Тема уроку. Видатний англійський фантаст Г. Дж. Веллс. Точка зору дорослого і дитини в новелі «Чарівна крамниця». «Дива» та їх сприйняття персонажами
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Г. Веллса, розкрити своєрідність сприйняття подій героями твору; формувати навички художнього аналізу фантастичнго тексту: розвивати навички виразного читання тексту, висловлювати свої думки з приводу прочитаного, аргументувати їх; виховувати любов до читання, прагнення до пізнання та самовиховання.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Постановка теми й мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Бесіда з учнями:
- Яке враження справило на вас оповідання Г. Веллса «Чарівна крамниця»?
- Чому твір носить назву «Чарівна крамниця?»
- Чи побачили ви щось незвичайне в назві твору?
- Що значить крамниця?
- Чому крамниця чарівна?
- Де відбуваються події?
- Хто є головними героями твору?
ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Розповідь вчителя про автора.
Літературне досьє Герберта Веллса (колективна робота):
2. Спостереження за текстом художнього твору
- За яких обставин наші герої попали в крамницю? Чи бували вони в ній раніше? (Знайдіть підтвердження в тексті).
- Про що це свідчить?
- Як автор описує місцезнаходження крамниці?
- Як ви розумієте слово «фантастика»?
Фантастика (гр. Phantastike – мистецтво уявляти)
1. Різновид художньої літератури (жанр фантастики).
2. Спосіб художнього творення, в основі якого лежить нереальне, уявне, чарівне, надприродне.
Фантастичне - це плід уяви й вигадки автора, спосіб вираження його думок і прагнень.
- Як автор описує місцезнаходження крамниці?
- Що значить слово «міраж»?
Міраж - те, що не відповідає дійсності; те, що уявляється, здається; привид (тлумачний словник).
- Які синоніми можна підібрати до слова міраж? (марево, привид, видовище і т. д.)
- Чому автор вживає слово міраж, описуючи місцезнаходження крамниці?
- Чи знайомий був батькові внутрішній світ сина?
У новелі «Чарівна крамниця» автор проводить цікаву паралель між світоглядом дорослої людини і дитини. Автор переконує, що завжди потрібно вірити в диво, у душі залишатися дитиною, вміти сприймати життя як прекрасний дарунок і чарівне свято.
Давайте дослідимо паралель між почуттями сина і батька за допомогою асоціативного ряду, виходячи із значення слова «міраж».
- Як сприймає крамницю батько, а як син?
Чарівна крамниця
Світогляди:
|
Сина |
Батька |
Крамниця |
мрія |
марево |
Приміщення |
інтерес |
ілюзія |
Продавець |
радість |
роздратування |
Товари |
захоплення, азарт |
антипатія, жах |
3. Евристична бесіда
- Які почуття виникли у наших героїв, коли вони потрапили у магазин? (Інтерес у сина, у батька - ілюзія).
- Як автор описує приміщення крамниці?
- Яким чином син заводить батька у крамницю? («Джіп, милий мій хлопчик, успадкував материну вихованість і не просив повести його в крамницю, не набридав мені благаннями. Він просто тяг мене зовсім несвідомо за палець до дверей, і я добре розумів, що йому хочеться»)
- Що підтверджувало, що крамниця була справді незвичайною ? (кришталеві кульки, порцелянова рука, чарівні акваріуми, чарівні дзеркала, незвичайний продавець) .
- Яке враження справив продавець на сина і на батька? (Син - радість; батько - роздратування).
- Як автор описує продавця крамниці?
(«Підкреслено чемний»;
«стояв, розчепірив свої довгі, чарівні пальці»;
«дивний, блідий, з темним волоссям»;
«підборіддя, як ніс черевика»;
«спритний»;
«безцеремонний»;
«сказав, стишуючи голос і сліпучо посміхаючись»;
«дивився з викликом, насмішкою»;
«дотепний»).
- У який момент батьком заволоділо почуття страху? («Тепер він (продавець) повністю заволодів Джіпом. Він відірвав малого від мого пальця й заходився розповідати йому про свої кляті товари… невдовзі я з невиразною тривогою та почуттям дуже схожим на ревнощі, що Джіп ухопився за його палець - достоту, як звичайно хапався за мій.»)
- Чому продавець назвав хлопчика «непоганим»?
- Як зреагував на це батько? Що можна сказати про сімейне виховання?
- Чому продавець сказав, що не всі можуть зайти до цієї крамниці? Що він хотів сказати цими словами?
- Знайдіть опис виставки товарів?
- Яке враження вони справили на сина і на батька? (У сина - азарт; у батька - антипатія).
- Які почуття охопили батька? («Своїх проклятих товарів»; заволоділа вся ця чортівня»; «жахливим було те - ніс прикажчика», «схаменувся як у страшному сні»; «видовище», «чиясь хижа рука здавлює серце»).
- Чому батька охопило хвилювання?
- Про що це свідчить?
- Чи були товари теж міражем? Яким для батька і яким для сина?
- Що спільного і що відмінного показує автор, порівнюючи почуття батька і сина в чарівній крамниці?
Син: Батько:
Відмінне |
Спільне |
Відмінне |
Захоплення; захват; бажання придбати іграшку; хвилювання від радості; довірливість. |
Цікавість; подив; перехопило дух. |
Несподіваність; бажання задовольнити сина; здригнувся; хвилювання від страху;
занепокоєння; |
- Чого більше?
- Як описує автор почуття батька і сина після виходу з крамниці?
Син: |
Батько: |
Страшенно задоволений; «гарна крамниця»; з ясною посмішкою; трохи приголомшений. |
Подумав, що ніякого лиха не трапилось; з огидою викинув кульку; не знав, що подумати. |
- Що хотів сказати автор, проводячи паралель між враженнями та почуттями батька і сина протягом усього твору?
- Чи наблизились їхні світогляди?
- Як ви розумієте слова Джипа про те, що його «солдатики» дійсно живі і вони можуть марширувати?
ІУ. Узагальнення вивченого
1. Дайте відповіді на запитання. Заповніть таблицю.
1) Чому саме Джіп потягнув батька, а не навпаки? (Діти чистіші духовно).
2) Кому легше сприйняти нове життя - дітям чи дорослим? Як про це сказав автор?
3) Так хто здатен роздивитися в буденних речах їх потаємну чарівну суть? Як про це сказав автор?
Світ очима дитини |
Світ очима батька |
Готова сприйняти будь-яке диво; іграшки, речі оживають у її уяві; захоплено сприймає таємничі ігри, включається в них; має свої маленькі таємниці. |
Реалістично дивиться на події, життєві явища, речі; не розуміє фантазій сина; ревнує, намагається привернути увагу й прив’язаність сина; хоче побачити диво очима дитини. |
4) Пригадайте, що таке новела, які її різновиди бувають. Доведіть, що твір «Чарівна крамниця» - новела.
5) Дайте визначення поняттю фантастичний твір, визначте, що у творі Г. Уеллса реалістичне, а що - фантастичне.
Реальне |
Фантастичне |
Прогулянка батька із сином, відвідування крамниць іграшок, любов дітей до фокусів, їхня багата фантазія |
Різні чудеса та перетворення в крамниці, участь дитини в цьому чарівництві |
2. Тестування "Уважний читач» (з наступним самоконтролем)
1. На якій вулиці знаходилась чарівна крамниця?
а) на Ріджент-стріт;
б) на Оксфорд-стріт;
в) на Бейкер-стріт.
2. Як звали хлопчика з оповідання «Чарівна крамниця»?
а) Джіп;
б) Джо;
в) Джек.
3. Як звали хлопчика, перед яким двері крамниці були зачинені?
а) Евелін;
б) Герберт;
в) Едуард.
4. Чим крамниця вабила до себе Джіпа? Тим, що в ній було...
а) незвичайно і затишно;
б) все красиве і маленьке;
в) багато іграшок;
г) щось схоже на міраж.
5. Для яких дітей чарівна крамниця завжди була зачинена?
а) для добрих;
б) для плаксивих;
в) для жорстоких.
6. «Одне вухо було у нього довше за друге, а підборіддя - ну чистісінько, як ніс черевика». Це опис:
а) Едуарда;
б) зайця;
в) господаря крамниці.
7. Яка вивіска була на дверях крамниці?
а) «Справжня чарівна крамниця»;
б) «Чарівна крамниця»;
в) «Крамниця».
8. За що у крамниці не брали грошей?
а) за чемність;
б) за набір чарівних кульок;
в) за скляні кульки.
9. Про який чарівний предмет сказано: «... не гнеться, не ламається і не ріже пальців?»
а) кульку;
б) шаблю;
в) шапку невидимку;
г) щит.
10. Продавець накрив хлопчика великим:
а) барабаном;
б) згортком;
в) капелюхом.
11. Скільки було пакунків у руках Джима на виході з крамниці?
а) два;
б) три;
в) шість;
г) чотири.
12. Що було у пакунках хлопчика?
а) сірі кошенята;
б) олов’яні солдатики;
в) кумедні мавпочки;
г) солодощі.
У. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1) Мені сподобався твір «Чарівна крамниця» тому, що ...
2) Цей твір змусив мене замислитися над тим, що ...
3) Сьогодні я зрозумів, що ...
Домашнє завдання (на вибір):
1) намалювати ілюстрацію до казки, написавши поруч відповідну цитату-підтвердження з казки;
2) написати твір-мініатюру «Якби я був чарівником...».