Урок літературного читання у 2 класі
Тема: Калина – символ рідної землі. В. Скуратівський «Калина».
Мета: Формувати компетентності: ключові (вміння вчитися - самоорганізовуватися до навчальної діяльності у взаємодії), прагнення здобувати нові знання; соціальні - продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими; загальнокультурні - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника; здоров'язбережувальні (життєві навички, що сприяють соціальному здоров'ю) - слухати пояснення вчителя, а у разі необхідності звертатися з проханням про індивідуальне консультування) та предметні: ознайомити зі змістом оповідання В. Скуратівського, вчити визначати настрій твору, розширити знання про калину як символ України, активізувати словниковий запас учнів; розвивати вміння заповнювати пропущені рими шляхом добору слів, поданих для римування, мовне чуття, логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи, народних символів.
Обладнання: макет куща калини, паперові ягоди калини, картки для роботи у парах та групах, портрет В. Скуратівського, аудіозапис пісні «Ой у лузі червона калина».
Хід уроку
І. Організація класу. Слово вчителя.
Щоб день хороший розпочати,
Треба друзів привітати.
Вліво, вправо поверніться,
Одне одному всміхніться:
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Вчитель очікування записує на дошці.
За хатою у садочку, у зеленому віночку,
У червоному намисті дівчинонька чепуриться.
І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти.
За намисто кожен смик та й укине на язик. (Калина)
- А які загадки про калину ви ще знаєте? (Діти відповідають:
1. Стоїть півень над водою з червоною бородою.
Хто не йде, за борідку ущипне.
2. І не дівка, а червоні стрічки носить.
3.У вінку зеленолистім, у червоному намисті
Видивляється у воду, на свою хорошу вроду.)
Отож, давайте «розбудимо» його. Всі плідно попрацюємо, щоб з’явились на ньому червоні соковиті плоди. Після кожного виду роботи на кущику будуть з’являтись ягоди калини.
III. Повідомлення теми і мети уроку.
IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
-Щоб почати нам читати, треба вправи нам згадати:
а) Скоромовка.
Вже жахав мороз калину:
- Побілієш ти, як сніг,
Заморожу до загину.
Заморозити не зміг.
-Ось і виконали завдання і з’являється наша ягідка.
б) Гра «Незвичайні перетворення».
Че + рве – е + о + над –д (червона)
Кра – р + гли – г + на (калина)
в) Чистомовка.
Ок – ок – ок – тихо падає сніжок.
Ло – ло – ло – все подвір’я замело.
Ам – ам – ам – їсти нічого пташкам.
Мо – мо – мо – ми їм ягідок дамо.
Ки – ки – ки – будуть раді всі пташки.
Ина – ина – ина – для птахів взимку калина.
— Що спадає вам на думку, коли ви чуєте слово калина?
3. Хвилинка-цікавинка. (Доповідь підготовлених учнів)
Біля кожної садиби росла ця красуня. За старих часів плоди калини були харчовим продуктом. Запах її свіжих плодів нагадує запах валеріани і яблук водночас, тому вони не кожному до смаку. Але у приморожених ягодах гіркота зменшується. Тушкована в духовці калинова каша чи ягоди, запечені в тісті, були сільськими ласощами.
Плоди багаті на цукри та пектини. З них виготовляли чудовий мармелад та желе, вони — гарна приправа до м'ясних страв і добра начинка до пирогів. З ягід калини можна дістати харчовий барвник, а з кори — фарбу, що забарвлює вовну в темно-зелений колір.
4. Робота за підручником О.Я.Савченко «Літературне читання» с. 52
а) Знайомство з біографією В.Скуратівського. (Доповідь підготовленого учня.)
Оповідання «Калина» написав Василь Скуратівський. Народився він у глухому поліському селі Забуда на Житомирщині. З дитинства любив читати. У 13 років вирішив стати письменником, написав перші вірші і надіслав до районної газети. З часом їх почали друкувати. Всього за життя письменника було видано 20 книг. У своїх творах Скуратівський знайомить нас із традиційною культурою, обрядами. Він був ініціатором започаткування уроків народознавства у школах, одним із організаторів фестивалів: «Котилася торба» (дитячі ігри), «Коляда» (новорічні та різдвяні традиції), «Берегиня» (міжнародний фестиваль фольклору).
б) Словникова робота.
- Перед тим, як почнемо читати, ознайомимось із словами, які можуть бути для вас незрозумілими.
Символ – умовне позначення якогось предмета або явища.
Насамкінець – під кінець.
Дбайливо – старанно, пильно.
в) Читання тексту мовчки.
г) Фронтальна бесіда за прочитаним.
-Порахуйте скільки абзаців має текст. (3)
- Що нового ви дізнались?
- Про які дерева говориться в тексті?
- Символами яких країн вони є?
- Яка пісня надихала козаків у боротьбі за визволення України?
- А хто такі козаки?
- Хто такий Богдан Хмельницький? ( Гетьман України, полководець і державний діяч)
5. Фізкультхвилинка.
Гарно вбралася калина
У червоні намистини. (показують рухами рук вздовж свого тіла)
Стиглих ягід на обід
Принесе онукам дід. (крокують)
Ласуватимуть малята,
Наче в лісі пташенята. (імітують, як будуть їсти ягоди)
Бабця випече пиріг – (руками роблять пиріг)
Раптом гості на поріг? (показують рукою на двері)
Чай заварить на калині. (імітують, як наливатимуть чай)
Завітайте до нас нині!
6. Гра «Відгадай слова» .
ЛНКЕ (клен)
ЗЕБРЕА (береза)
ЕБВРА (верба)
ЛАИНКА (калина)
7. Вибіркове читання.
- Які дерева є символами України?
- Знайдіть і прочитайте прислів’я.
- Як ви його розумієте?
- Яка козацька пісня згадується в тексті?
- Що символізує калина у цій пісні?
- Прочитайте, які заборони згадуються в тексті?
8. Робота в парах.
- Про калину народ склав багато прислів’їв, приказок. Попрацюйте в парах, складіть прислів’я, користуючись цифровими підказками і прочитайте їх.
6-ли |
12-ї |
1-Без |
3-би |
9-ма |
13-ни |
7-ни |
11-ра |
8-не |
|
5-ка |
10-Ук |
2-вер |
4-і |
|
12-но |
1-Що |
5-ні |
8-тя |
6-мов |
9-ги |
11-ли |
2-ки |
10-ка |
|
4-во |
7-ке |
13-ві |
3-чер |
|
3- кущ |
17-ти |
11-ма |
5-ка |
1-Я |
16-ди |
9-на |
7-ка |
2-кий |
18-на |
14-ка |
6-і |
13-та |
4-та |
15-і |
12-ти |
8-ли |
10-яка |
9. Слухання аудіозапису пісні «Червона калина». Обговорення настрою пісні.
10. Читання тексту учнями вголос «ланцюжком».
11. Гра «Розвідники».
- Порахуйте і скажіть, скільки разів у тексті вжито слово калина?
12. Робота в групах. Гра «Недописаний вірш».
1 група.
Під вікном моїм __________
І розкішна, й ________
Ніби юная _________
_______ _______ одягла.
(Білу сукню, калина, дівчина, запашна.)
2 група.
Я люблю свою ________
Цю красуню _________
Коли ________ дозріють,
Я _________ не віджену.
(Чепурну, пташок, ягоди, калину.)
3 група.
Бо калина – то є ________
Життя роду і __________.
Ти її, як _______ матір,
Любий друже, _______!
(Бережи, символ, рідну, краси)
Презентація виконаної роботи.
13. Гра «Роз’єднай слова і склади прислів’я».
Посадітькалинубіляхати, будутьдовголюдипам’ятати.
- Як ви розумієте це прислів’я?
14. Інтонаційне читання 3 абзацу.
- Прочитайте питальне, розповідне, спонукальне речення з відповідною інтонацією.
- Визначте головну думку спонукального речення. (Берегти рідну природу, бути природі другом.)
V. Рефлексивно-оцінюючий етап.
1.Рефлексія.
- Про який народний символ йшла мова на уроці?
Складання сенкану.
- Що нового дізналися з уроку?
-У кого з’явилося бажання посадити коло двору калину?
- Які завдання вам найбільше сподобалися?
- Що сьогодні було робити найважче?
- Давайте подивимось, чи справдились ваші очікування.
- Ви гарно працювали, завдяки вашій праці на нашому кущі калини з’явилися грона. Недарма в народі кажуть: Без труда - нема плода.
- Дякую всім, хто старанно працював.
На всі запитання відповідав,
Знання нові придбав.
2.Повідомлення домашнього завдання.
Виразно читати с.52, відповідати на запитання.