Урок літературного читання
Клас: 3
Тема: Ліна Костенко «Шипшина важко віддає плоди»
Мета: вчити правильно та виразно читати віршовані твори, зв’язно висловлювати свої думки, уявляти описані картини ; розвивати зв’язне мовлення, фонематичний слух, образне мислення,творчу уяву; виховувати бережливе ставлення до природи.
Тип уроку: ознайомлення з новим твором
Обладнання: підручник,інтерактивна дошка, презентація, картки (зі словами),кольорові пелюстки, лего.
Хід уроку
I. Організаційний момент
1.«Наш настрій» (звучить весела мелодія) СЛАЙД 2
Перед кожним учнем розкладені кольорові пелюстки. Пропонується узяти в руки той колір, який дітям сьогодні більше до вподоби.
Ви підсвідомо вибрали ті кольори, що відповідають вашому настрою.
Сподіваюсь, що наш урок не зіпсує його тим, у кого він хороший, і значно покращить тим, хто вибрав темні кольори.
II. Вправи на розвиток навичок читання
1. «Тренуємо губи» СЛАЙД 3
- Сильно, із зусиллям зібрати губи в «хоботок» так, щоб при цьому вони мали мінімальну площу. Потім так само активно, із зусиллям розтягнути їх в сторони, не оголяючи зуби. Повторити цей рух 5-10 разів, до появи в м'язах губ відчуття тепла.
- Уявіть що тримаєте в руці кульбабу, подуйте.
- Язичок вправно вскочив у сідло і конячка поскакала! (Діти дзвінко цокають язиком.)
2.Робота над скоромовками СЛАЙД 4
Ваше завдання закінчити правильно скоромовку (відео)
III.Актуалізація опорних знань
- Яке загальне значення рослин?
- Для чого нам потрібні рослини та дерева?
(Рослини та дерева поглинають вуглекислий газ та виробляють кисень – найціннішу для нас складову повітря.Також існують багато лікарських рослин. Виготовляють ліки.)
IV.Мотивація навчальної діяльності.
Повідомлення теми і мети уроку
1.Склади пазл за допомогою інтерактивної дошки. СЛАЙД 5-6
Що зображено на пазлі? (Шипшина)
Ми прочитаємо вірш Ліни Костенко, який вона присвятила цій чудовій рослині.
Фізкультхвилинка для очей СЛАЙД 7
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
1. Вправа «Заповни пропуски» СЛАЙД 8-9
2. Опрацювання вірша Ліни Костенко «Шипшина важко віддає плоди»
1)Прослуховування аудіозаписа вірша СЛАЙД 10
- До кого шипшина звертається зі своїм проханням?
- Які слова повторюються у вірші? (не всі,не всі)
3.Словникова робота. СЛАЙД 11-12
З’єднайте стрілочками синоніми (самостійно на картках)
хапає залиши
облиш тяжко
важко тільки
лиш хватає
А тепер правильно з'єднавши синоніми, спробуємо скласти речення.
Фізкультхвилинка СЛАЙД 13
VI. Повторне читання тексту учнями і робота над текстом.
1.Читання вірша учнями. СЛАЙД 14
2. Гра «Добери риму». СЛАЙД 15
Плоди — ... (підожди).
За рукава — ... (ласкава).
Облиш — ... (лиш).
Просила — ... (красива).
3. Гра «Вовк і заєць». СЛАЙД 16
У грі беруть участь двоє дітей. Один виконуватиме роль «вовка», другий — «зайця» (можна одягнути маски). Заєць читає перший рядок і продовжує читати далі. Вовк починає читати тоді, коли Заєць прочитав першии рядок, і читає так, щоб наздогнати у читанні Зайця. Діти слідкують за ними. Якщо Вовк наздожене Зайця, то діти плещуть у долоні.
4. Гра «Дочитай речення до кінця». СЛАЙД 17-19
Учитель показує картки-блискавки. Учні у тексті знаходять і читають вголос кінець речення.
Слова на картках: «О, підожди…», «Вона людей…», «І просто …»
VII. Узагальнююча бесіда за змістом твору.
1.Бесіда
-Чому так схвильовано, слізно шипшина звертається до людини?
-Чи погоджуєтесь ви з думкою, що природа потрібна людям не лише для
користі, а й для краси?
-У яких рядках висловлено головну думку? Знайдіть та прочитайте («Я ж тут для всіх, а не для тебе лиш»)
VIII. Робота над виразністю читання твору.
1.Вправа «Інтонація»
Дітям пропонується прочитати вірш з різними інтонаціями (здивовано, радісно, питально, сердито)
2. Робота з легендою. (Читає підготовлений учень)
Легенда про шипшину
Колись всі квіти шипшини були білі. Та ось одного разу рано-вранці, коли природа прокидається від сну, богиня Афродіта, гуляючи в саду, побачила квітку дивовижної краси. Це була шипшина. Ніжні пахощі квіток поширювалися на значну віддаль. Богиня нахилилися над кущем, щоб понюхати диво-квітки і, захоплена їх витонченою красою, хотіла нарвати букет, та лише сильно поколола пальці. Білі пелюстки квіток зросилися кров'ю богині і з того часу вони зберігають цей божественний колір.
- Для чого богиня хотіла зірвати шипшину?
- Чому пелюстки квіток змінили колір?
IX. Підсумок уроку
Сьогодні ми ще раз відкрили книгу природи,бо це наймудріша книга.Саме спілкування з природою,навіть просто її сприймання дає нам радість. Чому? (думки дітей)
Вправа «Мікрофон»
- Мабуть тому,що природа –це невичерпне джерело краси,яка не може залишити байдужою навіть найзворушливішу людину. І вона вчиться правильно,мудро господарювати в цьому загадковому світі природи.
X. Домашнє завдання
Вивчити вірш напам'ять СЛАЙД 20
XI. Рефлексія
Використання Лего СЛАЙД 21
• Червоний – «Я не зміг / не змогла зробити».
• Оранжевий – «Я хотів/ хотіла це зробити, але не вдалося».
• Жовтий – «Я це зробив/ зробила з допомогою».
• Зелений – «Я це зробив/ зробила, але з помилками».
• Блакитний– «я це зробив/ зробила».
• Синій – «Це було дуже просто».
1