Тема уроку: Правопис НЕ з дієприкметниками разом і окремо.
Мета:
Очікувані результати:
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Написання не з дієприкметниками»
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1.Дослідження-зіставлення.
Запишіть речення. Назвіть дієприкметник. Визначте, яким членом речення він виступає. Порівняйте написання дієприкметників з не. Чим пояснити різне написання?
Біля тину стояла нефарбована лавка.
Біля тину стояла ніколи не фарбована лавка.
(Учні роблять висновки про однакову синтаксичну роль дієприкметника, але наявність пояснювального слова при дієприкметнику впливає на правопис з часткою не).
Коментований диктант (усно). Як правильно записати?(разом з не, бо…., окремо, бо….)
Не зав’язаний добре сніп; нездійснене бажання; поле незоране; нескошена трава; не сказане, а написане вітання; ні до кого не спрямоване слово; незамкнені двері; довго не стихаючий вітер; нескінченні мрії; нескінчена розмова; невмолима людина; незгасаюче вогнище.
2. Самостійна робота.
Спишіть речення, розкриваючи дужки. Поясніть написання не з дієприкметниками.
Мінливі, (не)стримні хмаринки тихо пливуть і тануть. Твори молодих ще ніким (не)читані, (не)аналізовані, (не)критиковані, тому (не)відомі. Крізь милували око рослини, (не)розповсюджені в цій країні, а привезені. У льотчика серце (не)схитне й тверде.
3. Тестове завдання . (Завдання в парах із взаємоперевіркою)
У якому рядку всі слова з часткою не пишуться окремо?
А Не/довантажена машина; не/скопана, а зорана земля; хата не/побілена;
Б мною не/підметена підлога; не/фарбовані стіни, а лаковані; не/вишитий дівчиною рушник;
В не/доплетений кошик; лист не/написаний; не/прополені вчасно грядки;
Г не/замкнені двері; не/дописаний вірш; не/вивчений учнем урок.
4.Лінгвістичне спостереження з елементами аналізу.Аналіз таблиці
НЕ З ДІЄПРИКМЕТНИКАМИ ПИШЕТЬСЯ
|
|
РАЗОМ
|
ОКРЕМО |
1.Якщо при дієприкметнику немає залежного слова.
Непрочитана повість. Нездійснені бажання. Невиконана робота.
|
1. Якщо дієприкметник має при собі пояснювальне слово. Не прочитана учнем книга. Ще не здійснені бажання. Не виконана вчасно робота. |
2. Якщо дієприкметник без НЕ не вживається. Нечувана радість прийшла на їх землю. Мене скрізь переслідував його невсипущий погляд.
|
2. Коли в реченні є протиставлення. Мав таланти він до віршів не позичені, а власні. Я люблю не страшне кіно, а веселу комедію. |
3. Якщо дієприкметники утворені від дієслів, що пишуться з префіксом недо- разом.
Недописаний твір. Недопечений хліб. Недолюблене дитя.
|
3. Коли дієприкметник в реченні виступає присудком. Толока не орана, вівці не лічені. Проект не завершений. Кава не змелена. |
4. Якщо дієприкметник в реченні виступає означенням і не має при собі залежних слів.
Серед пожовклого листу червоніли незірвані яблука. У нічному небі мерехтіли незлічені зорі.
|
4. Якщо в реченні є заперечувальні частки ( ні, ніким, нічим), або стверджувальна частка ( ще ) Ні, поле не засіяне. Ніким не бачений світанок . Яскраво горів ще не перетоптаний квітник.
|
Завдання на закріплення.
І група. Завдання. Спишіть речення. Поясніть написання не з дієприкметниками. Яке правило ілюструє дане речення?
1. Оглянути неполиту ділянку.( дієприкметник в реченні виступає означенням і не має при собі пояснювального слова).
2. Ділянка не полита ( не полита пишеться окремо,бо в реченні виступає присудком).
3. Оглянути не политу нами ділянку ( дієприкметник не политу в даному реченні пишемо окремо, бо є пояснювальне слово).
4. Не перекопана, а переорана ділянка ( не перекопана пишемо окремо, бо в реченні є протиставлення а переорана ділянка).
5. Земля на розсаднику не торкана ( не торкана пишеться окремо, бо в реченні виступає присудком).
6. Обабіч дороги хвилювалася ніким не скошена трава ( не з дієприкметником пишеться окремо, бо в реченні є заперечувальна частка ніким).
ІІ група. Завдання. Спишіть речення. Обгрунтуйте свої міркування
1. Поникли нерозбруньковані віти верби, торкаючись до цього часу нескреслої ріки (в реченні нескреслої пишемо разом,бо при дієприкметнику немає пояснювального слова, речення ускладнене дієприслівниковим зворотом, дієприкметник нерозбруньковані пишемо разом, бо слово виступає означенням без пояснювальних слів).
2. Не зрізане, а стяте вітром дерево ( у даному реченні не з дієприкметниками пишеться окремо, бо в реченні є протиставлення.)
3. Його неушкоджене гілля стиха похитувалося ( не з дієприкметником пишемо разом, бо в реченні відсутнє пояснювальне слово, дієприкметник виступає в ролі означення).
4. Упорядкували не розчищені восени кущі ( не розчищені пишемо окремо, бо є пояснювальне слово восени).
5. Червоніли не зірвані вранці яблука (дієприкметник не зірвані пишемо окремо, бо дієприкметник має пояснювальне слово вранці).
6. Біля тину стояла нефарбована лавка ( в даному реченні дієприкметник нефарбована пишемо разом, бо дієприкметник не має пояснювального слова і в реченні виступає означенням).
ІІІ група. Завдання. Спишіть речення, змінюючи їх так, щоб дієприкметник з не писався окремо. Аргументуйте свою відповідь.
1. Серед води темніють не затоплені 1. Серед води темніють незатоплені
повінню верхів’я дерев дерева (дієприкметник немає при ( є пояснювальне слово повінню). собі пояснювального слова).
2. Виблискують не зарослі Виблискують незарослі скелі.
чагарником скелі. ( дієприкметник (Дієприкметник незарослі в реченні
має пояснювальне слово чагарником). виступає означенням і немає при
пояснювального слова).
3.Бурхливі потоки змили не 3. Бурхливі потоки змили
прив’язаний звечора човен. неприв’язаний човен.
(дієприкметник не прив’язаний (дієприкметник неприв’язаний
пишеться окремо, бо має пояснювальне пишемо разом, бо в реченні немає
слово звечора). пояснювального слова).
4. Довелося припинити 4. Довелося припинити незавершену
не завершену вчора роботу роботу
(дієприкметник не завершену дієприкметник незавершену
пишемо окремо, бо в реченні є пишемо разом, бо немає
пояснювальне слово вчора). пояснювального слова).
5. Непрочитана книга лежала на столі. 5. Не прочитана вчасно книжка ( непрочитана не давала Оксані спокою.
пишеться разом, бо відсутнє (дієприкметник
пояснювальне слово, не прочитана пишемо окремо, бо
непрочитана жіночого роду в реченні в реченні є пояснювальне слово
виступає означенням). звечора).
6. Незасіяне поле стояло сиротою. 6. Не засіяне зерном поле стояло
( незасіяне сиротою.
пишеться разом, бо відсутнє (дієприкметник
пояснювальне слово, дієприкметник не засіяне пишемо окремо, бо
незасіяне в реченні в реченні є пояснювальне слово
виступає означенням). зерном).
V. Творча лабораторія
Запропоновані речення переробіть так, щоб частка не, де вона пишеться разом, тепер писалася окремо і навпаки.
1. Над водою піднімалися незатоплені острівці.
Над водою піднімалися ще не затоплені острівці.
Над водою піднімалися не затоплені повінню острівці.
2. Повилягала обабіч дороги ніким не скошена трава.
Повилягала обабіч дороги нескошена трава.
3. Похилився не підпертий кілками тин.
Похилився непідпертий тин.
4. Яскраво горів ще не перетоптаний квітник.
Яскраво горів неперетоптаний квітник.
5. Буяв бур’ян на непрополених грядках.
Буяв бур’ян на не прополених ще грядках.
6. Темніли потрісканою корою не побілені досі стовбури дерев.
Темніли потрісканою корою непобілені дерева.
7. Час від часу на дорогу вибігали неполохані зайці.
Час від часу на дорогу вибігали ніким не полохані зайці.
VI. Рефлексія. Метод «Мікрофон»
Завдання. Дати відповідь одним словом. Запитання до класу.
1. Гість, якого не чекаєш - нежданий.
2. Зустріч, на яку не сподіваєшся – несподівана.
3. Розмова, яка не закінчилася – незакінчена.
4. Досягнення, які не були прийняті до уваги – неоцінені.
5. Матеріали, які не систематизовані – невпорядковані.
6. Учень, який постійно чимось переймається – незадоволений.
7. Почуття, які неможливо вгамувати – невпинні.
8. Урок, який ви будете часто згадувати – незабутній.
Всім дякую. Молодці!
Домашнє завдання ( диференційоване)