Урок покликаний формувати в учнів проняття народної казки, ознайомити із змістом найпопулярніших народних казок; розвивати навички виразного читання й переказу казок, творчу уяву, фантазію; виховувати кращі людські якості.
Розробка супроводжується презентацією.
Українська література
5 клас
Тема. Народні казки. Казка «Про правду і кривду»
Мета: ознайомити учнів з поняттям народна казка, змістом найпопулярніших народних казок; розвивати навички виразного читання й переказу казок, творчу уяву, фантазію; виховувати кращі людські якості, активне неприйняття зла.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: виставка збірок українських народних казок та казок інших народів світу, ілюстрації до казок, презентація, тлумачний словник.
Теорія літератури: народні казки, їх різновиди, особливості, будова.
Перебіг уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Виразне читання , переказ народного переказу «Прийом у запорожці»
2. Презентація родинних переказів.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
1.Вступне слово вчителя.
«Як у казці» - так говорять,коли комусь добре живеться або коли хтось знаходиться у дуже гарному місці. Отже, казка – це те місце, де добро, краса,справедливість. Сьогодні ми помандруємо у світ народної казки, коли про багато речей, які тепер для нас є абсолютно звичними, колись тільки мріяли.
2.Повідомлення теми й мети уроку (Слайд №1)
3. Бесіда за запитаннями.
ІІІ. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1.«Мозкова атака».
Що таке казка? Чим відрізняється вона від оповідання?
Учні висловлюють свої думки, учитель записує їх на дошці: невелика, особливий початок, кінець, фантастичні перетворення, чарівні предмети, трикратні повтори, магічні числа, Добро бореться зі Злом.
Після цього школярі звіряють свої висновки з визначенням у підручнику, роблять відповідні записи у літературознавчий словничок.2
Казка – один з основних жанрів народної творчості, розповідний твір, у якому йдеться про вигадані події.
Казка має свої особливості будови (Слайд №3)
Будова казки. (Слайд №4)
Особливості казок. (Слайд №5)
1.Дія казки відбувається в особливому вигаданому світі;
2.казковий зачин: «Жив собі... ', «Був собі...», «Це було за царя Тимка (Панька), як була земля тонка... — так традиційно розпочинається багато казок;
Тематика народних казок.( Слайд №6)
Є казки про тварин, соціально-побутові та фантастичні. Персонажі казок про тварин уособлюють певні риси характеру (хитра лисиця, боязкий заєць, вайлуватий ведмідь).
Особливостями фантастичних казок є сюжети про боротьбу зі змієм, добування предметів з чарівними властивостями (жива вода, шапка-невидимка). Героям фантастичних казок притаманна незвичайна сила, кмітливість, винахідливість, наполегливість у досягненні мети.
У центрі соціально-побутових казок — стосунки між людьми, багатство і бідність, чесність і непорядність, працьовитість і неробство
3.Робота в зошитах (виписати визначення казки; тематика казок)
4.Виразне читання казки « Про правду і кривду».
5. Словникова робота (виписати з тлумачного словничка значення слів правда і кривда )
6. Бесіда:
7.Висновок учителя.
Отже, ця казка навчає того, що людина повинна завжди жити за правдою. Вона має бути вічним супутником кожного. З правдою легше досягти мети. А кривда, хоч вона ще існує на планеті, ніколи нікого не доведе до добра. І коли кожен із нас глибоко це усвідомить і буде жити за законами правди, на землі запанує мир і справедливість.
8.Робота над розглядом особливостей будови казки.
ІV. Закріплення знань, умінь, навичок
Гра «Так чи ні»
1.Дядько та його племінник були дуже бідними , тому вирішили піти на заробітки. (Ні)
2. Дядько та небіж вирішили розв’язати свою суперечку щодо правди і кривди за допомогою трьох зустрічних. (Так)
3.Пан і піп сказали, що неправдою жити краще, тільки один заробітчанин був на боці правди.
4. Небожеві за програну суперечку довелося цілий рік працювати в дядька безплатно. (Ні)
5.Чорти розповідали ватагові, які кривди заподіяли людям і як від того лиха можна позбавитися. (Так)
6. Слуги короля не вірили, що якийсь бідний парубок може вилікувати королівну. (Так)
V.Підсумок уроку. Оцінювання.
VI.Домашнє завдання
1. Прочитати статтю підручника «Народні казки»
2. Виразно читати , переказувати, коментувати зміст казки «Про правду і кривду».