ТЕМА. НАЙБІЛЬШИЙ Спільний дільник
Мета уроку: сформувати поняття найбільшого спільного дільника натуральних чисел,
— взаємно простих чисел, домогтися засвоєння алгоритму знаходження найбільшого спільного дільника, сформувати вміння знаходити найбільший спільний дільник кількох чисел; розвивати культуру математичного мовлення й записів; виховувати впевненість у власних силах.
Очікувані результати: учні повинні знати, що називають найбільшим спільним дільником чисел, які числа називають взаємно простими, вміти знаходити найбільший
спільний дільник чисел. Основні поняття: найбільший спільний дільник, взаємно прості числа.
Обладнання: підручник.
Тип уроку: засвоєння нових знань і вмінь.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП . |
|
||
ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Декілька учнів записують на дошці розв'язання вправ домашнього завдання. Решта учнів здійснюють самоперевірку, виправляють можливі помилки, беруть участь в обговоренні розв'язання вправ домашнього завдання |
|
||
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Виконання усних вправ 1. Чи є число 6 дільником чисел 6, 24, 38, 42? 2. Назвіть усі дільники числа 36. 3. Назвіть число, яке є спільним дільником чисел: а) 8 i 12; б) 9 і 18; в) 12 і 25. |
|
||
V. ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ; МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Слово вчителя У шостих класах навчається 48 дівчаток і 36 хлопчиків. Яку найбільшу кількість команд для участі в змаганнях із легкої атлетики можна сформувати з цих учнів, якщо всі вони повинні взяти участь у змаганнях і в кожній команді має бути однакова кількість дівчаток і хлопчиків? Очевидно, що потрібно знайти спільні дільники чисел 48 і 36 і вибрати з них найбільший. Сьогодні на уроці ми навчимося знаходити найбільший спільний дільник кількох чисел. |
|
||
VII. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ Розповідь учителя 1. Найбільшим спільним дільником натуральних чисел називають найбільше натуральне число, на яке ділиться кожне з цих чисел. 2. Алгоритм знаходження найбільшого спільного дільника (НСД) кількох чисел: 1) розкласти числа на прості множники; 2) виписати всі спільні прості множники в знайдених розкладах; 3) обчислити добуток спільних простих множників. 3. Якщо число а є дільником числа b, то НСД (а; b) = а. 4. Два числа, найбільший спільний дільник яких дорівнює 1, називають взаємно простими.
|
|
||
VІ. ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Виконання усних вправ 1. Чи є число 4 спільним дільником чисел 16 і 30? 2. Чи є число 8 найбільшим спільним дільником чисел 32 і 56? 3. Чи є взаємно простими числа: а) 5 i 10; б) 10 і 15; В) 15 і 28? Колективне виконання завдань під керівництвом учителя 1. Знайдіть найбільший спільний дільник чисел: а) 585 і 360; в) 48, 60 і 80; б) 680 і 612; г) 156, 195 і 260. 2. Чи є взаємно простими числа: а) 35 і 40; б) 77 і 20; в) 10, 30, 42; г) 231 і 280? 3. Запишіть усі правильні дроби зі знаменником 12. Підкресліть ті з них, у яких чисельник і знаменник є взаємно простими числами. 4. Для поїздки на екскурсію було замовлено декілька автобусів, однакових за кількістю місць для пасажирів. 424 школяра як поїхали в Київ, а 477 школярів — у Житомир. В автобусах дуть не залишилось жодного вільного місця і жодного школяра не залишилось без місця. Скільки автобусів було замовлено і скільки пасажирів було в кожному автобусі?
|
|
||
VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Фронтальне опитування 1. Що називають найбільшим спільним дільником кількох натуральних чисел? 2. Як знайти найбільший спільний дільник кількох чисел? 3. Чому дорівнює НСД двох чисел, одне з яких є дільником другого? 4. Які числа називають взаємно простими? 5. Чи можуть бути взаємно простими числами, жодне з яких не є простим? Наведіть приклади.
|
|
||
VIII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ §4 №136, 146 |
|
||
Індивідуально 1. Знайдіть НСД (НСД(27; 72); НСД(57; 75)). |
|