ТЕМА: |
Настрій у пейзажі. Створення зимового пейзажу. |
МЕТА: |
Поглибити та розширити знання учнів про пейзажний жанр. Ознайомлювати учнів із засобами передачі настрою в образотворчому мистецтві, закріплювати навички роботи з фарбами, виробляти вміння та навички учнів при роботі в різних художніх техніках Розвивати спостережливість творчу уяву, фантазію Виховувати естетичне сприйняття учнями навколишнього світу, почуття прекрасного, охайність. |
ОБЛАДНАННЯ: |
Репродукції картин художників-пейзажистів, роботи учнів, матеріали для демонстрації послідовності й техніки виконання, робочий малюнок, запис фонограми з циклу творів П.І.Чайковського «Пори року» |
МАТЕРІАЛИ ТА ІНСТРУМЕНТИ: |
Картон, гуаш, пензлі, палітра, зубна щітка, серветки для рук і пензлів, склянка з водою, шаблони, планшети |
ОСНОВНІ ПОНЯТТЯ: |
Жанр ОМ, пейзаж ,живопис, лінія горизонту, перспектива, динаміка, тематика пейзажу. |
ТИП УРОКУ: |
Комбінований |
МЕТОДИ РОБОТИ: |
Інтерактивні методи: вправа «Очікування», «Парашутисти», дослідницька робота «Словесний малюнок», пояснювально-ілюстративний, репродуктивний. |
ФОРМИ РОБОТИ: |
Фронтальна, індивідуальна. |
ХІД УРОКУ:
І. Організація початку уроку.
1. Слово вчителя:
- Добрий день, діти. Сьогодні я вас знову запрошую в світ Образотворчого мистецтва , де ми працюватимемо разом і звичайно розраховую на вашу підтримку та допомогу.
Я бачу, що ви готові до уроку. У вас на партах лежать фарби, картон, пензлі, палітра, зубна щітка, серветки для рук і пензлів, склянка з водою. І ми готові розпочати урок. Я бажаю вам бути впевненими, уважними та охайними.
2. Вправа очікування:
IІ. Мотивація учбової діяльності учнів.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
На парашутах записані вирази з образотворчого мистецтва, які роздаються учням. На дошці написані правильні продовження – відповіді на вирази. Кожен парашут треба посадити в свій квадрат.
Вирази:
ІV. Робота над новим матеріалом
1. Слово вчителя, з супроводженням презентації
- Чи звертали ви увагу, якого кольору небо, коли заходить сонце? Яке почуття огортає вас, коли падає останнє листя, сіє надокучливий осінній дощ? Як зачаровують безкраї простори м’яких ліній пагорбів, лісів і перелісків, коли стоїте на височині? Хочеться назавжди лишити в пам’яті ці, такі різні, картини живої природи. Зупиняють цю мить і дарують нам насолоду переживати яскраві почуття ще і ще пейзажні роботи. Сам собою реальний пейзаж нічого не переживає, не має власного настрою. Настрій виникає у людини, яка його споглядає. Сприйняття залежить від її особистої вдачі, душевного стану. Один і той самий пейзаж, побачений водночас різними людьми, може викликати в них різні емоції. Художники – пейзажисти передусім розповідають про куточок природи, що їх вразив, примусив зупинитися, замислитись. А далі народжується художній образ, у якому поєднуються відчуття митця з майстерністю, його вмінням передати цей образ засобами виразності живопису або графіки.
Невичерпна різноманітність природи стала джерелом натхнення для багатьох художників. Кожен майстер втілював у зображенні природи свої ідеали, своє бачення світу. У ліричному пейзажі зображена природа відповідає настрою. Стану, почуттям людини. (слайд №1)
Прагнення піднятися над буденним, змінити його передавалися в романтичному пейзажі, основними мотивами якого були грозові хмари, буйство вітру, похмурі заходи сонця. (слайд №2)
Велична і недоступна природа ( високі скелясті гори, могутні дерева, грізне море) зазвичай представлена в героїчному пейзажі. (слайд №3)
Основним завданням у створенні пейзажу є передача простору.
- Що відбувається на картині? (Іде сніг, діти вибігли на подвір’я подивитись на нього…)
- Що можна сказати відносно місця, де це відбувається? (подія відбувається в селі, ми бачимо сільський будинок, стару високу березу, ворону, а на задньому плані інші будинки)
- Коли це відбувається? (пізньої осені або на початку зими, ввечері)
- Що здається близьким, а що далеким?
- Що робить художник, щоб показати предмети близькими чи далекими? (близькі більші, яскравіші, детальніші. Далекі менші,…)
- В якій кольоровій гамі написана картина? (кольорова гама досить скупа переважно білі, сірі та коричневі кольори)
- Який настрій панує на картині? (радість від довгоочікуваного першого снігу)
- Якими засобами художник передає цю радість? (радісні обличчя дітей )
А ось висновки психологів щодо цієї проблеми:
- Ви звернули увагу яка сьогодні погода?
- Так, морозець, сніг навколо. Давайте подивимось світлини c зимовими пейзажами, які нікого не залишать байдужим. Ось вона – морозяна краса зафіксована фотоапаратом!
- Дуже красиво! Така краса дуже часто спонукає людину до творчості.
Зимові пейзажі не залишили байдужими не тільки художників, а й поетів, письменників.
Діти зачитують свої дослідження.
- Сього дні ми з вами будемо писати зимовий пейзаж, в якому кожен передасть свій настрій.
а) Виконання технічної роботи вчителем та короткий інструктаж.
- Щоб цікавішою була ваша робота, я хочу познайомити вас ще з однією художньою технікою. (демонстрація робіт в цій техніці).
б) Практична робота учнів
Вчитель індивідуально допомагає учням, виявляє помилки, здійснює корекцію.
V. Презентація творчої роботи
VI. Підсумок
а) Колективний аналіз і оцінювання учнівських робіт.
б) Очікування
На початку уроку ви написали свої очікування на піщинках і розмістили у верхній частині піщаного годинника.
в) Прийом « Рюкзак»
Хто вирушає у подорож, той завжди збирає з собою необхідні речі у рюкзак. Завершуючи урок, давайте також зберемо наш рюкзак, щоб узяти в дорогу знання, уміння та настрій сьогоднішнього уроку.
Я знаю_______________________________________
Я вмію__________________________________________
Мій настрій______________________ тому що______________________
Учні зачитують свої враження та кладуть аркуш до рюкзака, який тримає вчитель.
VIII. Домашнє завдання