Урок на тему :"Генетичний звязок між класами неорганічних сполук. "

Про матеріал

узагальнити й систематизувати знання про склад,

класифікацію , хімічні властивості різних кла­сів

неорганічних сполук, типи хімічних реакцій;

-дати поняття про генетичний зв'язок;

-навчити виконувати завдання зі складан­ня рівнянь реакцій за схемою, а також складати схеми перетво­рення речовин, практично одер­жувати нові речовини;

-удоскона­лити вміння у написанні формул речовин і хімічних рівнянь, роз­становці коефіцієнтів;

-показати практичне значення знань про взаємозв'язок речовин для одер­жання нових сполук і матеріалів;

-формувати вміння спілкуватися в групі, співпереживати один за одного, почуття прекрасного.

Перегляд файлу

 

 

Мета:- узагальнити й систематизувати знання про склад,

    класифікацію , хімічні властивості різних кла­сів

    неорганічних сполук, типи хімічних реакцій;

  •       дати поняття про генетичний зв'язок;
  •       навчити виконувати завдання зі складан­ня рівнянь реакцій за схемою, а також складати схеми перетво­рення речовин, практично одер­жувати нові речовини;
  •       удоскона­лити вміння у написанні формул речовин і хімічних рівнянь, роз­становці коефіцієнтів;
  •       показати практичне значення знань про взаємозв'язок речовин для одер­жання нових сполук і матеріалів;
  •       формувати вміння спілкуватися в групі, співпереживати один за одного, почуття прекрасного.

 

Тип уроку: узагальнення і системати­зації знань.

 

Обладнання: формули речовин, надруковані у вигляді сердець, таблиці для формул, ре­активи: розчини сульфатної кис­лоти, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, нітратної кислоти; мідна дротинка, тигельні щипці, сухе пальне, сірники, порошок магнію, залізні ошурки, штатив з пробірками, пробіркотримач ; варіанти завдань для самостій­ної роботи; таблиці розчинності неорганічних сполук.

 

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

     У початкових класах усі ми з вами створювали своє родове дерево, де вказували імена прадідів і прабабусь, потім дідусів і бабусь, наших батьків, далі свої імена, імена майбутніх дітей, внуків, правнуків . Тобто отриму­вали генеалогічне дерево; відшуку­вали ту ниточку, що зв'язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю чи властивістю. І сьо­годні наше завдання — знайти взаємозв'язок між простими і складними  речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами; скласти схему перетворень, яка буде відобража­ти цей взаємозв'язок.

Таблиця успішності (отримують консультанти груп)

 

Прізви­ще учня

Назви речовин

Диктант

Скла­дання формул

Складання сердець

Рівняння реакцій

Експери­мент

Схема

Само­стійна робота

Підсум­кова

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IIІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку

 

Темою уроку є «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук».

Епіграфом до уроку будуть слова Роберта Вудворда, лауреата Нобелівської премії: «Своїми знаннями я зобов'я­заний тільки самому собі. Я сам себе навчив хімії».

 

Завдання уроку:

    повторити назви основних класів неорганічних сполук;

  виконати вправи на складання формул оксидів, кислот, основ, солей;

  написати рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивос­ті оксидів, кислот, основ, солей;

  провести експеримент з одер­жання речовин та перетворення їх на інші сполуки;

    скласти рівняння реакцій за схе­мою перетворень та на основі проведених реакцій скласти схе­му перетворень сполук.

 

IV. Узагальнення окремих фактів.

   Для роботи на уроці ви об'єдналися в три  групи. Кожна група обирає собі консультанта — учня, який буде керувати роботою групи й записувати в таблицю успішності результати вашої діяльності. За ре­зультатами вашої роботи буде вистав­лена оцінка за урок.

  Тож ми з вами стаємо в коло, кладемо долоню своєї правої руки поверх долоні лівої руки свого партнера праворуч, і навпаки. І плес­ком долоні передаємо один одному тепло, але не просто тепло, а разом зі знаннями про основні класи неор­ганічних сполук.

Перше завдання — назвати солі, при цьому не повторюючись.

 

Друге завдання — друга хвиля — гід­роксиди.

 

Третя хвиля — завдання ускладнюємо: через один чергуємо назви оксигеновмісних і безоксигенових кислот.

 

Четверта хвиляпригадаємо назви оксидів: через один чергуємо назви основних і кислотних оксидів.

 

 Ми з вами пригадали «імена» кислот, основ, солей, оксидів. Ціка­во дізнатися, чи навчилися ви скла­дати формули речовин.

Ви отримаєте половинки сердець, які є частинками хімічних формул склад­них речовин. Ваше завдання — зна­йти половинки цілого серця, тобто скласти формули сполук, склеїти їх скотчем і вивісити на презентаційну таблицю.

Формули складаєте за вашим завдан­ням, причому індекси у формулах уже вказані. Будьте уважні.

 

Завдання: скласти формули таких ре­човин:

1.   Амфотерний оксид.

2.   Луг.

3.   Одноосновна кислота.

4.   Розчинна сіль.

5.   Нерозчинна сіль.

Консультанти записують результати роботи кожного члена групи поімен­но, індивідуально.

(Учні вивішують маленькі серця-формули на відведені місця на презентаційному плакаті. Для кожної групи  виготовлені серця певного кольору.)

 

 

 

І група

II група

III група

МgСL2

ВаСL2

СаСL2

К2СО3

СuSО4

Nа2СО3

НВг

HNO3

HCL

ZnО

Fе2О3

Сг2О3

Ва(ОН)2

KOH

NaОН

 

 

     Настає час у житті, коли два серця просто не можуть знаходитися поряд, від безмежного кохання вони злива­ються в одне ціле і б'ються в унісон. Так і деякі хімічні речовини не можуть знаходитися разом в одній посудині, бо між ними відбувається взаємодія, вони вступають у хімічну реакцію.

Завдання:

    передбачити, які з наведе­них вище речовин будуть взаємодіяти між собою, записати відповідні рів­няння реакцій, указати умови пере­бігу реакцій.

Можливі варіанти відповідей

І група

МgСL2 + К2СО3 = 2КСL + МgСО3

К2СО3 + 2НВг = = 2КВг + Н2СО3

 ВаС12

ZnО + Ва(ОН)2 =ВаZnО22О

 

 

V. Узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань

 Роздаються  картки-завдання з поетапним описанням експе­рименту. Ви маєте пройти всі етапи вашої подорожі.

Ваше завдання: здійснити реакції, які описані в путівнику, записати спосте­реження — ознаки перебігу реакцій, і відобразити їх з допомогою рівнянь хімічних реакцій.

(Учитель попереджає про необхідність дотримання правил техніки безпеки під час роботи з лугами, кислотами, під час нагрівання речовин.)

Дослідники в білих халатах викону­ють досліди, а учні навпроти запису­ють спостереження та рівняння хіміч­них реакцій у свій путівник.

Нагадую консультантам, що вони фіксують результати роботи кожно­го учасника групи.

І група.

Експеримент

Залізні ошурки поміщаємо у про­бірку і доливаємо розчин хлоридної кислоти НС1 (1 мл). Пробірку нагрі­ваємо. Спостерігаємо____________

Рівняння реакцій________________

1 мл отриманого розчину переливає­мо в іншу пробірку і доливаємо розчин лугу NaОН (1мл).

Спостерігає­мо   ______

 

 

 

Рівняння реакцій­­­­­­­­­­­­­­­­­­_______________             

 

II група.

 Експеримент

Нагріваємо мідну дротинку в полум'ї кілька секунд. Спостерігаємо_____

Рівняння реакцій________________

Прожарену мідну дротинку охоло­джуємо і поміщаємо в пробірку із сульфатною кислотою Н2SО4 (1 мл). Спостерігаємо__________________

Рівняння реакцій_________________

До утвореного розчину доливає­мо луг NaОН (1мл). Спостерігаємо_________________

Рівняння реакцій________________

 

III група.

 Експеримент

У пробірку насипаємо на кінчику скляної ложечки порошок магнію і доливаємо розчин хлоридної кисло­ти НСL (1 мл). Спостерігаємо_______

Рівняння реакцій_______________

До утвореного розчину доливає­мо луг NaОН (1мл). Спостерігаємо

Рівняння реакцій_______________

До вмісту пробірки додати розчин НNO3 (1 мл). Спостерігаємо______

Рівняння реакцій

(Після завершення роботи учні запи­сують рівняння проведених реакцій на дошці, вказуючи ознаки реакцій.)

 

I Група

Fе + 2НСL -> FеСL2 + Н2

(ознака реакції — виділення безбарвного газу)

FеСL2 + 2NaОН → Fе(ОН)2   + 2NaСL

(випадає осад брудно-зеленого кольору)

Fе(ОН)2->FеО + Н2О

(зміна забарвлення на чорний)

 

II група

2Cu + O2 -> 2CuO

(ознака реакції — почор­ніння мідної дротинки)

СuО + Н2SО4 -> СuSО4 + Н2О

(розчинення чорного нальо­ту на дротинці й утворення роз­чину блакитного кольору)

СuSО4 +2Na0Н -> Na2S04 + Сu(0Н)2

(випадання блакитного осаду)

Сu(ОН)2->СuО + Н2О

(зміна кольору осаду на чорний)

 

III група

 

Мg+2НСI->МgСI2+ Н2

МgСI2 + 2NaOH -> Mg(OH)2   +2NaCI                 

Mg(OH)2+2HNO3  -> Mg(NO3)2 + 2H2O

 

 

V. Систематизація головних теоретичних положень і провідних ідей теми

  Знайдіть у своїх рівняннях реакцій щось спільне, те, що є в усіх рівнян­нях. (Учні дають відповіді.)

Так, це сполуки, які містять один і той самий елемент. Запишіть ці сполуки у рядок.

  Цілком логічним буде поставити між цими сполуками стрілки, які будуть указувати на те, що з одних речовин ми утворювали інші.

Ми записали ряд одержання речовин і перетворення їх на інші сполуки.

Та­кий ряд називають генетичним, зв'я­зок між сполуками також називають генетичним.

Є генетичний ряд металу:

 

Метал -> Основний Оксид - —> Основа —> Сіль

 

А є генетичний ряд неметалу:

 

неМетал -> Кислотний Оксид —>  Кислота —> Сіль

 

Ви за рівняннями перетворень скла­дали генетичний ряд металу.

VI. Підсумки уроку

Консультанти виставляють і підсу­мовують оцінки в групах.

 А ми під­биваємо підсумки.

Чи виконали ми сьогодні поставле­ні завдання і які саме?

(Учні коментують завдання уроку і чи досягли їх.)

 

VII . Висновок .

1.   Взаємозв'язок між речовинами існує за походженням (генетич­ний) і за реакціями (між прости­ми і складними речовинами).

2.   Існує підпорядкованість речовин та їхніх перетворень загальним законам. Знання взаємозв'язків між речовинами потрібні людині для керування їх перетвореннями й одержання сполук, необхідних для виробництва, побуту.

VIIІ.   дом. завдання

doc
Пов’язані теми
Хімія, 8 клас, Розробки уроків
Додано
30 березня 2018
Переглядів
1393
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку