Тема. Закріплення таблиці множення на 2. Обчислення виразів на дві дії . Розв’язування задач на множення.
Мета: формування предметних компетентностей: закріплювати вміння та навички учнів таблиці множення на 2, знаходити значення виразів із діями різних ступенів; вчити розв’язувати задачі на множення; пояснювати їх розв’язання; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, навички каліграфічного письма; виховувати любов та повагу до тварин;
формування ключових компетентностей: спілкування державною ( і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; соціальна і громадська компетентності.
Обладнання: підручник Листопад 2 клас, таблиця усних обчислень (розмальокви казкових героїв з добутками таблиці множення на 2), («Колобок», «Зайчикова хатинка», «Воронаі Лисиця», « Лисичка і Журавель», «Лисиця –кума»); девіз та правила уроку, плакати.
Тип уроку: комбінований
Форма проведення: урок-казка
Хід уроку
І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
1. Привітання
Дорогі мої малята,
Любі хлопчики й дівчатка.
Сядьте всі рівненько.
Підрівняйтеся гарненько.
Пролунав уже дзвінок ,
Всіх покликав на урок.
Тож і ми часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
2. Емоційне налаштування
1. Девіз уроку
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
2. Правила уроку
1. Слухати і чути.
2. Бути доброзичливими.
3. Бути активними.
4. Відповідати тільки за темою.
5. Говорити коротко, по черзі.
6. Правило «піднятої руки».
ІІ.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
На цьому уроці ми закріпимо знання з табличного множення, повторимо виконання арифметичних дій, будемо розв’язувати задачі.
Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми з Вами побуваємо … Де ми побуваємо, ви дізнаєтесь, якщо виконаєте завдання.
Повторення і закріплення вивченого
1. Усна лічба
На дошці ви бачите розмальовки з добутками таблиці множення на 2. Складіть приклади .( ЧИСЛО З БУКВОЮ)
4, 8, 6, 12, 16,18,14, 10 , (на зворотній стороні)
С В І Т К А З О К
Отже, ми сьогодні вирушаємо у СВІТІ КОЗОК
2. Гра «Допоможіть Зайчику подружитися з Лисичкою». З якої казки? «Зайчикова хатка»
Діти, знайдіть вирази, результатом яких буде відповідь 10. (На дошці малюнок Зайчика , на якому зображені вирази)
4 + 6
10 + 0
90 – 80
18 – 10
75 – 65
18 – 8
2 + 5
75 – 68
Добре, ви справилися і з цим завданням.
3. Хвилинка релаксації
А тепер Лисичка просить нас за допомогою віршика відкрити зошити. Отже, давайте розгортаємо їх і проведемо каліграфічну хвилинку.
Зошит свій я відкриваю,
Навскоси його кладу.
Сяду рівно, не зігнусь.
Буду я писати вправно,
До роботи я берусь.
Запишіть сьогоднішню дату:
20 січня
Класна робота
4. Хвилинка каліграфії .
- Запишіть каліграфічно цифру 10.
- Наше завдання у зошиті -це математичний диктант.
5. Математичний диктант від Журавлика ( з якої казки « Лисичка та Журавель)
Щоб потрапити у наступну казку, треба виконати математичний диктант, а щоб гарно його написати ,давайте пригадаємо назви чисел:
при додаванні;
при відніманні;
при множенні.
Молодці, а тепер пишемо математичний диктант:
Знайти добуток чисел 2 і 7. (14)
Знайти суму чисел 2 і 8. (10)
Знайти різницю чисел 8 і 2 (6)
Знайти суму чисел 2 і 4. (6)
Знайти добуток чисел 2 і 4. (8)
Самоперевірка
(На парти роздаю картки « казкові герої» з відповідями )
14 10 6 6 8
-Хто не допустив жодної помилки? Молодці.
- Хто помилився, не засмучуйтесь. Працюйте старанно, і у вас усе вийде.
-Ось ми і повторили таблицю множення числа 2.
-Діти, про героя наступної казки, ви дізнаєтесь, коли відгадаєте мою загадку:
На сметані замісили,
На вікні охолодили,
Круглий бік, скок-скок —
Покотився … (Колобок)
Правильно, Колобок. Щоб подорож Колобка була успішною, допоможіть йому виконати всі завдання, що він отримає від звірів, яких зустріне. Тоді Добро переможе Зло.
5. Завдання від Колобка .Робота з підручником № 543.
Запиши добутки . Скористайся таблицею множення на 2.
Молодці, дітки, ви гарно справилися з цим завданням.
ІІІ.Опрацювання нового матеріалу.
1.А щоб потрапити в наступну казку , потрібно виконати № 545. На дошці розмальовка Лисички. Допоможемо Лисичці стати сучасною.
Робота над задачею
Придбаємо тканину для пошиття сукні для Лисички.
-Скільки м тканини потрібно для пошиття сукні для однієї Лисички? 2м
- А нам потрібно пошити сукні для п'яти Лисичок? ?
2м 2м 2м 2м 2м =10м
- А як виконати дією множення ? 2 *5=10
Короткий запис до задачі
1с. - 2м
5с. -?м
1)2*5= 10(м)
Відповідь: потрібно 10м.
Молодці, дітки, ви гарно справилися із цим завданням також. Далі ми потрапимо в казку, де Лисичка перехитрила Ворону.
Фізкультхвилина від Ворони (Казка «Ворона та Лисиця») Відеозапис пісні « Даруй добро»
2. А зараз ми потрапимо в казку, де лисичка вкрала Курочку . Бесіда про чесність. Як зветься ця казка . « Лисичка- кума». Допоможемо Курочці. Завдання Курочки «Розв’яжіть задачу (№ 547 (п.)» . Колективна робота.
Ознайомлення зі змістом задачі
Бесіда за змістом-Про що йде мова в задачі?( про вазони)
Що відомо?( на трьох підвіконнях стоїть по 2 вазона)
-Про що запитується в задачі? (скільки скільки всього вазонів стоїть на підвіконнях? ).
Складання короткої умови
На 3 п. – по 2в.
На 1 п- 3в.
Всього ?
Повторення задачі в цілому
Пошук розв’язання
Чи можемо ми відразу дати відповідь на запитання задачі? (ні)
Чому? (бо ми не знаємо скільки вазонів на трьох підвіконнях?)
Чи можемо це знайти? (так)
Якою дією? (множення)
Чому? (бо це задача на знаходження добутку)
Чи можемо тепер дати відповідь на запитання задачі?(так)
Якою дією? (додавання)
Чому? (бо треба знайти скільки всього)
Запис розв’язання
Запишіть розв’язання у зошити.
1) 2* 3=6 (в.) – на трьох підвіконнях.
2) 6+3=9(в.)
Запишіть відповідь. Відповідь: всього на чотирьох підвіконнях стоїть 9 вазонів .
Фізкультхвилинка. Рухи звірів.3. А ось завдання і від Ведмедя . «Розв’яжіть приклади самостійно». Робота в парах. ( казковими героями).
5*2+28=
2*6-3=
2* 4-6=
2*5+56=
Герої казок вам дуже вдячні за допомогу, добре виконання завдань. Ви допомогли героям стати добрими, подружитися.
ІV. Підсумок уроку
Інтерактивна вправа “Закінчи речення”
Сьогодні на уроці ми …
Підведення підсумків
В яких казках ми побували? ( «Лисичка- сестричка» , «Лисичка і Журавель», «Зайчикова хатка», «Колобок» , «Лисичка -кума» )
Чи цікава була подорож?
Завдання яких героїв вам сподобалися найбільше?
Молодці! Сьогодні Ви дуже добре працювали.
Я гадаю, що й надалі ви будете такі молодці
Тема. Складання таблиці множення числа 3. Застосування таблиці для розв’язування значень виразів.
Мета: формування предметних компетентностей: ознайомити учнів з таблицею множення числа 3 та показати її практичне застосування; удосконалювати уміння учнів обчислювати значення виразів; закріпити вміння розв’язувати задачі; розвивати логічне мислення, увагу, пам’ять, математичне мовлення, кмітливість; виховувати колективізм, почуття відповідальності за виконану роботу, охайність;
формування ключових компетентностей: спілкування державрною( і рідною у разі відмінності) мовами; уміння навчатися впродовж життя; соціальні та громадянські компетентності; загальнокультурна грамотність.
Обладнання: підручник Листопад 2 клас; таблиця множення числа 3; предметні малюнки; картки; розмальовки ; презентація, відеозапис пісні «Промінчик доброти», станції: « Організованість, Згуртованість, Взаємодопомога, Повага, Співчуття, Підтримка, Милосердя, Чесність, Щедрість, Увага» , « Дружба», чарівний автобус , зроблений з конструктора дітьми, комп'ютер, чарівний автобус, зроблений дітьми з конструктора.
Форма проведення: урок- подорож у Країну Дружба.
Освітні галузі: математична, мовно- літературна.
Хід уроку
І.Організаційний момент
1.Привітання
Вставайте дружно враз,
Коли учитель входить в клас!
Вже дзвінок нам дав сигнал:
Працювати час настав.
Тож і ти часу не гай,
Працювати починай!
2. Правила уроку
1.Спитає вчитель, треба встать,
2.Дозволить сісти – тихо сядь.
3.Сказати хочеш – не кричи,
4.А тільки руку підніми.
- Сьогодні ми всі веселі, бадьорі і я сподіваюся будемо працювати старанно, гарно, на радість усім.
- Поверніться, будь-ласка, один до одного і подаруйте сусідові щиру посмішку.
II. Мотивація навчальної діяльності
- Дорогі діти! Сьогодні в нас незвичайний урок математики.
- Ми з вами відправимося в захоплюючу подорож на чарівному автобусі в країну, де будемо працювати над темою «Складання таблиці множення числа 3. Застосування таблиці для розв’язування значень виразів. Розв'язування задач».
- Наша подорож буде проходити через незвичайні зупинки.
- На кожній зупинці вас очікує маса цікавих завдань – це і обчислювання прикладів, розв’язання задач , знаходження довжини ламаної лінії.
- З цього моменту ви стаєте пасажирами.
- Дружба з математикою допоможе здійснити цю подорож.
- Вашими вірними друзями під час подорожі повинні бути уважність, кмітливість, взаємодопомога, винахідливість.
- А чого ви очікуєте від нашого уроку? (Відповіді дітей)
Щоб усі сподівання збулись
Працюватимемо старанно
Щоб почути у кінці,
Що в нашому другому класі
Діти просто молодці.
1. Початкова зупинка «Організованість». Всі приготувались до подорожі. Взяли з собою : ручку , олівець, лінійку, підручник, записну книжку.
- У кожного пасажира є записна книжечка, де він записує свої спостереження – це ваші зошити. Дороговказом буде підручник.
- Під час подорожі ми будемо робити записи.
ІV.Актуалізація опорних знань.
2.Зупинка «Згуртованість». Щоб виконувати роботу потрібно бути згуртованими
На цій зупинці вас чекає завдання .Усний рахунок. Для вас зимуючі птахи приготували усний рахунок. Розмальовки птахів з добутками таблиці множення на 2. Добуток 6 двічі. Діти складають приклади таблиці на 2.
10, 12, 4, 6, 8, 16, 6, 18,14.
(Бесіда про згуртованість)
1) «Числа в нашому житті» (учні роблять повідомлення)
- Чому людині, яка не знає математики, важко жити?
- Як математика допомагає людям?
3. Зупинка « Чесність» .Хвилинка каліграфії.
Запис дати (Записуємо в записних книжочках дату подорожі)
16 лютого
Класна робота
Записати каліграфічно число 6.
Щоб успішно подорожувати , потрібно один з одним бути чесним .Ми повинні закріпити обчислювальні навички. Нам потрібно уважно перевірити показання всіх приладів, як вони функціонують. Робота в парах. Ланцюжок чесності.
3 • 5 2 • 9 18 : 3 12: 2
+1 - 8 • 2 • 3
: 2 : 2 - 9 - 5
-Молодці! Кожна пара працювала старанно. Ми відправляємося в подорож .
4.Зупинка «Взаємодопомога». Трапилась перешкода на дорозі.
Гра «Диво-сходи». Дітки самостійно виконують завдання в парі з своїми м'якими іграшками. Де іграшки приготували відповіді. Самоперевірка.
(54, 15, 13, 18, 20) (25, 24, 10, 14, 42)
8:2+50 10:2+20
3+3+9 3·4+12
6:2+10 12:2+4
18: 2+9 4:2+10
2·6+8 3·7+21
- Молодці! Ми подолали перешкоди .
VI. Вивчення нового матеріалу . Зупинка «Уважність» .
Подивіться увжно на дошку . Що ви побачили на розмальовках. – Два добутка (2*3 і 3*2 ). Як утворюється добуток 6 – 2*3, а яка дія замінює дію множення – додавання, 2+ 2+2 , а якщо переставити місцями , 3*2 = 3+3
Тема нашого уроку - засвоєння таблиці множення числа 3, розв’язання задач і прикладів.( Діти самостійно визначають тему уроку)
- Щоб не заблукати на маршруті, давайте звернемося до нашого дороговказа – підручника.
6.Фізкультхвилинка . Зупинка « Підтримка» . Відеозапис пісні « Доброта».
Молодці! Гарно працювали , підтримували один одного.
7.Зупинка « Милосердя»- Розгортаємо свої підручники на стор.96.
Колективна робота .№571. Діти складають таблицю додавання , а потім множення на 3.( За допомогою роздаткового матеріалу)
- Що називається множенням ? (додавання однакових доданків називається множенням)
-Треба вміти скласти приклад на множення, використавши приклади на додавання однакових доданків.
1.Підготовчі вправи.
Обчислити додаванням.
3+3+3 3+3+3+3+3( яблучка, грушки). Бесіда про вітаміни.
2) Прочитати приклад 3· 4 = 12.
Що означає другий множник? (скільки разів взяли по три)
Як перевірити відповідь? (3+3+3+3=12
- Молодці! Ви впоралися із завданням!
2.Складання таблиці множення числа 3.
(Учитель записує приклади на знаходження суми однакових доданків)
3+ 3 = 6 (суниці)
3 + 3+ 3 = 9 (картопля)
3+ 3+ 3 + 3 = 12 (огірочки)
(Поруч з’являються приклади на множення числа 3)
3 · 2 = 6
3 · 3 = 9
3· 3 і т.д.
-Хто знає, які наступні приклади і як далі можна знаходити відповіді без додавання однакових доданків? (Учні диктують приклади і відповіді; учитель записує на дошці, а учні – в зошитах).
2.Вправа «Мікрофон»
- Прочитайте таблицю множення числа 3.
(Діти по черзі передають мікрофон та називають прикладиз таблиці множення числа 3)
3.Вправа «Мозковий штурм»
- Що ви помітили у відповідях таблиці множення числа 3? Як вони утворюються?
(Кожна наступна відповідь утворюється додаванням числа 3 до попереднього результату)
8.- Прибувши на зупинку «Співчуття», давайте відпочинемо.
Фізкультхвилинка. Бесіда про птахів. (Діти разом з вчителем роблять рухи різних тварин)
VIІ.Закріплення вивченого матеріалу
1. Первинне закріплення.
9.- Продовжуємо нашу подорож . Наша зупинка « Чуйність»
Ми активно знову попрацюємо,
Над задачами творчо поміркуємо
Запишемо в зошитах свої думки,
Хай зрадіють нашим успіхам усі залюбки.
Заучування таблиці множення числа 3 (всі разом)
1.Гра «Мікрофон»
(Учні задають одне одному приклади на множення числа 3)
2. Завдання 572 (усне виконання завдання)
10.Зупинка « Щедрість» . Час підкріпитись.
3. Задача № 574 .(письмове виконання завдання з опорою на таблицю множення числа 3)
«Робота над задачею»
1-й етап (ознайомлення зі змістом задачі). Бесіда про щедрість. Потрібно ділитися з друзями.
-Чи все вам зрозуміло в задачі? Що не зрозумілого?
-Про що йдеться в задачі? (про пиріжки)
-Що нам відомо в задачі? (відомо , що на стіл подали 7 тарілок , по 3 пиріжки на кожній .)
-Яке головне запитання задачі? (Скільки всього пиріжків подали на стіл?)
(Вчитель пропонує записати коротку умову задачі)
7т. -, по 3 п. на кожній
Всього п.?
(Вчитель пропонує переказати задачу)
2-й етап (пошук розв’язку задачі)
-Чи можемо ми одразу однією дією відповісти на головне запитання задачі? (Да)
-Якою дією? (Множення)
-Чому обрали таку дію? (Тому, що в умові задачі є слово «по», а це означає - що потрібно множити).
-Як називаються компоненти при множенні? (перший множник, другий множник, добуток)
3-й етап (розв’язання задачі)
-Давайте запишемо розв’язання задачі .
1).3*7 =21(п.)
Відповідь: на стіл подали 21 пиріжок.
11.Зупинка «Увага». Подорож підходить до кінця .Але що ми повинні знати?( Вірно! Яку відстань ми проїхали?) Зараз ми дізнаємося , якщо виконаємо № 576. Знайти довжину ламаної. Будьте уважні один до одного.
Уважно вимірюємо довжину. – Ставимо крапку. – Лінійка від нуля. 3+3+3+3=12см, або 3*4=12см. Молодці .Ми потрапили до Країни. Як же зветься країна?
Складання павутинки. «Організованість», «Згуртованість», «Чесність», Взаємодопомога», «Підтримка», «Милосердя», «Співчуття», «Чуйність», «Щедрість», «Увага»------------«Дружба»
Ви успішно виконали всі завдання. Тому й потрапили до найкращої країни кожної людини.
VІІІ. Підсумок уроку .
- Наша подорож успішно завершується.
- Що нового ви дізналися на уроці?
- Що вам найбільше сподобалося?
-Чи справдилися ваші очікування?
Гра «Мікрофон»
Я
ЗУМІВ НАВЧИВСЯ
Країна «Дружба» оголошує вам подяку!- Щира подяка за урок. Ви добре працювали. І я щиро раділа вашим успіхам!