Тема: Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.
Мета:Узагальнити і систематизувати знання з теми "Безсполучникове складне речення"; поглибити і узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові і синтаксичні зв'язки між частинами складних конструкцій; закріпити знання про правила постановки розділових знаків у БСР, відпрацьовувати відповідні уміння і навички; виховувати повагу до народної моралі, розуміння загальнолюдських цінностей, розвивати творче мислення, зв'язне мовлення.
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.
Обладнання: схеми, таблиці, перфокартки, дидактичний матеріал, презентація
Епіграф
Коли ти вийшов за поріг між люди з батьківської хати, не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих.
З. Гончарук
ХІД УРОКУ
I. Організація класу
II. Актуалізація опорних знань
Мозковий штурм
Погляньмо на дошку і пригадаймо, які смислові зв'язки можуть існувати між частинами складного безсполучникового речення? (Учні опрацьовують таблиці).
III. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні ви стоїте на порозі дорослого життя, яке у кожного з вас буде різним, і в ньому неодмінно будуть складні ситуації. Тож бажаю вам не забути мудрих істин, яких вчили вас і батьки, і вчителі. І як у вас не склалося б життя, бажаю залишатись вам добрими, чуйними, щирими Людьми з великої букви.
Епіграфом нашого уроку є слова З.Гончарук :"Коли ти вийшов за поріг між люди з батьківської хати, не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих".
IV. Вироблення практичних умінь і навичок.
Виконання різних видів робіт.
А зараз виконаємо завдання, що має назву "Клоуз-тест". Вам необхідно продовжити речення одним словом.
Зараз ви самі перевірите свої завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Свої оцінки запишіть у залікові картки.
Наступний вид роботи "Тестові завдання"
Необхідно визначити, який розділовий знак треба поставити на межі частин складного речення. Один учень виконає завдання на закритій дошці, а потім всі звіряють.
Завдання на встановлення відповідності
Який розділовий знак необхідно поставити між частинами безсполучникових складних речень:
А) тире;
Б) двокрапку;
В) крапку з комою;
Г) кому.
Взаємоперевірка робіт. Пояснення розділових знаків. Виставлення оцінок.
1. Не кидай іскри в попіл і сама згорить і село спалить.
Творча робота.
Розгляньте ілюстрацію.(Слайд 5)
15 лютого в Україні відзначається День вшанування учасників бойових дій на території інших держав (Указ Президента України від 11 лютого 2004 року №180/2004).
Війна в Афганістані – це трагедія і звитяга сотень тисяч людей, мужність, доблесть і героїзм, кров і біль, душевні страждання і втрати… Це не лише незагоєна рана, біль її учасників, це – застереження на майбутнє. Живі завжди в боргу перед мертвими…
Роздивіться малюнок (Слайд 6).
Конструювання речень.
Стрітенська вода, зібрана з бурульок, має цілющі властивості, а свічки, освячені в це свято, оберігають від грому.
Якщо день Стрітення теплий і сонячний, то і весна тепла буде.
Якщо в цей день не видно сонечка, тоді чекай суворих морозів.
За віруваннями, 15 лютого не слід вирушати в далеку дорогу, тому що вона може закінчитися неочікувано й погано.
Словниковий диктант
Воїни-миротворці, мітинг-реквієм, Афганська війна, Меморіал воїнам України, свято Стрітення, Президент України, стрітенська вода, Діва Марія, Ісус Христос.
Підсумок уроку.
Домашнє завдання.
Повторити вивчені правила. Написати есе «Дві війни – один біль »
Додаток
Прізвище та ім’я _________________
Який розділовий знак необхідно поставити між частинами безсполучникових складних речень:
А) тире;
Б) двокрапку;
В) крапку з комою;
Г) кому.
1. Не кидай іскри в попіл і сама згорить і село спалить.
2. Літа орел літа сизий попід небесами гуля Максим гуля батько степами-лісами.
3. Переконатися пора зробиш зло не жди добра.
4.Щастя в повітрі не в’ється воно в боротьбі дістається.
5. Не вмієш керувати собою безглуздо керувати іншими.
6. Язик мій ворог він раніше розуму говорить.