Урок "Означення. Способи вираження означень"

Про матеріал
У розробці вміщено матеріал, який допоможе вчителю-словеснику подати матеріал з мовної теми, а також надано вправи, які сприяють залученню учнів до вивчення рідної мови, розвивають їх творчі здібності й сприяють виробленню практичних навичок у вивченні синтаксису.
Перегляд файлу

Конспект уроку української мови у 5 класі

Означення. Способи вираження означень

Мета: ознайомити  учнів з особливостями означення як другорядного члена речення; навчати учнів знаходити означення в реченнях та правильно виділяти їх; розвивати спостережливість, уважність. Формувати естетичні смаки учнів. Виховувати любов до художнього слова, до народної пісні.

Міжпредметні зв’язки: українська література.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Перебіг уроку

І. Організація класу до роботи.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок

  1. Тренувальний тест-взаємоперевірка:
  1. Словосполученнями можна назвати всі поєднання слів, ОКРІМ:

А зелений сад, щира повага, любити мову

Б слухати солов’їв, знати правду, голосно свистіти

В батько й мати, покласти на лопатки, на листі.

Г послухати старших, повірити у себе, чистий лист.

  1. Двоскладним є речення:

А Зелений гай.

Б Не батогом годуй коня, а вівсом.

В Люблю весну.

Г Настала довгождана весна.

  1. Односкладним є речення:

А. Діти слухали вчителя.

Б Я навчилася грати.

В Ми підемо   в садок.

Г Не піду в багате місто.

  1. Розповідним є речення:

А Учні почали вивчати нову тему.

Б Ти вже вивчив заданий вірш?

В Подаруй мені квітку барвисту.

Г Не лежи на печі, як хочеш їсти калачі.

  1.  Спонукальним є речення:

А Ви бачили сьогоднішню виставу?

 

Б  Я піду в далекі гори, на високі полонини.

 

В Скажи мені правду, будь ласка!

 Г Віра в правду завжди допомагає людині.

  1. Поширеним є  речення:

А Затихло все.

Б  Козаки поїхали далі в степи.

В  Ми не жартуємо.

Г Діти заснули.

 

  1. Усне опитування:
  • Яке речення називається поширеним, а яке непоширеним?
  • Які члени речення називаються другорядними?
  • Назвіть відомі вам другорядні члени речення.

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчальної діяльності на уроці. 

  Цей урок, сподіваюся, буде важливим для вас, тому що ви дізнаєтеся багато дечого про народну пісню, про її художні засоби, пов’яжемо це з мовним матеріалом, а ще поповните свої знання про другорядні члени речення.

IV. Вивчення нового матеріалу.

  • Сьогодні на уроці ми розглянемо більш конкретно особливості

другорядних членів речення, а зокрема означення. Уже сама назва нам допомагає зрозуміти, що мова піде про ознаку предмета.

 Отже, означення – це другорядний член речення, який відповідає на питання який? чий? котрий? і  позначає ознаку предмета. Означення виражається здебільшого прикметником або займенником чи порядковим числівником.

  1.     Мовне спостереження.

У поданих реченнях знайдіть означення та визначте, якою частиною мови воно виражене.

 

Українська пісня – це бездонна душа українського народу… (О. Довженко)

(прикметники). Наша дума, наша пісня не вмре,не загине. (займенники). Пісня (чия?) матері найдорожча  (іменник). Третій (котрий?)  день у селі не стихали пісні. (числівник)

  1. Робота з підручником. Опрацювання правил.

V.  Вправи для формування вмінь та навичок.

1.  У поданих реченнях підкреслити означення, визначити спосіб вираження.

Ой у лузі червона калина похилилася. Чогось наша славна Україна зажурилася.  Ой поїхав з України козак молоденький, - оріхове сіделечко , ще й кінь вороненький.

  • Як ви гадаєте, діти, звідки взято ці рядки? Правильно, з українських народних пісень. У народній поезії художні означення, які вживаються постійно,  називаються  постійними епітетами. Уживання таких художніх засобів надає пісенному мовленню краси й поетичності.

2. Доберіть означення до іменника пісня. Запишіть  їх у зошит.

Пісня – ніжна, мелодійна, ласкава, правдива, солов’їна, рідна, народна, неповторна.

  1. «Створи текст!»  Колективна робота

 Поширте речення означеннями з довідки. Запишіть у зошит, виділіть означення.

Ранок здивував мене……красою. …..дерева були неймовірно гарними. ….сніг укрив …..землю…….ковдрою. Я милувався красою ….ранку.

Довідка: незбагненною, засніжені, пухнастий, мерзлу, м’якою, зимового.

 

  1. Вправи за підручником. Робота в парах.

Виконайте вправу 440. Підкресліть головні члени та означення.

 

Оцінювання відповідей учнів

VI. Підсумок уроку.

  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Що найбільше зацікавило?
  • Що було складно?
  • Які питання виявилися складними?

 

 

VII. Домашнє завдання.

Вивчити  правила с. 190 – 191  вправа 442.         

docx
Додано
25 січня 2022
Переглядів
1443
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку