Мета заняття: ознайомити студентів з тим, що вивчає комбінаторика, і комбінаторними правилами суми та добутку, ознайомити студентів з формулами для обчислення числа перестановок, розміщень і комбінацій; учити використовувати ці формули під час розв'язування задач; дати схему розв'язування комбінаторних задач; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати математичну грамотність, наполегливість, акуратність.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Розділ 5. Елементи теорії ймовірності та математичної статистики.
Т.5.1. Елементи комбінаторики. Комбінаторні правила суми та добутку. Перестановки, розміщення, комбінації.
Мета заняття: ознайомити студентів з тим, що вивчає комбінаторика, і комбінаторними правилами суми та добутку, ознайомити студентів з формулами для обчислення числа перестановок, розміщень і комбінацій; учити використовувати ці формули під час розв’язування задач; дати схему розв’язування комбінаторних задач; розвивати логічне мислення, пам’ять, увагу; виховувати математичну грамотність, наполегливість, акуратність.
Тип заняття: засвоєння нових знань.
Обладнання: роздатковий матеріал
Хід заняття І. Організаційний етап.
ІІ. Формулювання теми, мети й завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.
У житті часто доводиться що-небудь обирати з великої кількості всіляких варіантів. Наприклад,
ü скількома способами можна розташовувати в турнірній таблиці 10 футбольних команд, якщо жодні дві з них не набрали порівну очок?
ü скількома способами можна скласти розклад на день із 4 навчальних предметів для однієї групи, якщо в групі вивчається 9 предметів?
ü Скільки п’ятицифрових чисел можна скласти із цифр 1,2,3,4,5, якщо цифри в числі не повторюються?
Для таких задач існують загальні методи розв’язування, що вивчає комбінаторика як розділ математики.
ІІІ. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Шкільна лекція:
1. Елементи комбінаторики. Комбінаторні правила суми й добутку.
(Згадати поняття множини, елементів множини)
Скінченна упорядкована множина – така множина, для якої визначений порядок розміщення її елементів.
Комбінаторика – розділ математики присвячений розв’язанню задач про вибір і розміщення елементів скінченої множини, відповідно до заданих правил.
Ці правила визначають спосіб побудови деякої конструкції – комбінаторної сполуки.
В основі класичної комбінаторики лежать комбінаторні правила суми та добутку.
Наприклад (правило суми) – на тарілці лежать 5 яблук і 9 груш. Один плід можна обрати 5+9=14 (способами).
Наприклад (правило добутку) – із 6 видів конвертів без марок і 5 марок один конверт і одну марку можна вибрати 6(способами).
Вправа 1.У групі 15 хлопців і 12 дівчат. Скількома способами можна вибрати : 1) хлопця;
2) дівчину;
3) одного студента цієї групи; 4) двох студентів – хлопця й дівчину.
Розв’язання
1) Хлопця можна вибрати 15 способами;
2) дівчину можна вибрати 12 способами;
3) за правилом суми або дівчину або хлопця можна вибрати 15+12 =27 способами;
4) за правилом добутку вибрати двох студентів - хлопця й дівчину – можна 15·12=180 способами. Відповідь: 1)15; 2)12; 3) 27;4) 180 способами.
Вправа 2. Скількома способами можна пошити триколірний прапор, якщо є тканини 5 різних кольорів?
Розв’язання
Перший колір можна вибрати п’ятьма способами, другий – чотирма, третій – трьома. За правилом добутку триколірний прапор можна зшити 5·4·3=60 способами. Відповідь: 60.
2. Перестановки, розміщення ,комбінації.
Означення. Факторіалом називають добуток n послідовних натуральних чисел (n – факторіал). 0!=1, 1!=1.
Наприклад, 5!=1·2·3·4·5=120, 2!=1·2=2, 4!=1·2·3·4=24.
- формула числа перестановок без повторень |
Означення. Перестановкою з n елементів називають будь-яку впорядковану множину з n елементів.
В даній формулі кожен елемент, що входить у комбінацію поданий у єдиному екземплярі.
Повернемося до задачі, яку ми розглядали на початку заняття.
ü Скільки п’ятицифрових чисел можна скласти із цифр 1,2,3,4,5, якщо цифри в числі не повторюються?
Отже, кількість таких чисел дорівнює
Означення. Розміщенням з n елементів по k називають будь-яку впорядковану множину з елементів n- елементної множини.
Розглянемо задачу. Скільки трицифрових чисел можна скласти з цифр 1,2,3,4,5 за умови, що цифри не повторюються.
Отже, маємо розміщення з 5 по 3 елементи:
Означення. Комбінацією без повторень з n елементів по k називають будь-яку k- елементну підмножину n – елементної множини.
Розглянемо задачу. Скількома способами можна вибрати дві різні цифри із цифр 1,2,3,4,5?
У цій задачі не має значення порядок розміщення двох цифр, які вибираємо із даних п’яти цифр, тобто способів вибору цифр буде .
Під час розв’язування комбінаторних задач зручно користуватися схемою:
ІV. Осмислення нового матеріалу.
Колективне розв’язування вправ.
Вправа 1. Скількома способами можна скласти список із 6 учнів?
Оскільки порядок розміщення елементів враховується і всі елементи входять до сполуки, то
.
Відповідь: 720 способами.
Вправа 2. Скількома способами можна розмістити 8 осіб за столом, біля якого стоїть 8 стільців?
Оскільки порядок розміщення елементів враховується і всі елементи входять до сполуки, то (способами)
Відповідь: способами.
Вправа 3. Скільки існує трицифрових чисел, у яких всі цифри непарні й різні.
Усього непарних цифр 5. Оскільки порядок враховується й до сполуки входять не всі цифри, а тільки три, то таких чисел буде. .
Відповідь: 60.
Вправа 4. Скільки існує трицифрових чисел, у яких всі цифри парні й різні.
Усього парних цифр 5. Тоді можна скласти трицифрових чисел усього , але серед них будуть і ті ,що мають нуль на першому місці. Таких «неправильних чисел» буде . Отже, чисел, що нас
цікавлять, буде
Відповідь: 48.
Вправа 5. Із 3 яблук і 7 бананів треба приготувати десерт із 5 фруктів, у який входило б хоча б одне яблуко. Скількома способами це можна зробити?
1) Скількома способами можна приготувати десерт із 1 яблука і 4 бананів? Яке правило слід застосувати? (Правило добутку)
2) Скількома способами можна приготувати десерт із 2 яблук і 3 бананів?
.
3) Скількома способами можна приготувати десерт із 3 яблук і 2 бананів?
4) Скількома способами можна приготувати даний десерт? Яке правило при цьому слід застосувати?
105+105+21=231 (сп.) Відповідь: 231 спосіб.
V. Підбиття підсумків заняття
VІ. Домашнє завдання.
Опрацювати конспект, вивчити означення та формули.
Виконати вправи:
1. У підрозділі 60 солдат і 5 офіцерів. Скількома способами можна виділити наряд, який складається із трьох солдат і одного офіцера?
2. 4. Із 10 троянд і 8 жоржин треба скласти букет так, щоб в ньому були 2 троянди і 3 жоржини. Скількома способами можна скласти букет?
3. 5. Із семи бігунів і трьох стрибунів треба скласти команду із 5 чоловік, в яку б входив хоч би один стрибун. Скількома способами це можна зробити?
4. До складу експедиції входять 5 юнаків і 3 дівчини. Для участі у розкопках прийшло три запрошення. Скількома способами можна розподілити ці запрошення, щоб туди потрапила хоча б 1 дівчина?