26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Урок на тему "Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні "

Про матеріал
Конспект уроку узагальнення і систематизаціі знань з теми "Безсполучникове складне речення" з використанням різних форм і методів роботи, спрямованих на закріплення теоретичних знань з вивченої теми і удосконалення вмінь використовувати їх на практиці. Урок містить завдання з народознавчого матеріалу про свято Стрітення
Перегляд файлу

Тема: Розділові знаки у безсполучниковому складному реченні.

Мета:Узагальнити  і систематизувати  знання  з теми "Безсполучникове складне речення"; поглибити і узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові і синтаксичні зв'язки між частинами складних конструкцій; закріпити знання про правила постановки розділових знаків у БСР, відпрацьовувати відповідні уміння і навички; виховувати повагу до народної моралі, розуміння загальнолюдських цінностей, розвивати творче мислення, зв'язне мовлення.

Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.

Обладнання: схеми, таблиці, перфокартки, дидактичний матеріал, презентація

Епіграф

                                            Коли ти   вийшов за поріг   між   люди з батьківської хати, не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих.
З. Гончарук

ХІД  УРОКУ

I. Організація класу

II. Актуалізація опорних знань

Мозковий штурм

  1. Яке речення є складним?
  2. Яке складне речення є безсполучниковим?
  3. За допомогою чого з'єднуються частини БСР?
  4. Як відображається інтонація на письмі?
  5. Чим відрізняються БСР від сполучникових складних речень?
  6. У яких стилях найчастіше використовують БСР?
  7. У якому стилі майже не використовують БСР?
  8. Яке значення БСР у прозовому тексті?
  9. Яка роль БСР у поетичному мовленні?
  10. Чи є у БСР головна і залежна частина?

Погляньмо на дошку і пригадаймо, які смислові зв'язки можуть існувати між частинами складного безсполучникового речення? (Учні опрацьовують таблиці).

III. Повідомлення теми і мети уроку

Сьогодні ви стоїте на порозі дорослого життя, яке у кожного з вас буде різним, і в ньому неодмінно будуть складні ситуації. Тож бажаю вам не забути мудрих істин, яких вчили вас і батьки, і вчителі. І як у вас не склалося б життя, бажаю залишатись вам добрими, чуйними, щирими Людьми з великої букви.
Епіграфом нашого уроку є слова З.Гончарук :"Коли ти вийшов за поріг між люди з батьківської хати, не обминай крутих доріг: життя не любить хитруватих".

  1. З скількох частин складається це речення ?
  2. Яким зв'язком поєднана перша і друга частина, друга і третя?
  3. Чому між другою і третьою частиною стоїть двокрапка?

IV. Вироблення практичних умінь і навичок.

Виконання різних видів робіт.

А зараз виконаємо завдання,  що має назву "Клоуз-тест". Вам необхідно продовжити речення одним словом.

  1. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову послідовність, то між ними ставиться ....
  2. Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....
  3. Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....
  4. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують одночасність або часову послідовність, то між ними ставиться ....
  5. Якщо  частини  складного  безсполучникового речення  віддалені  за змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....
  6. Якщо друга частина пояснює  зміст  першої, то між ними ставиться ....
  7. Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....
  8. Якщо зміст обох частин протиставляється, то між ними ставиться ....
  9. Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....
  10. Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться ....
  11. Якщо в першій частині  вказується на умову того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....
  12. Якщо зміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться ....

Зараз   ви самі   перевірите свої завдання. Кожна правильна відповідь оцінюється одним балом. Свої оцінки запишіть у залікові картки.

Наступний вид роботи "Тестові завдання"

Необхідно визначити, який розділовий знак треба поставити на межі частин складного речення. Один учень виконає завдання на закритій дошці, а потім всі звіряють.

Завдання на встановлення відповідності

Який розділовий знак необхідно поставити між частинами безсполучникових складних речень:

А) тире;              

Б) двокрапку;              

В) крапку з комою;               

Г) кому.

  1. Не будь солодким проковтнуть.
  2. Говори мало слухай багато думай ще більше.
  3. Мало життя прожити треба життя зрозуміти.
  4. Затям не втомлюйся життям.
  5. Душа від таємниці завмирає  куди мене ти, доле, приведеш?
  6. Яку  славну  думку знайшов у  Сенеки  жорстокість  завжди народжується з посередності і слабкості.
  7. Не забувай добре ім’я цінніше за найбільше багатство.
  8. Зобов’язавсь  словом закріпи ділом.
  9. Нас кличе у мандри дорога нам грає чарівна струна.
  10. Без серця жити  краще вже згоріти.
  11. Ми просто йшли у нас нема зерна неправди за собою…
  12. Впадеш не засмутись, згубивсь шукай-но слід і серця не в'яли од випадкових бід.

Взаємоперевірка  робіт. Пояснення розділових знаків.  Виставлення оцінок.

  • Запишіть речення. Розставте розділові знаки.

 

1. Не кидай іскри в попіл і сама згорить і село спалить.

  1. Літа орел літа сизий попід небесами гуля Максим гуля батько степами-лісами.
  2. Переконатися пора зробиш зло не жди добра.
  3. Щастя в повітрі не в’ється воно в боротьбі дістається.
  4.  Не вмієш керувати собою безглуздо керувати іншими.
  5. Язик мій ворог він раніше розуму говорить.

 

Творча робота.

Розгляньте    ілюстрацію.(Слайд 5)

  •  Як пов’язана вона з сьогоднішнім днем? 

15 лютого в Україні відзначається День вшанування учасників бойових дій на території інших держав (Указ Президента України від 11 лютого 2004 року №180/2004).

Війна в Афганістані – це трагедія і звитяга сотень тисяч людей, мужність, доблесть і героїзм, кров і біль, душевні страждання і втрати… Це не лише незагоєна рана, біль її учасників, це – застереження на майбутнє. Живі завжди в боргу перед мертвими…

  • Перегляньте відеоролик. 
  •  Висловіть свої враження за допомогою  безсполучникових складних речень.

 

 

            Роздивіться малюнок (Слайд 6). 

  • Яке свято він символізує? (Стрітення)
  • Що ви знаєте про це свято?

            Конструювання речень.

 

  • Прочитайте речення. Визначте їх вид. Перебудуйте сполучникові речення на безсполучникові. Поясніть розділові знаки.

 

Стрітенська вода, зібрана з бурульок, має цілющі властивості, а свічки, освячені в це свято, оберігають від грому.

Якщо день Стрітення теплий і сонячний, то і весна тепла буде.

Якщо в цей день не видно сонечка, тоді чекай суворих морозів.

За віруваннями, 15 лютого не слід вирушати в далеку дорогу, тому що вона може закінчитися неочікувано й погано.

 

  • Погляньте у вікно. Яку погоду нам слід очікувати, враховуючи народні прикмети.

 

        Словниковий диктант

Воїни-миротворці, мітинг-реквієм, Афганська війна, Меморіал воїнам України, свято Стрітення, Президент України, стрітенська вода, Діва Марія, Ісус Христос.

 

Підсумок уроку.

  • Символом сьогоднішнього християнського свята є пара білих голубів, яких багато тисячоліть тому принесла до церкви Діва Марія. А голуб, як відомо, є символом любові і миру. Любов і мир  нехай нам принесе день прийдешній, бо нам його саме зараз і не вистачає.

 

Домашнє завдання.

Повторити вивчені правила. Написати есе «Дві війни – один біль »

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Прізвище та ім’я  _________________

  1.  Виконайте тести

 Який розділовий знак необхідно поставити між частинами безсполучникових складних речень:

А) тире;              

Б) двокрапку;              

В) крапку з комою;               

Г) кому.

 

  1. Не будь солодким проковтнуть.
  1. Говори мало слухай багато думай ще більше.
  2. Мало життя прожити треба життя зрозуміти.
  3. Затям не втомлюйся життям.
  4. Душа від таємниці завмирає  куди мене ти, доле, приведеш?
  5. Яку  славну  думку знайшов у  Сенеки  жорстокість  завжди народжується з посередності і слабкості.
  6. Не забувай добре ім’я цінніше за найбільше багатство.
  7. Зобов’язавсь  словом закріпи ділом.
  8. Нас кличе у мандри дорога нам грає чарівна струна.
  9. Без серця жити  краще вже згоріти.
  10. Ми просто йшли у нас нема зерна неправди за собою…
  11. Впадеш не засмутись, згубивсь шукай-но слід і серця не в'яли од випадкових бід.
    1. ___                              7. ___
    2. ___                              8. ___
    3. ___                              9. ___
    4. ___                             10.___
    5. ___                             11.___
    6. ___                             12.___

 

 

  1. Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

 

         1. Не кидай іскри в попіл і сама згорить і село спалить.

     2.  Літа орел літа сизий попід небесами гуля Максим гуля батько степами-лісами.

     3. Переконатися пора зробиш зло не жди добра.

     4.Щастя в повітрі не в’ється воно в боротьбі дістається.

     5. Не вмієш керувати собою безглуздо керувати іншими.

          6. Язик мій ворог він раніше розуму говорить.

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
24 січня
Переглядів
327
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку