Розробка уроку на тему " Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»: інтерпретація «вічної» теми «любовного трикутника».
Тема: Новела Григора Тютюнника «Три зозулі з поклоном»: інтерпретація «вічної» теми «любовного трикутника».
Мета:допомогти учням усвідомити ідейно-художнє багатство й естетичну цінність твору; продовжувати навчати учнів працювати над текстом художнього твору, аналізувати зміст прочитаного, вміти визначати головне, тлумачити образи та символи; розвивати навички аналізу та інтерпретації прозових творів малих форм, логічне мислення, естетичний смак; вміння висловлювати власні роздуми про поведінку героїв і проблеми, порушені у творі; виховувати прагнення до щирості, моральну чистоту, доброту, толерантність, повагу до почуттів оточуючих.
Тип уроку: урок-дослідження
Методи і прийоми: інформаційно-пошуковий, пояснювально-ілюстративний
(евристична бесіда, робота в групах, виконання творчих завдань «Я - дослідник», «Асоціативний кущ»)
Обладнання: портрет письменника, текст твору, опорні таблиці й схеми, роздавальний матеріал.
Теорія літератури: новела, символ, автобіографічний твір, оповідач,
художня деталь.
ХІД УРОКУ.
І. Організаційний момент.
Привітання, налаштування учнів на роботу на уроці.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Слово вчителя. Любов. Кохання. Цю тему не оминув ще жоден поет і письменник. І кожен намагався по-своєму розкрити оту «вічну загадку любові», що й вам колись життя загадає. І від того, як ви її вирішите, який вибір зробите, буде залежати, можливо, не тільки ваша доля, а й доля інших людей. Отже, про це і багато інше ми поговоримо сьогодні.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Оголошення теми уроку, визначення мети і завдань уроку. Оголошення епіграфу.
Запишіть тему нашого уроку. (Слайд 1).
Зверніть увагу на епіграф: (Слайд 2)
«Якщо тебе ніколи не охоплювало
бажання обійняти всю землю,
прилащити бродячого собаку,
підняти із землі зірваний листок і
цілувати його – значить,
ти ще не любив».
Григір Тютюнник
Ці слова Г.Тютюнника розкривають нам авторське розуміння поняття любові. Отже, на уроці (Слайд 3) ми будемо говорити про героїв , що кохають і не зрікаються свого кохання; спробуємо розкрити ідейно-художній зміст новели, визначити її особливості та символіку, а ще - подумаємо над тими проблемами, що порушені у творі.
Ми продовжуємо подорожувати літературними стежками наших земляків, вшановувати пам'ять ГригораТютюнника.
Мабуть, і тоді , 85 років тому , шилівські сосни так само слухали небесний шепіт чистих снігів, а річка Грунь бачила казкові сни під крижаною ковдрою. А зозуля в теплих краях за океаном ще й не відала
про те, що в її рідній Шилівці народився хлопчик , який виросте і вже скоро питатиме її , що вона знає про його долю? Може, щось чула? Співатиме й питатиме, скільки й житиме, уже й знаючи відповідь.
І навіть « три зозулі з поклоном» , послані в рідний к рай, не втішать його серце, не втишать болю, бо не зможе він не любити…
ІV. Перевірка домашнього завдання.
Перед тим, як ми перейдемо безпосередньо до теми нашого уроку, ми перевіримо домашню роботу. Ви виконаєте тестові завдання (Слайд 4, 5) на знання життєвого і творчого шляху Григора Тютюнника ( з цим матеріалом ви працювали минулого разу). Час - 5 хвилин.
Виконання учнями тестових завдань (завдання додаються). Взаємоперевірка. Відповіді. (Слайд 6)
1. б) 2. в) 3. г) 4. б) 5. г) 6. а) 7. б) 8. б) 9.в) 10. г) 11. в) 12. г)
V. Актуалізація опорних знань учнів.
Слово вчителя. Одним із вашим д/з було підготувати вислови відомих людей про любов. Отже, послухаємо, як ви з цим впоралися.
1. Заслуховування учнівських повідомлень.
Слово вчителя.
Ми бачимо, що кожен автор тих висловлювань, які ми почули, намагався дати власне пояснення, що таке любов. А що це означає для вас? Спробуємо відобразати ваші асоціації в цьому «Асоціативному кущі» .
2.Заповнення «Асоціативного куща».
Можливі відповіді: щастя, насолода, страждання, родина, діти,
Ми ще повернемося до нашого куща - можливо, у вас будуть доповнення.
VІ. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу.
Слово вчителя.
Отже, любов. Для когось це - велике щастя, а для когось – страждання та мука. Герої новели Г.Тютюнника теж любили, але чи були щасливі? Поміркуємо над цим.
На ваших столах є матеріал під назвою «Словничок уроку», що містить основні літературознавчі терміни сьогоднішнього уроку. За потребою звертайтеся до нього.
1. Робота з текстом твору.
Обговорення новели. Обмін враженнями щодо прочитаного.
Евристична бесіда. (Слайд 7)
- Про що твір? (Це твір про почуття любові; про людські долі, що були скалічені тоталітарною системою; про людей, що вміли кохати; про нелегке життя людей у довоєнні і повоєнні часи)
- Від чийого імені ведеться оповідь? Хто оповідач? (Словничок уроку).
( Оповідь у творі ведеться від імені сина-студента, що приїхав на канікули додому до матері )
- Хто герої? Що з ними сталося? (Михайло - батько, Софія - мати, сусідка Марфа, що кохала Михайла; Карпо - чоловік Марфи, але про нього говориться мало)
- Що сталося з батьком хлопця? Звідки приходять листи? (Листи приходять із Сибіру, тому можна здогадатись, що батько знаходиться в сталінських таборах).
- До якого жанру належить твір? Пригадайте, що таке новела. (Словничок уроку).
- Чи є епіграф у творі? Як ви думаєте, яку функцію він виконує?
( Є епіграф - Любові Всевишній присвячується. Цей епіграф спрямовує читача на те, що буде йти мова про якісь неземні почуття)
- Про що говориться в останньому листі від батька? Про що він просить дружину? Зачитайте (Він просить дружину піти до Марфи і передати їй «три зозулі з поклоном». Таким чином, він просить вибачення і у Софії, і у Марфи)
Коментар вчителя.
Кожне питання ми сьогодні й обговоримо. Пропоную визначити тему, ідею, жанр твору.
Давайте запишемо в зошити:
Тема: складність людських стосунків, виражена через історію нещасливого кохання.
Головна ідея: возвеличення любові як високої християнської цінності, яка вивищує людину над буденністю, очищає її душу.
Жанр: новела.
Усього на кількох сторінках розгортається досить поширена житейська історія. Це надзвичайно сильне біополе любові єднає всіх героїв, робить їх чистішими, добрішими, здатними на співпереживання, на найглибше розуміння одне одного.
Присвячена новела «Любові всевишній». Зверніть увагу на епіграф новели : «Любові Всевишній присвячується» бо саме таким, чистим, без підлості і душевного кривляння є кохання, яке показано через стосунки головних героїв: Михайла, Марфи, Софії.
Епітет «Всевишній», який в українській мові вживається у сполученні зі словом «Бог» підкреслює велич найбільшого людського почуття – кохання.
А любов ця й справді була, як кажуть, неземна.
Вічна тема «любовного трикутника» у Г.Тютюнника інтерпретується по-новому. Образ любові тут – як втілення високої християнської цінності, яка підносить людину над буденністю, очищає її душу. Ніхто з героїв твору не поборов свого страждання, не втишив душевного болю.
В основі цього твору – любовний трикутник Софія – Михайло – Марфа. Стосунки цих людей надзвичайно складні, але арешт Михайла викристалізовує жіночі душі до тієї межі, коли вже не йдеться про суперництво, а лише про співчуття і тихе страждання. І Марфа, яка кохала чужого чоловіка, і Софія, яка чекала на повернення чоловіка із заслання, і Михайло, який бажав повернутися до родини, сподівалися на щастя і кохання марно.
До всіх них линули зозулі з поклонами.
Тютюнник підводить читача до болісного роздуму: чому, задля якої високої мети, за що, навіщо було розтоптано життя – й без того непросте – трьох прекрасних людей?
Людським почуттям, а саме любові присвячена новела. Це те кохання, в якому кожен залишається чесним перед самим собою та іншими.
Знайдіть у тексті, як герої ставляться до цієї проблеми.
Відповіді учнів.
До речі, цей твір має ознаки автобіографічного. Що таке автобіографічний твір? (Словничок уроку). Дійсно, героя новели звуть Михайло, як і батька Тютюнника. І восени 1937 року його заарештували і відправили до Сибіру, де він і загинув. І, дійсно, в житті батька письменника була жінка, яка його дуже кохала, але Михайло не зрадив власне сімейне щастя.
2. Робота над образами твору.
Слово вчителя.
Перед тим, як ми охарактеризуємо наших героїв, звернемося до їхніх імен. (Слайд 8)
Лінгвістична хвилинка.
Михайло –(давньоєвр.) рівний Богові
Софія –(грецьк.) мудрість
Марфа – (арамійськ.) пані, господиня, володарка
( Не випадково. Імена точно відповідають персонажам і допомагають розкрити їхні образи)
Завдання «Я -дослідник». (Слайд 9)
Робота в групах. Заповніть таблицю «Характеристика головних героїв».
Орієнтовні відповіді:
Михайло → правильний, урівноважений, чуйний, з ним легко спілкуватися, душа компанії, вірний чоловік, що кохає свою дружину, делікатно ставиться до почуттів Марфи
Софія → мудра жінка, ніжна, делікатна, добра, готова прийти на допомогу, сильна, чесна, співчуває суперниці
Марфа → однолюбка, емоційна, відчайдушна у своєму коханні, безнадійно закохана, але не претендує на чуже щастя, страждає через нероздільне кохання
Отже, бачимо, що герої дійсно відповідають своїм іменам. Кожен із персонажів сповнений коханням, але вони не переступають Божих законів, моральності і водночас залишаються вірними своєму коханню.
Таким чином, ми робимо висновок, що герої твору дійсно виявляють толерантність у стосунках один до одного, особливо це характеризує Софію у ставленні до Марфи.
3. Робота над проблематикою твору.
Визначення проблематики новели, з’ясування ідей і композиційних особливостей твору.
Перейдемо до визначення проблематики твору.
Завдання № 1 : (Слайд 10, 11)
Із перерахованих проблем виписати ті, що стосуються новели.
Зайві проблеми: соціальна несправедливість, бідність селян, правова безграмотність.
4. Робота над визначенням символіки твору.
Слово вчителя.
Новела є символічною. Найперше, є символічним заголовок. Розповідають, що у 1976 році в Ірпінському будинку творчості виступав сліпий бандурист. І серед почутих пісень Г.Тютюнника найбільше вразила одна - «Летіла зозуля через мою хату…»,(Слайд 12), де йшлося не просто про нещасливе кохання, а про непереборне ніким і нічим страждання людини. Це й надихнуло письменника на написання твору.
(Ознайомлення з піснею.)
Зозуля в українських піснях – символ вісниці печалі і розлуки. Це птах віщий, одинокий, що не має родини. Кування зозулі – ніби заклинання, що воно означає для Михайла?
Учень:
Михайло, як і більшість українців, вірив не лише у приворотне зілля й приворотні замовляння, а й у відворотні зілля та замовлення. Щоб позбавити мук палко закохану людину, якій не могли відповісти взаємністю, передавали своєрідне привітання: «Три зозулі з поклоном». Таке привітання означало : забудь, покинь, залиш мене, відпусти.
Відомо, зозуля гнізда не мостить, тож людина повинна була зрозуміти, що її кохання приречене, не матиме у відповідь такого ж почуття.
Завдання № 2. Пояснити значення символів твору. (Слайд 13)
( Сосни – спогади про безвинно загублену людину (батька), символ рідної домівки, трепетна надія; ромашка – символ кохання; чорна хустина – горе, страждання ; листи - зв’язок з родиною, з рідною домівкою)
Вчитель:
«Останній лист від тата» - це як новела в новелі. І розкриває він не тільки світ почуттів батька – сум за родиною, за втраченою свободою та й самим, очевидно, життям, безмежну любов до дружини й сина, до рідного краю, до такої милої йому роботи столяра, милосердя і співчуття до страждань іншої людини, - а й характеризує самого Михайла як працьовитого, люблячого, чесного, навіть поетичного.
Зачитайте будь-ласка лист.
Останнє вітання. Останнє «прости». Михайлів син через довгі роки слухає цю історію – і відчуває повагу перед мудрістю цих двох жінок, що обоє любили його тата і обоє знали: любов – неосудна, але що Бог раз’єднав – людина хай не розлучає…
VIІ. Закріплення знань, умінь і навичок.
1. Проблемні запитання.
- Чого вчить новела Г.Тютюнника?
(Благородства і відповідальності в коханні; здатності зрозуміти й пробачити іншого; прагнення поважати чужі почуття й не зашкодити іншому)
VIІІ. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія. Оцінювання.
Вправа «Мікрофон».
1. Чи задоволені ви результатами своєї роботи на уроці? Чому?
2. Що ви зрозуміли і дізналися нового?
3.Що найбільше здивувало, вразило?
4. Чи досягнули поставленої на уроці мети?
5. Які ще запитання виникли у вас?
Слово вчителя: Горе і смуток переповнюють новелу, але не затьмарюють світло. У новелі зображені звичайні земні люди, земні, але не приземлені. Здатні помітити «світло любові» в очах ближнього.
Висновок:
Справжня любов – почуття, незалежне від людської свідомості, волі, бажання. Воно ніби дається якоюсь вищою силою, тому мусить лишатись поза осудом чи запереченням, має право на існування.
Думаю, ви погодитесь зі мною, що, навіть не читаючи інших творів Г.Тютюнника, його можна назвати справжнім майстром психологічної новели, його твори не залишають байдужими нікого, змушують замислитися над багатьма речами і дійсно вчать жити.
1. Поетична хвилинка. (Слайд 15)
Читання вірша С.Чернілевського « Надвечірнім простором солоним…»
2. Оголошення оцінок учнів.
(Слайд 16)
ХI. Домашнє завдання. Інструктаж до д/з (Слайд 17)
Обов’язкове:
Намалюйте схему “ Моє уявлення про кохання “, взявши за взірець завдання
“ асоціативний кущ ” , виконаний на уроці.
На вибір:
1. Скласти запитання до тесту за новелою Г.Тютюнника «Три зозулі з поклоном».
2. Написати творчу роботу у форматі ЗНО на одну із тем:
- « Авторський ідеал людини в малій прозі Тютюнника.»
- «Уроки, дані нам письменником».
- «Милосердя і добро – основа всього?»
Словничок уроку
Автобіографічний твір – твір, в якому проявляються факти із життя письменника чи його рідних.
Новела– невеликий за обсягом прозовий твір з напруженим сюжетом і несподіваним, часто трагічним фіналом.
Образ оповідача – умовний образ людини, від особи якої письменник веде розповідь у творі.
Символ – предмет чи слово, що умовно виражає сутність якогось явища.
Художня деталь– риса або штрих, що роблять зображувану автором картину особливо яскравою і глибокою за змістом, яка особливо збуджує думку і робить зображення дуже відчутним і яскравим.
Епіграф до уроку
«Якщо тебе ніколи не охоплювало
бажання обійняти всю землю,
прилащити бродячого собаку,
підняти із землі зірваний листок
і цілувати його – значить,
ти ще не любив».
Григір Тютюнник
Українська народна пісня «Летіла зозуля»
Летіла зозуля через мою хату,
Сіла на камені та й стала кувати.
- Ой ти, зозуленько, чого рано куєш,
Чи ти, зозуленько, моє горе чуєш?
- Якби не чувала, то я б не кувала,
Тобі, молоденькій, правди б не казала.
- Ой Боже мій, Боже, що я наробила,
Єсть у нього жінка, а я полюбила.
Єсть у нього жінка, ще й діточок двоє,
Ще й діточок двоє – чорняві обоє.
Ще й діточок двоє – чорняві обоє,
Розривають серце на четверо моє.
Поетична хвилинка
Надвечірнім простором солоним,
Подолавши даль гірких років,
Три зозулі прилетять з поклоном
До квітчасто чистих рушників.
І душа здригнеться рушниково,
І дитинність вирветься з оков,
Як джерельце Григорове слово –
З первозданним іменем: Любов.
С.Чернілевський
(кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 балів)
Визначте правильний варіант відповіді:
1. Григір Тютюнник народився на
а) Харківщині; б) Полтавщині; в) Київщині; г) Вінничині;
2. Батько Григора Тютюнника був:
а) письменником; б) ученим; в) репресований; г) військовим.
3. Яке з тверджень хибне? Григір Тютюнник:
а) мав старшого брата — відомого письменника; б) вчинив самогубство;
в) автор збірок оповідань «Зав'язь», «Деревій»; г) автор роману «Вир»;
4. Письменник отримав професію:
а) кухаря; б) слюсаря з ремонту автомобілів; в) муляра; г) токаря;
5. Перше оповідання письменника було написане:
а) німецькою мовою; б) польською мовою; в) українською мовою; г) російською мовою;
6. Перша книжка оповідань Григора Тютюнника називається:
а) «Зав'язь»; б) «Деревій»; в) «Вир»; г) «Климко»;
7. Розповідь про перше кохання лежить в основі новели:
а) «Климко»; б) ««Зав'язь»; в) «Три зозулі з поклоном»; г) «Оддавали Катрю»;
8. Знайдіть зайве. Ознаки новели:
а) лаконізм; б) ускладненість сюжету; в) психологізм; г) несподівана розв’язка;
9. Яка з названих нижче ознак не притаманна індивідуальному стилю Григора Тютюнника?
а) своїх героїв автор не ідеалізує; б) мовний стиль відзначається багатством лексики, синонімів; в) автор байдужий до зображуваного; г) автор намагається не робити висновків, не вирішувати проблем;
10. Який мотив звучить у багатьох новелах Григора Тютюнника?
а) зради собі; б) страждання; в) батьків і дітей; г) самотності;
11. Розповідь про так званий «любовний трикутник» лежить в основі твору:
а) «Зав'язь»; б) «Оддавали Катрю»; в) «Три зозулі з поклоном»; г) «У Кравчини обідають»;
12. Марфа Яркова, Софія, Михайло, Карпо — герої новели:
а) «Оддавали Катрю»; б) «Зав'язь»; в) «Вогник далеко в степу»; г) «Три зозулі з поклоном».
- Про що твір?
- Від чийого імені ведеться оповідь? Хто оповідач? (Словничок уроку).
- Хто герої? Що з ними сталося?
- Що сталося з батьком хлопця? Звідки приходять листи?
- До якого жанру належить твір? Пригадайте, що таке новела. (Словничок уроку).
- Чи є епіграф у творі? Як ви думаєте, яку функцію він виконує?
- Про що говориться в останньому листі від батька? Про що він просить дружину? Зачитайте.
Лінгвістична хвилинка
Михайло – (давньоєвр.) рівний Богові
Софія – (грецьк.) мудрість
Марфа – (арамійськ.) пані, господиня, володарка
Робота в групах.
Заповніть таблицю «Характеристика головних героїв».
Михайло |
Софія |
Марфа |
Правильний |
Мудра жінка |
Однолюбка |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
… |
Завдання № 1. (1,5 бали)
Із перерахованих нижче проблем виписати ті, що стосуються новели «Три зозулі з поклоном».
Нещасливе кохання загальнолюдські цінності
соціальна несправедливість правова безграмотність
невмирущість кохання зв’язок поколінь
вірність родинне життя
бідність селян репресії на селі
Завдання № 2.
Пояснити символи твору:
Символи |
Що означають |
зозуля |
смуток,тужлива звістка, туга за життям, минулим; три зозулі - три людські долі |
сосни |
|
ромашка |
|
чорна хустина |
|
листи |
|
Творче завдання № 3. (1,5 бали)
Скласти сенкан на тему: «Любов».
Наприклад:
Любов.
Вірна, самовіддана.
Бентежить, підносить, зваблює.
Приносить радість і страждання.
Кохання.
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________
Лист оцінювання
№ з/п |
Прізвище, ім’я учня |
Тести |
Завдання №1 |
Завдання № 2 (Сенкан) |
Додаткові бали (презентація, активність на уроці) |
Оцінка за урок |
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
10 |
|
|
|
|
|
|
11 |
|
|
|
|
|
|
12 |
|
|
|
|
|
|
13 |
|
|
|
|
|
|
14 |
|
|
|
|
|
|
15 |
|
|
|
|
|
|
16 |
|
|
|
|
|
|
17 |
|
|
|
|
|
|
18 |
|
|
|
|
|
|