Урок на тему: "Образи Ассоль і Грея. Символіка образу пурпурових вітрил"

Про матеріал
Урок спрямований на реалізацію компетентнісного підходу, що сприяє вихованню всебічно розвиненої особистості. Багато уваги приділено груповим формам роботи, індивідуальним завданням, рольовим іграм, бесідам з елементами дискусії, міжлітературним і міжпредметним зв'язкам. Запропоновані інтерактивні форми і методи роботи, прийоми активізації образного, логічного, асоціативного мислення.
Перегляд файлу

Тема: Образи Ассоль і Грея. Символіка образу пурпурових вітрил

Мета:  формувати компетентності:

  • предметні (розуміння цілісності натур Ассоль і Грея, перемогу їх романтичної мрії над законами буденності, розкриття символіки пурпурових вітрил; уміння висловлювати судження й обстоювати свою думку; навички ефективної роботи з текстом);
  • ключові (уміння вчитися: навички оцінювання літературних явищ; прагнення нових знань);
  • комунікативні: навички роботи в групі;
  • інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію, цитати;
  • загальнокультурну: гуманістичний світогляд, естетичні почуття до краси щирих людських почуттів.

Тип уроку: урок опанування нових знань і формування на їхній основі вмінь і навичок

Обладнання: портрет О.Гріна, текст повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила», ілюстрації до твору, репродукція картини Шишкіна «Струмок у лісі».                    

 

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\2.jpg                    C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Мищик Л.І\4.jpg  

 

 

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Сьогодні ми помандруємо з вами до загадкової країни – Гренландії, над якою майорить пурпурове вітрило Дива. Саме там можна знайти і екзотичні пейзажі, і дивовижні історії, зустріти мешканців із насиченою фантазією, які вміють мріяти, довірливо чекати на диво.

А ви вірите в диво?

О.Грін створив незвичайний світ, у якому живе мрійлива і добра дівчинка Ассоль. Цей світ романтичного хлопчика-чудотворця Грея і чарівника Егля, котрий обіцяє щастя.

ІІІ. Формування цілей та завдань вивчення матеріалу. Постановка й розв’язання проблемних питань.

Слово вчителя.

Герої повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила» мають «складний внутрішній світ».

Будемо шукати відповіді на питання:

  • Зустріч Ассоль і Грея. Випадковість чи закономірність?
  • У чому сенс назви повісті-феєрії «Пурпурові вітрила»?

ІV. Актуалізація опорних знань.

Показ практичної значущості вивчення матеріалу.

Евристична бесіда.

Маленька Ассоль жила у двох світах – реальному та уявному. Схарактеризуйте ці світи. Чи можна, на вашу думку, назвати дитинство героїні щасливим?

Робота над епіграфом до уроку.

  • Хмарка тегів

Методична порада: серед поданих слів треба зібрати висловлювання Л.Толстого, прокоментувати чи спростувати його думку прикладами з тексту

 

(Потрібно вірити у можливість щастя, аби бути щасливим)

 

C:\Documents and Settings\Admin\Мои документы\Word Art 1.jpeg

 

  • Асоціативне гроно «Бути щасливим»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поетична розминка

Шукаємо щастя

По країнах, століттях,

А воно скрізь і завжди

З нами, як риба у воді,

Так і ми в ньому, і воно

Біля нас шукає нас самих.

Нема його ніде від того,

Що воно скрізь. Воно схоже

До сонячного сяйва – відхили лише

Вхід у душу свою.

                              Г.Сковорода

 

 

 

V.  Робота над темою уроку. Творчо-аналітична робота в групах

Слово вчителя

Ім’я героїні Ассоль в перекладі з іспанської означає «до сонця». А сонце – це символ світла, надії, тепла. Хто із героїв, крім Ассоль, є променем світла?

(Грей випромінює тепло свого серця і є промінчиком сонця, яке засяяло над Таверною)

  • Якими ви бачите героїв – Грея і Ассоль?

Примітка. Учні називають слова-асоціації, учитель маркером на великому аркуші патеру записує.

Робота над змістом твору.

  • Як ставились діти до Ассоль?
  • Як батько виховував доньку?

Читання та аналіз діалогу «Розмова Ассоль з батьком».

  • Скажи, чому нас не люблять?
  • Е, Ассоль, – говорив Лонгрен, – хіба вони вміють любити? Любити вміти треба, а на це вони якраз і не здатні.
  • А як це – вміти?
  • А ось так!

Чи умів, на вашу думку, Лонгрен любити?

Робота над репродукцією картини Шишкіна «Струмок у лісі»

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Мищик Л.І\3.jpg             

 

  • Які емоції виникають у вас від споглядання репродукції картини?
  • Чи схожі вони з тими емоціями, які виникають під час читання твору?

 

 

 

Слово вчителя

Пригадайте той незвичайний день, коли біля струмка в лісі Ассоль вперше побачила Егля.

(Інсценування уривка «Зустріч Ассоль і Егля»)

C:\Documents and Settings\Admin\Рабочий стол\Мищик Л.І\5.jpg

Евристична бесіда

  • Хто такий Егль?
  • Яку казку розповідає мандрівник Ассоль?
  • Що спонукало чоловіка розповісти дівчинці історію про корабель з пурпуровими вітрилами?
  • Яку долю напророкував Егль Ассоль?
  • Чому Ассоль повірила Еглю?

Слово вчителя

То що ж, на вашу думку, допомагає людині здійснити мрію? Хто здійснив мрію Ассоль?

Міні-дослідження (за випереджувальним домашнім завданням) «Як розвивалася особистість Артура Грея протягом твору? Як змінювалось його світосприймання?

  • Народився в знатній родині «з живою душею» та мав «дух дослідження» - тип рицаря химерних вражень, шукача і чудотворця, тобто людини, яка взяла з незліченної різноманітності ролей життя найбільш небезпечну і зворушливу – роль провидіння.
  • Непосидючий маленький мрійник був великим фантазером, мав чуйне та добре серце, прагнув дізнатися що таке «рай». З раннього дитинства відвідував бібліотеку, читав книги. Саме тут зароджується мрія – стати Капітаном.
  • Грей не міг допустити, щоб із рук і ніг Ісуса Христа текла кров, тому замазав картину блакитною фарбою. Він співчуває служниці Бетсі, коли бідна дівчина обпекла руку, віддає їй гроші зі своєї скарбнички.
  • Щоб здійснити заповітну мрію, Грей у 15 років залишає домівку. Завдяки великій силі волі та бажанню, хлопчик досягає мети.
  • Складні умови, важка та неспокійна праця юнги: «вся робота була мукою, яка вимагала пильної уваги…». Грею вдалося позбутися поганих звичок, фізично загартувати себе і стати міцним моряком. Він за рік вивчив навігацію, кораблебудування, морське право, керування суднами і бухгалтерією.
  • «Грей ішов до мети, зціпивши зуби… Він зносив неспокійну працю з рішучим напруженням волі, почуваючи, що йому стає раз у раз легше в міру того, як корабель посідає в його організм, а звичка змінювала вміння».
  • Грей купив новий білий галіот «Секрет». «То був «Секрет», трищогловий галіот на двісті шістдесят тонн…».  Мрія його здійснилася – він став капітаном.
  • Хлопець любить свою матір, щороку її провідує. Йому боляче, що помер батько, не діждавшись сина.
  • Випадкова зустріч з чарівною дівчиною Ассоль змінює його життя.             «Так, – випадково,.. Грей і Ассоль знайшли одне одного вранці літнього дня сповненого неминучості. Грей подарував їй коштовний перстень.
  • Їхні почуття були взаємними. Тому Грей вирішив здійснити мрію чарівної Ассоль і зробити усе так, як «пророкував» збирач пісень Егль. Хлопцеві вдалося зробити все неможливе, щоб зустріч була саме такою, про яку мріяла Ассоль.

Словесне малювання картини «Перша зустріч Ассоль і Грея»

  • Що відчував Грей, побачивши на березі моря сплячу красуню?
  • Яке відчуття з’явилося у дівчини?

(За допомогою кольорів передати відчуття героїв)

Робота з текстом. Евристична бесіда

  • Чому Грей не повірив негативним відгукам про Ассоль?
  • Як він вирішив зробити Ассоль щасливою?

Яке місце у повісті посідає пейзаж? Як співвідносяться картини природи і почуттів героїв.

(Ассоль в оточенні природи знаходила чудове спілкування

«…вона знаходила там майже людські натяки – пози, зусилля, рухи й погляди»

«… Кожна риса Ассоль була виразно легка і чиста, як політ ластівки»

«Вона бачила понад видиме»)

 

Робота в групах

(що спільного і що відмінного у долях головних героїв)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Яку нехитру істину зрозумів Грей?

(«Я зрозумів одну немудру істину. Вона в тому, щоб робити так звані чудеса своїми руками»)

Які дива ми можемо творити своїми руками?

 

Складання ланцюжка подій.

Диво 1: Грей став капітаном, справжнім морським вовком

Диво 2: обручка, яку залишив Грей біля Ассоль

Диво 3: пурпурові вітрила.

Отже, хто ж може творити справжні дива?

Ознайомлення з літературним терміном «символ»

Символ – предметний або словесний знак, який опосередковано виражає сутність певного явища.

Назвіть символи, які ви помітили у творі:

Пурпурові вітрила – символ мрії, надії, кохання;

Море – символ бурхливої долі, сильної волі;

Каперна – символ зла, жорстокості;

Назва яхти «Секрет» - символ пошуку смислу людського буття;

Сонячне світло – символ краси, ідеалу, просвітлення душі;

Зоря – символ здійснення мрії.

VІ. Узагальнення і систематизація здобутих знань

Вправа «Коло думок»

  • Зустріч Ассоль і Грея. Випадковість чи закономірність?
  • Чи принесла вона щастя героям?
  • У чому сенс назви повісті О.Гріна «Пурпурові вітрила»?

Складання сенкану «Ассоль – Грей»

Грей

Наполегливий, рішучий.

Співчуває, прагне, досягає.

Допомагає Ассоль здійснити мрію.

Друг.

Ассоль

Мрійлива, добра.

Вірить, чекає, перемагає.

Не зраджує своїй мрії.

Мрійниця.

 

 

 

VІІ. Підсумок уроку.

Рефлексія за методом незакінчених речень.

  • Більш за все мені сьогодні запам’яталося …
  • Найцікавішим було …
  • Найбільше мене вразило …
  • Мені здається, що такі твори навчають нас …

VІІІ. Домашні завдання та інструктаж щодо його виконання.

За бажанням:

  • Скласти щоденник вражень (почутого на уроці);
  • Скласти розповідь «Чи  потрібні мрійники в наш час?»

Обов’язкове:

  • Цитати до характеристики Егля, Лонгрена.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

  1. Є.Волощук, О.Слободянюк. Зарубіжна література / Підручник для 7 класу. – К: Генеза, 2016.– с.161-181
  2. Лисак Л.Ф. Романтика «бортового журналу» //Всесвітня література в навчальних закладах України – 2004.– №7.– с.46-49
  3. Ніколенко О.М. Вивчення  зарубіжної літератури. 7 клас. Авторський урок.– Х.: Ранок, 2002.– с.220-224
  4. Штанько Л. Робити чудеса своїми руками // Зарубіжна література. – 2008.– №4.– с.9-12
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Дранчак Мария
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
13912
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку