Дана розробка допоможе вчителеві розповісти учням про особливості життя птахів,періоди в житті птахів, про те як вони піклуються про своє потомство; скласти правила поведінки в природі на весні; розвиватиме спостережливість, мовлення,мислення, пам'ять; виховуватиме бережливе ставлення до навколишнього середовища, зокрема птахів.
До даного конспекту додається мультимедійна презентація та додаткові зображення птахів
ПТАХИ
ОСІЛІ
ПЕРЕЛІТНІ
|
Насиджування потомства |
|
Пошук і закріплення гніздової території |
|
Відкладання яєць у гнізда |
|
Весняний приліт |
|
Осінній відліт |
|
Будівництво гнізд |
|
Вигодовування потомства |
|
Підготовка до відльоту у теплі краї |
|
Насиджування потомства |
|
Пошук і закріплення гніздової території |
|
Відкладання яєць у гнізда |
|
Весняний приліт |
|
Осінній відліт |
|
Будівництво гнізд |
|
Вигодовування потомства |
|
Підготовка до відльоту у теплі краї |
|
Насиджування потомства |
|
Пошук і закріплення гніздової території |
|
Відкладання яєць у гнізда |
|
Весняний приліт |
|
Осінній відліт |
|
Будівництво гнізд |
|
Вигодовування потомства |
|
Підготовка до відльоту у теплі краї |
|
Насиджування потомства |
|
Пошук і закріплення гніздової території |
|
Відкладання яєць у гнізда |
|
Весняний приліт |
|
Осінній відліт |
|
Будівництво гнізд |
|
Вигодовування потомства |
|
Підготовка до відльоту у теплі краї |
Урок з природознавства
3 клас
на тему:
«Птахи. Піклування птахів про
своє потомство»
Підготувала:
вчитель початкових класів:
Фарина Ірина Олександрівна
Тема: Птахи. Піклування птахів про своє потомство
Мета: розповісти учням про особливості життя птахів,періоди в житті птахів, про те як вони піклуються про своє потомство; скласти правила поведінки в природі на весні; розвивати спостережливість, мовлення,мислення, пам’ять; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, зокрема птахів.
Обладнання: мультимедійна презентація «Птахи», конверти із завданнями, аудіозаписи звуків птахів, фото гніздування птахів, символи дружності груп, підручник, ТЗН
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Вчитель: Продзвенів уже дзвінок
Починається урок
Будемо вчитися старанно
Щоб у самому кінці
Діти 3 класу
Були просто - Молодці!
У класі в нас сьогодні гостей є багато.
Усі ми зібралися наче на свято.
Учень: Ми вам раді, люди добрі,
І вітаєм щиро вас ,
І запрошуєм ласкаво
На урок у 3 клас.
Повернімось до гостей,
Скажем дружно «Добрий день»
Вчитель: Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно,
Не крутитись на уроці, як папуга чи сорока,
Сказати хочеш – не кричи, а лише руку підніми.
ІІ. Актуалізація опорних знань
2.1 Вправа «Синоптик»
Пам’ятка
Повідомлення про погоду дня
2.2 Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон»
- Яку будову має тіло птахів?
- Де живуть птахи?
- На які групи поділяються птахи за способом живлення?
- Які це рослиноїдні,хижі, всеїдні птахи?
- Яке значення птахів у житті природи?
2.3 Робота в парах (пташине дерево )
- Діти, уявімо, що весь пташиний світ – це одне величезне дерево, а ми зараз з вами заповнимо лише частинку цього дерева, а саме згадаємо,які птахи називаються ОСІЛИМИ«, а які «ПЕРЕЛІТНИМИ».
ПЕРЕЛІТНІ ПТАХИ – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї (ластівка,соловей, жайворонок, зозуля, журавель, іволга, зяблик).
ОСІЛІ ПТАХИ – це птахи, які протягом року живуть в одній місцевості (горобець, сорока, сіра куріпка, глухар, тетерук).
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.
1 загадка
Прилетіли гості,
Сіли на помості.
Без сокири, без лопати
Поробили собі хати. (ПТАХИ)
Сьогодні на уроці ви дізнаєтесь ще більше цікавого про птахів, а саме: періоди, які можна виділити в житті птахів упродовж року, та найважливіший з них, а саме – це виведення пташенят. Ви також довідаєтеся, як птахи турбуються про потомство, навчитеся складати правила поведінки серед природи, в той час,коли птахи виводять потомство. Тож тема сьогоднішнього уроку – ЯК ПТАХИ ТУРБУЮТЬСЯ ПРО ПОТОМСТВО.
ІV. Вивчення нового матеріалу
4.1 Розповідь вчителя
Упродовж року в житті перелітних птахів можна виділити такі періоди.
Навесні птахи прилітають з теплих країв неодночасно. Першими на місце гніздування зявляються самці, вони знаходять і «закріплюють» за собою певну площу, або як її називають, гніздову територію, саме в цей час і чути гучні пісні або просто звуки птахів, які і «позначають» свою територію.
Наприклад, ІВОЛГА,будує свої гніздо в розвилці гілок, сплітаючи їх травами, куди відкладає 4-5 рожевувато-білих яєць з червоними плямами.
ДЯТЕЛ влаштовує гніздо в дуплі, яке видовбує в трухлявому дереві і складає туди 5-6 яєць.
Для влаштування своїх яєць багато птахів використовують штучні гнізда. – А як ви гадаєте, які це штучні гнізда?
УВАГА! Майже всі птахи,на відміну від риб, земноводних і плазунів не покидають яйця, а насиджують їх., зігріваючи теплом свого тіла. Ось, наприклад, ЗЯБЛИК, висиджує яйця 12-13 днів, після чого в нього з’являються пташенята. Під час насиджування батьківські обов’язки між татом і мамою розподіляються по-різному. У дятлів,сойок і солов’їв самка насиджує яйця вдень, а самець – уночі. А от у крижнів турботою про майбутніх пташенят переймається тільки качка-мама. Самочки яструба, сокола, орла також насиджують яйця самі, але самці приносять їм їжу. Вони намагаються робити це дуже обережно, щоб не вдати ворогам свого гнізда.
(ВІДЕО ПРО ДОГЛЯД ЗА ПОТОМСТВОМ ДЯТЕЛ та ДРІЗД)
Відгадайте загадку:
Хто гнізда свого не має,
Яйця іншим підкидає
Та у лісі в холодку,
Все кує КУ-КУ, КУ-КУ
(Запис кування ЗОЗУЛІ)
Зозуля підкидає своє потомство в чужі гнізда, але вона також є невід'ємною частиною в природному ланцюжку, тому що вона знищує самих небезпечних шкідників комах лісу, і в цьому їй точно немає рівних. Учені давно намагаються зрозуміти й науково обґрунтувати поводження зозулі й спростувати її статус «поганої матері».
На цей рахунок існує кілька теорій
Одна з них говорить про те, що мати-зозуля, підкидаючи своїх дитинчат у чужі гнізда, тим самим їх рятує від ненажерливого батька, що може з'їсти свіжі яйця й, як говоритися, навіть не моргнути оком, незважаючи на те, що це його дитинчата.
Але є й інша думка. Зозуля в середньому в період «дітородіння» може відкласти до 15 яєць. І якби зозуля спробувала виховати таку кількість пташенят, те навряд чи в неї це вийшло. І видимо це є головною причиною
Зозуля дуже розумний і працьовитий птах і як виявилося не всі види цього роду підкидають свої яйця в чужі гнізда. Американські зозулі-личинкоеды, наприклад, будують колективні гнізда й разом высиживают всіх своїх дитинчат, переміняючи один одного на час
А американська земляна зозуля разом зі своїм самцем будують гніздо, висиживают і вигодовують всіх своїх пташенят. Зозуля дуже розумний птах, вона рятує ліс від шкідників, і може бути не варто вішати на неї ярлик «поганої матері», тому що вона просто змушена надходити саме так, і не як інакше.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Пташиний двір»
4.2 Робота в групах
- А зараз будь-ласка об’єднайтесь в групи.
Вам дається завдання, скласти пам’ятку «Як потрібно поводитись серед природи навесні, а саме під час насиджування і вигодовування потомства»
(ЗАЧИТУВАННЯ ПРАВИЛ ГРУП)
Правила поводження навесні від Мудрого Лісовичка:
V. Закріплення отриманих знань
5.1 Тестування. Робота в парах (конверти)
- Вам потрібно пронумерувати в якому порядку змінюються періоди в житті перелітних птахів.
|
Насиджування потомства |
|
Пошук і закріплення гніздової території |
|
Відкладання яєць у гнізда |
|
Весняний приліт |
|
Осінній відліт |
|
Будівництво гнізд |
|
Вигодовування потомства |
|
Підготовка до відльоту у теплі краї |
Правильно
1 |
Весняний приліт |
2 |
Пошук і закріплення гніздової території |
3 |
Будівництво гнізд |
4 |
Відкладання яєць у гнізда |
5 |
Насиджування потомства |
6 |
Вигодовування потомства |
7 |
Підготовка до відльоту у теплі краї |
8 |
Осінній відліт |
5.2 Загадки про птахів
В синім небі голосочок
Наче крихітний дзвіночок. (Жайворонок)
Довгоногий, довгошиїй,
Довгодзьобий, тілом сірий,
А потилиця – гола,
По болоту він ходить. (Журавель)
Відгадайте, що за птичка –
Темненька та невеличка?
Біленька з живота
Хвіст розходиться в два хвоста. (Ластівка)
Шубка з сірого пушку,
Скаче в жовтім кожушку,
Чорний шарфик та шапчина,
Хоч маленька ця пташина
Та корисна трудівниця, називається... (Синиця)
Хто комах з кори виймає,
Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)
Маленький, сіренький,
По гаях літає, уночі співає. (Соловей)
5.3 Гра «Відгадай птаха за описом»
Завдання: впізнати птаха за описом.
VІ. Підсумок уроку
То ж урок пройшов не марно,
Працювали від душі,
Третій клас – ви молодці!
Д/З
1. Робота в зошиті с.
2. Виготовити разом з батьками штучну шпаківню або гніздувальню для птахів.
Жайворонок
Іволга
Зяблик
Орел
Сокіл
Яструб
Сойка
Крижень