Пропонована розробка є одним із прикладів використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови, які є дієвим засобом активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчого, інтелектуального потенціалу школярів.
Розробка містить елементи римованого уроку, що максимально зосереджує увагу учнів, бо матеріал подається стисло – віршами.
Пропонована розробка сприятиме розвитку творчих умінь учнів моделювати складносурядні речення, використовувати їх в усному і писемному мовленні, правильно розставляти розділові знаки і пояснювати свій вибір за допомогою правил.
Розробка нестандартного уроку з української мови в 9 класі.
Автор: Шевчук Володимир Петрович.
Тема уроку: «Узагальнення і систематизація вивченого з теми
«Складносурядне речення».
Мета (формувати компетентності):
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
Вчитель: «Доброго ранку! Сьогодні сонячна, гарна погода, і настрій у вас, бачу, теж гарний. Зараз ми проведемо незвичайний урок. Що в нашому уроці буде незвичайного, ви дізнаєтесь, якщо будете уважними, старанними і слухняними. Увага на екран».
Епіграф уроку:
«Той, хто не любить своєї мови, не відчуває краси рідного слова – не може називатися справжньою Людиною» (Сухомлинський В.О.)
Граніт науки хоч твердий,
Та ми не звикли відступати,
Любов до мови - назавжди,
ЇЇ ми хочем добре знати.
Епіграф та девіз спроектовано на інтерактивній дошці (відео 1 . Для перегляду відео необхідно натиснути клавішу «Ctrl», навести курсор на напис «відео 1», натиснути ліву кнопку миші ).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.
На інтерактивній дошці спроектовано презентацію із твердженнями, що стосуються складносурядного речення. Учні по черзі дають відповіді на твердження – «так» чи «ні». Залежно від відповіді з’являється вікно про те, що відповідь вірна (невірна) або веселий чи сумний смайлик з відповідними звуками (Презентація 1. Виділений напис є гіперпосиланням. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші. За посиланням недоступний перегляд анімаційних ефектів. Тому, для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК ).
IV. Відтворення здобутих знань
► Виконання вправ на інтерактивній дошці (Презентація 2. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші (натиснути на виділеному написі). Для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК).
Одні учні виконують завдання на інтерактивній дошці, інші – виправляють помилки. Вчитель вносить свої корективи у разі потреби.
► Творче моделювання. Робота в групах.
Змоделювати складносурядні речення, дібравши першу частину так, щоб кома між частинами не ставилася:
1. … і бредуть сніги в полях.
2. … та шумлять густі ліси.
3. … і весняне повітря на нас дихне теплом.
Завдання спроектовані на інтерактивній дошці. Опрацювавши завдання у групах, представники кожної групи записують першу частину речень на дошці; підкреслюють граматичні основи і вказують, що обидві частини речення мають спільний другорядний член речення, тому кома не ставиться.
► Фізкультхвилинка ( відео 3 . Для перегляду - натиснути клавішу «Ctrl», навести курсор на напис «відео 3», натиснути ліву кнопку миші).
► Комунікативна розминка
«Той, хто не любить своєї мови, не відчуває краси рідного слова – не може називатися справжньою Людиною”.
► Хвилинка – цікавинка ( використання мережі Інтернет )
З різних ресурсів Інтернету учням коротко подається інформація про історію походження розділових знаків.
Посилання:
Учні, які хочуть більш детально розглянути інформацію про розділові знаки, можуть попрацювати дома за даними посиланнями.
Запитання до учнів: «Як це повідомлення пов’язане з темою уроку?»
V. Узагальнення і систематизація знань
► Учням у віршованій формі подається узагальнення матеріалу про складносурядне речення, сполучники сурядності, розділові знаки в складносурядному реченні (презентація 3. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші (натиснути на виділеному написі). Для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК ).
► Закріплення раніше вивченого матеріалу
Виконати завдання.
і добродушно викручувався жартами (М.Коцюбинський)
а) поставити розділові знаки;
б) зняти риски;
в) з якого твору це речення?
2. Селище поволі просипає … ся й тремтить замрія … о річка Уборть.
а) поставити розділові знаки;
б) поставити замість крапок пропущені літери;
в) які ще річки Житомирщини ви знаєте?
Завдання «в)» у першому та другому реченнях можна підтвердити демонстрацією з інтернету.
Посилання на сайт для першого речення: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1063&page=3
Посилання на сайт для другого речення:
Річка Уж у Коростені Річка Случ у Новоград- Річка Тетерів біля Житомира
Волинському
► Хвилинка релаксації (відео 4. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші [натиснути на виділеному написі]).
VI. Підсумок уроку (презентація 4. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші (натиснути на виділеному написі). Для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК).
► Вправа «Відкритий мікрофон» (мал.1)
Мал.1
Для того, щоб підсумки уроку були виразнішими, вчитель сам робить узагальнення, зазначаючи, чи досягнуто поставленої мети.
► Міжпредметні зв’язки
Учням за зображенням, спроектованим на інтерактивній дошці, пропонується самостійно встановити і обгрунтувати міжпредметні зв’язки (мал.2)
► Оцінювання роботи окремих учнів, праці всього класу.
Мал. 2
VII. Домашнє завдання (мал. 3)
Домашнє завдання диференційоване:
середній рівень – 12, впр. 136;
достатній рівень - клоуз-тест;
високий рівень – підготувати презентацію на тему «Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому».
Мал. 3