Урок складено відповідно до вимог Державного стандарту та до чинної програми за підручником М.Д.Захарійчук, В.О.Науменко «Буквар» для шкіл з українською мовою навчання
Урок навчання грамоти, 1 клас, письмо
проведений Микитюк Т.В.,вчителем початкових класів Галаганівського НВК Снігурівського р-ну Миколаївської області
Урок складено відповідно до вимог Державного стандарту та до чинної програми за підручником М.Д.Захарійчук, В.О.Науменко «Буквар» для шкіл з українською мовою навчання
Тема: Письмо великої букви У в поєднанні з вивченими буквами. Підготовчі графічні вправи.
Мета: вчити учнів писати велику рукописну букву У, буквосполучення з нею; вдосконалювати навички звукового аналізу слів; розвивати зв'язне мовлення учнів, орфографічну пильність; виховувати почуття патріотизму, любові до рідного краю, повагу до народних символів, охайність, старанність.
Тип уроку: засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Обладнання та наочність: стенд «Пиши правильно. Сиди правильно», наочний посібник «Зразки написання літер», зображення українки, український віночок, стрічки, ноутбук (мультфільми «Це наше і це твоє», фізкультхвилинка, презентація «Умань. Софіївський парк»
Хід уроку
І.Організація класу
Сядьте, діти, всі рівненько
Усміхніться всі гарненько.
На урок візьмемо настрій,
працювати розпочнемо.[П1]
1. Слово вчителя
-Подивіться, хто завітав до нас на урок (учитель вивішує на дошці малюнок дівчинки в українському вбранні).
-Діти, як ви думаєте, хто це? Чому ви так вирішили? Зверніть увагу на віночок. Чим він незвичний? Так, молодці, уважні. На стрічках написані якісь слова. Так як ви не вмієте читати, я вам у цьому допомагатиму.
-На першій, синій стрічці написано частину нашого уроку – Організація класу.
-Отже, ми вже зібралися і починаємо працювати.
-Друга стрічка нашого віночка – рожева -
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Повторення вивченого про звук [у].
Вчитель із підготовленою ученицею 2 класу розігрують діалог:
-Хто ти, дівчинко маленька? - Українка я маленька.
Українці тато й ненька.
На Україні я живу й дуже я її люблю.
-Назвіть слова з діалогу, у яких зустрічається звук [у]. -Якою буквою позначається звук на письмі? -Як називається батьківщина українців? -Що ви знаєте про Україну?
( перегляд мультфільмів «Це наше і це твоє»)
2.Розучування вірша про Україну
Україна – рідний край. Поле, річка, зелен гай. Любо стежкою іти - Тут живемо я і ти.
3.Робота з малюнком у зошиті
- На уроках у школі ви дізнаєтеся багато цікавого про наш край. Подивіться, як уважно діти слухають вчительку. Тож давайте складемо речення за цим малюнком. –Доберіть імена на літеру «У». (Улас, Уляна) -Якому імені відповідає дана звукова схема? -Побудуйте звукову модель слова «Улас» -Чи знаєте ви, з якої букви пишуться імена? Запам'ятайте, імена та прізвища людей пишуться тільки з великої букви.
Хто може сам написати велику букву «У»?
На третій, жовтій, стрічці написано –
ІІІ. Робота над новим матеріалом
1.Повідомлення теми і мети уроку
- Сьогодні ми навчимося писати велику рукописну букву У, щоб далі навчитися гарно читати і писати, знати і розуміти більше інформації.
2. Порівняння рукописної і друкованої букви У
- Розгляньте рукописну і друковану букву У. Чим вони схожі? Чим відрізняються?
Четверта, зелена, стрічка повідомляє –
ІV. Фізкультхвилинка (під музику)
«Україно, ми твоя надія»
Продовження роботи над новим матеріалом
3.Написання великої рукописної букви У в прописах
- Велика буква У складається з прямої похилої, заокругленої угорі і внизу, та прямої похилої з заокругленням унизу ліворуч. Починаємо писати трохи нижче міжрядкової лінії, ведемо вгору, заокруглюємо, торкаючись міжрядкової лінії і ведемо похило вниз до верхньої рядкової, заокруглюємо і ведемо лінію до міжрядкової. Не відриваючи руки, пишемо пряму похилу подовжену, ведемо до нижньої рядкової лінії і заокруглюємо її ліворуч. Пишемо під лічбу « і – раз – і, два – і». (Учитель двічі пише букву У, звертаю увагу на те, що вона має бути не дуже широкою). Учні наводять два – три рази велику букву У в повітрі, а потім – зразки у зошиті. Пишуть самостійно велику букву У в рядку, періодично звіряючи її із зразком.
V. Пальчикова гімнастика «Павучок» ( блакитна стрічка ) Пальці рук торкаються одна одної тильною стороною. Почергово переплести між собою пальці рук і розвести долоні –«розстелити хустинку».
Із тоненьких ниточок
плете хустку павучок.
Ниточки переплітає
і хустинку розстеляє.
4. Письмо буквосполучення Уу в робочому зошиті -Прочитайте буквосполучення Уу. Де його можна почути? Так гудить поїзд. –Буквосполучення Уу поєднується безвідривно невеличкою прямою лінією. ( Під час виконання завдання застерігаю учнів від можливих помилок, стежу, чи правильно вони сидять під час письма, як тримають ручку).
5. Вправа для очей -Раз, два, три! Очі догори! На чотири та на п'ять Будем міцно їх стулять. Знову очі догори - Ми рахуємо: раз, два, три!
6. Письмо буквосполучення Уа в робочому зошиті -Прочитайте буквосполучення Уа. Коли ми можемо його почути? ( Коли плаче дитина) - Яке поєднання у цьому буквосполученні? ( відривне) Учні «пишуть» буквосполучення в повітрі за вчителем, самостійно дописують рядок до кінця.
7. Гра «Асоціація»
- Діти, уважно розгляньте предмети у класі. Що у нашому класі є, що починається на букву У?
VІ. Цікавинка ( знаходиться на червоній стрічці)
-Діти, з великої букви У ще пишуться прізвища людей, клички тварин, назви сіл, міст. Про одне з таких міст, назва якого починається на велику букву У, нам розповість наш однокласник Попов Назар. Влітку Назар разом з мамою їздили на екскурсію у місто Умань, у Софійський парк.
( Розповідь і презентація Назара)
VІІ. Підсумок уроку (фіолетова стрічка )
1. Гра «Знайдіть відповідність»
-Давайте повторимо вивчені букви, друковані та письмові.( Показую картки, на яких написані ці букви).
-На дошці написано два стовпчика букв – справа – друковані, зліва – рукописні.
-Ваше завдання -з'єднати стрілочкою відповідні букви.
2. Гра «Мікрофон»
- Розкажіть про свої враження від сьогоднішнього уроку. Що сподобалось? Що найбільше вразило чи запам'яталося? Що не сподобалося?