ТЕМА: Науковий стиль, сфери використання і призначення. Основні ознаки. Підстилі. Основні жанри
Мета: забезпечити засвоєння учнями поняття наукового стилю, його підстилі, призначення i використання; зосередити увагу на особливостях наукового стилю; формувати вміння встановлювати належнiсть тексту до наукового стилю; виховувати уважного мовця
Тип уроку: урок мовленнєвого розвитку.
Хід уроку
І. Ознайомлення учнiв з темою, метою i завданнями уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
Сьогодні вранці я прокинулася рано. Увiмкнула радiоприймач. Диктор читав прогноз погоди:«Антициклон, що сформувався на пiвднi Європи, принiс в Україну теплу погоду з опадами. Вiтер помiрний, 3–7 метрiв за секунду. Температура прогрiється до шістнадцяти градусiв вище нуля».
Бесiда: Яка мета цього тексту? (Повiдомити прогноз погоди, надати достовiрну iнформацiю.) Чого необхідно дотримуватися в таких повiдомленнях? (Точностi, конкретностi.) Якi слова в текстi характернi для такої науки, як метеорологiя?(Антициклон,опади, помiрний i т.д.) Такi слова називаються термiнами. Яку роль вiдiграють у текстi числiвники? (Указують на точнiсть iнформацiї.)
ІІІ. Повторення і поглиблення знань про науковий стиль
Науковий стиль. Сфера використання наукового стилю — наукова діяльність, науково-технічний прогрес, освіта. Основне призначення — викладення наслідків досліджень про людину, суспільство, явища природи, обгрунтування гіпотез, доведення істинності теорій, класифікація й систематизація знань, роз'яснення явищ, активізації інтелекту читача для їх осмислення.
Перегляд презентації
Основні ознаки
· ясність (понятійність) і предметність тлумачень;
· логічна послідовність і доказовість викладу;
· узагальненість понять і явищ;
· об’єктивний аналіз;
· точність і лаконічність висловлювань;
· аргументація та переконливість тверджень;
· однозначне пояснення причино-наслідкових відношень;
· докладні висновки.
ІV. Виконання завдань на закріплення знань, умінь, навичок
1.Запишіть текст. Визначте його стиль (підстиль) . Свою думку доведіть . Поясніть орфограми і пунктограми.
Мовна конвергенція – тактичний вияв комунікативної стратегії урівноваження статусу співрозмовників як пристосування адресанта до адресата, що передбачає уподібнення мовлення одного до мовлення другого з метою досягнення комунікативної кооперації. Наприклад, спілкування з дитиною на підставі коду дитячого мовлення, перехід на сленг чи жаргон, спілкуючись з людиною, що використовує їх.
(Селіванова О. Сучасна лінгвістика: Термінологічна енциклопедія).
V. Підсумок уроку (відповіді на запитання учнів)
VI. Домашнє завдання