Урок на тему: "Видатний англійський фантаст Г. Дж. Веллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їх сприйняття персонажами"

Про матеріал
У новелі «Чарівна крамниця» Г. Веллс проводить цікаву паралель між світоглядом дорослої і дитини. Автор переконує, що завжди потрібно вірити в диво, у душі залишатися дитиною, вміти сприймати життя як прекрасний дарунок і чарівне свято. Матеріал уроку допоможе краще розкрити тему уроку, своєрідність сприйняття подій героями твору; формувати в учнів навички художнього аналізу фантастичного твору; уміння висловлювати та аргументувати свої думки з приводу прочитаного; розвивати комунікативні навички.
Перегляд файлу

Тема  уроку.   Видатний  англійський фантаст Г. Дж. Веллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна  крамниця». «Дива» та  їх сприйняття  персонажами

 

Мета: ознайомити  учнів  із  життям  і  творчістю   Г. Веллса, розкрити своєрідність сприйняття подій героями твору; формувати  навички художнього  аналізу  фантастичнго  тексту: розвивати  навички   виразного  читання  тексту, висловлювати  свої  думки з  приводу  прочитаного, аргументувати їх; виховувати  любов  до  читання, прагнення  до  пізнання  та  самовиховання.

                                           Перебіг уроку                        

І.  Організаційний  момент.

ІІ. Постановка теми  й  мети  уроку.  

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.                                                       

  Бесіда  з  учнями:  

- Яке враження справило на вас оповідання Г. Веллса «Чарівна крамниця»?

- Чому твір носить назву «Чарівна крамниця?»

- Чи побачили ви щось незвичайне в назві твору?

- Що значить крамниця?

- Чому крамниця чарівна?

- Де відбуваються події?

- Хто є головними героями твору?

ІІІ. Сприйняття  та  засвоєння  навчального  матеріалу

1.   Розповідь  вчителя  про  автора.

Літературне досьє Герберта Веллса (колективна робота):

  • країна, яку представляє - Англія;
  • літературні титули - класик наукової фантастики, письменник-гуманіст (під час Першої світової війни проголосив гасло: «Війна проти війни»);
  • література, яку представляє - науково-фантастична (футуристична, антиутопія), фентезі, соціально-побутова проза;
  • «літературний батько» - Жуль Верн;
  • літературні жанри - оповідання, новела, роман;
  • найвідоміші твори -  «Машина часу», «Острів доктора Моро», «Війна світів», «Людина-невидимка»;
  • основна проблема творчості - людина та її цінності в технократичному суспільстві.

2. Спостереження  за  текстом  художнього  твору

- За яких обставин наші герої попали в крамницю? Чи бували вони в ній раніше? (Знайдіть підтвердження в тексті).

- Про що це свідчить?

-  Як автор описує місцезнаходження крамниці?

- Як  ви  розумієте  слово  «фантастика»?                                                                        

Фантастика (гр. Phantastike – мистецтво уявляти)

1. Різновид художньої літератури (жанр фантастики).

2. Спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, надприродне.

Фантастичне - це плід уяви й вигадки автора, спосіб вираження його думок і прагнень.

-  Як автор описує місцезнаходження крамниці?

- Що значить слово «міраж»?

Міраж - те, що не відповідає дійсності; те, що уявляється, здається; привид (тлумачний словник).

- Які синоніми можна підібрати до слова міраж? (марево, привид, видовище і т. д.)

- Чому автор вживає слово міраж, описуючи місцезнаходження крамниці?

 - Чи знайомий був батькові внутрішній світ сина?

 У  новелі  «Чарівна  крамниця»  автор  проводить  цікаву  паралель  між  світоглядом  дорослої  людини  і  дитини. Автор  переконує,  що  завжди  потрібно вірити  в  диво,  у  душі  залишатися  дитиною,  вміти  сприймати  життя  як  прекрасний  дарунок  і  чарівне свято.

Давайте дослідимо паралель між почуттями сина і батька за допомогою асоціативного ряду, виходячи із значення слова «міраж».

- Як  сприймає  крамницю  батько,  а  як  син?                    

Чарівна крамниця

Світогляди:

 

Сина

Батька

Крамниця

мрія

марево

Приміщення

інтерес

ілюзія

Продавець

радість

роздратування

Товари

захоплення, азарт

антипатія, жах

3. Евристична  бесіда

 - Які почуття виникли у наших героїв, коли вони потрапили у магазин? (Інтерес у сина, у батька - ілюзія).

 - Як автор описує приміщення крамниці?  

 - Яким  чином  син  заводить  батька  у  крамницю?   («Джіп,  милий  мій  хлопчик,  успадкував  материну  вихованість  і  не  просив  повести  його  в  крамницю,  не  набридав мені  благаннями.  Він  просто  тяг  мене  зовсім  несвідомо  за  палець  до  дверей,  і  я  добре  розумів,  що  йому  хочеться»)

- Що  підтверджувало,  що  крамниця  була  справді  незвичайною ?     (кришталеві  кульки,  порцелянова  рука,  чарівні  акваріуми,  чарівні  дзеркала,  незвичайний  продавець) .

- Яке враження справив продавець на сина і на батька? (Син - радість; батько - роздратування).

- Як автор описує продавця крамниці?

(«Підкреслено чемний»;

«стояв, розчепірив свої довгі, чарівні пальці»;

«дивний, блідий, з темним волоссям»;

«підборіддя, як ніс черевика»;

«спритний»;

«безцеремонний»;

«сказав, стишуючи голос і сліпучо посміхаючись»;

«дивився з викликом, насмішкою»;

«дотепний»).

 - У  який  момент  батьком  заволоділо  почуття страху?  («Тепер  він  (продавець)  повністю  заволодів  Джіпом.  Він  відірвав  малого  від  мого  пальця й  заходився  розповідати  йому  про  свої  кляті  товари… невдовзі  я  з  невиразною  тривогою  та  почуттям  дуже  схожим  на  ревнощі,  що  Джіп  ухопився  за  його  палець -  достоту,  як  звичайно  хапався  за  мій.»)

- Чому продавець назвав хлопчика «непоганим»?

- Як зреагував на це батько? Що можна сказати про сімейне виховання?    

- Чому продавець сказав, що не всі можуть зайти до цієї крамниці? Що він хотів сказати цими словами?

- Знайдіть опис виставки товарів?

- Яке враження вони справили на сина і на батька? (У сина - азарт; у батька - антипатія).

- Які почуття охопили батька? («Своїх проклятих товарів»; заволоділа вся ця чортівня»; «жахливим було те - ніс прикажчика», «схаменувся як у страшному сні»; «видовище», «чиясь хижа рука здавлює серце»).

- Чому батька охопило хвилювання?

- Про що це свідчить?

- Чи були товари теж міражем? Яким для батька і яким для сина?

- Що спільного і що відмінного показує автор, порівнюючи почуття батька і сина в чарівній крамниці?

 Син:                                                                                             Батько:

Відмінне

Спільне

Відмінне

Захоплення;

захват;

бажання                          придбати іграшку;

хвилювання від радості;

довірливість.

Цікавість;

подив;

перехопило дух.

Несподіваність;

бажання задовольнити сина;

здригнувся;

хвилювання від страху;

занепокоєння;
ревнощі.

- Чого більше?

- Як описує автор почуття батька і сина після виходу з крамниці?

Син:

Батько:

Страшенно задоволений;

«гарна крамниця»;

з ясною посмішкою;

трохи приголомшений.

Подумав, що ніякого лиха не трапилось;

з огидою викинув кульку;

не знав, що подумати.

- Що хотів сказати автор, проводячи паралель між враженнями та почуттями батька і сина протягом усього твору?

- Чи наблизились їхні світогляди?

- Як ви розумієте слова Джипа про те, що його «солдатики» дійсно живі і вони можуть марширувати?

ІУ. Узагальнення вивченого

1. Дайте відповіді на запитання. Заповніть таблицю.

1) Чому саме Джіп потягнув батька, а не навпаки? (Діти чистіші духовно).

2) Кому легше сприйняти нове життя - дітям чи дорослим? Як про це сказав автор?

3) Так хто здатен роздивитися в буденних речах їх потаємну чарівну суть? Як про це сказав автор?

 

Світ очима дитини

Світ очима батька

Готова сприйняти будь-яке диво; іграшки, речі оживають у її уяві; захоплено сприймає таємничі ігри, включається в них; має свої маленькі таємниці.

Реалістично дивиться на події, життєві явища, речі; не розуміє фантазій сина; ревнує, намагається привернути увагу й прив’язаність сина; хоче побачити диво очима дитини.

4) Пригадайте, що таке новела, які її різновиди бувають. Доведіть, що твір «Чарівна крамниця» - новела.

5) Дайте визначення поняттю фантастичний твір, визначте, що у творі Г. Уеллса реалістичне, а що - фантастичне. 

Реальне

Фантастичне

Прогулянка батька із сином, відвідування крамниць іграшок, любов дітей до фокусів, їхня багата фантазія

Різні чудеса та перетворення в крамниці, участь дитини в цьому чарівництві

 2.  Тестування "Уважний читач» (з наступним само­контролем)

1. На якій вулиці знаходилась чарівна крамниця?

а) на Ріджент-стріт;

б) на Оксфорд-стріт;

в) на Бейкер-стріт.

2. Як звали хлопчика з оповідання «Чарівна крамниця»?

а) Джіп;

б) Джо;

в) Джек.

3. Як звали хлопчика, перед яким двері крамниці були зачинені?

а) Евелін;

б) Герберт;

в) Едуард.

4. Чим крамниця вабила до себе Джіпа? Тим, що в ній було...

а) незвичайно і затишно;

б) все красиве і маленьке;

в) багато іграшок;

г) щось схоже на міраж.

5. Для яких дітей чарівна крамниця завжди була зачинена?

а) для добрих;

б) для плаксивих;

в) для жорстоких.

6. «Одне вухо було у нього довше за друге, а підборіддя - ну чистісінько, як ніс черевика». Це опис:

а) Едуарда;

б) зайця;

в) господаря крамниці.

7. Яка вивіска була на дверях крамниці?

а) «Справжня чарівна крамниця»;

б) «Чарівна крамниця»;

в) «Крамниця».

8. За що у крамниці не брали грошей?

а) за чемність;

б) за набір чарівних кульок;

в) за скляні кульки.

9. Про який чарівний предмет сказано: «... не гнеться, не ламається і не ріже пальців?»

а) кульку;

б) шаблю;

в) шапку невидимку;

г) щит.

10. Продавець накрив хлопчика великим:

а) барабаном;

б) згортком;

в) капелюхом.

11. Скільки було пакунків у руках Джима на виході з крамниці?

а) два;

б) три;

в) шість;

г) чотири.

12. Що було у пакунках хлопчика?

а) сірі кошенята;

б) олов’яні солдатики;

в) кумедні мавпочки;

г) солодощі.

У. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

1) Мені сподобався твір «Чарівна крамниця» тому,  що ...

2) Цей твір змусив мене замислитися над тим, що ...

3) Сьогодні я  зрозумів, що ...

 Домашнє завдання (на вибір):

1) намалювати ілюстрацію до казки, написавши поруч відповідну цитату-підтвердження з казки;

2)  написати твір-мініатюру «Якби я був чарівником...».

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 7 клас (Волощук Є.В.)
Додано
23 листопада
Переглядів
1
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку