Урок на тему:"Дієприслівник як особлива форма дієслова"

Про матеріал
ДІЄПРИСЛІВНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА МЕТА: ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння знаходити дієприслівники в реченнях; навчати використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; виховувати цікавість до уроків української літератури на основі дидактичного матеріалу. ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань
Перегляд файлу

ДІЄПРИСЛІВНИК ЯК ОСОБЛИВА ФОРМА ДІЄСЛОВА

МЕТА: ознайомити учнів з дієприслівником як особливою формою дієслова; формувати вміння знаходити дієприслівники в реченнях; навчати використовувати дієприслівники у власних висловлюваннях; виховувати цікавість до уроків української літератури на основі дидактичного матеріалу.

ТИП УРОКУ: засвоєння нових знань

 

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення епіграфа уроку і робота з ним

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів

     Бесіда за питаннями («Мікрофон»)

  1. Які частини мови містить у собі слово «дієприслівник»?
  2. Яка частина мови називається дієсловом?
  3. Яка частина мови називається прислівником?
  4. Назвіть граматичні ознаки дієслова.
  5. Чим прислівник відрізняється від інших самостійних частин мови?

ІV. Спостереження над мовним матеріалом.

(Перед учнями лежать роздруковані тексти. Потрібно прочитати речення, визначити слова, які вказують на додаткову дію, поставити до них питання, зробити висновки).

Ми сідали на лавку під вишнею, а перед нами, за гомінким асфальтом, який пролягав трасою через село, за людськими городами, в густих лозах і в глибоких берегах текла Вілія. Скипаючи, вона з бурхливим клекотом вихоплювалася з-під шлюзу. За високою греблею розлилось озеро, затопивши широку долину. Ні гомону, ні хвилі – суцільне синє плесо. Біля цього берега, на мілководді, росли очерети, а за озером відразу починався ліс. Червоний сосняк вкриває гору, знімаючись у небо. …Не тільки річка, гребля, озеро, а й ліс, і безмежні поля навколо наче знялися увись і ширяють, дивуючи своєю красою весь білий світ, наповнюючи його вщерть своєю неповторністю (Борис Харчук «Планетник»)

V. Вивчення нового матеріалу

    1. Робота з таблицею

Розглянути таблицю, вказати спільні ознаки дієслова і дієприслівника

    2. Пояснення вчителя

VI. Закріплення і усвідомлення нового матеріалу

1.Вибірково-розподільний диктант.

Виписати з тексту дієслова і дієприслівники, розподіливши їх у різні колонки. Вгадати, з якого тексту взято даний уривок, вказати автора.

…Не встаючи з землі, він вийняв обережно з кишені ножа і найближчому товаришеві розрізав мотуз. Ніж пішов по руках, а вартовий татарин і не догадувався нічого. Поглянувши на бранців, що лежали вкупі, не рухаючись, він пішов далі. Бранці, однак, не рухалися, дожидаючи слушного часу. Та в тій хвилі пригнались у кіш кілька татар і почали щось балакати… (Андрій Чайковський «За сестрою»).

А. Знайти у тексті стилістично забарвлені слова, пояснити їх лексичне значення.

Б. Розібрати за будовою слово НАЙБЛИЖЧОМУ

    2. Пояснювальний диктант.

    Записати речення на дошці, знайти дієприслівники, визначити їх синтаксичну роль.

Дивився-дивився з вікна, як раюють інші, та й, вибравши слушну хвилину, тихцем шатнувся в сіни, вихопив з-під жорен ночовки, заарканив їх мотузочком і босоніж пометлявся до дітвори. (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»).

Скочивши на долівку, взяв із мисника гранчасту склянку і, холонучи. Почав на печі наміряти насіння (М. Стельмах «Гуси-лебеді летять»).

Климко підвівся, прикидав галети соломою і швидко пішов по шляху, сколюючи ноги холодною від роси стернею (Григір Тютюнник «Климко»).

Підійшовши тихенько до Павлусевої хати, розмахали хорта та й шпурнули у вікно… (Олекса Стороженко «Скарб»).

3.Самостійна робота учнів з підручником (робота в парах)

Виконати вправу 246. Спишіть, підкресліть дієприслівники як члени речення, поясніть орфограми у виділених словах.

VII. Систематизація й узагальнення вивченого

Підсумкова бесіда за питаннями.

  1. Що таке дієприслівник?
  2. Назвіть спільні ознаки дієприслівника з дієсловом і прислівником.
  3. Яким членом речення виступає дієприслівник?
  4. Чи змінюється дієприслівник?

VIII. Підсумки уроку.

 

Домашнє завдання

Виписати з підручника української літератури 5 речень з дієприслівниками, підкреслити їх як члени речення.

 

Таблиця

Значення

Відповідає на

питання

Морфологічні ознаки прислівника

Морфологічні ознаки дієслова

Означає додаткову дію

Що роблячи?

Що робивши?

Що зробивши

Не змінюється; в реченні виступає обставиною

Вид (доконаний і недоконаний), час (теперішній і минулий), перехідність-неперехідність; може мати залежні слова

 

doc
Додано
10 лютого 2021
Переглядів
729
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку