Урок на тему: " Минулий час. Змінювання дієслів минулого часу за числами. Теперішній час. Змінювання дієслів теперішнього часу за числами".

Про матеріал

Урок з використанням дидактичних ігор та проблемного викладу навчального матеріалу. Тема. Минулий час. Змінювання дієслів минулого часу за числами. Теперішній час. Змінювання дієслів теперішнього часу за числами.



Перегляд файлу

Українська мова  4 клас

Урок  93.

Тема. Минулий час. Змінювання дієслів минулого часу за числами. Теперішній час. Змінювання дієслів теперішнього часу за числами.

Мета: ознайомити учнів з граматичними ознаками дієслів теперішнього  та минулого часів; вчити змінювати дієслова минулого часу за родами (в однині) й числами з опорою на навчальну таблицю та за зразком; за  особами  й  числами  в  теперішньому  часі  за

зразком (таблицею),  вживати ці дієслівні форми в реченнях і зв’язних висловлюваннях ставити дієслова минулого часу в потрібну родову форму за питанням що робив? (-ла, -ло), що зробив? (-ла, -ло); розвивати навички грамотного письма; виховувати інтерес до вивчення мови.

Тип уроку: комбінований урок з використанням дидактичних ігор  та проблемного викладу навчального матеріалу.

Хід уроку

  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Привітання:           Є у нас предмет чудовий

                               Урок   української мови.                                                                                       

                                Ласкаво просимо до нас

              На урок  в 4-й клас.

Девіз уроку  :   (придумують за першим словом самі учні)

                               Думати - …..                                               

             Виконувати -        

                               Працювати - …..

    Писати - ………

     ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання. (Вправа 311)
  2.   Каліграфічна хвилинка
Щоб правильно писати хвилинку каліграфії треба розпочати.
Сядемо рівненько. Букви виведем гарненько.
 

Мі  іл  ль  йон  мільйон

  • Зробіть звуко-буквений аналіз слова.  Запишіть речення із ним.
  • Прочитайте моє речення.

Мільйони людей знаходять у собі сили відмовитися від шкідливих звичок.

— Скажіть, як ви ставитеся до подібних учинків.

  1.   Словникова робота

Гра «Алфавіт - стоп!»                                                                                                          

         Вчитель  мовчки проговорює алфавіт. Один із учів (наприклад, черговий)  дає команду «стоп», а вчитель оголошує ту літеру, на якій він зупинився. Кожна дитина записує якомога більше слів за вивченою категорією.

Наприклад, літера «К». 

Істоти: качка, кенгуру, каменяр, коваль;

Неістоти: кукурудза, каша, календар, клен.

Власні: Київ, Катерина, Кіліманджаро;

Загальні: коридор, краватка, капуста.

     ІІІ.  ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ                                                                        

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як змінюються дієслова минулого та теперішнього часів.

      IV. СПРИЙМАННЯ  Й  УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО  МАТЕРІАЛУ

  1. Спостереження за мовним матеріалом

Робота в групах

1-ша група.

Поставити дієслова у форму  минулого часу. Змінити за числами.

Писати —

Малювати —

Читати

 

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за числами.

 

2-га група.

Змінити за особами та числами дієслово писав. Виділити закінчення.

я                  писав

ти?  писав

він?  писав

ми?  писали

ви?  писали

вони? писали

 

Висновок. Дієслова минулого часу не змінюються за особами (про це свідчить закінчення, яке не змінюється). Дієслова минулого часу змінюються за числами.

 

3-тя група.

Поставити дієслова у формі минулого часу, спробувати змінити їх за родами. Виділити закінчення.

Писати —         він..,              вона …,                          воно..,

ліпити          він..,              вона …,                          воно..,

 

Висновок. Дієслова минулого часу змінюються за родами у 3-й особі однини.

 

http://svitppt.com.ua/images/36/35215/960/img7.jpg2. Складання опорної таблиці

 

ДІЄСЛОВА МИНУЛОГО ЧАСУ:

  • змінюються за числами;
  • змінюються за родами (у 3-й особі однини);
  • не змінюються за особами;
  • виражають завершену або незавершену дію.

3.Робота за підручником

 (вправи 332–334, с. 146–147)

  • Вправа 332 (письмово)

Синіло (що робило?) — мин. ч., одн., с. р.,
ходило (що робило?) — мин. ч., одн., с. р.,
припікало (що робило?) — мин. ч., одн., с. р.,
ворушився (що робив?) — мин. ч., с, одн., ч. р.,
зеленів (що робив?) — мин. ч., одн., ч. р.,
нагадувала (що робила?) — мин. ч., одн., ж. р.,
летіло (що робило?) — мин. ч., одн., с. р.,
обсновувало (що робило?) — мин. ч., одн., с. р.,
бралося (що робило?) — мин. ч., одн., с. р.

  1. Фізкультхвилинка (виконувати дію, яка стоїть в мин. часі)

ж.р. – дівч., ч.р. – хл., множ. – всі.

Присідав, тремтіти, стрибала, літав, нахилялась, сидить,  плаче, слухатиме, гойдався, повертались,ховається, сіли, посміхалися, зосередилися.

  • Правила  с.146-147

5.Спостереження за мовним матеріалом

Доповніть речення, змінюючи одне з дієслів теперішнього часу з попереднього завдання.

http://svitppt.com.ua/images/35/34724/960/img15.jpgЯ (що роблю?)                      Читаю

Ти (що робиш?) 

Він 

Вона (що робить?)

Воно

Ми (що робимо?)

Ви (що робите?)

Вони (що роблять?)

— Проаналізуймо, що змінювалось у дієслів. (Число, особа)

— Зробіть висновок. Сформулюйте його за зразком: «Ми побачили, що дієслова теперішнього часу змінюються  за...,  а не за..., як іменник і прикметник».

  1. Робота за підручником

- Вправа 337 (с. 148)

Розгляд та аналіз таблиці. Увага на особові закінчення.

 

V.  УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

1.  Вправа 333 

http://95.46.98.226/data/_sf/38/3846.jpg

  1. Вправа 334 (усно)

Входити — я, ти, він входив; вона входила; воно входило; ми, ви, вони входили.
Говорити — я, ти, він говорив; вона говорила; воно говорило; ми, ви, вони говорили.
Радіти — я, ти, він радів; вона раділа; воно раділо; ми, ви, вони раділи.
Сміятися — я, ти, він сміявся; вона сміялася; воно сміялося; ми, ви, вони сміялися.
Збудувати — я, ти, він збудував; вона збудувала; воно збудувало; ми, ви, вони збудували.

http://portfel.info/_sf/38/35590569.jpg    - записати в зошит.

  1.  Вправа  338

Дієслово — слово діє (теп. ч., 3 ос.): ходить (теп. ч., 3 ос.), робить (теп. ч., 3 ос.), носить (теп. ч., 3 ос.), сіє (теп. ч., 3 ос.).
Слово плаче (теп. ч., 3 ос.) і радіє (теп. ч., 3 ос.), усміхається (теп. ч., 3 ос.) та мріє (теп. ч., 3 ос.).
Дієслово — слово діє (теп. ч., 3 ос.): вірить (теп. ч., 3 ос.), любить (теп. час, 3 ос.) і жаліє (теп. ч., 3 ос.), не злословить (теп. ч., 3 ос.), не лукавить (теп. ч., 3 ос.), серця ближнього не ранить (теп. ч., 3 ос.).
Дієслово — слово діє (теп. ч., 3 ос.): народилось (мин. ч., 3 ос.) і зоріє (теп. ч., 3 ос.), розвивається (теп. ч., 3 ос.) і квітне (теп. ч., 3 ос.), слово любе, слово рідне!
Вірить — вірять, любить — люблять, жаліє — жаліють.

• Квітне — я квітну, ти квітнеш, він квітне, ми квітнемо, ви квітнете, вони квітнуть.

 

  • Офтольмологічна пауза
  1. Робота в парах

— Змініть дієслова за особами у теперішньому часі за таблицею, поданою на с. 148.

Іти, знати -   1 пара                         Лежати, бігти -  2 пара

VI. ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Гра «Незакінчене речення»

  • Особу і число дієслова визначаємо за допомогою... (займенника, питання і закінчення).
  • У теперішньому часі дієслова змінюються... (за особами і числами).
  • В однині дієслово вживається тоді, коли воно означає... (дію одного предмета).
  • Не з дієсловами треба писати... (окремо).

 

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Вправа 333 (с. 146),  списати, розкриваючи дужки та ставлячи дієслова в минулому часі.

1

 

docx
Додано
18 березня 2018
Переглядів
21116
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку