Урок на тему: «Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Складносурядне речення»

Про матеріал

Пропонована розробка є одним із прикладів використання інформаційно-комунікаційних технологій на уроках української мови, які є дієвим засобом активізації пізнавальної діяльності, розвитку творчого, інтелектуального потенціалу школярів.

Розробка містить елементи римованого уроку, що максимально зосереджує увагу учнів, бо матеріал подається стисло – віршами.

Пропонована розробка сприятиме розвитку творчих умінь учнів моделювати складносурядні речення, використовувати їх в усному і писемному мовленні, правильно розставляти розділові знаки і пояснювати свій вибір за допомогою правил.

Перегляд файлу

Розробка  нестандартного уроку з української мови в 9 класі.

Автор: Шевчук Володимир Петрович.

Тема уроку: «Узагальнення і систематизація вивченого з теми

                                        «Складносурядне речення».

Мета (формувати компетентності):

  • предметні: поглиблення та систематизація знань учнів з теми;
  • ключові: розвиток творчих умінь моделювати складносурядні речення, використовувати їх в усному і писемному мовленні, правильно розставляти розділові знаки і пояснювати свій вибір за допомогою правил;
  • загальнокультурні: виховання любові до української мови як засобу формування життєвих цінностей.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Перебіг уроку

І. Організаційний момент

C:\KMPlayer\Capture\початок_New[(002665)2018-09-23-19-39-41].JPGВчитель: «Доброго ранку! Сьогодні сонячна, гарна погода, і настрій у вас, бачу, теж гарний. Зараз ми проведемо незвичайний урок. Що в нашому уроці буде незвичайного, ви дізнаєтесь, якщо будете уважними, старанними і слухняними. Увага на екран».

Епіграф уроку:

«Той, хто не любить своєї мови, не відчуває краси рідного слова – не може називатися справжньою Людиною» (Сухомлинський В.О.)

  • C:\KMPlayer\Capture\початок_New[(003338)2018-09-23-19-40-39].JPGПрочитайте уважно епіграф до нашого уроку. До нього ми повернемося трішки пізніше. А зараз всі разом промовимо наш девіз:

Граніт науки хоч твердий,

Та ми не звикли відступати,

Любов до мови - назавжди,

ЇЇ ми хочем добре знати.

Епіграф та девіз спроектовано на інтерактивній дошці (відео 1 . Для перегляду відео необхідно натиснути клавішу «Ctrl», навести курсор на напис «відео 1», натиснути ліву кнопку миші ).

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  • перегляд уривку відео «Як козаки до школи ходили» (відео 2. Для перегляду - натиснути клавішу «Ctrl», навести курсор на напис «відео 2», натиснути ліву кнопку миші );  

 

  • C:\KMPlayer\Capture\мотивація[(002790)2018-10-01-06-20-33].JPGC:\KMPlayer\Capture\мотивація[(002604)2018-10-01-06-20-19].JPGC:\KMPlayer\Capture\мотивація[(002368)2018-10-01-06-20-03].JPGC:\KMPlayer\Capture\мотивація[(002242)2018-10-01-06-19-49].JPGC:\KMPlayer\Capture\мотивація[(002001)2018-10-01-06-19-32].JPGC:\KMPlayer\Capture\мотивація[(000551)2018-10-01-06-17-27].JPGC:\KMPlayer\Capture\мотивація[(001783)2018-10-01-06-18-05].JPGналаштування на урок: «Посміхніться і тихо промовте: - Я вчуся, я хочу вчитися, я працюю, я готовий до праці!»... (відео 2).  

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

       C:\KMPlayer\Capture\початок_New[(000542)2018-10-01-06-39-35].JPG   C:\KMPlayer\Capture\мета.JPG

C:\Users\Владимир\Pictures\Безымянный.jpgНа інтерактивній дошці спроектовано презентацію із твердженнями, що стосуються складносурядного речення. Учні по черзі дають відповіді на твердження – «так» чи «ні». Залежно від відповіді з’являється вікно про те, що відповідь вірна (невірна) або веселий чи сумний смайлик з відповідними звуками (Презентація 1. Виділений напис є гіперпосиланням. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші. За посиланням недоступний перегляд анімаційних ефектів. Тому, для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК ).

 

 

 

 

 

 

 

 

IV. Відтворення здобутих знань

Виконання вправ на інтерактивній дошці (Презентація 2. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші (натиснути на виділеному написі). Для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК).

C:\Users\Владимир\Pictures\вправи.jpg

  1. Зробити письмовий синтаксичний розбір речення.
  2. Установити відповідність між складносурядними реченнями і смисловими зв’язками, що виражають їх частини.
  3. Поставити розділові знаки.
  4. Вказати складносурядне речення.

Одні учні виконують завдання на інтерактивній дошці, інші – виправляють помилки. Вчитель вносить свої корективи у разі потреби.

► Творче моделювання. Робота в групах.

Змоделювати складносурядні речення, дібравши першу частину так, щоб кома між частинами не ставилася:

1.  … і бредуть сніги в полях.

2.   … та шумлять густі ліси.

3.  … і весняне повітря на нас дихне теплом.

Завдання спроектовані на інтерактивній дошці. Опрацювавши завдання у групах, представники кожної групи записують першу частину речень на дошці; підкреслюють граматичні основи і вказують, що обидві частини речення мають спільний другорядний член речення, тому кома не ставиться.

 

C:\KMPlayer\Capture\фізра.JPG► Фізкультхвилинка ( відео 3 . Для перегляду - натиснути клавішу «Ctrl», навести курсор на напис «відео 3», натиснути ліву кнопку миші).

C:\Users\Владимир\Pictures\до розроб.jpg► Комунікативна розминка

  • Що, на вашу думку, означає любити рідну мову?
  • Прокоментуйте слова Сухомлинського:

C:\Users\Владимир\Pictures\до розроб.jpg              «Той, хто не любить своєї мови, не відчуває краси рідного слова – не може називатися справжньою Людиною”.

Хвилинка – цікавинка ( використання мережі Інтернет )

З різних ресурсів Інтернету учням коротко подається інформація про історію походження розділових знаків.

C:\Users\Владимир\Pictures\крап.jpgC:\Users\Владимир\Pictures\знаки.jpgПосилання:

  1. https://www.bbc.com/ukrainian/vert_cul/2015/09/150903_origin_of_punctuation
  2. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D1%83%D0%BD%D0%BA%D1%82%D1%83%D0%B0%D1%86%D1%96%D1%8F
  3. http://sum.in.ua/s/krapka
  4. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%B0_(%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%BB%D0%BE%D0%B2%D0%B8%D0%B9_%D0%B7%D0%BD%D0%B0%D0%BA)
  5. http://404.in.ua/2010/02/tire-defis-minus-2/
  6. https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9A%D1%80%D0%B0%D0%BF%D0%BA%D0%B0_%D0%B7_%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D1%8E

Учні, які хочуть більш детально розглянути інформацію про розділові знаки, можуть  попрацювати дома за даними посиланнями.

Запитання до учнів: «Як це повідомлення пов’язане з темою уроку?»

V. Узагальнення і систематизація знань

Учням у віршованій формі подається узагальнення матеріалу про складносурядне речення, сполучники сурядності, розділові знаки в складносурядному реченні (презентація 3. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші (натиснути на виділеному написі). Для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК ).

C:\Users\Владимир\Pictures\вірші.jpg ► Закріплення раніше вивченого матеріалу

Виконати завдання.

  1. От тою / то лютою жінкою й дратували раз / у / раз Івана та він не сердився

і добродушно викручувався жартами (М.Коцюбинський)

C:\Users\Владимир\Pictures\кінець.jpg     а) поставити розділові знаки;

     б) зняти риски;

      в) з якого твору це речення?

2. Селище поволі просипає … ся й тремтить замрія … о річка Уборть.

а) поставити розділові знаки;

б) поставити замість крапок пропущені літери;

в) які ще річки Житомирщини ви знаєте?

Завдання «в)» у першому та другому реченнях можна підтвердити демонстрацією з інтернету.

Посилання на сайт для першого речення: https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1063&page=3

 

C:\Users\Владимир\Pictures\коц.jpg

Посилання на сайт для другого речення:

https://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%A0%D1%96%D1%87%D0%BA%D0%B8_%D0%96%D0%B8%D1%82%D0%BE%D0%BC%D0%B8%D1%80%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%BE%D1%97_%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B0%D1%81%D1%82%D1%96

C:\Users\Владимир\Pictures\300px-Panorama-2008-05-20-teteriv.jpgC:\Users\Владимир\Pictures\800px-Ріка_Случ_у_Новограді-Волинському.jpgC:\Users\Владимир\Pictures\300px-Річка_Уж_у_Коростені.jpg

Річка Уж у Коростені                Річка Случ у Новоград-                Річка Тетерів біля Житомира

                                                              Волинському   

C:\KMPlayer\Capture\релакс.JPGC:\KMPlayer\Capture\релакс нове[(004618)2018-10-04-21-46-01].JPG

► Хвилинка релаксації (відео 4. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші [натиснути на виділеному написі]).

C:\Users\Владимир\Pictures\м.jpgVI. Підсумок уроку (презентація 4. Перегляд - клавіша «Ctrl» + ліва кнопка миші (натиснути на виділеному написі). Для повного перегляду презентації, її необхідно завантажити на ПК).

Вправа «Відкритий мікрофон» (мал.1)

                                                                                                          Мал.1                                                                                            

Для того, щоб підсумки уроку були виразнішими, вчитель сам  робить узагальнення, зазначаючи, чи досягнуто поставленої мети.

► Міжпредметні зв’язки                                                                                        

Учням за зображенням, спроектованим на інтерактивній дошці, пропонується самостійно встановити і обгрунтувати міжпредметні зв’язки (мал.2)                                                 

C:\Users\Владимир\Pictures\кінець.jpg► Оцінювання роботи окремих учнів, праці всього класу.

 

 

                                 Мал. 2

 

 

 

 

 

 

C:\Users\Владимир\Pictures\дом.jpgVII. Домашнє завдання (мал. 3)

C:\Users\Владимир\Pictures\Paragraf_-_symbol.jpgДомашнє завдання диференційоване:

середній рівень –    12, впр. 136;

достатній рівень - клоуз-тест;

високий рівень – підготувати презентацію на тему «Складнопідрядне речення, його будова й засоби зв’язку в ньому».      

 

                                                                                                   Мал. 3

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Москаленко Світлана Борисівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Глазова О.П.)
Додано
6 жовтня 2018
Переглядів
1735
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку