узагальнити й систематизувати знання про склад,
класифікацію , хімічні властивості різних класів
неорганічних сполук, типи хімічних реакцій;
-дати поняття про генетичний зв'язок;
-навчити виконувати завдання зі складання рівнянь реакцій за схемою, а також складати схеми перетворення речовин, практично одержувати нові речовини;
-удосконалити вміння у написанні формул речовин і хімічних рівнянь, розстановці коефіцієнтів;
-показати практичне значення знань про взаємозв'язок речовин для одержання нових сполук і матеріалів;
-формувати вміння спілкуватися в групі, співпереживати один за одного, почуття прекрасного.
Мета:- узагальнити й систематизувати знання про склад,
класифікацію , хімічні властивості різних класів
неорганічних сполук, типи хімічних реакцій;
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.
Обладнання: формули речовин, надруковані у вигляді сердець, таблиці для формул, реактиви: розчини сульфатної кислоти, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти, нітратної кислоти; мідна дротинка, тигельні щипці, сухе пальне, сірники, порошок магнію, залізні ошурки, штатив з пробірками, пробіркотримач ; варіанти завдань для самостійної роботи; таблиці розчинності неорганічних сполук.
ХІД УРОКУ
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
У початкових класах усі ми з вами створювали своє родове дерево, де вказували імена прадідів і прабабусь, потім дідусів і бабусь, наших батьків, далі свої імена, імена майбутніх дітей, внуків, правнуків . Тобто отримували генеалогічне дерево; відшукували ту ниточку, що зв'язувала всіх наших пращурів і нащадків єдиною особливістю чи властивістю. І сьогодні наше завдання — знайти взаємозв'язок між простими і складними речовинами, між оксидами, основами, солями, кислотами; скласти схему перетворень, яка буде відображати цей взаємозв'язок.
Таблиця успішності (отримують консультанти груп)
Прізвище учня |
Назви речовин Диктант |
Складання формул Складання сердець |
Рівняння реакцій |
Експеримент |
Схема |
Самостійна робота |
Підсумкова |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IIІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку
Темою уроку є «Генетичний зв'язок між класами неорганічних сполук».
Епіграфом до уроку будуть слова Роберта Вудворда, лауреата Нобелівської премії: «Своїми знаннями я зобов'язаний тільки самому собі. Я сам себе навчив хімії».
Завдання уроку:
• повторити назви основних класів неорганічних сполук;
• виконати вправи на складання формул оксидів, кислот, основ, солей;
• написати рівняння реакцій, що характеризують хімічні властивості оксидів, кислот, основ, солей;
• провести експеримент з одержання речовин та перетворення їх на інші сполуки;
• скласти рівняння реакцій за схемою перетворень та на основі проведених реакцій скласти схему перетворень сполук.
IV. Узагальнення окремих фактів.
Для роботи на уроці ви об'єдналися в три групи. Кожна група обирає собі консультанта — учня, який буде керувати роботою групи й записувати в таблицю успішності результати вашої діяльності. За результатами вашої роботи буде виставлена оцінка за урок.
Тож ми з вами стаємо в коло, кладемо долоню своєї правої руки поверх долоні лівої руки свого партнера праворуч, і навпаки. І плеском долоні передаємо один одному тепло, але не просто тепло, а разом зі знаннями про основні класи неорганічних сполук.
Перше завдання — назвати солі, при цьому не повторюючись.
Друге завдання — друга хвиля — гідроксиди.
Третя хвиля — завдання ускладнюємо: через один чергуємо назви оксигеновмісних і безоксигенових кислот.
Четверта хвиля — пригадаємо назви оксидів: через один чергуємо назви основних і кислотних оксидів.
Ми з вами пригадали «імена» кислот, основ, солей, оксидів. Цікаво дізнатися, чи навчилися ви складати формули речовин.
Ви отримаєте половинки сердець, які є частинками хімічних формул складних речовин. Ваше завдання — знайти половинки цілого серця, тобто скласти формули сполук, склеїти їх скотчем і вивісити на презентаційну таблицю.
Формули складаєте за вашим завданням, причому індекси у формулах уже вказані. Будьте уважні.
Завдання: скласти формули таких речовин:
1. Амфотерний оксид.
2. Луг.
3. Одноосновна кислота.
4. Розчинна сіль.
5. Нерозчинна сіль.
Консультанти записують результати роботи кожного члена групи поіменно, індивідуально.
(Учні вивішують маленькі серця-формули на відведені місця на презентаційному плакаті. Для кожної групи виготовлені серця певного кольору.)
|
|
|
І група |
II група |
III група |
МgСL2 |
ВаСL2 |
СаСL2 |
К2СО3 |
СuSО4 |
Nа2СО3 |
НВг |
HNO3 |
HCL |
ZnО |
Fе2О3 |
Сг2О3 |
Ва(ОН)2 |
KOH |
NaОН |
Настає час у житті, коли два серця просто не можуть знаходитися поряд, від безмежного кохання вони зливаються в одне ціле і б'ються в унісон. Так і деякі хімічні речовини не можуть знаходитися разом в одній посудині, бо між ними відбувається взаємодія, вони вступають у хімічну реакцію.
Завдання:
передбачити, які з наведених вище речовин будуть взаємодіяти між собою, записати відповідні рівняння реакцій, указати умови перебігу реакцій.
Можливі варіанти відповідей
І група
МgСL2 + К2СО3 = 2КСL + МgСО3
К2СО3 + 2НВг = = 2КВг + Н2СО3
ВаС12
ZnО + Ва(ОН)2 =ВаZnО2+Н2О
V. Узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань
Роздаються картки-завдання з поетапним описанням експерименту. Ви маєте пройти всі етапи вашої подорожі.
Ваше завдання: здійснити реакції, які описані в путівнику, записати спостереження — ознаки перебігу реакцій, і відобразити їх з допомогою рівнянь хімічних реакцій.
(Учитель попереджає про необхідність дотримання правил техніки безпеки під час роботи з лугами, кислотами, під час нагрівання речовин.)
Дослідники в білих халатах виконують досліди, а учні навпроти записують спостереження та рівняння хімічних реакцій у свій путівник.
Нагадую консультантам, що вони фіксують результати роботи кожного учасника групи.
І група.
Експеримент
Залізні ошурки поміщаємо у пробірку і доливаємо розчин хлоридної кислоти НС1 (1 мл). Пробірку нагріваємо. Спостерігаємо____________
Рівняння реакцій________________
1 мл отриманого розчину переливаємо в іншу пробірку і доливаємо розчин лугу NaОН (1мл).
Спостерігаємо ______
Рівняння реакцій_______________
II група.
Експеримент
Нагріваємо мідну дротинку в полум'ї кілька секунд. Спостерігаємо_____
Рівняння реакцій________________
Прожарену мідну дротинку охолоджуємо і поміщаємо в пробірку із сульфатною кислотою Н2SО4 (1 мл). Спостерігаємо__________________
Рівняння реакцій_________________
До утвореного розчину доливаємо луг NaОН (1мл). Спостерігаємо_________________
Рівняння реакцій________________
III група.
Експеримент
У пробірку насипаємо на кінчику скляної ложечки порошок магнію і доливаємо розчин хлоридної кислоти НСL (1 мл). Спостерігаємо_______
Рівняння реакцій_______________
До утвореного розчину доливаємо луг NaОН (1мл). Спостерігаємо
Рівняння реакцій_______________
До вмісту пробірки додати розчин НNO3 (1 мл). Спостерігаємо______
Рівняння реакцій
(Після завершення роботи учні записують рівняння проведених реакцій на дошці, вказуючи ознаки реакцій.)
I Група
Fе + 2НСL -> FеСL2 + Н2
(ознака реакції — виділення безбарвного газу)
FеСL2 + 2NaОН → Fе(ОН)2 + 2NaСL
(випадає осад брудно-зеленого кольору)
Fе(ОН)2->FеО + Н2О
(зміна забарвлення на чорний)
II група
2Cu + O2 -> 2CuO
(ознака реакції — почорніння мідної дротинки)
СuО + Н2SО4 -> СuSО4 + Н2О
(розчинення чорного нальоту на дротинці й утворення розчину блакитного кольору)
СuSО4 +2Na0Н -> Na2S04 + Сu(0Н)2
(випадання блакитного осаду)
Сu(ОН)2->СuО + Н2О
(зміна кольору осаду на чорний)
III група
Мg+2НСI->МgСI2+ Н2
МgСI2 + 2NaOH -> Mg(OH)2 +2NaCI
Mg(OH)2+2HNO3 -> Mg(NO3)2 + 2H2O
V. Систематизація головних теоретичних положень і провідних ідей теми
Знайдіть у своїх рівняннях реакцій щось спільне, те, що є в усіх рівняннях. (Учні дають відповіді.)
Так, це сполуки, які містять один і той самий елемент. Запишіть ці сполуки у рядок.
Цілком логічним буде поставити між цими сполуками стрілки, які будуть указувати на те, що з одних речовин ми утворювали інші.
Ми записали ряд одержання речовин і перетворення їх на інші сполуки.
Такий ряд називають генетичним, зв'язок між сполуками також називають генетичним.
Є генетичний ряд металу:
Метал -> Основний Оксид - —> Основа —> Сіль
А є генетичний ряд неметалу:
неМетал -> Кислотний Оксид —> Кислота —> Сіль
Ви за рівняннями перетворень складали генетичний ряд металу.
VI. Підсумки уроку
Консультанти виставляють і підсумовують оцінки в групах.
А ми підбиваємо підсумки.
Чи виконали ми сьогодні поставлені завдання і які саме?
(Учні коментують завдання уроку і чи досягли їх.)
VII . Висновок .
1. Взаємозв'язок між речовинами існує за походженням (генетичний) і за реакціями (між простими і складними речовинами).
2. Існує підпорядкованість речовин та їхніх перетворень загальним законам. Знання взаємозв'язків між речовинами потрібні людині для керування їх перетвореннями й одержання сполук, необхідних для виробництва, побуту.
VIIІ. дом. завдання