Урок на тему "Групи слів за значенням (синоніми, антоніми)"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для учнів 5 класу з особливими освітніми потребами на тему "Групи слів за значенням (синоніми, антоніми)"
Перегляд файлу

ТЕМА: ГРУПИ СЛІВ ЗА ЗНАЧЕННЯМ. СИНОНІМИ. АНТОНІМИ

МЕТА: навчальна: поглибити знання учнів щодо синонімів, антонімів,

     виробити вміння використовувати антоніми для увиразнення

     висловлюваної думки; обирати з синонімічного ряду найбільш

     доречне слово для виразного повідомлення та уникнення повторів;

     розвивальна: збагачувати словниковий запас, формувати навички

     грамотного мовлення та письма.

     виховна: виховати культуру мовлення, уважність, любов до

     рідної мови.

ТИП УРОКУ: комбінований

МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: словесний (питання-відповіді, пояснення, бесіда), практичний (робота з підручником), наглядний (наочність)

ОБЛАДНАННЯ: підручник, наочність (малюнки)

ЛІТЕРАТУРА: Заболотний О. В. / Українська мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. /В. О. Заболотний . – К.: Генеза, 2013. – 256 с.

Олександра Глазова / Українська мова: підруч. для 5 кл. загальноосвіт. навч. закл. / О.П. Глазова.  – К.: Освіта, 2013. – 272 с.

ХІД УРОКУ

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП

Учитель: Доброго дня, діти! Рада вас бачити в хорошому настрої! Давайте налаштуємось на продуктивну роботу і цікавий урок!

  1. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

 

 

  1. ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

Учитель: Сьогодні на уроці ми з вами дізнаємось про те, на які групи поділяються слова за своїм значенням. Також визначимо межі синонімів і антонімів та навчимось утворювати пари слів з близьким і протилежним значенням. Отже, тема нашого уроку – «Групи слів за значенням. Синоніми. Антоніми».

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Учитель: Мова постійно розвивається. У своєму мовленні люди підбирають слова, які будуть найбільш точно і влучно передавати їх думку: іде, шкандибає, котиться, біжить, повзе тощо.

Спробуйте пояснити відтінки значення поданих слів:

Дружити, водитись, приятелювати, товаришувати, ладити.

А які слова будуть протилежними за своїм змістом?

  1. ЗАСВОЄННЯ ЗНАНЬ

Розповідь учителя про групи слів за значенням

Антоніми − слова протилежні за значенням. Виступають парами і завжди належать до однієї якоїсь частини мови: зима – літо, великий – маленький, веселій – сумний, повільно – швидко, працювати – відпочивати. Пари антонімів називаються антонімічними парами (названі пари ілюструються малюнками на дошці. Також на дошці знаходиться визначення антонімів).

Синоніми — слова різні за звучанням, але однакові або близькі за значенням: лелека, чорногуз, бусол, бузько. Два або кілька синонімів утворюють синонімічний ряд. Синоніми допомагають точніше висловити думку, уникнути повторення однакових або співзвучних слів (на дошці знаходиться визначення синонімів. Також на малюнках показані синонімічні ряди слів «йти» та «сильний»).

Давайте спробуємо більш конкретно розібратись у цих групах слів. Пропоную вам виконати декілька завдань .

Завдання 1. На запропонованому малюнку на дошці з чотирьох пар встановіть дві антонімічні пари (бідній – багатий, вранці – ввечері).

  1. ФОРМУВАННЯ ВМІНЬ ТА НАВИЧОК

Учитель: Що ж, з малюнками ви впорались, молодці! Сподіваюсь, наступні завдання також не викличуть труднощів.

Завдання 2. Доберіть антоніми до наступних слів та запишіть їх за зразком. З трьома (на вибір) складіть і запишіть речення:

Новий – старий;

Світлий – … ;

Холодний – … ;

Сумно – … ;

Чорний – …;

Черствий – … ;

Тонкий – … ;

Широкий – … ;

Забороняти – … ;

Будувати – … .

Завдання 3. Прочитайте вірш. Знайдіть у ньому антонімічні пари:

От антонім — дивна річ!

День пройшов — настала ніч.

І завжди отак було,

Що на холод є тепло.

Чуєте про це щодня,

Що на правду є брехня.

А на світло — темнота,

Є на мудрість — простота.

На війну є добрий мир,

Є рівнини серед гір.

Грішниця є і свята.

А на зло є доброта.

І від слів цих ми залежні —

Значення в них — протилежні.

Нам їх добре треба знати,

Щоб в житті хорошим стати.

Завдання 4. Серед запропонованих слів знайдіть та запишіть пари синонімів. З трьома (на вибір) складіть і запишіть речення:


Квапитись

Вчити

Бігти

Здолати

Звістка

Дивувати

Фантазувати

Новина

Мріяти

Поспішати

Пояснювати

Мчати

Перемогти

Вражати


Завдання 5. З’єднайте вислови з дієсловами-синонімами:


Набрати води в рот

Байдики бити

Вертітись під ногами

Пекти раків

Почервоніти

Заважати

Замовкнути

Лінуватися


Завдання 6. Прочитайте вірш. Знайдіть синоніми:

Хмарка сонечко ховає,
Дощ легенький накрапає.
Чорна хмара десь взялася,
Раптом злива почалася,
І вода все заливає,
Дощовиця не вгаває.
Ливень, проливень повсюди
І не можуть вийти люди.
А як проминуло літо,
Хлющ холодний ллє сердито,
Хляпавка співа пісень,
Мжичка сіє кожен день.
Ось такий прогноз погоди —
Не буває без негоди.

  1. ПІДСУМКИ УРОКУ

Учитель:  Молодці, ви сьогодні добре попрацювали! Сподіваюсь, ви винесли з цього уроку багато корисного. Отже, скажіть:

  1. На які групи поділяються слова за значенням?
  2. Що таке синоніми?
  3. Які слова ми називаємо антоніми?
  4. Що найбільше сподобалось на уроці?
  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти діалог про погоду, використовуючи у репліках синоніми та антоніми.

 

 

 

 

Завантаження...
docx
Додано
20 січня 2019
Переглядів
2668
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку