Урок на тему: "Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина" (конспект + дидактичні матеріали)

Про матеріал

Другорядні члени речення: додаток, означення, обставина

Мета:

навчити учнів розрізняти другорядні члени речення, виділяти їх у контексті умовними позначками;

формувати загально пізнавальні вміння ставити запитання до другорядних членів речення, визначати їхню синтаксичну роль і спосіб морфологічного вираження;

розвивати увагу, логічне мислення, пам'ять;

за допомогою комунікативно-мовленнєвого дидактичного матеріалу виховувати почуття любові до рідного краю.

Розробка містить цікаві ігрові вправи: "Знайди другу половинку", "Незакінчене речення", "Юний редактор".

Дидактичний матеріал до уроку включає роботу зі зв'язним текстом, стилістичний аналіз-зіставлення синтаксичних конструкцій, коментоване письмо та творчий диктант.

Перегляд файлу

ДРУГОРЯДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ

 

1. Робота зі зв’язним текстом

Прочитати й записати текст. Підкреслити головні й другорядні члени речення, усно визначити, якою частиною мови вони виражені.

 

Виростеш ти, сину, вирушиш в дорогу,

Виростуть з тобою приспані тривоги.

У хмільні смеркання мавки чорноброві

Ждатимуть твоєї ніжності й любові.

Будуть тебе кликать у сади зелені

Хлопців чорночубих диво-наречені.

Можеш вибирати друзів і дружину,

Вибрати не можна тільки Батьківщину.

Василь Симоненко

2. Відтворення деформованого тексту

Визначити межі речень. Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Знайти означення, підкреслити їх, визначити, чим вони виражені. Дати характеристику першим трьом реченням  за метою висловлювання та емоційним забарвленням.

Люблю свою столицю

Ви бачили місто в золотому саду то наш Київ тепла осінь тихо ступає його вулицями Дніпрові кручі вона вже розмалювала неповторними золотистими фарбами листя каштанів на багатолюдному Хрещатику аж горить ще яскравіше сяє золотом горда й велична Софія.

  • Прочитайте текст, опускаючи означення.
  • Зроби висновок: яку роль відіграють означення в нашому мовленні?

 

    3. Творчі диктанти

В-1

Доповнити речення словами з довідки. Підкреслити підмети, присудки й додатки.

а) Виорав чоловік (що?) ... . б) Посіяв на полі (що?) ... . в) Виріс славний льон і вкрився ( чим?) ... . г) Сонечко світило (на що?) ... тепленько, хмарка кропила (чим?) ... . д) (Кому?) ... з того було так любо, як от часом (кому?) ..., коли мати вмиє (кого?) ... та ще й поцілує.

Довідка: дощик, льон, дитина, поле, цвіт.

 

В-2

Поширити речення обставинами та записати їх. Підкреслити граматичні основи. Доповнити їх власною розповіддю так, щоб утворилось зв’язне  висловлювання.

(Коли?) ... я йду вулицею. Вечір надходить (як?) ... . Дивлюсь (куди?) ... . Дерева (як?) ... похитуються.

doc
Додано
8 листопада 2018
Переглядів
2430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку