Тема уроку: Дієслово як частина мови
Клас: 7
Мета:систематизувати й узагальнити вивчене про дієслово, як частину мови,удосконалювати вміння визначати морфологічні ознаки дієслова, його синтаксичну роль,визначати морфологічні ознаки дієслова,розвивати логічне мислення, культуру мовлення,уважність, вдумливість, увагу, пам'ять, творчі здібності учнів; удосконалювати орфографічну грамотність; виховувати почуття колективізму, поваги до думки інших.
Ключові компетентності: спілкування рідною мовою, математична, інформаційно-цифрова, екологічна грамотність і здорове життя.
Тип уроку:урок узагальнення і систематизації вивченого.
Форма проведення:урок-подорож.
Обладнання: презентація, картки, підручник.
ХІД УРОКУ
І. Повідомлення теми і мети уроку
Учитель: Добрий день!Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми поринемо у чарівний і таємничий дім, у якому нам доведеться пройти чимало випробувань.Запишемо дату і тему «Дієслово як частина мови».
З якою метою ми це робитимемо?
(Орієнтовні відповіді учні: ми повторимо загальне значення дієслова, морфологічні ознаки дієслова, синтаксичну роль дієслова. Таким чином, підготуємося до контрольної роботи).
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Учитель:А як ви думаєте, вам знадобляться всі ці знання у житті?
Не всі знадобляться, дійсно! Коли ми сприймаємо нову інформацію, між нервовими клітинами (нейронами) виникає зв'язок – синапс. А нейрони, які пов’язалися між собою, об’єднуються в групу та утворюють мережу.
Отже, рівень нашого інтелекту визначає кількість, розгалуженість та якість нейронних зв’язків. Саме від цього залежить швидкість роботи мозку.
Тренувальна вправа: обома руками (двома олівцями) за 1 хвилину намалюйте дім своєї мрії.
Учитель:Протягом уроку, кожен із вас, даючи правильні відповіді, отримуватиме у подарунок сучасне обладнання для вашого будинку мрії (додаток 1). Ці засоби покращать якість вашого життя, мотивуватимуть бути успішними і забезпеченими у майбутньому.
Отже, вирушаймо у Дім дієслівних пригод!
ІІ. Актуалізація опорних знань
Учитель: Для подорожі нам знадобиться підручник, зошит, ручка, олівець, лінійка і швидкість роботи ваших мізків. Ми побуваємо у минулому (замок з чарівними кімнатами), у теперішньому ( рівень знань з теми «Дієслово» ), у майбутньому ( наші знання/уміння сьогодні – квиток у забезпечене завтра – «розумний дім»). Підручник – ваш вірний помічник, тому ви можете користуватися підказками, на зазначених сторінках.
Загальне значення дієслова – с.28,30.
Морфологічні ознаки дієслова – с.28.
Синтаксична роль дієслова – с.31
Творення дієслів –с.87
Написанння дієслів (з не, -ться, -шся) – 92, 94.
ІІІ. Виконання системи завдань
«Вітальня з примарами» (письмове)
Скринька з підказками:Похідні дієслова найчастіше утворюються від основ дієслів, іменників, прикметників, числівників, рідше - від займенників, прислівників, вигуків.
Дієслова творимо трьома способами:
Завдання: утворіть від словаНОСИТИпрефіксальним способом якнайбільше нових дієслів і запишіть. Хто з вас утворив найбільше слів?
«Кімната часу» (письмове)
Пальчикова гімнастика
«Кімната чітких дій» (письмова)
Виписати по одному дієслову, які б пояснювали написання НЕ здієсловами:
Не з дієсловами пишемо зажди окремо –
Не з дієсловами пишемо зажди разом –
Це дієслово можемо писати зне як разом, так і окремо -
(Не) відвідав, (не) прийшов, (не) зчувся,(не) волити, (не) дописати, (не) здужати, (не) бачити, (не) притомніти, (не) покоїти, (не) вивчив, (не) кладіть, (не) хтувати.
«Кімната винаходів і відкриттів» (написати на робочому листі).
У кожну ємність, яка має відповідну назву, додати потрібні інгредієнти, щоб отримати дієслівний еліксир.
ВИД ЧАС СТАН ДІЄВІДМІНА СПОСІБ
5 кімната «Заклиначів часу» (у мережі)
Розподілити дієслова за часами
https://learningapps.org/3397696
«Битва Магістрів»
Робота біля дошки. Кодування (двоє учнів виходять до дошки і визначають дієвідміни дієслів на слух).
Закодувати слова цифра 1-І дієвідміна, 2- ІІ дієвідміна.
Визначити дієвідміну почутих дієслів:
Кричиш, дзвенить, несе, гориш, летиш, пишемо, білити, малювати, миє, читала, прасувати, палити, спалити, кричить.
22122121111222
«Таємне підземелля»
Зробити розбір дієслова, як частини мови.
Інструкція на ст.90підручника
А осінь дощами нас зустрічає..
Зустрічає --
«Дивна бібліотека» (усно)
Виправитилексичніпомилки, редагуючиреченняабословосполучення.
1. Я лишаю вас слова - Я позбавляю вас слова.
2. Приймати участь у міроприємствах -Брати участь у заходах.
3. Ми прийняливсіміри - Ми вжиливсіхзаходів.
4. Лідтронувся–Кригаскресла.
5. Я рахую, що ... - Я вважаю, що…
«Кімната чарівниці Фразеології» ( на робочих листах).
А зараз відпочинемо.
- Пояснитизначенняфразеологізмів, до складуякихвходятьдієслова:
Визначити синтаксичну роль фразеологізмів.
Прикуситиязика - замовкнути
Упадати у вічі – бути особливо помітним
Одібраломову – втратитиздатністьговорити
Пектираків – червоніти
Накиватип'ятами – втекти
Поставитикрапку над «і» – з'ясувати все до кінця
Пасти задніх – бути позаду
Як води в рот набрати – мовчати
Триматиязика за зубами – мовчати
Взяти гору – перемогти
«Заклинання» (усно)
Ви знаєте, що дієслова є двох видів: доконаного і недоконаного. Як розпізнати види дієслова?
Завдання: до поданого слова підібрати слово іншого виду, утворивши пари за видом.
Промовляти----------------------промовити;
Описувати-------------------------- описати
Оберігати------------------------- оберегти;
Списувати------------------------ списати;
Штовхати ----------------------штовхнути.
«Загублених слів» ( на робочих листах)
Пригадайтеформидієслова. Ваше завдання буде установити відповідність між формамидієслова і словами-прикладами.
Установіть відповідність
1.Неозначена формаа Опадає
2.Особоведієслово б Засипано
3.Дієприкметникв Розфарбувавши
4.Дієприслівник г Жовтіючий
5.Безособовіформи д Кружляти
«Ключ від розумного будинку» (письмово на робочому листку).
Ключ відмикає усі двері. Нам залишилася ще одна.
Завдання: виписати безособові дієслова. Якщо правильно випишете слова, то з других букв отримаєте ключове слово.
Одягає, малює, смеркає, працює, оглядає, хочеться, рухається, обманює, світає, допомагає, вітає, замело, гріє. (МОВА)
«Чарівна книга» (письмово)
Треба розпутати речення. Списати текст, змінюючи порядок речень так, щоб вийшла зв'язна розповідь. Визначити синтаксичну роль дієслів.
Усюди осені прохолодний відчувається подих.
Сіре частіше затягають небо низькі все хмари.
Повільно повітрі жовтогарячий кружляє в листок.
Тонкісумовиториплять на осичкигалявині.
Нещодавно до зелена припала трава землі.
Золота настала осінь.
Пальчикова гімнастика
«Примарні літери» (письмово)
Читаїш, пишиш, мудруїш, любишь, знаїш, намагаєся, прагниш, периконуєшь, пишите, сдивувавсяб, дивиця, збераєця, вяне, ріжь.
IV. Підсумки уроку
Рефлексійна вправа «Мапа тіла»
1. Що змусило задуматися?
2. Що хочеться взяти з собою?
3. До чого не хотілося б повернутися?
4. Що розважило?
Учитель:Давньогрецький драматург Есхіл сказав: «Мудрий не той, хто надто багато знає, а той, чиї знання корисні». Ви ж свої знання, вміння застосовуєте на практиці.
Усі подарунки, які ви отримали за свої знання є складовими smart будинку. В Україні почали будувати такі. Інформацію про них ви можете знайти на сторінках усемережжя.
V. Домашнє завдання
1.Написати твір «Будинок моєї мрії», використовуючи дієслова у різних формах: неозначена, безособова, дієприкметник, дієприслівник, особова.
2. Закодуйте двері свого будинку за допомогою дієвідмінювання.
3. Підготуватися до контрольної роботи
Додаток 1
Система керування світлом
|
Система керування опаленням
|
«Мультирум»
|
Система убезпечення перебування дітей у будинку
|
Система поливу саду
|
Система вентиляції
|
Система водопостачання
|
Автоматизована система озвучення
|
Система домашнього кінотеатру
|
Сценарій «Сон»
|
Смартфон
|
Планшет
|