Урок на тему: "Птахи. Піклування птахів про своє потомство"

Про матеріал

Дана розробка допоможе вчителеві розповісти учням про особливості життя птахів,періоди в житті птахів, про те як вони піклуються про своє потомство; скласти правила поведінки в природі на весні; розвиватиме спостережливість, мовлення,мислення, пам'ять; виховуватиме бережливе ставлення до навколишнього середовища, зокрема птахів.

До даного конспекту додається мультимедійна презентація та додаткові зображення птахів

Зміст архіву
Перегляд файлу

C:\Users\User\Desktop\глухар.jpgC:\Users\Irina\Desktop\gorobets.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Irina\Desktop\image001.jpgC:\Users\Irina\Desktop\untitled.bmp

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Irina\Desktop\soroka.jpgC:\Users\Irina\Desktop\6595-ql6Jg4.jpg 

 

 

C:\Users\Irina\Desktop\fazan.jpgC:\Users\Irina\Desktop\ира\3.1.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

101899421_large_4437240_60.jpg 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\жайворонок.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Администратор\Desktop\иволга.jpg 

C:\Users\Администратор\Desktop\зяблик.jpg 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ПТАХИ

ОСІЛІ 

ПЕРЕЛІТНІ

 

Насиджування потомства

 

Пошук і закріплення гніздової території

 

Відкладання яєць у гнізда

 

Весняний приліт

 

Осінній відліт

 

Будівництво гнізд

 

Вигодовування потомства

 

Підготовка до відльоту у теплі краї

 

 

 

 

 

 

Насиджування потомства

 

Пошук і закріплення гніздової території

 

Відкладання яєць у гнізда

 

Весняний приліт

 

Осінній відліт

 

Будівництво гнізд

 

Вигодовування потомства

 

Підготовка до відльоту у теплі краї

 

 

Насиджування потомства

 

Пошук і закріплення гніздової території

 

Відкладання яєць у гнізда

 

Весняний приліт

 

Осінній відліт

 

Будівництво гнізд

 

Вигодовування потомства

 

Підготовка до відльоту у теплі краї

 

 

 

Насиджування потомства

 

Пошук і закріплення гніздової території

 

Відкладання яєць у гнізда

 

Весняний приліт

 

Осінній відліт

 

Будівництво гнізд

 

Вигодовування потомства

 

Підготовка до відльоту у теплі краї

 

 

 

 

 

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з природознавства

3 клас

на тему:

«Птахи. Піклування птахів про

своє потомство»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель  початкових класів:

Фарина Ірина Олександрівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: Птахи. Піклування птахів про  своє потомство

Мета: розповісти учням про особливості життя птахів,періоди в житті птахів, про те як вони  піклуються про своє потомство; скласти правила поведінки в природі на весні; розвивати спостережливість, мовлення,мислення, память; виховувати бережливе ставлення до навколишнього середовища, зокрема птахів.

Обладнання: мультимедійна презентація «Птахи», конверти із завданнями, аудіозаписи  звуків птахів, фото гніздування птахів, символи дружності груп, підручник, ТЗН

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

Вчитель:     Продзвенів уже дзвінок

Починається урок

Будемо  вчитися старанно

Щоб у самому кінці

Діти 3 класу

Були просто  - Молодці!

          У класі в нас сьогодні гостей є багато.

          Усі ми зібралися наче на свято.

 

Учень:        Ми вам раді, люди добрі,

                     І вітаєм щиро вас ,

                     І запрошуєм ласкаво

                     На урок у 3 клас.

                    Повернімось до гостей,

                      Скажем дружно «Добрий день»

 

Вчитель:     Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно,

                    Не крутитись на уроці, як папуга чи сорока,

                    Сказати хочеш – не кричи, а лише руку підніми.

ІІ. Актуалізація опорних знань

2.1 Вправа «Синоптик»

  •              Яка зараз погода?
  •              Який місяць?
  •              Яке число?
  •              Тепло чи холодно надворі?
  •              Який стан неба?                                                                       
  •              Яка температура повітря?
  •              Чи були сьогодні опади, коли ви йшли до школи?
  •              Чи є у кого доповнення ?

 

 

 

                        Пам’ятка

       Повідомлення про погоду дня

  1. Сьогодні …
  2. Стан неба …
  3. Температура повітря …
  4. Вітер …
  5. Опади …
  6. Роса …Туман... Іній…

 

 

 

 

 

2.2  Фронтальне опитування. Вправа «Мікрофон»

- Яку будову має тіло птахів?

- Де живуть птахи?

- На які групи поділяються  птахи за способом живлення?

- Які це рослиноїдні,хижі, всеїдні птахи?

- Яке значення птахів у житті природи?

2.3  Робота в парах (пташине дерево )

- Діти, уявімо, що весь пташиний світ – це одне величезне дерево, а ми зараз з вами заповнимо лише частинку цього дерева, а саме згадаємо,які птахи називаються ОСІЛИМИ«, а які «ПЕРЕЛІТНИМИ».

ПЕРЕЛІТНІ ПТАХИ – це ті, які регулярно відлітають з місць гніздування на зимівлю в цілком певні місця, як правило , в теплі краї (ластівка,соловей, жайворонок, зозуля, журавель, іволга, зяблик).

ОСІЛІ ПТАХИ – це птахи, які протягом року живуть в одній місцевості (горобець, сорока, сіра куріпка, глухар, тетерук).

 

  • Перед вами конверти, в яких знаходяться фото перелітних та осілих птахів, вам зараз потрібно розділити їх на 2 групи і відповідно прикріпити до певної сторони нашого маленького деревця

 ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми і мети уроку.

  • Діти, щоб дізнатися тему нашого уроку вам необхідно відгадати загадки.

1 загадка

Прилетіли гості,

Сіли на помості.

Без сокири, без лопати

Поробили собі хати. (ПТАХИ)

  • Яка зараз пора року?
  • А яка пора року наближається?
  • Які відбуваються зміни в житті птахів з приходом весни?

Сьогодні на уроці  ви дізнаєтесь ще більше цікавого про птахів, а саме: періоди, які можна виділити в житті птахів упродовж року, та найважливіший  з них, а саме – це виведення пташенят. Ви також довідаєтеся, як птахи турбуються про потомство, навчитеся складати правила поведінки серед природи, в той час,коли птахи виводять потомство. Тож тема сьогоднішнього уроку – ЯК ПТАХИ ТУРБУЮТЬСЯ ПРО ПОТОМСТВО.

ІV. Вивчення нового матеріалу

4.1 Розповідь вчителя

Упродовж року в житті перелітних птахів можна виділити такі періоди.

            

 

  • Діти, а скажіть, який на вашу думку з періодів найважливіший та найвідповідальніший у житті птахів?
  • Дійсно діти, найважливішим і найвідповідальнішим періодом в житті птахів є ПЕРІОД ГНІЗДУВАННЯ ТА ВИВЕДЕННЯ ПОТОМСТВА.

Навесні птахи прилітають з теплих країв неодночасно. Першими на місце гніздування зявляються самці, вони знаходять і «закріплюють» за собою певну площу, або як її називають, гніздову територію, саме в цей час і чути гучні пісні або просто звуки  птахів, які і «позначають» свою територію.

  • А зараз послухайте деякі з них: (ЗАПИС  ЗВУКІВ:  СОЛОВЕЙ, ДЯТЕЛ, ВОРОНА)
  • Розмножуються птахи відкладаючи яйця, які вкриті захисною шкарлупою. Ці яйця вони відкладаюсь в спеціально  збудовані гнізда (ФОТО ГНІЗД) .
  • Діти, а як ви думаєте, що служить для будівництва гнізд,тобто де можуть бути розміщені гнізда? (ГНІЗДА ПТАХИ РОЗМІЩУЮТЬ НА ДЕРЕВАХ, У ДУПЛАХ, НА ЗЕМЛІ)

Наприклад, ІВОЛГА,будує свої гніздо в розвилці гілок, сплітаючи їх травами, куди відкладає 4-5 рожевувато-білих яєць з червоними плямами.

ДЯТЕЛ влаштовує гніздо в дуплі, яке видовбує в трухлявому дереві і складає туди 5-6 яєць.

Для влаштування своїх яєць багато птахів використовують штучні гнізда. – А як ви  гадаєте, які це штучні гнізда?

УВАГА! Майже всі птахи,на відміну від риб, земноводних і плазунів не покидають яйця, а насиджують їх., зігріваючи теплом свого тіла. Ось, наприклад,  ЗЯБЛИК, висиджує яйця  12-13 днів, після чого в нього  з’являються  пташенята. Під  час насиджування батьківські обов’язки між татом і мамою  розподіляються по-різному. У дятлів,сойок і соловїв самка насиджує   яйця вдень, а самець – уночі. А от у крижнів турботою про майбутніх пташенят переймається тільки качка-мама. Самочки  яструба, сокола, орла також насиджують яйця  самі, але самці приносять їм їжу. Вони намагаються робити це дуже обережно, щоб не вдати ворогам свого гнізда.

  • Тож чи піклуються птахи про своє потомство? (Так вони годують їх, захищають від ворогів, навчають літати)

(ВІДЕО ПРО ДОГЛЯД ЗА ПОТОМСТВОМ ДЯТЕЛ та ДРІЗД)

  • Діти, але не всі птахи будують гнізда і так старанно доглядають за своїми дітками-пташенятами… Хто ж це?

Відгадайте загадку:

Хто гнізда свого не має,

Яйця іншим підкидає

Та у лісі в холодку,

Все кує КУ-КУ, КУ-КУ

(Запис кування ЗОЗУЛІ)

 

Зозуля підкидає своє потомство в чужі гнізда, але вона також є невід'ємною частиною в природному ланцюжку, тому що вона знищує самих небезпечних шкідників комах лісу, і в цьому їй точно немає рівних. Учені давно намагаються зрозуміти й науково обґрунтувати поводження зозулі й спростувати її статус «поганої матері». 

На цей рахунок існує кілька теорій

Одна з них говорить про те, що мати-зозуля, підкидаючи своїх дитинчат у чужі гнізда, тим самим їх рятує від ненажерливого батька, що може з'їсти свіжі яйця й, як говоритися, навіть не моргнути оком, незважаючи на те, що це його дитинчата. 

Але є й інша думка. Зозуля в середньому в період «дітородіння» може відкласти до 15 яєць. І якби зозуля спробувала виховати таку кількість пташенят, те навряд чи в неї це вийшло. І видимо це є головною причиною
Зозуля дуже розумний і працьовитий птах і як виявилося не всі види цього роду підкидають свої яйця в чужі гнізда. Американські зозулі-личинкоеды, наприклад, будують колективні гнізда й разом высиживают всіх своїх дитинчат, переміняючи один одного на час

А американська земляна зозуля разом зі своїм самцем будують гніздо, висиживают і вигодовують всіх своїх пташенят. Зозуля дуже розумний птах, вона рятує ліс від шкідників, і може бути не варто вішати на неї ярлик «поганої матері», тому що вона просто змушена надходити саме так, і не як інакше.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА «Пташиний двір»

 

 

 

4.2 Робота в групах

- А зараз будь-ласка обєднайтесь в групи.

Вам дається завдання, скласти памятку «Як потрібно  поводитись серед  природи навесні, а саме під час  насиджування і вигодовування потомства»

(ЗАЧИТУВАННЯ  ПРАВИЛ  ГРУП)

  • А зараз давайте зачитаємо, які правила приготував нам помічник наш постійний на уроках природознавства…Ви здогадалися про кого я веду мову? (Мудрий Лісовичок)

Правила поводження навесні від Мудрого Лісовичка:

  1. Навесні, перебуваючи у лісі чи парку не можна кричати й полохати птахів.
  2. Не можна чіпати   яйця та пташенят у гніздах, тому що птахи можуть покинути їх.
  3. Не можна підходити близько до гнізд.
  4. Потрібно  спостерігати за птахами лише здалеку.
  5. Не можна брати до рук пташенят, що випали з гнізда,тому що дорослі птахи допоможуть їм самостійно.
  6. Потрібно виготовляти штучні шпаківні для птахів
  • Діти,а як ви особисто можете допомогти птахам навесні? (Виготовити та розвісити  штучні шпаківні, дуплянки)

V. Закріплення отриманих знань

5.1 Тестування. Робота в парах (конверти)

- Вам потрібно пронумерувати в якому порядку змінюються періоди в житті перелітних птахів.

 

Насиджування потомства

 

Пошук і закріплення гніздової території

 

Відкладання яєць у гнізда

 

Весняний приліт

 

Осінній відліт

 

Будівництво гнізд

 

Вигодовування потомства

 

Підготовка до відльоту у теплі краї

 

Правильно

1

Весняний приліт

2

Пошук і закріплення гніздової території

3

Будівництво гнізд

4

Відкладання яєць у гнізда

5

Насиджування потомства

6

Вигодовування потомства

7

Підготовка до відльоту у теплі краї

8

Осінній відліт

 

 

5.2 Загадки про птахів

В синім небі голосочок

Наче крихітний дзвіночок. (Жайворонок)

 

Довгоногий, довгошиїй,

Довгодзьобий, тілом сірий,

А потилиця – гола,

По болоту він ходить. (Журавель)

 

Відгадайте, що за птичка –

Темненька та невеличка?

Біленька з живота

Хвіст розходиться в два хвоста. (Ластівка)

 

Шубка з сірого пушку,

Скаче в жовтім кожушку,

Чорний шарфик та шапчина,

Хоч маленька ця пташина

Та корисна трудівниця, називається... (Синиця)

 

Хто комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)

 

Маленький, сіренький,

По гаях літає, уночі співає. (Соловей)

 

5.3 Гра «Відгадай птаха за описом»

Завдання: впізнати птаха за описом.

  • Свитка на ньому сіренька, благенька. Вітер подме, то й спинка засвітиться. Але нічого! Як захурделить, то знайде собі раду, кудись та й сховається. А поки що по двору стрибає, крихти збирає, то й тепліше стане. (Горобець)
  • В мене є великий хист. Я співаю – як артист. Спів мій рідкісний усюди дуже люблять слухать люди. (Соловей)
  • У садочку понад тином я зробив йому хатину. Він навколо озирнувся, заспівав і оселився. (Шпак)
  • Що воно за дивна птиця: світла денного боїться, дзьоб крючком, великі очі, і не спиться їй до ночі? (Сова)
  • Швидко скрізь цей птах літає, безліч мошок поїдає, за вікном гніздо будує, тільки в нас він не зимує. (Ластівка)
  • Це осілий птах. Завдяки чорно-білому оперенню і незвично довгому хвосту пташка неповторна та її легко впізнати. Голова, шия, груди і спина – чорні, живіт і плечі – білі. Цю пташку в народі називають «злодійкою». (Сорока).

VІ. Підсумок  уроку

  • Ну ось і наближається наш урок до завершення, що ви сьогодні дізналися нового?
  • Як ви думаєте. Цей урок минув марно чи ні?
  • Діти, ви працювали старанно,

То ж урок пройшов не марно,

Працювали від душі,

Третій  клас – ви молодці!

Д/З

 1. Робота в зошиті с.

 2. Виготовити разом з батьками штучну шпаківню або гніздувальню для птахів.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Підготувала Фарина Ірина Олександрівна, вчитель початкових класів

Номер слайду 2

Вправа «Мікрофон»

Номер слайду 3

Тіло птахів укрите пір’ям і поділяється на голову, шию,тулуб і кінцівки

Номер слайду 4

Життя птахів пов'язане з лугами, полями, болотами, берегами водойм, відкритими ділянками води. Велика частина видів — мешканці лісу.

Номер слайду 5

Живлення птахів За способом живлення рослиноїдні хижі всеїдні

Номер слайду 6

Рослиноїдні птахи Кормом для них є рослини голуб шишкар чиж

Номер слайду 7

Хижі птахи Живляться іншими тваринами. Мають міцний дзьоб, гострі кігті, які служать для вбивства здобичі. яструб сова орел

Номер слайду 8

Всеїдні птахи Живляться і рослинами, і тваринами. горобець ворона синиця

Номер слайду 9

Прилетіли гості, Сіли на помості. Без сокири, без лопати Поробили собі хати.

Номер слайду 10

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Правила поводження навесні від Мудрого Лісовичка: Навесні, перебуваючи у лісі чи парку не можна кричати й полохати птахів. Не можна чіпати яйця та пташенят у гніздах, тому що птахи можуть покинути їх. Не можна підходити близько до гнізд. Потрібно спостерігати за птахами лише здалеку. Не можна брати до рук пташенят, що випали з гнізда,тому що дорослі птахи допоможуть їм самостійно. Потрібно виготовляти штучні шпаківні для птахів

Номер слайду 21

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Діти, ви працювали старанно, То ж урок пройшов не марно, Працювали від душі, Третій клас – ви молодці!

Номер слайду 24

ДЯКУЮ ЗА УВАГУ!

Перегляд файлу

C:\Users\Администратор\Desktop\жайворонок.jpg

                                                         Жайворонок

C:\Users\Администратор\Desktop\иволга.jpg                  

                                  Іволга

C:\Users\Администратор\Desktop\зяблик.jpg

                             Зяблик

C:\Users\Администратор\Desktop\орел.jpg

                                Орел

C:\Users\Администратор\Desktop\сокил.jpg

    Сокіл

C:\Users\Администратор\Desktop\яструб.jpg

                              Яструб

C:\Users\Администратор\Desktop\сойка.jpg

                                Сойка

C:\Users\Администратор\Desktop\крижень.jpg  

                               Крижень

zip
Додано
22 липня 2018
Переглядів
4024
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку