Урок на тему "Другорядні члени речення. Означення як другорядний член речення.Означення узгоджене й неузгоджене".

Про матеріал
Розробка уроку із української мови для 8 класу на тему "Другорядні члени речення. Означення як другорядний член речення.Означення узгоджене й неузгоджене".
Перегляд файлу

 

                                                  Урок

Тема. Другорядні члени речення. Означення  як другорядний член речення.Означення узгоджене й неузгоджене.

Мета : поглибити знання учнів про означення як другорядний член речення; сформувати поняття про узгоджене й неузгоджене означення; розвивати вміння визначати вид означень у реченнях,трансформувати узгоджені означення в неузгоджені і навпаки; розвивати логічне мислення; виховувати любов до природи.

Тип уроку: комбінований.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Лексикологія : засвоєння прислів'їв і приказок, до складу яких входять означення.

Культура мовлення і стилістика: синонімія узгоджених і неузгоджених означень; стилістична роль означень у художньому мовленні.

Текст (риторичний аспект): використання означень у художніх творах.

 

                                                 Хід уроку                                                                        

                                      Люби природу не як символ душі своєї,

                                      Люби природу не для себе - люби для неї

                                                                     М.Рильський

 І.Організаційний момент

  Доброго дня,діти! Запрошую вас до цікавої осінньої подорожі. Адже  осінь - багата,різнобарвна,чарівна пора року. Ми більш близько познайомимося з осіннім місяцем листопадом,завітаємо до осіннього саду,згадаємо про осінні квіти та опрацюємо тему уроку.

 ІІ.Підготовка до сприйняття матеріалу або актуалізація опорних знань

 

Учитель. До речі,зверніть увагу,що на дошці не записано тему уроку.

Чим же будемо зайняті сьогодні? Сподіваюсь,що ви, як учні кмітливі, після роботи,яку я вам зараз запропоную,зможете самі сформулювати  тему нашого уроку.Спробуємо?

Тому давайте згадаємо,що ми вчили на попередніх уроках.

1.Метод «Асоціації».

Подивіться на проектор. Тут записано словосполучення «Члени речення». Скажіть,які  асоціації виникли у вас, коли ви почули це словосполучення                      ( головні члени речення,підмет і присудок,другорядні члени речення)

2.Спостереження над мовним матеріалом.

Що ви можете сказати про дане речення?

  Світить сонце

 ( просте,двоскладне,непоширене,складається лише з головних членів речення)

  • А чим можна поширити це речення?( другорядними членами)

3.Бесіда.

- Яка,на вашу думку, роль головних членів речення? ( Наявність головних членів речення дозволяє назвати того,хто виконує дію,або визначити,яку саме дію виконують,в якому стані перебуває той чи інший предмет)

- А яку роль відіграють другорядні члени в реченні? ( Якщо в реченні є другорядні члени,воно стає поширеним,що дозволяє точніше,виразніше висловити думку).

-Які ви знаєте другорядні члени речення?

Давайте переконаємось у цьому, зігравши  невелику гру

Завдання : поширити речення другорядними членами

Сонце (на який час?) засліпило (кого?).

Листя падає (як?)

(Де?) запалав (який?) ранок.

 

 

 

4.Розгадування ребуса.

  Отож, ми пригадали, які є другорядні члени речення. У 8 класі більше дізнаємося про кожного з них. Сьогодні розпочнемо вивчати той другорядний член,який зашифрований у цьому ребусі (на проекторі).

 *Коза*   ння      (означення)

                  ч               

Спробуйте сформулювати тему сьогоднішнього уроку.

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

1.Очікувані результати уроку.

-Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

-Які завдання ви поставите перед собою?

Я бажаю  вам  сьогодні дізнатися багато цікавого та корисного.

ІV.Опрацювання навчального матеріал.

  1. Бесіда за питаннями.

 Давайте пригадаємо із вивченого у 5 класі:

-Який другорядний член називається означенням?

-Чим виражаються означення?

 

2.Спостереження над мовним матеріалом (1 учень біля дошки)

Розібрати словосполучення. Визначити граматичні категорії головного і залежного слова (рід,число,відмінок)

 

Сливове варення                            варення із слив

 

               Осінній день                                    день осені

 

3.Коментар учителя про узгоджені та неузгоджені означення та тип підрядного зв»язку  у словосполученні - узгодження ( опрацювання таблиці)

IV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи.

1. Спостереження над мовним матеріалом

-Робота з підручником. Колективне опрацювання вправи 75(усно).

2. Робота з текстом( роздано на парти) - робота в парах.

Виразно прочитати текст. Зясувати,що виражає заголовок: тему чи основну думку. Знайти означення, виписати їх разом зі словами,яких вони стосуються. ( абзаци - за варіантами)

                                            Хризантема – корисна квітка

   Головною принадою гостини традиційно вважається торт. А чому, наприклад, не чай? Ясна річ,  магазинним чаєм, навіть суперелітним, сьогодні гостей не здивуєш. Тому на пошуки чогось виняткового треба йти не в чайну крамницю, а в квіткарню.  Спитаєте, який зв'язок між хризантемою і чаєм? Прямий, та ще й лікувальний!  Найбільше про цілющі  властивості хризантеми нам розповіли б японці та китайці, адже на Сході цю квітку наділяють майже магією.

    У японців хризантема  є улюбленою квіткою, символом довголіття та й взагалі важливою частиною культури. Колись, наприклад, зображення хризантеми вважалося священним, і носити його на одязі могли тільки члени імператорського дому. Квітка стала державною емблемою, її зображали на національному прапорі, на імператорській зброї, на монетах і на найвищій японській відзнаці, яка так і називається - орден Хризантеми. А кожної осені в Японії всюди приходить грандіозне Свято хризантеми.

    Китайці вірять, що квітка, зірвана на дев'ятий день цього місяця, наділена особливою, магічною силою, і з неї можна приготувати чудодійний засіб, який зупиняє старість! Тому 9-го дня 9-го місяця за місячним календарем у Китаї заведено підніматись на гору, пити вино, настояне на пелюстках хризантем, і милуватись цими чудовими квітами.

  У Японії, Китаї, Монголії хризантема зажила популярності і як лікувальна рослина.   Королівська хризантема сприяє підвищенню імунітету, є жарознижувальним засобом, перешкоджає затвердінню стінок судин, знижує холестерин і цукор, вживається як заспокійливий засіб. Лікує головні болі невралгічного характеру, головокружіння, порушення сну, загальну слабкість. Також хризантема застосовується в офтальмології, стоматології, при болях у вухах,  ревматизмі, завдяки великій кількості вітаміну А  вона корисна при ослабленні зору.

 

3.Хвилинка релаксації.

До речі,діти,чи знаєте ви, що  кожне ім’я  має свою квітку – талісман? Варто нею зацікавитись, тому що квіти – талісмани не тільки приносять нам щастя, але  і оберігають !Я пропоную вам ознайомитися із деякими квітами-талісманами.

Ваше завдання: Відшукайте вашу квітку  і підберіть означення

                    Квіти-талісмани вашого імені

 

 Адам – Безсмертник                          Анастасія – Жасмин, орхідея

Анатолій – Фіалка                              Андрій – Анемона

Анна – Айстра                                    Антон – Часник

Арсен – Ірис                                        Артур – Яблуневий цвіт

Борис – Ірис                                        Валентин – Наперстянка           

Вадим – Георгіна                                Валерій – Півонія        

Василь – Чортополох                         Віра – Верес          

Вікторія – Мімоза                               Віталій – Фіалка      

Володимир – Верес  , олеандр

Галина   горошок                            Геннадій – Олеандр

Георгій – Конвалія                            Давид – Мак             

Денис – Конвалія, каштан                Дмитро – Хризантема     

Євген – Незабудка                            Захар – Каштан, мак            

Зеновія – Хризантема                       Зоя – Овес

Іван – Ромашка                                  Ігор – Маргаритка

Ілля – Волошка                                 Ірина – Каштан, конвалія

Кирило – Крокус                               Костянтин – Акація, незабудка

Кузьма – Жасмин, піон                     Лариса – Бояришник

Лев – Шипшина                                  Лідія – Гортензія

 

Люба – Любисток                                         Людмила – Хризантема

Максим – Фуксія                                          Марина – Лілія

Марія – Волошка                                          Марта – Каштан, ромашка

Мирон – Мирт                                               Надія – Календула

Настя – Жасмин, орхідея                             Наталя – Азалія, валеріана

Ніна – Фіалка                                                 Олег -  Камелія

Оксана – Нарцис                                           Ольга – Лютик

Олександр – Каштан, бузок, гладіолус       Павло – Айстра

Роман – Фіалка                                              Ростислав – Незабудка

Світлана – Лілія                                            Сергій – Верес

Софія – Любисток                                         Степан – Запашний горошок

Тамара – Розмарин                                        Тетяна – Конюшина

Уляна – Меліса                                               Федір – Півонія

Юлія – Соняшник                                           Юрій – Конвалія

Ярослав –Кропива

 

4.Робота біля дошки. Вправа 79 (1 завд.)

5.Слово вчителя.  Хризантема – це квітка осені. Вона цвіте цілий листопад аж до холодної зими.

 Давайте пригадаємо ,які прикмети про листопад ви знаєте, спробуємо знайти у них означення.

-Учні зачитують прикмети і визначають у них означення, узгоджені-неузгоджені.

Як листопад дерев не обтрусить, довга зима бути мусить.

Зірки яскраві – на мороз,тьмяні-на відлигу.

Півень хвоста волочить-незабаром випаде сніг.

Теплого дня кішки на піч лізуть – вночі приморозить.

Кури і птахи часто  і тривалий час общипують себе- чекай сніжну й вітряну погоду.

Якщо на Дмитра день без снігу,то ще не буде зими.

6. Гра « Знайди мене».

  Мабуть кожен із вас колись пробував складати вірші. Дехто залишив цю справу ,а дехто любить поезію і досі. Зіграємо з вами гру « Знайди мене».

  Ваше завдання:відновіть поетичні рядки,уставляючи з дужок потрібні за змістом означення. Відновлені рядки записати у віршовій формі.

А) У садку і жоржини,і рожі,і бажань (несподіваний, раптовий,випадковий) рій ( В. Сосюра)

Б) ( Підкорений,приворожений, зачарований) світ за вікном проступає з нічного туману ( М.Руденко).

В) Вночі пройняв мене (неспокійний, тривожний,схвильований) клич – крик журавлів над (батьківською, своєю,отчою) землею ( І.Гнатюк)

 

Вправа « Путанка»: доберіть до змісту першої частини продовження.

Чорна земля                                                     а другому мачуха

Хмарні дні                                         а  в робочий день лив дощ цілий день

Природа одному мама,                                  великий дощ буває

З малої хмари                                                     вчать сонце любити

От була б вигода,щоб уночі була погода,    білий хліб родить

 

V.Закріплення вивченого матеріалу.

Виконання тестових завдань.

Слово вчителя. Для того,щоб закріпити тему сьогоднішнього уроку,давайте виконаємо тестові завдання.

1.Вид підрядного зв»язку узгодження є характерним для всіх словосполучень у рядку:

А) рідна земля,вечірня сукня,домашні тварини;

Б) прийшла вчора,розповіла казку, слухати лекцію;

В) виїхав рано,показав дорогу,серйозно ставитися;

Г) відчувати втому, подарунок товариша,поставити на стіл.

2.Неузгоджене означення вжито  в реченні:

А) За тобою завше будуть мандрувати очі материнські і білява хата…(В.Симоненко).

Б) Шафа для одягу ховалася у кутку( В.Собко).

В) Білий цвіт на деревах вишневих…( Олександр Олесь).

Г) Сумними довгими ключами летять у вирій журавлі ( Б.Лепкий)

VI .Підведення підсумків. Рефлексія.

  1. Робота над епіграфом уроку.

-Давайте повернемось до епіграфу нашого уроку. Як ви думаєте,що хотів сказати нам автор цими словами?

- Чи виконали ми ті завдання,що поставили на початку уроку?

2.Інтерактивний метод «Дерево вражень»

  Сьогодні дерева уже  майже поскидали своє листя. І це нагадує нам про те,що незабаром прийде холодна зима. Але ми можемо зберегти спогади про осінь у наших душах і не тільки. Давайте залишимо згадку про цю золоту пору року: одягнемо наше дерево і підсумуємо вивчене на уроці. У вас на партах є листочки із написами, доповніть їх своїми висновками про сьогоднішній урок.

   На ватмані зображене дерево з трьома гілками і надписами « Я дізнався…», « Я навчився…», « Мене вразило…». Учні на окремих аркушиках пишуть продовження кожної з фраз і прикріплюють на ватман. Вчитель зачитує окремі написи.

 

Оцінювання роботи учнів на уроці.

Домашнє  завдання. Опрацювати параграф 10. Впр.77

Пофантазуйте: використовуючи означення, напишіть твір-мініатюру на тему « Осінь у моєму місті».

До побачення.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток.

Гра « Путанка».

Чорна земля                                                     а другому мачуха

Хмарні дні                                         а  в робочий день лив дощ цілий день

Природа одному мама,                                  великий дощ буває

З малої хмари                                                     вчать сонце любити

От була б вигода,щоб уночі була погода,    білий хліб родить

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федоренко Віра
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додав(-ла)
Хлапук Наталія
Додано
17 березня 2019
Переглядів
3833
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку