько?
Що саме вас вразило в цій притчі?
І пам’ятайте, що найголовніша цінність - це життя. А життя - це можливість і виклик, обов’язок і родина, та інші випробування. Життя – прекрасне , бо це наше життя!
Коли мета , кохання стає твоїм натхненням, ти можеш і собі й іншим щиро зізнатися: "Я — щаслива людина!" Варто жити, щоб на землі залишити після себе слід. Так, життя
Т. Шевченка, Лесі Українки, В. Стуса було несправедливо коротке, але ми захоплюємось творчістю цих людей , та великою жагою до життя… Адже ми українці!
Життя людини дуже цікаве і багатогранне. Кожного дня на неї чекають нові знання, досягнення, цікаві люди, та події. Але наскільки людина сприймає все це, залежить від неї самої. Я вважаю, що людина багата духовно, завжди може знайти своє місце в нашому суспільстві. Людина, яку цікавлять гроші, матеріальні цінності, швидко губить сенс свого існування. Адже духовність безмежна і вічна, а матеріальні цінності дуже мінливі.
Вірш про життя з просторів інтернету дуже яскраво нам показує неповторність і цінність життя.
(Випереджальне завдання для учня, який розповідає вірш.)
Цінуй життя!
Життя настільки дивна річ!
Проходить день, минає ніч.
Зникає час у небуття,
Як мить одна мине життя.
Його спочатку не цінуєш,
А як збагнеш, то пошкодуєш.
Зумій побачити прекрасне,
Дрібниці кожній порадій.
Життя дароване для щастя,
Для світлих потаємних мрій.
Життя чудове і відкрите
Багато можна говорити.
Та пам'ятай лише про те -
Воно у тебе є одне.
Глибокий зміст цього вірша дає мені можливість вам запропонувати декілька порад, які стануть вам в нагоді в подальшому житті:
- cтався до інших людей так, як хотілося б щоб інші люди ставилися до тебе
- не обставини повинні управляти людиною, а людина обставинами.
- найцінніше в нашому житті - здоров'я. Про нього потрібно дбати, якщо ви відмовитися шкідливих звичок
- в усіх і в усьому шукати лише позитивне
- будьте оптимістом - це найкращі ліки від стресу, образ, негараздів
- робіть акцент на позитиві
- робіть добро, будьте толерантними до недоліків інших
Часто люди не цінують те, що мають, а даремно. Щастя – це вміти цінувати кожен прожитий день, радіти дрібницям. Безумовно, необхідно ставити життєві цілі та досягати їх, але найголовніше потрібно вміти бути щасливим, незалежно від обставин.
Щастя – це здоров’я близьких і рідних. Немає нічого складнішого, ніж випробування хворобою. Якщо всі будуть здорові, то людина вже буде щасливою. Взагалі жити в гармонії це велике щастя. Щоб бути щасливим необхідно постійно працювати над собою. Потрібно вміти отримувати це почуття і віддавати іншим. Але ні в якому разі, не ставити свої потреби вище за потреби інших. Щасливий той, хто вміє віддавати і робити щасливою іншу людину.
Досить часто я замислююсь над тим, що робить людину по-справжньому щасливою. І я, дійшла висновку, що поняття щастя є для кожного особистим.
Для мене щастя — це розуміння того, що я здорова, маю прекрасну родину, друзів та рідний дім, де мене завжди чекають. Щоразу, коли мені погано, коли я хочу поскаржитися я згадую, що є люди, які б мріяли опинитися на моєму місці. Є ті, у кого немає жодної близької людини, даху над головою, вони не знають, як жити далі. Попри все, ці люди знаходять привід для щастя. Вони радіють кожному дню... Є ті, хто позбавлений здоров’я, найголовнішого, що є у людини, проте вони не опускають рук та радіють життю. Тож я не маю жодного права на смуток. Я хочу кожну мить бути щасливою і цінувати те, що я маю .
Рефлексія
Мета: отримати зворотній зв’язок про враження від уроку.
Учитель звертається із пропозицією за допомогою одного речення висловити свою думку стосовно уроку, обираючи початок фрази з екрана на дошці.
Висновок.
Поводьтеся так, ніби ви щасливі, і це приведе вас до щастя. Намагайтеся життя цікаво та зосередитись на думці про те, що вам хотілося б здійснити. Саме тому потрібно завжди до чогось прагнути і робити все, що в твоїх силах, для того, щоб потім не замислюватися над сенсом життя, а знати – що ти прожив це життя з сенсом.
Закінчити урок хочу словами видатних людей.
Прагни не до того, щоб домогтися успіху, а до того, щоб твоє життя мало сенс. Альберт Ейнштейн
Сенс життя не в тому, щоб чекати, коли закінчиться гроза, а в тому, щоб вчитися танцювати під дощем. Вівіан Ґрін
Дякую за увагу!