Урок "Народні казки . Казка "Про правду і кривду ""

Про матеріал

Урок покликаний формувати в учнів проняття народної казки, ознайомити із змістом найпопулярніших народних казок; розвивати навички виразного читання й переказу казок, творчу уяву, фантазію; виховувати кращі людські якості.

Розробка супроводжується презентацією.

Перегляд файлу

 

Українська література

5  клас

 

Тема. Народні казки. Казка «Про правду і кривду»

Мета: ознайомити учнів з поняттям народна казка, змістом найпопулярніших народних казок; розвивати навички виразного читання й переказу казок, творчу уяву, фантазію; виховувати кращі людські якості, активне неприйняття зла.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Обладнання: виставка збірок українських народних казок та казок інших народів світу, ілюстрації до казок, презентація, тлумачний словник.

Теорія літератури: народні казки, їх різновиди, особливості, будова.

   

                     Перебіг уроку

 

І. Актуалізація опорних знань

        1. Виразне читання , переказ народного переказу «Прийом у запорожці»

        2. Презентація родинних переказів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

        1.Вступне слово вчителя.                                                                                            

«Як у казці» - так говорять,коли комусь добре живеться або коли хтось знаходиться у дуже гарному місці. Отже, казка – це те місце, де добро, краса,справедливість. Сьогодні ми помандруємо у світ народної казки, коли про багато речей, які тепер для нас є абсолютно звичними, колись тільки мріяли.             

         2.Повідомлення теми й мети уроку  (Слайд №1)

         3. Бесіда за запитаннями.

  • Хто в дитинстві читав чи розповідав вам казки?
  • Які казки вам запам’яталися найбільше?
  • Як ви гадаєте, чому саме народні казки розповідають маленьким діткам?
  • Чого навчають нас казки?

ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

1.«Мозкова атака».

Що таке казка? Чим відрізняється вона від оповідання?

Учні висловлюють свої думки, учитель записує їх на дошці: невелика, особливий початок, кінець, фантастичні перетворення, чарівні предмети, трикратні повтори, магічні числа, Добро бореться зі Злом.

 Після цього школярі звіряють свої висновки з визначенням у підручнику, роблять відповідні записи у літературознавчий словничок.2

  1. Підсумок учителя. (Слайд №2)

 Казка – один з основних жанрів народної творчості, розповідний твір, у якому йдеться про вигадані події.

 Казка має свої особливості будови (Слайд №3)

 Будова казки. (Слайд №4)

  • Зачин.
  • Основна частина.
  • Кінцівка.

Особливості казок. (Слайд №5)

1.Дія казки відбувається в особливому вигаданому світі;

2.казковий зачин: «Жив собі... ', «Був собі...», «Це було за царя Тимка (Панька), як була земля тонка... — так традиційно розпочи­нається багато казок;

  1. казкова кінцівка: «Живуть-поживають, добра наживають» чи «Вам казка, а мені бубликів в’язка» та інші;
  2. повтори слів, пов’язані з символікою чисел: змії мають три, сім чи дванадцять голів, живуть три брати, сходяться три дороги тощо;
  3. характерні чарівні предмети, які допомагають героям у випро­буваннях;
  4. присутність фантастичних героїв;
  5. завжди закінчується добре, перемогою добра над злом.

Тематика народних казок.( Слайд №6)

Є казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні. Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру (хитра лисиця, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь).

Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змі­єм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, ша­пка-невидимка). Героям фантастичних казок притаманна незвичайна сила, кмітливість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.

У центрі соціально-побутових казок — стосунки між людьми, ба­гатство і бідність, чесність і непорядність, працьовитість і неробство

3.Робота в зошитах (виписати визначення казки; тематика казок)

4.Виразне читання казки  « Про правду і кривду».

  5. Словникова робота (виписати з тлумачного  словничка значення слів правда і кривда )

   6. Бесіда:

  • Хто є головними героями казки?
  • Про що засперечалися дядько та його небіж?
  • Чому багатий дядько впевнений у тому, що зараз правди немає, що скрізь панує кривда, а його небіж упевнений, що за правдою жити легше?
  • Як ви ставитеся до того, що дядько забрав у хлопця всю його худобу? Чи міг би він учинити якось інакше? Як би вчинили ви у даному випадку?
  • Що є фантастичним у цьому творі?
  • Які риси характеру хлопця ви б відзначили?
  • Яким, на вашу думку, був із хлопця король?
  • Чим закінчується казка? Чому з дядьком сталося нещастя?
  • Хто ж виявився правий у цій суперечці?
  • Як ви гадаєте, чому повчає ця казка?

7.Висновок учителя.

Отже, ця казка навчає того, що людина повинна завжди жити за правдою. Вона має бути вічним супутником кожного. З правдою легше досягти мети. А кривда, хоч вона ще існує на планеті, ніколи нікого не доведе до добра. І коли кожен із нас глибоко це усвідомить і буде жити за законами правди, на землі запанує мир і справедливість.

8.Робота над розглядом особливостей будови казки.

  • Доведіть, що даний твір – казка (Невеликий за розміром розповідний твір з елементами фантастичного.)
  • Які елементи фантастичного є у творі? ( Зустріч із чортами, підслуховування їхньої розмови, а потім виконання всіх завдань, становлення небожа королем.)
  • Яке магічне число зустрічається у казці? (Три рази запитували, як краще жити; зустріли трьох чоловік; три чорти-слуги; три лиха для людей; три дерева; три підводи; царівна одужала через три дні.)
  • До якого виду слід віднести цю казку? ( Соціально-побутова, тому що героями є люди, які наділені надзвичайними якостями; розкриваються взаємини між людьми.)

 

ІV. Закріплення знань, умінь, навичок

               Гра «Так чи ні»

1.Дядько та його племінник були дуже бідними , тому вирішили піти на заробітки. (Ні)

2. Дядько та небіж вирішили розв’язати свою суперечку щодо правди і кривди за допомогою трьох зустрічних. (Так)

3.Пан і піп  сказали, що неправдою жити краще, тільки один заробітчанин був на боці правди.

4. Небожеві за програну суперечку довелося цілий рік працювати в дядька безплатно. (Ні)

5.Чорти розповідали ватагові, які кривди заподіяли людям і як від того лиха можна позбавитися. (Так)

6. Слуги короля не вірили, що якийсь бідний парубок може вилікувати королівну. (Так)                                                                                    

 

V.Підсумок уроку. Оцінювання.

VI.Домашнє завдання

    1. Прочитати статтю підручника «Народні казки»

    2. Виразно читати , переказувати, коментувати зміст казки              «Про правду і кривду».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Любінська Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
16 грудня 2018
Переглядів
6131
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку