Даний урок розроблений для учнів 5 класу, де розглядаються питання про ряд натуральних чисел, число нуль, читання і запис натуральних чисел, а також розглядаються завдання для усного та письмового виконання у класі.
Тема уроку: Натуральні числа. Число нуль. Цифри. Десятковий запис натуральних чисел.
Мета:
навчальна: повторити поняття натурального числа, числа нуль, розряди чисел, десятковий запис натуральних чисел.
розвивальна: розвивати логічне мислення і творчі здібності учнів, формувати вміння правильно і чітко висловлювати власні думки, грамотно формулювати математичні твердження, вміння аналізувати і синтезувати.
виховна: виховувати почуття колективізму, працьовитості, старанності, відповідальності.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Використана література:
Математика підручник для 5 кл. закл. заг. серед. освіти / О.С. Істер Київ : Генеза, 2022 р.
Девіз: Числа – це боги
Платон,
афінський філософ
класичного періоду Стародавньої Греції
Хід уроку
І. Організаційний момент: організувати дітей для роботи на уроці; перевірити наявність навчального приладдя, перевірка домашнього завдання (фронтальна, відповісти на запитання, які виникли в учнів при його виконанні).
ІІ. Актуалізація опорних знань.
В початкових класах ви вже знайомилися з поняттям натурального числа, математичних дії над ними, тому завдання нашого уроку: повторити, узагальнити і закріпити свої знання
- Як називаються значки, за допомогою яких записують натуральні числа?
ІІІ. Сприйняття і усвідомлення нового матеріалу.
Символи, що застосовуються для позначення чисел, називаються цифрами.
Цифр всього десять:
0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9.
Будь яке натуральне число можна записати за допомогою цих цифр
Числа 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 …, які використовуються під час лічби предметів, називаються натуральними числами.
Такий запис називають десятковим, а такі цифри — арабськими.
Усі натуральні числа, записані так, що за кожним числом йде наступне, утворюють ряд натуральних чисел.
1,2,3,4,5,6,7,8,9,10,11,12,…
Якщо натуральне число записане однією цифрою, то його називають одноцифрове число, двома цифрами – двоцифрове, трьома – трицифрове і т.д.
Властивості натурального ряду чисел
найменше число – 1;
кожне наступне число більше за попереднє на 1;
не має найбільшого числа.
Щоб легше було читати натуральні числа, їх розбивають на групи справа на ліво по три цифри в кожній групі.
Кожна група утворює класи: одиниць, тисяч, мільйонів і т.д.
Кожен клас має три розряди: одиниць, десятків, сотень.
Якщо в числі відсутній якийсь розряд, то в запису числа на його місці стоїть цифра «нуль». Нуль не є натуральним числом.
Класи |
Клас мільярдів
|
Клас мільйонів |
Клас тисяч |
Клас одиниць |
||||||||
Число 231087954792 |
2 |
3 |
1 |
0 |
8 |
7 |
9 |
5 |
4 |
7 |
9 |
2 |
Читаємо: двісті тридцять один мільярд вісімдесят сім мільйонів дев’ятсот п’ятдесят чотири тисячі сімсот дев’яносто два.
Будь-яке число можна подати у вигляді суми:
3961 = 3000 + 900 + 60 + 1
Такий запис називається записом числа у вигляді суми розрядних доданків, і наша найближча мета — навчитись робити такий запис довільного натурального числа.
Прочитай числа: 7283, 14 013, 417 009, 3001, 111, 200 007, 13 000, 127 397.
Хвилина відпочинку: невеличка фіззарядка
Слухати ми перестали
I тепер вci дружно встали.
Будемо відпочивати,
Ну-мо вправу починати.
Руки вгору, руки вниз,
I легесенько прогнись.
Покрутились, повертілись,
На хвилинку зупинились.
Пострибали, пострибали,
Раз — присіли, другий — встали.
Хто ж там, хто вже так стомився?
І наліво нахилився.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору, руки вниз,
Вгору трішки подивись.
Руки склали, як вітряк,
І покрутимося так.
Вище руки підійміть
І спокійно опустіть.
Потім дружно всі сідаймо
І до праці приступаймо.
ІІІ. Закріплення і осмислення нового матеріалу.
Робота з підручником:
№ 117, 119 120
1) Наступне за числом 2 321;
2) Попереднє числу 34 258;
3) На один більше за число 99 999;
4) На один менше від 200
а) 2, 4, 6, 8, ...; б) 1, 3, 5, 7, ...; в) 100; 95; 90; 85; ...
ІV. Повідомлення домашнього завдання: § 1, ст. 16 – 19.
Виконати: № 116, 118, 121.
V. Підбиття підсумків уроку та оцінювання.
Фронтальне опитування
Опитування проводиться усно, учні відповідають з місць.
VІ. Рефлексія
Чи сподобався вам урок?
Що не сподобалось на уроці?
Що нового дізнався?
Що найбільше запам’яталось?