Урок "Написання частки не з дієсловами"

Про матеріал
. Формувати в учнів уміння писати частку не з дієсловами, закріплювати вміння розрізняти часові форми дієслів, формувати вміння добирати антоніми до дієслів; розвивати пізнавальну активність, навички роботи в парах і групах; виховувати бережливе ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету для нащадків.
Перегляд файлу

Тема. Написання частки не з дієсловами.

Мета. Формувати в учнів уміння писати частку не з дієсловами, закріплювати вміння розрізняти часові форми дієслів, формувати вміння добирати антоніми до дієслів; розвивати пізнавальну активність, навички роботи в парах і групах; виховувати бережливе ставлення до природи як до рідного дому, бажання зберегти нашу планету для нащадків.

Тип уроку. Комбінований, урок-подорож.

Обладнання: комп’ютер, презентація, карта України, схеми, таблиці, картки, м’яч, відео фізкультхвилинка.

 

Хід уроку

І. Організація класу.

 Привітання.

Добрий день вам, добрі люди!

Хай вам щастя-доля буде,

Не на день, і не на рік,

А на довгий-довгий вік.

Є у нас предмет чудовий –

Урок рідної української мови.

Ласкаво просимо ми вас

Сьогодні на урок до нас!

Девіз уроку:(Слайд 1)

Постараймось працювати плідно

Протягом всього уроку,

Щоб всі знали на «відмінно»

Мову рідного народу!

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Прочитати слово РОГА (гора). (Слайд 2)

-Які гори є в Україні? ( Кримські, Карпати).

( Вчитель показує на карті).

Слово вчителя.

Діти, подивіться, яка гарна гора. Я пропоную здійснити вам подорож-сходження на цю гору. А як вона називається, ми дізнаємося, коли виконаємо всі завдання і дійдемо до вершини.

Отже, вирушаємо в дорогу.

ІІІ. Повторення вивченого.

Галявина «Мовознавців».

1.Каліграфічна хвилинка. (Слайд 3)

Щоб правильно писати,

Хвилинку каліграфії треба розпочати.

Сядемо рівненько,

Букви виведемо гарненько.

К к кри им ська кримська

Схили гір вкриває сосна кримська.

а) Розібрати речення за частинами мови.

   ім.    ім.    дієсл.    ім.      прикм.

Схили гір вкриває сосна кримська.

б) Підкреслити підмет і присудок, встановити зв'язок слів у реченні за допомогою питань.

Сосна (що робить?) вкриває;

вкриває (що?) схили;

схили (чого?) гір;

сосна (яка?) кримська.

в) Зробити звуко-буквений аналіз слова вкриває.

Вкриває [в к р и в а й' е] – б. 7, зв. 8, скл. 3.

ІV. Перевірка знань учнів.

Стежина «Всезнайок».                                                          

1.Бесіда за питаннями.

-Яка частина мови називається дієсловом?

-Якого часу бувають дієслова?

-На які питання відповідають дієслова теперішнього часу, минулого і майбутнього?

-На які питання відповідають дієслова в неозначеній формі?

2.Від дієслів у неозначеній формі утворіть форму теперішнього, минулого та майбутнього часу.

І в. Мити – миє, мив, митиме, буде мити.

 Дружити – дружить, дружив, дружитиме, буде дружити.

ІІ в. Писати – пише, писав, писатиме, буде писати.

 Малювати – малює, малював, малюватиме, буде малювати.

3.Гра «Підбери антоніми» (з м’ячем).

Вчитель називає учня, ставить запитання і кидає м’яч. Учень, впіймавши м’яч, дає відповідь на питання.

-Що таке антоніми?

-До даних слів підібрати антоніми:

Будувати – руйнувати,

забувати – пригадувати,

брати – давати,

плакати – сміятися,

розв’язувати – зав’язувати,

радіти – сумувати,

сходити – заходити.

4.Зупинка «Відпочинок» (Фізкультхвилинка).

V. Вивчення нового матеріалу.

Долина «Чомусиків».

1.Проблемне питання.

Слухання вірша  Дмитра Павличка «Звернення» (Слайд 4)

До чого закликає автор?

(не) зрубайте

(не) убийте

(не) згасіте

                       (не) спиняйте

 

-Перед якою частиною мови стоїть частка не?

-Як її написати – разом чи окремо?

2.Оголошення теми і мети уроку.

-Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як пишеться частка не з дієсловами.

3.Вправа 372

4.Читання правила (ст. 85).

-Діти, іноді частка не пишеться разом із дієсловами.

5.Слухання казки «Частка не у місті дієслів».   (Слайд 5)

У Граматиці країні,

В славнім місті Дієслів,

Легендарнім і гостиннім,

Частку НЕ хтось поселив.

Частка НЕ з дієсловами

Подружитись не могла:

-Я не стану поруч з вами,

Хоч би де я не була!

Не люблю вас! Не чекайте,

Я руки вам не подам!

І мене ви не гукайте,

Я не стану другом вам! –

І стоїть окремо НЕ.

- Не торкайтеся до мене!

Не чіпайте! Не підходьте!

Не турбуйте частку НЕ.

Та одній же нудно жити,

Всім це ясно і без слів.

Треба з кимось і дружити,

Раз ти в місті Дієслів!

«Ненавидіти» - це слово

Полюбила частка НЕ,

І тому це дієслово

Не вживається без НЕ.

Пишуть нехтувати разом:

З ним у НЕ любов сама.

 І неволити - всяк знає:

Слова волити нема!

І нездужати, незчутись,

Непокоїтися теж

Пишуть разом – НЕ в них префікс,

Тут за смислом слова стеж.

Недочути, недоспати –

Дії, що не відбулись

В повній мірі, лиш частково –

Разом пишуть, пам’ятай.

Тож обдумуй кожне слово

І словник частіш гортай.

    (В. Бутрім)

6.Робота з таблицею «Частка НЕ з дієсловами». (Слайд 6)

VІ. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Яр «Самостійності».

Робота в парах.

- У вас у конвертах – розрізані поради -  як зберегти природу. Давайте відновимо їх.

(Не) зривайте квітів!

(Не) руйнуйте гнізда і мурашники!

(Не) ламайте гілки!

(Не)  знущайтеся над живими істотами!

-Які це речення за метою висловлювання і за інтонацією? (спонукальні, окличні).

-Як написали НЕ з дієсловами?

2.Зупинка «Поетична».

Учні виразно читають напам’ять вірші, Д. Павличка «Птиця» та

А. Костецького «Я не хочу»  за якими будується подальша робота.

3.Робота в групах. Вибірковий диктант.

І група – вірш «Птиця» Д.Павличко

ІІ група – А. Костецький «Я не хочу»

Перевірка:

І група – Не чує, не тремти, не дає, не принесе.

ІІ група – Не хочу, не стану, не понесу, не погойдати, не жити, не ображу.

-Як пишеться НЕ з дієсловами?

VІІ.  Підсумок уроку.

-Ви виконали всі завдання і дібралися до вершини гори. Тож давайте прочитаємо назву гори. (ЗНАННЯ).

-Чи сподобався вам  урок?

-Над якою метою ми працювали?

-Які нові знання ви отримали?

-Що у вас не одержувалося, що було важко?

VІІІ. Домашнє завдання.

Ст.157,  впр. 374, правило.

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Брезгун Олена Михайлівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
1 листопада 2019
Переглядів
1263
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку