Розробка уроку. Вступ. Розвиток української мови (9 клас).

Про матеріал

У даній розробці подані вправи, спрямовані на розвиток комунікативної компетентності. Під час роботи над ними учитель може поглиблювати знання учнів про те, як здійснювався процес і результат розвитку української мови в ході історичного становлення українського суспільства та його культури, розвивати усне і писемне мовлення школярів, виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Тема. Вступ. Розвиток української мови

Мета: поглибити знання учнів про те, як здійснювався процес і результат розвитку української мови в ході історичного становлення українського суспільства та його культури шляхом формування мовної компетентності; розвивати усне і писемне мовлення школярів, застосовуючи вправи, спрямовані на розвиток комунікативної компетентності; виховувати любов до рідної мови.

Обладнання: картки, схеми.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів

  1.               Проблемне завдання

Прослухайте вірш К. Григоренко «Манкурти». Визначте, яка проблема є центральною в поезії. Вкажіть, які рядки відбивають тему й основну думку.

Манкурт

 Те слово дивне і страшне – «манкурти»

 Не кожному відоме із людей.

 В багатоповерхові наші юрти,

 Гадали, не увійде термін цей.

 А він ввійшов і оселився в душах,

 Забути змусив рід і свій минулий день,

 Традиції оббив, як вітер цвіт на грушах.

 І віку обібрав, і музику пісень.

 Прокиньтесь, діти, Івасі й Марійки!

 Будіть батьків й самі вже не засніть.

 Зривайте з душ манкуртства павутинки.

 Допоки ще не пізно, обірвіть!

 Нехай повернуться і пісня наша й мова,

 Традиції прекрасні оживуть,

 Історія своє промовить слово

 І наші вільні душі розцвітуть!

Словникова робота. Манкурт – термін із тюркського міфу, позначає людину зі стертою історичною пам’яттю.

ІV. Вивчення нового матеріалу

  1.               Опрацювання теоретичного матеріалу підручника, складання учнями конспекту за наведеним учителем планом:
  1.               Мова – надбання народу.
  2.               Періоди розвитку української мови (індоєвропейський → праслов’янський: протоукраїнський → староукраїнський → новий).
  3.               Індоєвропейська прамова.
  4.               Праслов’янська мова.
  5.               Праукраїнська мова.
  6.               Староукраїнська мова.
  7.               Нова українська мова.
  8.               Право на існування.
  9.               Труднощі, які подолала українська мова.
  1.               Взаємоперевірка опрацьованого матеріалу
  2.               Творчий диктант. Продовж поетичні рядки
  1.               Любіть Україну у сні й наяву,

Вишневу свою Україну,

Красу її вічну живу і нову…

(І мову її солов’їну).

(В. Сосюра)

 2) Возвеличу отих рабів німих, сліпих і на сторожі…

 (коло їх поставлю Слово).

    (Т. Шевченко)

 3) І спасе того в недолі

 Наша мрія золота,

 Наше гасло і мета..

 (Рідна мова в рідній школі)!

    (О. Олесь)

V. Закріплення знань, умінь і навичок учнів (мовна компетентність)

 1. Завдання-зіставлення (комунікативна компетентність)

 Доберіть український відповідник до поданих слів.

 Квартира (помешкання,оселя), жителі (мешканці), папка (тека), завіска (фіранка), карта (мапа), гелікоптер (вертоліт), магазин (крамниця), чашка (горнятко).

  1.               Самодиктант

Пригадайте і запишіть якомога більше українських слів, у яких вживається літера Ґ

(Аґрус, ґава, ґазда, ґанок, ґвалт, ґедзь, ґрати, ґрунт, ґуля, дзиґа, дзиґлик, ремиґати тощо).

  1.               Навчальний диктант

Поширення науки й освіти наприкінці ХVІІІ – на початку ХІХ століття пробуджує інтерес у місцевої української і білоруської еліти – значною мірою уже зрусифікованої – до минулого своїх країн, до народної мови, до історичної пам’яті, яку несе в собі фольклор. Це зумовило розвиток нових літературних мов, спершу української, згодом білоруської. Спершись на народне джерело, нова українська літературна мова одразу ж дихнула на повні груди. Це було юне, ще повністю не оформлене культурне явище, яке б розвивалося швидко і упевнено, коли б мало для цього відповідні умови. Спершу так і сталося: від «Енеїди» І. Котляревського до «Кобзаря» Т. Шевченка минуло неповних півстоліття, а за цей час літературна мова досягла таких успіхів у вираженні душі українського народу, як і інші споріднені й неспоріднені літературні мови.

      (В. Русанівський)

VІ. Підсумок

Інтерактивна вправа «Закінчи речення»

  •                   Мова – це…
  •                   Я хочу вивчати українську мову, тому що…
  •                   Я буду вивчати українську мову, для того щоб…

VІІ. Домашнє завдання

Опрацювати статтю підручника «Розвиток української мови».

І р. – виписати 6-10 висловлювань видатних людей про мову.

ІІ р. – виконати один із видів проектів з теми «Історія мови – історія народу» (с.9).

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
4.7
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Поїзд Валентина Савівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Каширіна Тетяна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Бельмега Богдан Богданович
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
16 жовтня 2018
Переглядів
19919
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку