Система уроків української мови в 7 класі
ЧАСТКА
VІ урок
Тема уроку. Узагальнення матеріалу за темою «Частка як частина мови»
Мета уроку:
Тип уроку: урок закріплення і узагальнення.
Хід уроку
І. Оголошення теми і мети уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Побудувати «Асоціативний кущ»
ІІІ. Виконання системи завдань на узагальнення практичних умінь і навичок.
1.Гра «Запрошення»
Клас об’єднується в три групи:
І група – модальні частки;
ІІ група – словотворчі частки;
ІІ група – формотворчі частки
Учитель зачитує приклади речень з різними частками, а кожна група доводить, що саме вона повинна запросити до себе на гостини те чи інше речення.
Як у дружбі будеш жити, нас нікому не зломити. Полетіла б я до хмари, коли б крильця мала. Тільки тепер я тебе зрозумів. Передайте ж дітям і внукам своїм вісті про давнє життя і давні порядки. Можеш завітати до мене в гості будь-коли. Любіть працю на Землі, бо без цього не буде щастя нам і дітям нашим ні на якій планеті. Хай вічно красується доблестю наша земля! Десь, колись, в якійсь країні проживав поет …
2. Робота з підручником
Схема та зразок розбору частки як частини мови (с. 189).
3. З тексту на екрані вибрати частки і розібрати як частину мови за схемою.
І варіант
Як (би) я втратив очі, Україно,
То зміг (би) жить, (не) бачачи ланів ,
Поліських плес, подільських ясенів,
Дніпра, що стелить хвилі, наче сіно.
У глибині моїх темнот і снів
Твоя лунала (б) мова солов’їна;
Той світ, що ти дала мені у віно,
Від сяйва слова знову (б) заяснів. (Д. Павличко)
ІІ варіант
Я (не) (не) здужаю, (ні) вроку,
А що (сь) такеє бачить око,
І серце жде чого (сь). Болить,
Болить, і плаче, і (не) спить,
Мов негодована дитина.
Лихої тяжкої години,
Мабуть, ти ждеш? Добра (не) жди,
(Не) жди сподіваної волі –
Вона заснула: цар Микола
Її приспав. (Т. Шевченко)
4. Провести дослідження. Зробити висновки.
«Хто швидше і краще?»
а) Чим відрізняються слова теж (Він теж відмінник) від те ж (Прочитав те ж оповідання) та й (Вчиться й працює) від і (Він і працює)?
б) Якими частинами мови є слова все, просто, як у словосполученнях і реченнях: довідались про все і йшов все швидше; тримався просто і просто підносило від радості; Як гарно грає! Думали, як сконструювати модель.
5. Самостійна робота (Вправа 536 (І, ІІ), с. 189.
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія «Мікрофон»
V. Домашнє завдання
Повторити все вивчене про частку. Скласти есе «Зимовий ліс», використовуючи частки різних розрядів.
Наприклад: Як хороше в лісі зимою! Ось дрімають сосни і ялини, одягнувшись в свої білі зимові шати. Тремтить і берізка, ховається за дубом.
Тільки горобина червоніє далеко: запрошує у гості снігурів. Все навкруги наче завмерло. Лише пурхне десь вдалині пташка та стрибне з гілки на гілку білочка. Навіть лисичка не часто виходить на полювання, бо навряд чи знайде де-небудь для себе поживу.
Тихо навкруги… Мертво…