Тема: Письмове віднімання двоцифрових і трицифрових чисел з переходом через розряд (виду 100-17). Складені задачі на збільшення (зменшення) суми двох чисел на кілька одиниць.
Мета: Ознайомити учнів з прийомом письмового віднімання трицифрових чисел, коли є два переходи через розряд; розвивати вміння розв’язувати задачі на збільшення(зменшення)суми на кілька одиниць;формувати навички письмового додавання і віднімання трицифрових чисел. Розвивати у дітей мислення, кмітливість, зв’язне мовлення, обчислювальні навички, вміння коментувати. Виховувати спостережливість, пізнавальний інтерес.
Обладнання: Карта-план подорожі, індивідуальні картки, комп′ютерні технології.
Тип уроку: Комбінований
Вид уроку: урок-подорож
Хід уроку
І. Організація класу
Станьте, діти, ви рівненько,
Посміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей
Привітайтесь …добрий день!
Наш сьогоднішній урок математики буде незвичайний, а казковий. Любите казки? У казках трапляються різні дива і пригоди. От і нас чекає математично-казкова подорож. Злий злодій викрав математичну принцесу. Нам необхідно звільнити її з полону. Ви згодні? Дуже дякую за підтримку.
Але, щоб ми не заблукали, я приготувала карту-план нашої подорожі. На шляху є багато перешкод. Ми звільнимо математичну принцесу, коли виконаємо всі завдання і відгадаємо її зашифроване ім’я.
Свою подорож ми почнемо із школи. Тож відкриваймо зошити і записуємо дату нашої подорожі.
ІІ Актуалізація опорних знань
Щоб розпочати подорож від школи, ми прокладемо собі числову доріжку і пограємо в гру. Я побачу,які ви математики . Кожен ряд отримав картки з числами. Я називаю вираз і той,у кого картка з відповіддю,повинен швидко встати і назвати своє число. А ми побачимо, який ряд найактивніший.
300+200=500
730-30=700 500-1=499
810-800=10 130-40=90
Число,яке має 10 дес.=100 число,яке має 4 сот. і 7 од.=407
Молодці. Гарні математики. Відкриваємо першу літеру.
Ми підійшли до лісу Чисел. За деревом є завдання ─ розв’язати вирази.
_ 262 _ 229 _575
144 161 257
Але, перш ніж розв’язати, давайте пригадаємо, як називаються числа при відніманні?
Як записуємо числа при письмовому відніманні?
Самостійне розв’язування учнями виразів.
Перевіряємо. Відкриваємо другу літеру.
ІІІ Оголошення теми уроку
Пройшовши ліс, ми підійшли до Гори, яка називається Новина. Щоб піднятись, нам необхідно дізнатись щось нове. Сьогодні ми навчимося віднімати трицифрові числа, коли є 2 переходи через розряд.
І Вивчення нового матеріалу
Ми вже знаємо, як віднімати, коли не вистачає одиниць чи десятків . Ми позичаємо. Але подивіться на цей вираз, як відняти?
Пояснення вчителя.
Піднялись на гору. Відкриваємо наступну літеру.
Тепер будемо спускатися з гори, виконуючи обчислення №460 (с.74)
Учні виконують біля дошки з коментуванням ( 5-6 виразів ).
Молодці. Справились.
Відкриваємо наступну четверту букву.
Спускаючись з гори, щось ми трохи заблукали. Випав сніг, замів доріжки. Але ось бачу сліди, чиї вони?
Загадка.
Довгі вуха, куций хвіст.
Невеличкий сам на зріст.
Довгі лапи, скік та скік.
Ми погнались, а він втік. (Зайчик)
Відкриваємо п’яту букву.
Зараз ми встанемо і підійдемо до нього.
Фізкультхвилинка
Сидить зайчик на пеньочку…
Ми з вами підійшли до озера «Відгадай».
Молотком по ньому ─ бах!
Забиваємо ми …. цвях.
Демонстрація
-Де ми використовуємо цвяхи? Нам необхідно переправити через озеро вантаж ─ це цвяхи у коробках.
Задача 462
- Хто бажає скласти усно задачу? Що запитується? Чи можемо відразу відповісти? Чому?
Запис задачі на дошці.
Виконали завдання ─ Відкриваємо сьому літеру.
Ми прийшли і знаходимось на острові «Заданий». Привезли ми сюди цвяхи для ремонту швейної фабрики. Скажіть, чого багато на цій фабриці? (тканини).
Тканина є різна. Але з однією з найкращих є шовк.
Великі полотна тканини скручують у сувої.
Задача 643
- Про що задача? (про шовк)
- Скільки було сувоїв тканини?
- Що сказано про перший сувій?
- Що сказано про другий сувій?
- Що сказано про третій сувій?
- Що запитується в задачі?
І сувій ─ 100 м шовку
ІІ сувій ─ ? на 45 м менше
ІІІ сувій ─ ?, на 80 м менше
- Чи можемо відразу відповісти? Чому?
Учень записує розв’язок задачі біля дошки.
Завдання виконане ─ відкриваємо останню літеру. Тепер ми можемо дізнатися ім’я математичної принцеси.
СОТЕНЬКА.
Ось вона. Радісна і усміхнена. Дуже вдячна вам за порятунок. І я дякую вам за гарну роботу на уроці.
Оцінення учнів.
У неї до вас декілька запитань.
- Чи сподобалась вам сьогодні математична подорож?
- Чим саме?
-Що нового ви навчились?
Домашнє завдання с. 75 №464, 465