Тема. Склад. Наголос.
Мета: поглибити знання учнів про склад і наголос, удосконалювати навички
складоподілу та правильного наголошування слів, розвивати толерантність, комунікабельність, мовну культуру; виховувати шанобливе ставлення до народних звичаїв, фонозаписи мелодій «Пісня про рушник», «Гопак»
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, словник наголосів, картки з буквами та словами, напис-криптограма, сигнальні картки з цифрами.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу.
Клас поділений на 2 команди. У класі на шафах, вікнах… розвішані картки з буквами. Кожна команда під мелодію українського гопака повинна якомога швидше виконати своє завдання: 1 – знайти букви на позначення приголосних сонорних; 2 – глухих.
Команди повинні одночасно сигнальними картками показати, скільки приголосних у словах:
союз, ящик, раджу, зоря, сім’я, джміль.
Щоб дізнатися тему уроку, потрібно розшифрувати напис-криптограму.
22.15.16.1.6. 18.1.4.19.16.19.22. (Склад. Наголос)
(Літери зашифровані цифрами, які вказують на порядок букв в алфавіті)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.
ІV. Актуалізація опорних знань.
Загадки «Упізнай його».
Я місце, де лежать товари.
Звичайно, в тарі чи без тари.
А мій омонім є у мові –
Один чи кілька звуків в слові (Склад).
- А як називаються слова, що звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення? (омоніми)
У країні Фонетичній
Я на службі довговічній.
Слова значення міняю,
Словоформи обираю.
Буде мука чи мука –
Визначить моя рука (Наголос).
V. Вивчення нового матеріалу.
«Лінгвістичне дослідження» (вправа 217 – усно, с.89).
Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 89)
Виконання вправи 218 (у формі естафети: письмово біля дошки і в зошитах учні з кожної команди записують слово, поділяючи, де можливо, його на склади).
А скільки складів може бути в слові?
VІ. Закріплення здобутих знань.
Вправа 219 (доля, ремінь).
Самостійна робота.
Записати слова в три колонки відповідно до кількості складів: у першу – односкладові, в другу – двоскладові, в третю – трискладові.
Хата, значення, сум, склад, з’їсти, навчання, гра.
( Якщо правильно записали слова, то з других букв прочитаєте слово. Яка команда зробить це швидше? (Україна))
Поставте наголос у слові Україна.
Що ж таке наголос? (с. 89)
Для чого потрібний наголос? (вправа 220)
Вправа 221 (усно).
- Який склад в українській мові може бути наголошеним? Прочитаймо разом слова:
Вірші отаман жалюзі
Випадок мережа бюлетень
Дрова довідник псевдонім
- Тож в українській мові наголос вільний, у французькій – фіксований, бо завжди падає на останній склад. А ще в українській мові наголос рухомий: думка – думки.
- Де можна дізнатися, як правильно наголошувати слово? (словник наголосів с. 200).
Вправа 220. Знайдіть у тексті слово з найбільшою кількістю складів (усимволізовує). А хто знайде односкладове слово з 5-ти букв? (крізь)
- А в кого вдома є рушники? Що вони символізують?
VІІ. Підсумок уроку.
VІІІ. Домашнє завдання.
Опрацювати п. 28, вправа 223, онлайн-тест за посиланням join.naurok.ua, код 4563765.