Мета: узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв'язному висловлюванні, сформувати цілісну систему особистісних знань п'ятикласників із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал;
розвиватимовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій; розвивати творчі вміння самостійно розв'язувати нові пізнавальні завдання.
Урок – подорож.
Використані різноманітні форми і методи роботи, онлайнові сервіси : картки quizlet, вправи lirning apps, карту знань bubbl.us.
Урок з використанням IKT - технологій. Урок-подорож.
Тема. Подорожуймо, вивчаючи українську. Тренувальні вправи з теми «Словосполучення. Речення. Головні та другорядні члени речення».
Мета:
навчальна: узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, сформувати цілісну систему особистісних знань п’ятикласників із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні;
розвивальна: розвивати мовленнєво – комунікативні вміння редагування, моделювання, конструювання синтаксичних конструкцій; розвивати творчі вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; за допомогою мовленнєво – комунікативного дидактичного матеріалу розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини;
виховна: виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї; виховувати в учнів самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Правопис: розділові знаки в реченнях.
Граматика: способи вираження означення, додатка й обставини різними частинами мови.
Культура мовлення і стилістика: додержання правильної інтонації в реченнях.
Тип уроку: урок закріплення вивченого матеріалу.
Обладнання :схема, картки, комп’ютер, екран, онлайнові сервіси інтернету.
2. Установчо – мотиваційний момент.
Вступне слово вчителя.
Підмет з Присудком зійшлись,
Вихвалятись узялись:
«В цій країні ми одні –
Горді Члени Головні,
Що там наші Другорядні?
Без нас вони безпорадні».
«Та невже? – сказав Додаток. –
Значить, я якийсь придаток?
Перевіримо, панове.
Ось вам речення готові:
Я купив. А що? Кому?»
А обставина Йому:
«Де купив? Коли і як?
Не обійдешся ніяк!»
Обізвалося означення:
«А для вас немає значення,
Синє плаття чи зелене?
Тож запитуйте у мене:
Хліб який? В якій крамниці?
І не треба вам хвалиться, Горді Члени Головні, Що в країні ви одні».
Чи здогодалися ви, яка тема уроку?
Дорогі діти! Сьогодні урок незвичайний. Це – урок – подорож. Ми з вами будемо милуватися краєвидами України й виконувати різноманітні завдання. На уроці ми з вами дізнаємся та відвідаємо надзвичайні місця України. Чудеса України. Одночасно будемо узагальнювати та систематизувати наші знання та готуватися до контрольної роботи.
Отже, протягом уроку ми повинні узагальнити й систематизувати основні відомості про словосполучення, головні і другорядні члени речення, сформувати цілісну систему особистісних знань із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні.
Матеріали до уроку розміщені на https://padlet.com/ttttatyana/3ib9dkac6a2z
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Бліц-опитування (технологія “незакінчене речення”):
https://quizlet.com/_5gbuh6
Розгляньте схему, про що ми не згадали?(окл\неокл речення, що вираж. речення)
ІV. Конструктивне застосування теоретичних завдань.
В дитинстві відкриваєш материк, котрий назветься потім — Батьківщина.
Л. Костенко
Ми часто чуємо про 7 чудес світу, мальовничі місця за кордоном. Проте мало хто знає, які куточки, пам`ятки архітектури формують цей золотий список в Україні. Спробуємо із цим розібратися.
У 2007 році було проведено всесвітню акцію 7 чудес України. Ці місця та об`єкти були визначені шляхом інтернет-голосування, а також через опитування 100 експертів із різних галузей.
Подорож перша
Хортиця
Національний заповідник Хортиця - це не просто найбільший острів на Дніпрі. Це ще і унікальний природний та історичний комплекс. Унікальність цього місця широко визнана, в 2007 році Хортиця була названа одним із "Семи див України".
Природа острова вражає своєю красою. На порівняно невеликій його площі (довжина Хортиці становить 12 км, а ширина - в середньому 2,5 км) є свої степи, луки, дубові та хвойні ліси.
Але найбільш цікава Хортиця саме з історичної точки зору, адже її історія овіяна легендами далекого минулого.
Існує дуже багато версій походження назви острова, втім більшість дослідників виводять назву від тюрксько «орта», що означає «середній» (посеред Дніпра). Серед низки версій, назву виводять від «хорт» — «пес», від давньослов'янського бога Хорса.
«Не бійтесь заглядати у словник»
Острів - частина суходолу, оточена з усіх сторін водою.
Дніпро - типова рівнинна річка з повільною й спокійною течією.
Творча гра-естафета «Розподіли словосполучення»
https://learningapps.org/view5755392
Висновок: залежно від того,яким членом речення виражене головне слово,словосполучення поділяються на іменні, дієслівні та прислівникові .
Подорож друга
Софія Київська
Софійський собор – всесвітньо відома пам’ятка архітектури і живопису ХІ ст. Свою спадщину — Київ — князь Ярослав Мудрий прикрасив не гірше від найяскравіших міст світу. Дехто натякав князеві на його марнотратство: навіщо то золото? І навіщо церкву поставлено на пагорбі? Але князь Ярослав знав, що робив. Нехай усі — і чужоземці і мандрівники, і друзі, та й вороги — одразу бачать, який багатий, красивий і могутній Київ.
У 1990 р. собор разом ансамблем монастирських споруд на його подвір’ї занесено до списку всесвітньої спадщини ЮНЕСКО.
З подвір'я собору збереглася частина старого фундаменту, який не забудовують. За легендою, загадай бажання, і доторкнися долонями до фундаменту, і воно обов'язково збудеться!
«Не бійтесь заглядати у словник»
Світова́ спа́дщина ЮНЕСКО (англ. World Heritage) — видатні культурні та природні цінності, що вважаються надбанням усього людства.
Завдання 1. Прочитати речення ,назвати вид за метою висловлювання та емоційним забарвленням.
Виписати слова за такими орфограмами:
Подорож третя
Хотинська фортеця
Хотинська фортеця, одна із найвеличніших середньовічних фортець в Україні. Вона також є одним із семи див країни. Не випадково скелястий мис над Дністром наші предки називали «Хотінь». Назва міста походить від дієслова «хотіти», оскільки мис був бажаним та надійним місцем для давніх поселенців. Протягом століть фортеця була центром розвитку ремесел і торгівлі, культури та економіки. Знаходиться фортеця в місті Хотин Чернівецької області історія Хотинської фортеці є драматичною і навіть героїчною за своє існування вона побачила багато воєн, битв і облог.
«Не бійтесь заглядати у словник»
Мис -частина суходолу, що врізається в море, озеро, річку. Може бути утворений як корінними породами, так і наносами.
Дністер - третя за довжиною ріка в Україні та дев'ята – в Європі. Річка протікає на південному заході України та частково в Молдові, довжиною 1362 км
Завдання : прочитайте виділений уривок, поділіть його на речення. Підкресліть граматичну основу речень.(кожній парі учнів записати одне речення)
Висновок: речення виражає закінчену думку та має граматичну основу.
Подорож четверта
Софіївка
Дендропарк «Софіївка» відомий як туристична перлина України, місце, де можна поринути у казковий романтичний світ природи, краси і кохання. Національний парк „Софіївка” – одне з найвидатніших творінь світового садово-паркового мистецтва кінця ХVІІІ – першої половини ХІХ ст. Парк розкинувся на площі майже 180 га на узбіччі старовинного міста Умань Черкаської області. Заснував парк у 1796 р. польський магнат Станіслав Потоцький на честь своєї дружини красуні-гречанки Софії та подарував його у день її янгола, в травні 1802 р. Ідея створення парку в романтичному стилі з використанням римської і грецької міфологій належала самій Софії. Дивовижні пейзажі, екзотичні рослини, античні скульптури, водойми, каскади, фонтани, кам’яні гроти – все це гармонійно поєднується і створює неповторну атмосферу казки.
Завдання: Слова, що в дужках, поставте в потрібному відмінку й числі. На яке питання вони відповідають? Яким членом речення виступають?
Накреслити схему виділенного речення.
Парк відомий як в Україні, так і за її (межа). Туристи з багатьох країн приїжджають помилуватися (краса) тутешнього унікального (краєвид). "Софіївка" є справжнім раєм для (любителі) (фотозйомка). Якщо ж ви втомилися від тривалої (прогулянка) і зголодніли, в парку можна знайти місця для (пікнік).
Створення проблемної ситуацiї. З країн - обставина чи додаток?
Матерiал для вчителя.
У рядi речень деякi обставини можуть наближатися до додатка. При визначеннi таких членiв речення варто зважити на ступiнь абстрактностi чи конкретностi iменника. Іменник iз конкретним лексичним значенням тяжiє до додатка, iменник з абстрактним значенням – до обставини.
Висновок: Додаток- це другорядний член речення, що означає предмет і відповідає на питання непрямих відмінків .
Фізкультхвилинка
Подорож п’ята
Києво-Печерський історико-культурний заповідник
Національний Києво-Печерський історико-культурний заповідник – найбільший музейний комплекс України. Києво-Печерська лавра заснована у 1051 році при Ярославі Мудрому монахом Антонієм. Вважається одним з перших монастирів Київської Русі.
Києво-Печерська лавра – чоловічий монастир.
Лавра входить до списку Всесвітньої культурної спадщини ЮНЕСКО.
На території Києво-Печерської лаври знаходиться більше 20-ти церков, кілька музеїв, ближні та дальні печери, братські корпуси, готель, трапезна і величезна кількість інших споруд.
«Не бійтесь заглядати у словник»
Ки́єво-Пече́рська ла́вра — одна з найбільших православних святинь України, визначна пам'ятка історії та архітектури
Світова́ спа́дщина ЮНЕСКО (англ. World Heritage) — видатні культурні та природні цінності, що вважаються надбанням усього людства.
Метод «Творче конструювання» (на картках) Завдання: доповнити речення словами з довідки. Якими другорядними членами речення є вставлені слова?
Києво-Печерська лавра була заснована близька тисячі років тому. Тисячі людей приїздять подивитись не тільки на цей … витвір мистецтва, але й насправді … місце.
Початок розвитку цієї … святині дали два … монахи. Вони почали рити у землі печери, щоб жити там не спілкуючись із … світом. Таким чином, вони намагались найбільше з’єднатися з Богом. До них приєднувалось дедалі більше людей, і згодом ці печери перетворилися на … монастир.
Слова з довідки : дивовижний, святе, народної, зовнішнім, великий, православні
https://learningapps.org/view5763533
Висновок : означення – другорядний член речення, що відповідає на питання який?яка?яке?
Подорож шоста
Місто Кам’янець
Кам’янець-Подільський – місто, що зберегло дух середньовіччя. Тут Ви побачите одну з найбільших оборонних споруд України, фотецю, що займає провідне місце у світовій історії.
Кам’янець-Подільський хоч не є обласним центром, проте займає третє місце після Києва та Львова за кількістю пам’яток старовини і культури.
Національний історико-архітектурний заповідник „Кам’янець” є одним із найстаріших на території України. Загальна площа заповідника сягає 121 га та налічує майже 200 пам’яток архітектури.
Перлиною, є Стара фортеця, яка стала візитною карткою Кам'янця-Подільського, його символом.
До творення неповторного архітектурного обличчя міста у різні періоди історії доклали майстерності своїх рук архітектори й скульптори з Італії, Нідерландів, Вірменії, Польщі, Франції, Туреччини та ін.
Завдання: Поставити питання до виілених слів обставини. Визначте, що це за другорядний член речення.
У дворі Старої фортеці знаходиться цікавий об’єкт. Це боргова яма з муляжем боржника. Вона викликає неабиякий інтерес у багатьох туристів. В цю яму колись спускали неплатників податків. А зараз туди туристи кидають монетки.
Висновок: обставинами називаються другорядні члени речення, які вказують на ознаку дії і відповідають на питання як?де?коли?звідки?скільки?якою мірою?
Подорож сьома
Херсонес Таврійський
Ще одне диво – це Херсонес таврійський, давньогрецьке місто в південно-західній частині Криму. Тут панує царство античної культури: залишки давніх вулиць, будинків, храмів. В Херсонесі зберігся єдиний на українських землях античний театр. Яскрава морська блакить, білі колони, загадкові обриси стародавніх помешкань – створюють дивне відчуття подорожі в часі та просторі. Це місто-держава мало довге життя – майже дві тисячі років – і його історії є частиною історії Давньої Греції, Риму, Візантії, Київської Русі. Тут знаходиться відновлений собор святого Володимира. Саме в Херсонесі відбулося велике таїнство – хрещення Київського князя Володимира, який потім поширив християнство на всю Київську Русь.
Завдання:
Графічна робота
► Складіть схему вказаного речення. Зробіть повний синтаксичний розбір речення.
Висновок:
V. Підсумок уроку. Рефлексія.
Тестування
► Виберіть правильну відповідь.
1. Словосполучення складається:
а) із головного та залежного слова;
б) із граматичної основи;
в) з незалежних одне від одного слів.
2. Будову словосполучень і речень вивчає:
а) фонетика;
б) стилістика;
в) синтаксис.
3. Речення є засобом вираження:
а) закінченої думки;
б) головної думки;
в) чужої думки.
4. Речення - будівельний матеріал для:
а) вираження думки;
б) тексту;
в) словосполучень.
5. Речення обов'язково має:
а) головне та залежне слово;
б) підмет і присудок;
в) граматичну основу.
6. Обставина – це другорядний член речення, який відповідає на запитання:
а) який? чий?
б) кого? Чого? Кому? Чому? Кого? Що? Ким? Чим?
в)де? Куди? Звідки? Як? Навіщо?
7. Укажіть речення, яке має другорядні члени речення:
а) Хлопчик побіг.
б) Зацвіли абрикоси і персики.
в) Повільно походжають гордовиті лелеки.
8. Другорядний член речення, який означає предмет і відповідає на питання всіх відмінків, крім називного та кличного це:
а) обставина;
б) додаток;
в) означення.
9. Означення – другорядний член речення, який вказує на ознаку предмета і відповідає на питання:
а)який?котрий?чий?
б)де?коли?як?
в) ким?чим?(на)кому?(на) чому?
10. Яке речення є поширеним?
А Пливуть хмари.
Б Він став лікарем.
В Ожили степи широкі.
11. Яке речення є непоширеним?
А Маленький дощ накрапає.
Б Бродять тумани біля ріки.
В Завдання було цікавим.
https://learningapps.org/view5790889
- Якою була мета уроку?
- Чи досягли ви її?
- Що нового дізналися?
-Які види робіт сподобались найбільше?
- Чи змінився ваш настрій?
VІ. Домашнє завдання.
Додаток
Подорож друга
Велика буква у власних назвах__________________________________
М’який знак ____________________________________
Апостроф_____________________________________________
Подорож третя
Знаходиться фортеця в місті Хотин Чернівецької області історія Хотинської фортеці є драматичною і навіть героїчною за своє існування вона побачила багато воєн, битв і облог
Подорож четверта
Парк відомий як в Україні, так і за її (межа) ________. Туристи з багатьох країн приїжджають помилуватися (краса)__________ тутешнього унікального (краєвид)____________. "Софіївка" є справжнім раєм для (любителі)___________ (фотозйомка)_____________. Якщо ж ви втомилися від тривалої (прогулянка)_____________ і зголодніли, в парку можна знайти місця для (пікнік)__________.
Подорож шоста
У дворі Старої фортеці знаходиться цікавий об’єкт. Це боргова яма з муляжем боржника. Вона викликає неабиякий інтерес у багатьох туристів. В цю яму колись спускали неплатників податків. А зараз туди туристи кидають монетки.