Урок "Наголос в українській мові"

Про матеріал
Конспект уроку розроблений для 5 класу НУШ за підручником "Українська мова. 5 клас", автори Н. Голуб, О. Горошкіна. Урок мітить теоретичний матеріал, інтерактивні вправи, ігрові вправи, покликані формувати ключові компетентності здобувачів освіти.
Перегляд файлу

Тема: Наголос в українській мові.

 

Мета:  поглибити знання учнів про наголос в українській мові, його роль в усному мовленні; удосконалювати вміння правильно наголошувати слова; розвивати мовлення, логічне мислення, прищеплювати любов до рідного слова.

 

        Очікувані результати: учень розрізняє голосні та приголосні звуки; чітко й правильно вимовляє звуки в процесі мовлення, правильно наголошує слова.

        Обладнання: мультимедійний комплект

Перебіг уроку

І. Організація класу 1хв

1. Емоційне налаштування класу

Я чудовий настрій маю,

Рада щиро всіх вітати.

Ми готові працювати.

Друзі, тож часу не гайте

Настрій свій нам представляйте.

 2. Прийом «Самоналаштування»

Діти, бажаю вам сьогодні на уроці бути уважними, активними, старанними, ініціативними.

 

ІІ Актуалізація опорних знань 5хв

 Діти, ми почали вивчати розділ науки про мову, який вивчає звуки. Підкажіть, як він називається. (відповіді – повними реченнями) ФОНЕТИКА

На які дві групи поділяються звуки мови? ГОЛОСНІ, ПРИГОЛОСНІ.

Як ви думаєте, що означає такий приклад 6+32=38.КІЛЬКІСТЬ ЗВУКІВ

Назовіть голосні звуки. А,О,У, Е, И, І.

А що ви знаєте про ці звуки? МОЖНА ПРОСПІВАТИ, БУВАЮТЬ НАГОЛОШЕНІ Й НЕНАГОЛОШЕНІ.

МОЛОДЦІ

 

ІІІ Повідомлення теми, мети уроку 2хв

  1. Відгадайте загадку

У країні Фонетичній

Я на службі довговічній.

Слова значення міняю,

Словоформи обираю.

Буде мУка чи мукА

Визначить моя рука.

НАГОЛОС

  1. Слово вчителя 3хв

Правильно.

Темою сьогоднішнього уроку є наголос

Розгорніть зошити. Запишіть дату й тему уроку

Наголос в українській мові

Отже, на сьогоднішньому уроці ми говоритимемо про наголос, його значення в мові.

Відразу запишіть у щоденники ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.

П.24 (С.69-70). Вправа 169(І) , *169(ІІ)(КОМЕНТАР КОРОТКО)

Діти, а скажіть, будь ласка, чи звертали ви увагу на те, що під час вимови слів ми вимовляємо склади з неоднаковою силою голосу? Наприклад, писАти, рАзом, шкОла, морОзиво.

Ви помітили, що сила голосу припадає на один склад. У мовознавстві це називається НАГОЛОСОМ.

  1. Цілевизначення 3хв

Дайте відповіді на запитання С.69.

Відповідно до них сформулюйте особисті завдання.

Сьогодні на уроці я хочу…

  1. Я принесла вам завдання від мудрої сови.  Вона пропонує вам виконати завдання «від більшого до меншого». Розклавши правильно фігури, ви прочитаєте речення.

 

 

 

 

Запишіть це речення.

Як ви думаєте, чому так говорять?

  1. Словникова робота 2хв

ВиднокОло, оберІг

Поясніть значення цих слів.

Видноколо - простір, який можна охопити зором. Синоніми: обрій, горизонт.

Оберіг - предмет, якому приписують надприродну здатність відвертати від його власника хвороби, біду, приносити щастя і гаразди, чарівний предмет, що призначений

захищати свого власника. Також вважають, що він може принести удачу, запобігти небезпеці, поліпшити стан здоров’я. Через це обереги зажили неабиякої популярності ще з давніх-давен.

 

Складіть і запишіть речення зі словом видноколо.

  1. Хвилинка теорії 3хв

Наголос – це виділення складу в слові посиленням голосу.

Запишіть слова (на дошці), поставте наголос

КнИжка (наголошений перший склад), знаннЯ (наголошений другий склад), каталОг.

Які за порядком склади наголошені? (1,2,3). Який висновок можна зробити?

Наголос в українській мові ВІЛЬНИЙ. Тобто наголошеними можуть бути різні за порядком склади.

 

  1. Фізкультхвилинка РУКАСТИКА 2хв

 

Продовжимо працювати. 3хв

Утворіть форми слова за зразком

РукА –рУки

вІтер – вітрИ

СелО  - сЕла

водА – вОди

ногА – нОги

Висловте припущення про те, який наголос в українській мові — рухомий чи нерухомий. Наголос в укр.мові – РУХОМИЙ

 Це означає, що при зміні форми слова він може переміщатися з одного складу на інший.

 

  1. Робота з підручником

Вправа 196. Для тих, хто вивчає англійську мову. Прочитайте слова. Визначте наголос у них. Які правила наголошування слів в англійській мові ілюструють ці слова? 3хв

Вправа 197. Прочитайте речення. Що їх об’єднує? Чи можна вважати їх текстом. Визначте, яка інформація є для вас відомою, яка — новою. 5 хв

 

  1. Виконання вправи за QR-кодом C:\Users\User\Downloads\qrcode_81998835_752ab7befb69ed8a7c799671284fbf92.png

 

ІV Підсумок уроку

Дайте відповідіна запитання ВИПАДКОВЕ КОЛО https://wordwall.net/uk/resource/63465283/%d0%bd%d0%b0%d0%b3%d0%be%d0%bb%d0%be%d1%81

V Рефлексія

Чи досягли ви поставлених цілей.

Що було найлегшим? Що видалося складним?

Який настрій у вас наприкінці уроку.

 

Діти, ви – молодці. Ви працювали активно, старанно. Дякую за співпрацю.

Хочу зауважити, що більше про наголоси ви можете дізнатися відсканувавши

QR-коди.

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додав(-ла)
Кощей Алла
Додано
22 січня
Переглядів
711
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку