Урок на тему: Калина – символ рідної землі. В. Скуратівський «Калина».

Про матеріал
Мета цього уроку: розширити знання учнів про калину як символ України, активізувати словниковий запас дітей; вчити визначати настрій твору; розвивати вміння заповнювати пропущені рими шляхом добору слів, поданих для римування, мовне чуття, логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи, народних символів.
Перегляд файлу

                           Урок літературного читання у 2 класі

Тема: Калина – символ рідної землі.  В. Скуратівський «Калина».

Мета: Формувати компетентності: ключові (вміння вчитися - самоорганізовуватися   до   навчальної  діяльності   у   взаємодії),  прагнення здобувати нові знання;   соціальні   -   продуктивно співпрацювати з різними партнерами в групі, використовувати різні ролі й функції в колективі, проявляти ініціативу, підтримувати та керувати власними взаєминами з іншими;  загальнокультурні - дотримуватися норм мовленнєвої культури, зв'язно висловлюватися в контексті змісту самостійно опрацьованого матеріалу підручника; здоров'язбережувальні  (життєві навички, що сприяють соціальному  здоров'ю)   -  слухати  пояснення   вчителя,   а   у  разі   необхідності звертатися   з    проханням    про    індивідуальне  консультування)   та   предметні: ознайомити зі змістом оповідання               В. Скуратівського, вчити визначати настрій твору,  розширити знання про калину як символ України, активізувати словниковий запас учнів; розвивати вміння заповнювати пропущені рими шляхом добору слів, поданих для римування, мовне чуття, логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати любов до рідного краю, бережливе ставлення до природи, народних символів.

Обладнання: макет куща калини, паперові ягоди калини,  картки для роботи у парах та групах, портрет В. Скуратівського, аудіозапис пісні «Ой у лузі червона калина».

 

                                                     Хід уроку

І. Організація класу. Слово вчителя.

Щоб день хороший розпочати,

Треба друзів привітати.

  •                   Добрий день!

Вліво, вправо поверніться,

Одне одному всміхніться:

  •                   Добрий день!

II.  Актуалізація опорних знань учнів.

  1.                Створення ситуації успіху.                                                                                        - Що ви чекаєте від сьогоднішнього уроку? (Діти озвучують: хорошого настрою, нових знань, несподіванок, дізнатись про щось цікаве,  творчих завдань, цікавої гри). 

Вчитель очікування записує на дошці.

  1.                Відгадування загадки.

За хатою у садочку, у зеленому віночку,

У червоному намисті дівчинонька чепуриться.

І збігаються всі діти, щоб на неї поглядіти.

За намисто кожен смик та й укине на язик. (Калина)

  1.                Гра «Мікрофон»

- А які загадки про калину  ви ще знаєте? (Діти відповідають:

1. Стоїть півень над водою з червоною бородою.

Хто не йде, за борідку ущипне.

2.  І не дівка, а червоні стрічки носить.

3.У вінку зеленолистім, у червоному намисті

Видивляється у воду, на свою хорошу вроду.)

  • Пригадайте, які види рослин знаєте? (Дерева, кущі, трав’янисті рослини.)
  • Що відбувається з кущами взимку?
  • Зверніть увагу, наразі наш кущик перебуває у глибокому спокої.

Урок "Малювання калини відтисками пальців"

Отож, давайте «розбудимо» його. Всі плідно попрацюємо, щоб з’явились  на ньому червоні соковиті плоди. Після кожного виду роботи на кущику будуть з’являтись ягоди калини.

III. Повідомлення теми і мети уроку.

  •                   Наш урок присвячується цій неперевершеній рослині, символу України, надзвичайно чарівному кущику – калині, дізнаємось, чому наш народ так любить і шанує її. На уроці ми повинні чітко, виразно і правильно читати, розвивати мовлення, поширити свої знання про калину як рослину і символ.

IV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.

  1.                Підготовчі вправи для читання.

-Щоб почати нам читати, треба вправи нам згадати:

а) Скоромовка.

Вже жахав мороз калину:

- Побілієш ти, як сніг,

Заморожу до загину.

Заморозити не зміг.

-Ось і виконали завдання і з’являється наша ягідка.

б) Гра «Незвичайні перетворення». 

Че  + рве – е + о + над –д      (червона)

Кра – р + гли – г + на   (калина)

в) Чистомовка. 

Ок – ок – ок – тихо падає сніжок.

Ло – ло – ло – все подвір’я замело.

Ам – ам – ам – їсти нічого пташкам.

Мо – мо – мо – ми їм ягідок дамо.

Ки – ки – ки – будуть раді всі пташки.

Ина – ина – ина – для птахів взимку калина.

  1.  «Асоціаціативний кущ».

— Що спадає вам на думку, коли ви чуєте слово калина?

sndt3flvj-278

3. Хвилинка-цікавинка. (Доповідь підготовлених учнів)

       Біля кожної садиби росла ця красуня. За старих часів плоди калини були харчовим продуктом. Запах її свіжих плодів нагадує запах валеріани і яблук водночас, тому вони не кожному до смаку. Але у приморожених ягодах гіркота зменшується. Тушкована в духовці калинова каша чи ягоди, запечені в тісті, були сільськими ласощами.

     Плоди багаті на цукри та пектини. З них виготовляли чудовий мармелад та желе, вони — гарна приправа до м'ясних страв і добра начинка до пирогів. З ягід калини можна дістати харчовий барвник, а з кори — фарбу, що забарвлює вовну в темно-зелений колір.

4. Робота за підручником О.Я.Савченко «Літературне читання» с. 52

а)  Знайомство з біографією В.Скуратівського. (Доповідь підготовленого учня.)

Оповідання «Калина» написав Василь Скуратівський. Народився він у глухому поліському селі Забуда на Житомирщині. З  дитинства любив читати. У 13 років вирішив стати письменником, написав перші вірші і надіслав до районної газети. З часом їх почали друкувати. Всього за життя письменника було видано 20 книг. У своїх творах Скуратівський знайомить нас із традиційною культурою, обрядами. Він був ініціатором започаткування уроків народознавства у школах, одним із організаторів фестивалів: «Котилася торба» (дитячі ігри), «Коляда» (новорічні та різдвяні традиції), «Берегиня» (міжнародний фестиваль фольклору).

б)  Словникова робота.

- Перед тим, як почнемо читати, ознайомимось із словами, які можуть бути для вас незрозумілими.

Символ – умовне позначення якогось предмета або явища.

  • У кожного народу є свої символи. Пригадайте, які символи нашого народу ви знаєте?

Насамкінець – під кінець.

Дбайливо – старанно, пильно.

в) Читання тексту мовчки.

г) Фронтальна бесіда за прочитаним.

-Порахуйте скільки абзаців має текст. (3)

- Що нового ви дізнались?

- Про які дерева говориться в тексті?

- Символами яких країн вони є?

- Яка пісня надихала козаків у боротьбі за визволення України?

- А хто такі козаки?

- Хто такий Богдан Хмельницький? ( Гетьман України, полководець і державний діяч)

5. Фізкультхвилинка. 

          Гарно вбралася калина

          У червоні намистини. (показують рухами рук вздовж свого тіла)

          Стиглих ягід на обід

          Принесе онукам дід. (крокують)

          Ласуватимуть малята,

          Наче в лісі пташенята. (імітують, як будуть їсти ягоди)

          Бабця випече пиріг – (руками роблять пиріг)

          Раптом гості на поріг? (показують рукою на двері)

          Чай заварить на калині. (імітують, як наливатимуть чай)

          Завітайте до нас нині!

6. Гра «Відгадай слова» .

ЛНКЕ  (клен)

ЗЕБРЕА  (береза)

ЕБВРА  (верба)

ЛАИНКА  (калина)

7. Вибіркове читання.

- Які дерева є символами України?

- Знайдіть і  прочитайте прислів’я.

- Як  ви його розумієте?

- Яка козацька пісня згадується в тексті?

- Що символізує калина у цій пісні?

- Прочитайте, які заборони згадуються в тексті?

8. Робота в парах.

- Про калину народ склав багато прислів’їв, приказок.  Попрацюйте в парах, складіть прислів’я, користуючись цифровими підказками  і прочитайте їх.

6-ли

12-ї

1-Без

3-би

9-ма

13-ни

7-ни

11-ра

8-не

 

5-ка

10-Ук

2-вер

4-і

 

 

12-но

1-Що

5-ні

8-тя

6-мов

9-ги

11-ли

2-ки

10-ка

 

4-во

7-ке

13-ві

3-чер

 

 

3- кущ

17-ти

11-ма

5-ка

1-Я

16-ди

9-на

7-ка

2-кий

18-на

14-ка

6-і

13-та

4-та

15-і

12-ти

8-ли

10-яка

 

9. Слухання аудіозапису пісні «Червона калина». Обговорення настрою пісні.

10.  Читання тексту учнями вголос  «ланцюжком».

11.  Гра «Розвідники».

- Порахуйте і скажіть, скільки разів у тексті вжито слово калина?

12. Робота в групах. Гра «Недописаний вірш».

1 група.

Під вікном моїм __________

І розкішна, й  ________

Ніби юная _________

_______  _______  одягла.

(Білу сукню, калина, дівчина, запашна.)

2 група.

Я люблю свою ________

Цю красуню _________

Коли  ________ дозріють,

Я  _________ не віджену.

(Чепурну, пташок, ягоди, калину.)

3 група.

Бо калина – то є ________

Життя роду і __________.

Ти  її,  як _______  матір,

Любий  друже,  _______!

(Бережи, символ, рідну, краси)

Презентація виконаної роботи.

13. Гра «Роз’єднай слова і склади прислів’я».

Посадітькалинубіляхати, будутьдовголюдипам’ятати.

- Як ви розумієте це прислів’я?

14. Інтонаційне читання 3 абзацу.

- Прочитайте питальне, розповідне, спонукальне речення з відповідною інтонацією.

- Визначте головну думку спонукального речення. (Берегти рідну природу, бути природі другом.)

V.  Рефлексивно-оцінюючий етап.

1.Рефлексія.

 - Про який народний символ йшла мова на уроці?

Складання сенкану.

  • (Що?)  Калина.
  • (Яка?)  Розкішна, чепурна.
  • (Що робить?)  Біліє, червоніє, горить.
  • Калина – символ України.  

- Що нового дізналися з уроку?

-У кого з’явилося бажання посадити коло двору калину?

- Які завдання вам найбільше сподобалися?

- Що сьогодні було робити найважче?

- Давайте подивимось, чи справдились ваші очікування.

- Ви гарно працювали, завдяки вашій праці на нашому кущі калини з’явилися грона. Недарма в народі кажуть: Без труда - нема плода.

- Дякую всім, хто старанно працював.

 На всі запитання відповідав,

Знання нові придбав.

2.Повідомлення домашнього завдання.

Виразно читати с.52, відповідати на запитання.

 

 

 

 

docx
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
702
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку