Конспект уроку української мови у 5 класі
Означення. Способи вираження означень
Мета: ознайомити учнів з особливостями означення як другорядного члена речення; навчати учнів знаходити означення в реченнях та правильно виділяти їх; розвивати спостережливість, уважність. Формувати естетичні смаки учнів. Виховувати любов до художнього слова, до народної пісні.
Міжпредметні зв’язки: українська література.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
І. Організація класу до роботи.
ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
А зелений сад, щира повага, любити мову
Б слухати солов’їв, знати правду, голосно свистіти
В батько й мати, покласти на лопатки, на листі.
Г послухати старших, повірити у себе, чистий лист.
А Зелений гай.
Б Не батогом годуй коня, а вівсом.
В Люблю весну.
Г Настала довгождана весна.
А. Діти слухали вчителя.
Б Я навчилася грати.
В Ми підемо в садок.
Г Не піду в багате місто.
А Учні почали вивчати нову тему.
Б Ти вже вивчив заданий вірш?
В Подаруй мені квітку барвисту.
Г Не лежи на печі, як хочеш їсти калачі.
А Ви бачили сьогоднішню виставу?
Б Я піду в далекі гори, на високі полонини.
В Скажи мені правду, будь ласка!
Г Віра в правду завжди допомагає людині.
А Затихло все.
Б Козаки поїхали далі в степи.
В Ми не жартуємо.
Г Діти заснули.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці.
Цей урок, сподіваюся, буде важливим для вас, тому що ви дізнаєтеся багато дечого про народну пісню, про її художні засоби, пов’яжемо це з мовним матеріалом, а ще поповните свої знання про другорядні члени речення.
IV. Вивчення нового матеріалу.
другорядних членів речення, а зокрема означення. Уже сама назва нам допомагає зрозуміти, що мова піде про ознаку предмета.
Отже, означення – це другорядний член речення, який відповідає на питання який? чий? котрий? і позначає ознаку предмета. Означення виражається здебільшого прикметником або займенником чи порядковим числівником.
У поданих реченнях знайдіть означення та визначте, якою частиною мови воно виражене.
Українська пісня – це бездонна душа українського народу… (О. Довженко)
(прикметники). Наша дума, наша пісня не вмре,не загине. (займенники). Пісня (чия?) матері найдорожча (іменник). Третій (котрий?) день у селі не стихали пісні. (числівник)
V. Вправи для формування вмінь та навичок.
1. У поданих реченнях підкреслити означення, визначити спосіб вираження.
Ой у лузі червона калина похилилася. Чогось наша славна Україна зажурилася. Ой поїхав з України козак молоденький, - оріхове сіделечко , ще й кінь вороненький.
2. Доберіть означення до іменника пісня. Запишіть їх у зошит.
Пісня – ніжна, мелодійна, ласкава, правдива, солов’їна, рідна, народна, неповторна.
Поширте речення означеннями з довідки. Запишіть у зошит, виділіть означення.
Ранок здивував мене……красою. …..дерева були неймовірно гарними. ….сніг укрив …..землю…….ковдрою. Я милувався красою ….ранку.
Довідка: незбагненною, засніжені, пухнастий, мерзлу, м’якою, зимового.
Виконайте вправу 440. Підкресліть головні члени та означення.
Оцінювання відповідей учнів
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання.
Вивчити правила с. 190 – 191 вправа 442.