Відкритий урок
Тема: Головні та другорядні члени речення.
Мета. узагальнити й систематизувати основні відомості про головні й другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, сформувати цілісну систему особистісних знань п’ятикласників із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні, виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї; виховувати в учнів самостійність, справедливість, доброзичливість, гуманність, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Епіграф (написати на дошці):
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Він весняний та цікавий.
Тож гостей зібрав чимало.
Повернімось обличчям до гостей,
Усміхнімось і промовим:
«Добрий день» (учні разом)
Нехай сьогоднішній урок наповнить ваші серця добром, красою, прагненням чути і відчувати слово.
II. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
1. Колективна робота (написати на дошці дві колонки)
А почнемо ми наш урок з повторення передостанньої теми про словосполучення.
Зараз у нас буде колективна робота. Подивіться на дошку.
Порівняйте і скажіть, у якій із двох колонок точніше названо предмет, ознаку або дію.
Ягода — соковита ягода
день — сонячний день
бігти — швидко бігти
високий — високий на зріст
- Скажіть, як називається синтаксична одиниця, записана в правій колонці? (Словосполучення)
- Дайте визначення поняттю словосполучення, наведіть приклади
ІІІ. Повідомлення теми, мотивація навчальної діяльності (тема + епіграф)
А зараз розгорніть зошити, запишіть число та тему сьогоднішнього уроку. Вона звучить так: Головні та другорядні члени речення.
Вчитель. Отже, протягом уроку ми повинні узагальнити й систематизувати основні відомості про головні і другорядні члени речення, їхню стилістичну роль у зв’язному висловлюванні, сформувати цілісну систему особистісних знань із теми, структурувати вивчений теоретичний матеріал; удосконалити пунктуаційні вміння й навички, формувати загальнопізнавальні вміння ставити запитання до головних та другорядних членів речення й виділяти їх умовними позначками; удосконалювати творчі вміння визначати межі речень у зв’язному висловлюванні.
ІV. Удосконалення знань, умінь і навичок (взяти голки для значків)
1. Сьогодні на уроці діти недаремно сіли по групах. У нас є 5 команд, і зараз кожна команда буде представляти та захищати свою назву. Правило кріпити на дошку за допомогою магнитів.
1. підмети 4. означення
2. присудки 5. обставини
3. додатки
Отже, почнемо з першої команди.
Команда “Підмети”. Капітан озвучує назву команди, потім вся команда каже девіз. Після цього я запитую у капітана, чому саме цей малюнок зображено на значках? Він відповідає.
Далі питання до капітана, хто буде представляти команду. Відповідь — (правило про підмет, с. 61, 62, плакат із зображенням правила та слова із речення про підмети називають учні із команди).
Наступна друга команда.
Команда “Присудки”. Капітан озвучує назву команди, потім вся команда каже девіз. Після цього я запитую у капітана, чому саме цей малюнок зображено на значках? Він відповідає.
Далі питання до капітана, хто буде представляти команду. Відповідь — (правило про присудок, с. 61, 62, плакат із зображенням правила та слова із речення про присудки називають учні із команди).
Далі черга третьої команди.
Команда “Додатки”. Капітан озвучує назву команди, потім вся команда каже девіз. Після цього я запитую у капітана, чому саме цей малюнок зображено на значках? Він відповідає.
Далі питання до капітана, хто буде представляти команду. Відповідь — (правило про додаток, с. 73, плакат із зображенням правила та слова із речення про додатки називають учні із команди).
Наступною буде четверта команда.
Команда “Означення”. Капітан озвучує назву команди, потім вся команда каже девіз. Після цього я запитую у капітана, чому саме цей малюнок зображено на значках? Він відповідає.
Далі питання до капітана, хто буде представляти команду. Відповідь — (правило про означення, с. 75, плакат із зображенням правила та слова із речення про означення називають учні із команди ).
Остання наша команда, будь ласка.
Команда “Обставини”. Капітан озвучує назву команди, потім вся команда каже девіз. Після цього я запитую у капітана, чому саме цей малюнок зображено на значках? Він відповідає.
Далі питання до капітана, хто буде представляти команду. Відповідь — (правило про означення, с. 75, плакат із зображенням правила та слова із речення про означення називають учні із команди ).
Дякую, за допомогою кожної команди ми повторили всі правила. Отож, починаємо урок!
V. Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу (на аркуші я записую прізвище і ставлю оцінку)
1. Із запропонованих слів скласти речення. Записати перше речення та визначити граматичну основу та другорядні члени. Один учень виходить до дошки, розставляє правильно слова та підкреслює перше речення, його записують усі діти
Пізнаються плодами за дерева.
Гілках по судять про дерева коріння.
Крильцями пташка у пташат гніздечку накрила (впр. 128)
Відповіді:
Пташка накрила крильцями пташат у гніздечку. (пишемо в зошити) Підкреслити
Дерева пізнаються за плодами.
По гілках судять про коріння дерева.
2.Запитання для учнів.
Пригадайте питання непрямих відмінків
Непрямі відмінки (питання додатка)
3.. Доповніть речення додатком (речення на дошці, а слова надрукувати. Вони прикріплені десь поруч). Один учень піде до дошки, прикріпить правильно слова, а потім біля дошки підкреслить третє речення і надпише відмінки додатків. Усі учні пишуть третє речення
Він грав (на чому?)…. .
Хлопчина хотів допомогти (кому?)…. .
Батько купив (кому?)… (що?)… .
У (кого?)… був поганий настрій.
Учні прикрашали свій клас (чим?)…. .
Він грав (на чому? м.в.) на скрипці.
Хлопчик хотів допомогти (кому? д.в.) батькам.
Батько купив (кому? д.в.) донці (що? з.в.) ляльку.
У (кого? р.в.) у мами був поганий настрій.
Учні прикрашали свій клас (чим? о.в.) квітами.
4.. Далі завдання усне, працюємо всі разом. Уважно слухайте речення, знайдіть додатки і спробуйте визначити відмінки.
Землю (що?) З.в.
Батьків (кого?) З.в.
Працю (що?) З.в.
Обов’язком (чим?) О.в.
Учням (кому?) Д.в.
Вправи (що?) З.в.
Кохаю (кого?) (що?) край З.в.
Сином (ким?) О.в.
Вітчизні (кому?) Д.в.
5. А зараз фізкульхвилинка — Учні піднімаються:
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
6. Лінгвістична гра «Склади схему» (речення написати на дошці, а круги надрукувати)
На дошці є 2 речення та кола з умовними позначеннями. Розташуйте кола так, щоб утворилася схема речення, а якого, вам завдання (кола не за порядком на дошці)
Блідий місяць над Дніпром сплив.
Сонце швидко закотилось в темні хмари (пишемо в зош).
7. Прослухайте текст. Знайдіть означення, поставте до них питання. Перше речення учні записують під диктовку и розбирають.
Над лісовим озером запалав рожевий ранок. На тихому плесі почали виринати зелені пуп’янки. Золоті промені перетворили смарагдові бруньки на білосніжні чашечки з пучками гарячого сонця. Розквітла водяна лілія – біле латаття.
8. Подивіться на речення на дощці, на місці крапок вставте обставини, що відповідають на вказані питання (речення на дошці, а слова надрукувати. Вони прикріплені десь поруч). Одне речення записуємо в зошити і розбираємо
Березень підкрався (як?) ….
Якось (коли?) …. дмухнув теплий вологий вітер.
Цілу ніч він шумів голим гіллям (де?) … .
(Коли?) … почався рясний дощ.
(Коли?) … ночі довшають .
Дітям стало (як?) … .
Березень підкрався (як?) несподівано.
Якось (коли?) вночі дмухнув теплий вологий вітер.
Цілу ніч він шумів голим гіллям (де?) у саду.
(Коли?) Зранку почався рясний дощ.
(Коли?) Взимку ночі довшають.
Дітям стало (як?) весело.
9. Скласти речення за схемами (складаємо разом з учнями схеми)
1.
2.
3.
10. Ігрова хвилинка (вказати, скільки плескати)
► Прослухайте речення. У кожному з них — один другорядний член. Якщо це додаток, ви плескаєте в долоні один раз, якщо означення — два, якщо обставина — три рази.
11. Підкреслити члени речення (с. 537) — завдання для капітанів.
Усі пишуть у зошити, а до дошки піде той капітан, який впорається з завданням першим. Підкреслити
У небі вітер кучерявий
Колише темную блакить,
І на землі гойдає трави,
І затихає, й знов шумить.
Максим Рильський
12. Метод «Незакінчені речення» САМОСТІЙНА (письмово на окремих аркушах)
А зараз швидко перевіремо знання, які ви отримали протягом декількох уроків: Я починатиму речення, а ви продовжуйте:
1. Синтаксис – це розділ мовознавчої науки, який вивчає...(словосполучення та речення)
2. Речення – це слово чи група слів,що передають ... (повідомлення, запитання або пораду, прохання, наказ)
3. Двоскладним називається речення, у якому наявні.....(підмет і присудок).
4. За метою висловлювання речення розподіляють на......(розповідні, питальні і спонукальні).
5. За кількістю граматичних основ розрізняють......(прості і складні речення)
6. Якщо у реченні, крім головних, наявні і другорядні члени речення, то воно називається... (поширеним).
7. Граматичну основу речення становлять.....(підмет і присудок).
8. До другорядних членів відносять....(додаток, означення і обставину)
9. Додаток відповідає на питання ...(непрямих відмінків, тобто всіх відмінків, крім називного)
10. Означення підкреслюють ... (хвилястою лінією)
11. Обставини найчастіше виражаються ... (прислівниками)
12. За емоційним забарвленням речення розподіляють на ... (окличні та неокличні)
Молодці. Капітани команд, зберіть роботи.
13) Метод «Угадай слово» (додаткове завдання)
Завдання: відгадати загадки – жарти. І наші гості теж можуть відгадувати
1. Під яким кущем ховається заєць, коли йде дощ? (Під мокрим)
2. Без чого не буває криниці? (Без дна)
3. У який горщик не можна налити води? (У повний)
4. Що буде козі, коли їй мине сім років? (Восьмий піде)
5. Яким стане білий камінь, якщо кинути його у Чорне море? (Мокрим)
6. Від чого у качки лапи червоні? (Від колін)
7. Де є річка без води? (На карті)
8. Хто бачить свої очі? (Той, хто дивиться у дзеркало).
9. Який молочний продукт можна перетворити на злак, прочитавши його справа наліво? (сир – рис).
10. Як записати слово робота п’ятьма літерами (праця), а чотирма (труд)?
11. Що треба, щоб майка злетіла? (замінити початкове М на Ч – чайка).
12. На яке питання не можна відповісти «ні»? (ти мене чуєш?).
13. Чи можна з кози зробити козака? (коза к = козак).
14. Чого багато має золото, менше озеро, ще менше море, а зовсім не має ріка? ( букву О).
15. Які ключі до неба добираються? (журавлині).
16. Якою голкою не пошиєш сорочки? (голкою їжака).
Всім дуже дякую.
VІ. Запишіть домашнє завдання: підг до контрольної роботи, повт пар 9-12.
VІІ. Підсумок уроку.
Оцінювання навчальних досягнень учнів. Оголошення оцінок
Вчитель: На цьому наш урок завершується. Всі учні дуже плідно працювали. І сьогодні ми ще раз із вами переконалися, якою багатою, милозвучною і барвистою є наша рідна українська мова. Всі ми живемо в Україні, пишаємося нею і сподіваємося на щасливе майбутнє. Де б ми не подорожували, але завжди повертаємося додому, в рідну Україну.