Дати характеристику національному складу населення України; навчити розрізняти національні меншини та етнічні групи українців; пояснити причини строкатого національного складу населення країни; продовжити формування навичок роботи з картами атласу та секторними і стовпчастими діаграмами. Розвивати вміння готувати презентацію, будувати секторні і стовпчикові діаграми. Виховувати повагу до представників інших народів, що проживають в Україні, почуття толерантності до етнічних меншин та представників усіх релігійних напрямів, представлених в Україні; зміцнювати внутрішню самосвідомість, гордість за належність до української нації, почуття національної гідності.
Тема: Національний та етнічний склад населення. Українська діаспора.
Мета: дати характеристику національному складу населення України; навчити розрізняти національні меншини та етнічні групи українців; пояснити причини строкатого національного складу населення країни; продовжити формування навичок роботи з картами атласу та секторними і стовпчастими діаграмами. Розвивати вміння готувати презентація, будувати секторні і стовпчикові діаграми. Виховувати повагу до представників інших народів, що проживають в Україні, почуття толерантності до етнічних меншин та представників усіх релігійних напрямів, представлених в Україні; зміцнювати внутрішню самосвідомість, гордість за належність до української нації, почуття національної гідності.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: підручник географії, атлас, статистичні дані про національний та етнічний склад населення, зошит для практичних робіт.
Опорні поняття: політична нація, титульний етнос, національний склад населення, етнічний склад населення, корінні народи, національні меншини, етнографічні групи.
Географічна номенклатура: Росія, Казахстан, Молдова, Білорусь, США, Канаді, Бразилія, Аргентина, Польща, Румунія, Словаччина, Чехія.
Хід уроку.
Епіграф до уроку
Нації вмирають не від інфаркту.
Спочатку їм відбирають мову.
Ліна Костенко.
І. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель. Українці належать до східних слов’ян. Їхні етнографічні риси формувалися протягом багатьох віків на територіях Середньої Наддніпрянщини, Полісся, Галичини та інших історичних земель. Ядро українського етносу склалося на онові трьох східнослов’янських племен – полян, сіверян, деревлян. Від ІХ ст.. існувала могутня держава – Київська Русь, створена в результаті об’єднання двох головних центрів східних слов’ян – Києва і Новгорода.
Прийом «Проблемне питання» За матеріалами таблиці та відповідної карти атласу дайте відповіді на питання:
Національність |
1930 |
1959 |
1989 |
2001 |
||||
тис. чол. |
% |
тис. чол. |
% |
тис. чол. |
% |
тис. чол. |
% |
|
Українці |
31 317 |
75 |
32 158 |
76,8 |
37 419 |
72,7 |
37 541,7 |
78,7 |
Росіяни |
3331 |
8,0 |
7091 |
16,9 |
11 356 |
22,1 |
8334,1 |
17,5 |
Євреї |
2710 |
6,5 |
839 |
2,0 |
486 |
0,9 |
103,6 |
0,2 |
Білоруси |
143 |
0,3 |
291 |
0,7 |
440 |
0,9 |
275,8 |
0,6 |
Кримські татари |
– |
– |
– |
– |
38 |
0,07 |
248,2 |
0,5 |
Молдавани |
327 |
0,8 |
242 |
0,6 |
325 |
0,6 |
258,6 |
0,5 |
Болгари |
198 |
0,5 |
219 |
0,5 |
234 |
0,5 |
204,6 |
0,5 |
Поляки |
2295 |
5,5 |
363 |
0,9 |
219 |
0,4 |
144,1 |
0,3 |
Угорці |
112 |
0,2 |
149 |
0,4 |
163 |
0,3 |
156,6 |
0,3 |
Румуни |
139 |
0,3 |
101 |
0,2 |
135 |
0,3 |
151,0 |
0,3 |
Греки |
160 |
0,4 |
104 |
0,2 |
99 |
0,2 |
91,5 |
0,2 |
Інші |
1044 |
2,5 |
312 |
0,8 |
576 |
1,1 |
177,1 |
0,4 |
Разом |
41 776 |
100 |
41 869 |
100 |
51 452 |
100 |
47 686,9 |
100 |
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
Прийом «Бліц опитування» (аудіальне сприйняття)
Прийом «Експрес опитування» (візуальне, кін естетичне)
Тема «Національний склад нашого класу»
За даними експрес опитування робиться висновок з таких питань:
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Учитель. Сучасна Україна – багатонаціональна держава, де проживають більш 100 націй та народностей. Усі вони складають український народ. Вивчення культури, побуту, походження та розселення народів займається етнографія.
Під час пояснення вчитель разом з учнями формує схему.
В етнографії прийнято виділяти три стадії формування етносу: плем’я, народність, нація.
Етнос – це група людей, яка історична склалась на певній території і характеризується спільною мовою, культурою, побутом, звичаями, традиціями, способом життя та самосвідомістю. Першою формою етносу, що історично формувалася,було плем’я. з часом між племенами виникли господарські та культурні зв’язки, що призвели дол. Змішування племен. Кровна спорідненість поступово змінялася територіальною спільністю проживання. Так виникла народність. Вона складалася з близьких за походженням та мовою племен. Під час формування народностей мова одного з племен ставала спільною для всіх. З часом спільні риси, такі, як мова, культура, єдність території, набувають стійкого характеру, народність перетворюється в націю.
Нація – це вища форма етносу. Приналежність людей до певної нації або народності отримала назву «національність».
У структурі населення України, які і в більшості інших країн світу, розрізняють титульний етнос, корінні народи та національні меншини. До титульного етносу відносять націю, яка дала назву державі. До корінних відносять народи, які живуть на землі свої предків і мають спільну культуру, мову.
Схема на дошці. Етнографічні групи Українців
Українці – це одна зі східних гілок слов’янських народів. Українці мають багату матеріальну і духовну культуру. Мелодійна і виразна мова, що успадкувала всі особливості давньославянської, розвинулась і вдосконалилася протягом сторіч українська писемність. Ментальність українців характеризується відсутністю агресії (ніколи не зазіхали на землі інших народів), терпимістю до інших народів, працьовитістю, акуратністю, почуттям гумору.
Учитель. «Нашого цвіту - по всьому світу». Хвилюючу глибину цього крилатого вислову можна відчути тоді, коли знайомишся з дивовижними долями українців за кордоном, їхньою невтомною подвижницькою діяльністю. Те зовсім недавно слово «діаспора» було мало не лайливим. Ця думка насаджувалась офіційною пропагандою.
Під час розповіді вчителя на дошці формується схема (аудіально, візуальне сприйняття)
Діаспора – це частина народу, що живе поза країною свого походження, своєю історичною батьківщиною. Основною причиною формування української діаспори були міграції населення за межі України, зумовлені економічними та політичними причинами.
Запитання (обговорення в загальному колі)
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Практична робота 4. Побудова Секторної та стовпчикової діаграми національного складу населення України.
Народ |
1959 |
1989 |
2001 |
Українці |
76,8 |
72,7
|
77,8 |
Росіяни |
16,9 |
22,1 |
17,3 |
Євреї |
2,0 |
0,9 |
0,2 |
Поляки |
0,9 |
0,4 |
0,3 |
Молдовани |
0,6 |
0,6 |
0,5 |
Білоруси |
0,7 |
0,9 |
0,6 |
Болгари |
0,5 |
0,5 |
0,4 |
Угорці |
0,4 |
0,3 |
0,3 |
Інші |
1,2 |
1,6 |
2,6 (у тому числі кримські татари) |
V. Домашнє завдання.
1. Опрацювати матеріал за темою.
2. Складіть таблицю «Східна українська діаспора». Чому думи та історичні пісні стали чинником формування та збереження свідомості українського народу?
Країна |
Кількість осіб |
Періоди та причини формування |
Особливості розселення |
|
|
|
|