Урок "Види речень за метою висловлення"

Про матеріал
У розробці дібрано матеріал для вивчення п'ятикласниками видів речень за метою висловлення, запропоновано тренувальні вправи, які сприяють кращому засвоєнню теми, а також виробленню комунікативних навичок учнів.
Перегляд файлу

Види речень за метою висловлення (розповідні, питальні, спонукальні)

Мета: повторити види речень за метою висловлення, навчити учнів правильно інтонувати різні види речень та ставити розділові знаки в кінці речення; удосконалювати вміння виділяти граматичну основу, визначати односкладні та двоскладні речення. Розвивати спостережливість, увагу, навички аналізу. Виховувати любов до природи, до рідної землі, до рідного слова. 

Обладнання : підручник, індивідуальні завдання.

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

  1. «Незакінчені речення» (усно)
  • Розділ науки про мову, який ми вивчаємо, називається……..
  • Синтаксис вивчає……………………………………………….
  • Словосполучення – це………………………………………….
  • Речення – це……………………………………………………..
  • Граматична основа речення – це……………………………..
  • Підмет – це…………………………………………………………
  • Присудок – це……………………………………………………..
  • Речення, у якому є підмет і присудок, називається……………
  • Якщо в реченні є або підмет, або присудок, це речення ………….
  1. Робота з картками біля дошки.

Картка № 1

Записати речення, визначити граматичну основу. Вказати вид речення: односкладне чи двоскладне.

Надворі світило    ласкаве сонечко.   Було тепло.

 

Картка № 2

Записати речення, визначити граматичну основу. Вказати вид речення: односкладне чи двоскладне.

Зранку пташки заспівали голосних пісень. Дітям подобалося на вулиці.

Картка № 3

Із  поданого речення випиши словосполучення, познач головне й залежне слово, розбери за схемою.

Над сонною річкою стиха шепотіли молоді верби.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.

  • Сьогодні ми здійснимо подорож  у країну Речення і пригадаємо, які  вони бувають за метою висловлення, адже речення – це головна одиниця спілкування, тому вона не може вживатися без певної мети.  Уявіть собі, що було б, якби речення не мали мети й перестали виконувати своє призначення? Чи могли б ми повноцінно спілкуватися?

Чи можна було б поставити якесь питання? Висловити прохання, спонукання чи наказ? Напевно, ні. Отже, тема, яку ми вивчимо сьогодні, є,  безумовно, дуже важливою. У країні Речення завжди щось повідомляється, про щось запитується, до чогось спонукають, просять чи наказують, тож уперед до нових знань!

 

IV. Практичне повторення.

 

  1. Робота над таблицею.

Види речень за метою висловлення

Розповідні

Питальні

Спонукальні

Містять повідомлення, розповідають про щось. У  кінці ставиться крапка.

Слово – свідок історії, свідок часу.

Містить запитання, у кінці ставиться знак питання.

 Ви знаєте, як липа шелестить у місячні весняні ночі?

Містять заклик до дії, спонукання, наказ, прохання. У кінці ставиться крапка або знак оклику (залежно від емоційного забарвлення)

Любіть Україну, як сонце, любіть, як вітер, і трави, і води…

Вставай, хто живий, в кого думка повстала!

 

  1. Робота з підручником. Поняття про риторичне питання. Поглиблення знань учнів новою інформацією .

V. Вправи на закріплення

1.  Пояснювальний  диктант. Запиши речення, визнач вид речення за метою висловлення. Виділи граматичну основу.

На вулиці мете хурделиця. Стоять дерева, засипані снігом. Усе нагадує чарівну казку. Не сиди в хаті, виходь на вулицю! Вдихни свіже повітря й помилуйся неповторною красою. Цінуй кожну хвилину життя!

2 Кодовий диктант-взаємоперевірка. Позначте умовними літерами вид кожного з речень: Р – розповідне, П – питальне, С – спонукальне.

Запишіть тільки літери.

 

1.Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну, красу її, вічно нову і живу, і мову її солов’їну. 2. Я хочу бути правді вірним другом і ворогом одвічним злу. 3.  Шануй батька й неньку! 4. Чи любиш ти, друже, зимовий ранок? 5. Роби добро людям, а не зло. 6. Не батогом годуй коня, а вівсом. 7. І ти ніколи не хвались. Коли не можеш, не берись!

- Знайдіть повчальні вислови, як вони називаються? Чого навчає нас усна народна творчість?

3. Творче завдання «Хто швидше?»

* Складіть по 1 прикладу  розповідного, спонукального, питального речення самостійно.

Перевірка виконання роботи.

VI. Підсумки уроку

  1. Оцінювання відповідей.
  2.  Рефлексія:
  • На уроці я навчився………….
  • Найбільш цікавим для мене було………………..
  • Знання, здобуті на уроці, мені знадобляться……………
  • Після вивчення цієї теми я зможу……………………….

 

VII. Домашнє завдання: вивчити п. 34, вправа 423.

 

 

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
1038
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку