Урок № __34_____
У темі «Словотвір. Орфографія» – _1_ урок
Дата: 20.11.2020
Тема: Складні слова. Сполучні о, е у складних словах. Творення складноскорочених слів.
Мета: навчити правильно утворювати і писати складні слова; пояснити закономірність уживання сполучних голосних у складних словах, формувати уміння визначати в словах орфограму «Літери о, е, є в складних словах», обґрунтовувати написання складних слів відповідними орфографічними правилами, уживати складні слова у мовленні;
розвивати увагу, орфографічну пильність, орфоепічні і орфографічні навички, логічне мислення, усне і писемне мовлення, навички колективної і самостійної роботи, творчі здібності учнів;
виховувати інтерес до лінгвістичних знань, повагу до слова та його творців, до загальнолюдських цінностей, любов до природи.
Тип уроку: комбінований урок
Форма проведення: урок-книжка
Обладнання: підручник, презентація, дидактичний та роздатковий матеріал, картки з індивідуальними завданнями, мультимедійний проєктор, плакат для закріплення вивченої теми, навчальні схеми.
Хід уроку:
І. Організаційний етап: СЛАЙД
1. Перевірка готовності до уроку
2. ТБ під час користування технічними засобами
3. Емоційне налаштування. СЛАЙД
Вступ до нашої книги буде незвичайним, як і урок сьогодні… Урок у вигляді книжки… Часто, сповнена мудрості, розкриває свої обійми для нас саме книга. Коли читаєш її, в уяві постають дивні образи, створені митцями слова. А чому б нам сьогодні не спробувати хоча б на 45 хвилин стати митцями і створити свою книгу, адже кожен із нас творець.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Оголошення теми, мети і епіграфу уроку СЛАЙД
Книги – кораблі думок,
що мандрують ріками часу
і дбайливо несуть
свій дорогоцінний вантаж
від покоління до покоління.
Френсіс Бекон (англ. філософ)
(повідомлення теми) СЛАЙД
На зоряній карті північної половини неба видно сузір’я Волопас з яскравою зіркою Артуром – сторожем Ведмедиці. Про це сузір’я чудовий український поет Микола Зеров писав:
І тільки Волопас там сходить на чолі
Важкої череди в години водопою.
А сучасний поет Анатолій Качинський не менш поетично написав:
У степ помчався змієвидний шлях,
Немов дражнив Чумацький, краплевидний, Шлях…
Давайте звернемося до таблички, вміщеної у ваших книжках. Після сьогоднішнього уроку ми повинні знати та вміти (учні зачитують). СЛАЙД
На запитання, які я перед вами поставила, ви зможете відповісти, вивчивши тему сьогоднішнього уроку. Здобуті знання допоможуть вам правильно утворювати складні слова, що підвищить рівень вашої мовної культури.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка знань, набутих на попередньому уроці. Випереджальне завдання. Прийом «Впізнай мене»
(учень виступає від імені певного терміну, інші відгадують, що це).
Словотвір, твірне слово, твірна основа, похідне/непохідне слово, способи словотворення.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Пояснення вчителя.
Повернемося до нашої теми уроку. Усі слова в українській мові за будовою поділяються на прості та складні. Складні слова мають кілька коренів. Близько 10% словникового складу сучасної української мови становлять кілька кореневі слова. Більшість з них утворена способом основоскладання.
Основоскладання в нашій мові ґрунтується на словосполученнях, тобто словосполучення наче згортаються в складні слова. Наприклад: той, хто рубає ліс – лісоруб; той, хто варить сталь – сталевар. СЛАЙД
При утворені складних слів основи поєднуються за допомогою сполучних голосних [о], [е], що на письмі передаються буквами о, е, є.
2. Постановка проблемного питання. На сьогоднішньому уроці перед нами постає проблемне питання:
Чому слова, утворені способом основоскладання мають різні сполучні голосні? Дорогоцінний, самостійно, самовиховувати, Волопас, водопій, цілеспрямовувати, краплевидний, змієвидний. СЛАЙД
3. Робота з таблицею.
У цьому нам допоможе таблиця «Сполучні о ,е, є у складних словах».
4. Робота біля дошки. Гра «Загублені літери» СЛАЙД
Запишіть слова, вставляючи на місці крапок букви о, е, є на позначення сполучних звуків [о], [е]. Поясніть, яким правилом ви скористалися. Виділіть сполучні букви і твірні основи.
Чорн..зем, дарм..їд, вірш..писець, світл..люб, шовк..пряд, вітр..гон, прац..люб, стал..вар, сол..коп, дров..руб, кра..знавство, житт..люб, мед..вар, змі..їд, замл..рийка, пуст..цвіт, земл..черпалка, секуд..мір, тепл..воз, ліс..смуга, піш..хід, гряз..вод..лікарня.
Висновок. Не знаючи правил, важко дотриматися правильного написання складних слів.
5.Опрацювання практичного матеріалу на ст.63, впр.158. Робота з підручником.
Усно утворити від кожної пари слів одне способом складання.
Картопля, збирати – картоплезбиральний.
Товстий, шкіра - товстошкірий.
Газ, проводити – газопровід.
Знати, мова – мовознавець.
Чорні брови – чорнобровий.
Край, знати – краєзнавець.
Багато, квартир – багатоквартирний.
Мороз, стійкий – морозостійкий.
Молоко, возити – молоковоз.
Босими, ногами – босоногий.
Хвиля, різати – хвилеріз.
Висновок. Способом основоскладання ми можемо утворювати різні частини мови.
6. Скласти якомога більше слів способом основоскладання. Робота у групах. Прийом «Хто більше?».
7. Фізкультхвилинка. Веселий танок-руханка.
V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.
1. Вирішення проблемного питання.
Повернемось до нашого проблемного питання, яке ми ставили перед собою на початку уроку.
Чому слова, утворені способом основоскладання мають різні сполучні голосні?
Тому що, все залежить від приголосного на який закінчується твірна основа. Якщо цей приголосний твердий – пишемо о, якщо м’який – е, якщо основа закінчується на й або подовжений мякий приголосний – є.
2. Закріплення практичних умінь і навичок. Прийом «Займи позицію».
Учні по черзі читають речення, називають підкреслене слово і займають певну позицію стосовно його написання («так», «ні») і обґрунтовують вибір написання.
1. Б’є стежку лютий снігопад.
2. Меч стискає войовода і сідає на коня.
3. В середній Україні простягнувся лісо-степ.
4. Неначе у разках намиста калина мріє буйнолиста.
5. Дубів ширококронних густелистя залопотіло раптом од вітрів.
6. Несподівано Громовик угледів чорне-оку Зірницю дивної краси і спинив коня на вершечку хмари.
7. Це був кремезний, широкоплечий чоловік.
8. Сухо-лист дощем спадав з дерев.
9. Якось почуло сонце, що моро плавці скаржаться на долю. СЛАЙД
3. Резервне завдання. Вибірковий диктант. Прийом «Злови помилку».
Записати у зошит складні слова, вставляючи О чи Е. СЛАЙД
Землетрус, життєрадісний, пройдисвіт, апельсин, швидкоплинно, краєвид, самовар, тризуб, допомагати, залізобетон, боєприпаси, восьминіг, працьовитість, красномовно, дніпровський, зірвиголова, лісосплав, новорічний.
VІ. Підсумок уроку
1. Підведення підсумків. Евристична бесіда.
1.1 Прийом «Складаємо валізу»
Про що ми дізналися на уроці – те і візьмемо у життя.
2. 2.Прийом «Скриня скарг».
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень.
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання СЛАЙД
Група А.§19 (вивчити правила). Написати казку про те, як дощ хотів усім догодити, використовуючи складні слова.
Група Б. §19 (вивчити правила). Впр. 164 (письмово), ст. 66.
Урок № __34_____
У темі «Словотвір. Орфографія» – _1_ урок
Дата: 20.11.2020
Тема: Складні слова. Сполучні о, е у складних словах. Творення складноскорочених слів.
Мета: навчити правильно утворювати і писати складні слова; пояснити закономірність уживання сполучних голосних у складних словах, формувати уміння визначати в словах орфограму «Літери о, е, є в складних словах», обґрунтовувати написання складних слів відповідними орфографічними правилами, уживати складні слова у мовленні;
розвивати увагу, орфографічну пильність, орфоепічні і орфографічні навички, логічне мислення, усне і писемне мовлення, навички колективної і самостійної роботи, творчі здібності учнів;
виховувати інтерес до лінгвістичних знань, повагу до слова та його творців, до загальнолюдських цінностей, любов до природи.
Тип уроку: комбінований урок
Форма проведення: урок-книжка
Обладнання: підручник, презентація, дидактичний та роздатковий матеріал, картки з індивідуальними завданнями, мультимедійний проєктор, плакат для закріплення вивченої теми, навчальні схеми.
Хід уроку:
І. Організаційний етап: СЛАЙД
1. Перевірка готовності до уроку
2. ТБ під час користування технічними засобами
3. Емоційне налаштування.
ІІ. Установчо-мотиваційний етап
Оголошення теми, мети і епіграфу уроку СЛАЙД
Книги – кораблі думок,
що мандрують ріками часу
і дбайливо несуть
свій дорогоцінний вантаж
від покоління до покоління.
Френсіс Бекон (англ. філософ)
На зоряній карті північної половини неба видно сузір’я Волопас з яскравою зіркою Артуром – сторожем Ведмедиці. Про це сузір’я чудовий український поет Микола Зеров писав:
І тільки Волопас там сходить на чолі
Важкої череди в години водопою.
А сучасний поет Анатолій Качинський не менш поетично написав:
У степ помчався змієвидний шлях,
Немов дражнив Чумацький, краплевидний, Шлях…
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Перевірка знань, набутих на попередньому уроці. Випереджальне завдання. Прийом «Впізнай мене»
Словотвір, твірне слово, твірна основа, похідне/непохідне слово, способи словотворення.
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
1. Пояснення вчителя.
Повернемося до нашої теми уроку. Усі слова в українській мові за будовою поділяються на прості та складні. Складні слова мають кілька коренів. Близько 10% словникового складу сучасної української мови становлять кілька кореневі слова. Більшість з них утворена способом основоскладання.
Основоскладання в нашій мові ґрунтується на словосполученнях, тобто словосполучення наче згортаються в складні слова. Наприклад: той, хто рубає ліс – лісоруб; той, хто варить сталь – сталевар.
При утворені складних слів основи поєднуються за допомогою сполучних голосних [о], [е], що на письмі передаються буквами о, е, є.
2. Постановка проблемного питання. На сьогоднішньому уроці перед нами постає проблемне питання:
Чому слова, утворені способом основоскладання мають різні сполучні голосні? Дорогоцінний, самостійно, самовиховувати, Волопас, водопій, цілеспрямовувати, краплевидний, змієвидний.
3. Робота з таблицею.
У цьому нам допоможе таблиця «Сполучні о ,е, є у складних словах».
4. Робота біля дошки. Гра «Загублені літери»
Запишіть слова, вставляючи на місці крапок букви о, е, є на позначення сполучних звуків [о], [е]. Поясніть, яким правилом ви скористалися. Виділіть сполучні букви і твірні основи.
Чорн..зем, дарм..їд, вірш..писець, світл..люб, шовк..пряд, вітр..гон, прац..люб, стал..вар, сол..коп, дров..руб, кра..знавство, житт..люб, мед..вар, змі..їд, замл..рийка, пуст..цвіт, земл..черпалка, секуд..мір, тепл..воз, ліс..смуга, піш..хід, гряз..вод..лікарня.
5.Опрацювання практичного матеріалу на ст.63, впр.158. Робота з підручником.
Усно утворити від кожної пари слів одне способом складання.
6. Скласти якомога більше слів способом основоскладання. Робота у групах. Прийом «Хто більше?».
7. Фізкультхвилинка. Веселий танок-руханка.
V. Закріплення та узагальнення вивченого матеріалу.
1. Вирішення проблемного питання.
Чому слова, утворені способом основоскладання мають різні сполучні голосні?
Тому що, все залежить від приголосного на який закінчується твірна основа. Якщо цей приголосний твердий – пишемо о, якщо м’який – е, якщо основа закінчується на й або подовжений мякий приголосний – є.
2. Закріплення практичних умінь і навичок. Прийом «Займи позицію».
Учні по черзі читають речення, називають підкреслене слово і займають певну позицію стосовно його написання («так», «ні») і обґрунтовують вибір написання.
1. Б’є стежку лютий снігопад.
2. Меч стискає войовода і сідає на коня.
3. В середній Україні простягнувся лісо-степ.
4. Неначе у разках намиста калина мріє буйнолиста.
5. Дубів ширококронних густелистя залопотіло раптом од вітрів.
6. Несподівано Громовик угледів чорне-оку Зірницю дивної краси і спинив коня на вершечку хмари.
7. Це був кремезний, широкоплечий чоловік.
8. Сухо-лист дощем спадав з дерев.
9. Якось почуло сонце, що моро плавці скаржаться на долю.
3. Резервне завдання. Вибірковий диктант. Прийом «Злови помилку».
Записати у зошит складні слова, вставляючи О чи Е.
Землетрус, життєрадісний, пройдисвіт, апельсин, швидкоплинно, краєвид, самовар, тризуб, допомагати, залізобетон, боєприпаси, восьминіг, працьовитість, красномовно, дніпровський, зірвиголова, лісосплав, новорічний.
VІ. Підсумок уроку
1. Підведення підсумків. Евристична бесіда.
1.1 Прийом «Складаємо валізу»
Про що ми дізналися на уроці – те і візьмемо у життя.
2. 2.Прийом «Скриня скарг».
VІІ. Оцінювання навчальних досягнень.
VІІІ. Диференційоване домашнє завдання
Група А.§19 (вивчити правила). Написати казку про те, як дощ хотів усім догодити, використовуючи складні слова.
Група Б. §19 (вивчити правила). Впр. 164 (письмово), ст. 66.