У даній розробці подані вправи, спрямовані на розвиток комунікативної компетентності. Під час роботи над ними учитель може поглиблювати знання учнів про те, як здійснювався процес і результат розвитку української мови в ході історичного становлення українського суспільства та його культури, розвивати усне і писемне мовлення школярів, виховувати любов до рідної мови.
Тема. Вступ. Розвиток української мови
Мета: поглибити знання учнів про те, як здійснювався процес і результат розвитку української мови в ході історичного становлення українського суспільства та його культури шляхом формування мовної компетентності; розвивати усне і писемне мовлення школярів, застосовуючи вправи, спрямовані на розвиток комунікативної компетентності; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: картки, схеми.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
Прослухайте вірш К. Григоренко «Манкурти». Визначте, яка проблема є центральною в поезії. Вкажіть, які рядки відбивають тему й основну думку.
Манкурт
Те слово дивне і страшне – «манкурти»
Не кожному відоме із людей.
В багатоповерхові наші юрти,
Гадали, не увійде термін цей.
А він ввійшов і оселився в душах,
Забути змусив рід і свій минулий день,
Традиції оббив, як вітер цвіт на грушах.
І віку обібрав, і музику пісень.
Прокиньтесь, діти, Івасі й Марійки!
Будіть батьків й самі вже не засніть.
Зривайте з душ манкуртства павутинки.
Допоки ще не пізно, обірвіть!
Нехай повернуться і пісня наша й мова,
Традиції прекрасні оживуть,
Історія своє промовить слово
І наші вільні душі розцвітуть!
Словникова робота. Манкурт – термін із тюркського міфу, позначає людину зі стертою історичною пам’яттю.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вишневу свою Україну,
Красу її вічну живу і нову…
(І мову її солов’їну).
(В. Сосюра)
2) Возвеличу отих рабів німих, сліпих і на сторожі…
(коло їх поставлю Слово).
(Т. Шевченко)
3) І спасе того в недолі
Наша мрія золота,
Наше гасло і мета..
(Рідна мова в рідній школі)!
(О. Олесь)
V. Закріплення знань, умінь і навичок учнів (мовна компетентність)
1. Завдання-зіставлення (комунікативна компетентність)
Доберіть український відповідник до поданих слів.
Квартира (помешкання,оселя), жителі (мешканці), папка (тека), завіска (фіранка), карта (мапа), гелікоптер (вертоліт), магазин (крамниця), чашка (горнятко).
Пригадайте і запишіть якомога більше українських слів, у яких вживається літера Ґ
(Аґрус, ґава, ґазда, ґанок, ґвалт, ґедзь, ґрати, ґрунт, ґуля, дзиґа, дзиґлик, ремиґати тощо).
Поширення науки й освіти наприкінці ХVІІІ – на початку ХІХ століття пробуджує інтерес у місцевої української і білоруської еліти – значною мірою уже зрусифікованої – до минулого своїх країн, до народної мови, до історичної пам’яті, яку несе в собі фольклор. Це зумовило розвиток нових літературних мов, спершу української, згодом білоруської. Спершись на народне джерело, нова українська літературна мова одразу ж дихнула на повні груди. Це було юне, ще повністю не оформлене культурне явище, яке б розвивалося швидко і упевнено, коли б мало для цього відповідні умови. Спершу так і сталося: від «Енеїди» І. Котляревського до «Кобзаря» Т. Шевченка минуло неповних півстоліття, а за цей час літературна мова досягла таких успіхів у вираженні душі українського народу, як і інші споріднені й неспоріднені літературні мови.
(В. Русанівський)
VІ. Підсумок
Інтерактивна вправа «Закінчи речення»
VІІ. Домашнє завдання
Опрацювати статтю підручника «Розвиток української мови».
І р. – виписати 6-10 висловлювань видатних людей про мову.
ІІ р. – виконати один із видів проектів з теми «Історія мови – історія народу» (с.9).