Урок на тему "Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників."

Про матеріал
Матеріал запропоновано для використання на уроках української мови в 6 класі.
Перегляд файлу

Тема. Займенник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль. Розряди займенників.

 

Мета: предметні компетентності: знати й розуміти значення займенника; функції й роль його в мовленні; морфологічні ознаки займенників, синтаксичну роль їх, знаходити займенники в тексті; відрізняти займенники від інших частин мови; визначати морфологічні ознаки й синтаксичну роль займенників у реченні; за допомогою мовленнєво - комунікативного дидактичного матеріалу виховувати любов і бережливе ставлення до природи рідного Полісся.

 

Ключові компетентності:

комунікативна компетентність (здатність учнями успішно  користуватися мовою в процесі спілкування);

вміння вчитися (організовувати своє робоче місце, орієнтуватися в часі та берегти його, планувати свої дії, готовність самостійно працювати з новим, доступним за складністю навчальним матеріалом, доводити роботу до кінця);

соціальна компетентність (продуктивно співпрацювати в парі, проявляти ініціативу, розвивати естетичні смаки);

загальнокультурна (звʼязно і в логічній послідовності висловлювати власну думку, дотримуючись норм культури мовлення).

 

Тип уроку. Формування компетентностей.

 

Обладнання. Ілюстрації «Світлини осені», таблиця «Займенник», малюнки журавлини, вересу, презентація «Барви поліського лісу», схема-опора.

 

Епіграф:  Люби природу не як символ

                   Душі своєї.

                   Люби природу не для себе,

         Люби для неї.

                                     М.Рильський

                                  

                                        ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент.

Як колосочок зростає з маленького пшеничного зернятка, так і шлях до знань починається з роботи на уроці. Тому я бажаю вам успіху і натхнення.

 

І. Актуалізація опорних знань.

- Що ви знаєте з молодших класів про займенник?

- Наведіть приклади займенників.

Прийом «Гронування».

- Складіть «гроно» до слова «займенник».

 

ІІ. Робота з епіграфом до уроку.

- Прочитати поетичні рядки М.Рильського та визначити головну думку.

- Назвати займенники.

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

 

IV. Повідомлення теми і завдань уроку. Цілевизначення.

Учитель. Чого ви хочете навчитися на уроці? Сформулюйте його цілі. Шестикласники під керівництвом учителя визначають цілі уроку.

 

V. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі практичної роботи з теми.

 

Творче спостереження над мовним матеріалом з елементами аналізу.

 

Прочитати текст. З`ясувати тип і стиль мовлення.

                   

                         Журавлине болото

Журавлі уже не живуть на Журавлиному болоті. А журавлина родить. Під осінь обсипає журавлина мохнаті куповатки червоними коралями. І від цього сіро-зелені горбаки стають такими прихорошеними, що нога не насмілюється ступати на них.  Ранок димить заморозком. Якраз у  цю пору журавлина - ягода смаком наливається. Жаль, не долежується журавлина зараз до заморозків. Бо на довколишніх болотах журавлини вже немає. То ж сюди, до Журавлиного, тепер спішать усі , щоб не запізнитися.

Ступаю з куповатки на куповатку – сухіше. Прямо так і ступаю. Тепер можна: тільки де-де зупиняється око на темно – червоній краплині. Обклювали журавлину люди й птахи. Не клювали журавлину тільки птахи – журавлі.

 

Словникова робота

З`ясувати за тлумачним словником лексичне значення слів:

куповатки , горбаки, журавлина.

-А чи помітили ви помилки в мовленні. Редагування речень (учні записують потрібні займенники замість повторювальних слів).

-Чому ви зробили такі виправлення?

 

Опрацювання матеріалу про займенник, складання схеми-опори «Займенник як частина мови».

 

- Сформулюйте висловлювання на тему «Займенник».

- Робота з таблицею «Розряди займенників за значенням».

 

VI. Робота над закріпленням знань, умінь і навичок.

1. Розподільний диктант. Записати займенники у три колонки: 1) що відповідають на питання хто? що?; 2) що відповідають на питання який? чий?; 3) що відповідають на питання скільки?

 Абищо, ніхто, їхній, ваш, всі, усякий, яке, стільки, котрий, скільки, вони, той, наш, будь – який, ніщо, дехто, такий, деякий, воно, дещо, вони, мої.

 

2. Пояснювальний диктант (текст записують на дошці і в зошитах, визначають морфологічні ознаки, синтаксичну роль займенників).

 

               Верес

Якщо хтось скаже, що в передосінні дні є щось краще від розливу квітучого вересу, то він просто ніколи не бував у нас на Поліссі. Вересове поле з його медовим духом і бджолиним дзвоном заворожує кожного. Розпростерлося воно на сотні метрів суцільним килимом рожево – фіолетових дзвіночків. Немає його з чим порівняти.

 

3. Асоціативна уява. Використовуємо займенники.

- Прослухайте музику. Подумайте, що можна уявити, слухаючи музику.

- Які поетичні рядки про осінь знаєте. Прочитайте.

4. Робота в парах.Синтаксична п'ятихвилинка.

- Складіть діалог: двоє дітей ідуть до осіннього лісу, розмовляють про лісові рослини, які мають лікарські властивості.

 

5. Відтворення деформованого тексту.

Прочитати. Відновити текст, уставивши на місці крапок потрібні за змістом займенники у відповідній відмінковій формі (див. довідку).

 Вітер підхоплює крилаті насінини березок і липок, кленів і сосонок і переносить… на далекі відстані. На … парашутиках з легких пушинок подорожують з місця на місце й насінини кульбаби та осоту. 23 вересня день дорівнює ночі. Тому й звуть… днем осіннього рівнодення.

Довідка: 1) вони (в р. в), 2) свої (в м. в), 3) він (в р. в).

 

6. Визначити граматичну основу у виділеному реченні.

7. Дати усну характеристику займенникам, скориставшись схемою-опорою, розглянутою на початку уроку.

 

VIІ.  Рефлексія.

- Яка частина мови називається займенником?

- Як  змінюються займенники, співвідносні з іменником.

1. Що ми робили на уроці?

2. Чи задоволені ви результатами своєї роботи?

3. Чи досягли поставлених цілей?

4. Як змінюються займенники, співвідносні з прикметником? З числівником?

5. Які морфологічні ознаки характерні для займенників?

 

VIII. Оцінювання.

IX. Домашнє завдання (на вибір).

1. Словниковий самодиктант (10 займенників).

2. Виписати 5 речень із займенниками, підкреслити їх.

3. Написати твір – мініатюру «Чарівна квітка поліського лісу».

 

 

doc
Додано
11 лютого 2022
Переглядів
695
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку