Урок на тему "Склад. Наголос" (5 клас)

Про матеріал
Розробка цікавого уроку-змагання для учнів 5 класу (українська мова) містить інтерактивні методи навчання.
Перегляд файлу

Тема. Склад. Наголос.

Мета: поглибити знання учнів про склад і наголос, удосконалювати навички

складоподілу та правильного наголошування слів, розвивати     толерантність, комунікабельність, мовну культуру; виховувати шанобливе ставлення до народних звичаїв, фонозаписи мелодій «Пісня про рушник», «Гопак»

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: підручник, словник наголосів, картки з  буквами та словами,  напис-криптограма, сигнальні картки з   цифрами.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Повторення раніше вивченого матеріалу.

  1. Розминка.

 Клас поділений на 2 команди. У класі на шафах, вікнах… розвішані картки з буквами. Кожна команда під мелодію українського гопака повинна якомога швидше виконати своє завдання: 1 – знайти букви на позначення приголосних сонорних; 2 – глухих.

  1. Бліц-опитування.
  •                   Які ще групи звуків ви знаєте?
  •                   Голосні
  •                   Дзвінкі
  •                   Тверді
  •                   Мякі
  •                   Губні
  •                   Шиплячі
  1. Чи вміємо рахувати?

Команди повинні одночасно сигнальними картками показати, скільки приголосних у словах:

 союз, ящик, раджу, зоря, сімя, джміль.

  1. Розшифруй!

Щоб дізнатися тему уроку, потрібно розшифрувати напис-криптограму.

22.15.16.1.6.               18.1.4.19.16.19.22. (Склад. Наголос)

(Літери зашифровані цифрами, які вказують на порядок букв в алфавіті)

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Загадки «Упізнай його».

Я місце, де лежать товари.

Звичайно, в тарі чи без тари.

А мій омонім є у мові –

Один чи кілька звуків в слові   (Склад).

 

- А як називаються слова, що звучать і пишуться однаково, але мають різне лексичне значення? (омоніми)

 

У країні Фонетичній

Я на службі довговічній.

Слова значення міняю,

Словоформи обираю.

Буде мука чи мука –

Визначить моя рука   (Наголос).

 

V. Вивчення нового матеріалу.

 «Лінгвістичне дослідження» (вправа 217 – усно, с.89).

Опрацювання теоретичного матеріалу (с. 89)

  • Що таке склад?
  • Який склад називається відкритим, а який - закритим?

Виконання вправи 218 (у формі естафети: письмово біля дошки і в зошитах учні з кожної команди записують слово, поділяючи, де можливо, його на склади).

А скільки складів може бути в слові?

VІ. Закріплення здобутих знань.

Вправа 219 (доля, ремінь).

Самостійна робота.

Записати слова в три колонки відповідно до кількості складів: у першу – односкладові, в другу – двоскладові, в третю – трискладові.

Хата, значення, сум, склад, зїсти, навчання, гра.

( Якщо правильно записали слова, то з других букв прочитаєте слово. Яка команда зробить це швидше? (Україна))

Поставте наголос у слові Україна.

Що ж таке наголос? (с. 89)

Для чого потрібний наголос? (вправа 220)

Вправа 221 (усно).

- Який склад в українській мові може бути наголошеним? Прочитаймо разом слова:

Вірші                     отаман    жалюзі

Випадок        мережа    бюлетень

Дрова    довідник             псевдонім

- Тож в українській мові наголос вільний, у французькій – фіксований, бо завжди падає на останній склад. А ще в українській мові наголос рухомий: думка – думки.

- Де можна дізнатися, як правильно наголошувати слово? (словник наголосів с. 200).

Вправа 220. Знайдіть у тексті слово з найбільшою кількістю складів (усимволізовує). А хто знайде односкладове слово з 5-ти букв? (крізь)

- А в кого вдома є рушники? Що вони символізують?

VІІ. Підсумок уроку.

VІІІ. Домашнє завдання.

 Опрацювати п. 28, вправа 223, онлайн-тест за посиланням join.naurok.ua, код 4563765.

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
9 січня 2020
Переглядів
4734
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку