Мета :ознайомити з історією виникнення і побутування найбільш поширених прикметникових прізвищ, пояснити правила написання прізвищ прикметникової форми,вчити передавати на письмі засобами української графіки російські прізвища,розвивати увагу,пам`ять,виховувати допитливість,прищеплювати почуття поваги до свого роду
УРОК З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ , 6 КЛАС
НАПИСАННЯ ПРІЗВИЩ ПРИКМЕТНИКОВОЇ ФОРМИ
Мета :ознайомити зз історією виникнення і побутування найбільш поширених прикметникових прізвищ, пояснити правила написання прізвищ прикметникової форми,вчити передавати на письмі засобами української графіки російські прізвища,розвивати увагу,пам`ять,виховувати допитливість,прищеплювати почуття поваги до свого роду
Х І Д У Р О К У
І.Організаційний момент
-«хвилинка ввічливості»
Ввічливість-це вираження поважного ставлення до інших людей,їх гідності,що проявляється у привітаннях і побажаннях,в інтонаціях голосу,рухах.Не забувайте,що за одягом тільки зустрічають,а от проводжають…
Завдання: спробуйте по черзі привітати один одного,вибачитися,подякувати,попросити,використовуючи різні формули
Наприклад:
-Добрий день,дозвольте вас привітати,здрастуйте,вітаннячко,салют ;
-Просимо вибачити,даруйте,винен,більше не буду ;
-Висловлюємо вдячність,спасибі,дякую ;
-Просимо,будь ласка,якщо твоя ласка
ІІ.Актуалізація опорних знань :
-«ширше крок»
Учні по черзі ,встаючи зі свого місця,прямують до дошки , з кожним кроком називаючи або якісні,відносні.присвійні прикметники,або прикметники твердої чи м`якої групи і т.п.(на розсуд вчителя).Визначається переможець,який першим дійде до дошки.
ІІІ.Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Очевидний інтерес людини до свого імені та прізвища.Це те,що супроводжує людину все життя.Вивченням імен займається наука антропоніміка.Сьогодні ми дізнаємося,як виникли прізвища прикметникової форми та з`ясуємо правила їх написання.
ІУ.Вивчення нового матеріалу
Епіграф уроку:
Із пісні,з пісні виросли Бетховен,
Чайковський,Лисенко та Леонтович,
Шопен із пісні виріс,чародій,
І Римський-Корсаков,казкар поважний.
Із пісні-як троянда із шипшини!
М.Рильський
1.Виступ учня (або вчителя)
Прикметників-власних імен майже не буває,там панують іменники,бо імена-це назви.А ось більшість українських прізвиськ-з походження прикметники.Прізвиська містять багато цікавого : тут і застарілі слова,і буйна фантазія авторів,і вміння виділити в льдині такі риси,які одразу ж характеризують і того,кому дається прізвисько,і тих,хто його дав.Зверніть увагу на такі прізвиська : Рудий,Заїка,Мовчан,Стогній,Чорненький,Красій тощо.В епіграфі уроку наведено слов`янські прізвища неоднакової будови : типово російське прізвище на –ов,-ин (Римський –Корсаков) і українські на –енко(Лисенко),-ич(Леонтович),-ський (Чайковський).Розглянемо походження деяких прикметникових прізвищ:
Чайковський-походить не від назви птаха.а від назви козацького човна- «чайки»
Калиновський,Ольшанський,Потоцький-утворені від географічних назв
Гнатко,Маринівський-від власних імен
Матвійцев,Гриців,Лесів-від чоловічих імен
Кравцов,Приймаков,Якимов-від загальних та власних назв
Треба сказати,що в українській мові прикметникових прізвищ багато – 21,5 %
2.Аналіз таблиці «Передача на письмі засобами української графіки російських прізвищ прикметникової форми»
3.Виконання вправ з підручника (на розсуд вчителя)
ІУ.Закріплення вивченого
1.Практична робота
Аналіз прізвищ учнів класу з точки зору їх походження
2.Групова робота
І група-розкажіть,яка музика вас тонізує,заспокоює чи дратує.Запишіть відомі вам прикметникові прізвища відомих музикантів,композиторів,співаків
ІІ груп-розкажіть про ваш улюблений фільм (жанр,сюжет,які проблеми підіймаються,хто зіграв головну роль?).Назвіть відомі вам прикметникові прізвища відомих акторів,режисерів.
У.Підсумок уроку
УІ.Домашнє завдання