Конспект уроку української мови в 8 класі
ТЕМА. Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами. Двокрапка і тире при узагальнювальних словах у реченнях з однорідними членами.
МЕТА: поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, домогтися засвоєння учнями правил уживання розділових знаків при узагальнювальнихсловах, сформувати вміння пояснювати розділові знаки в реченнях з однорідними членами за допомогою пунктуаційних правил; розвивати вміння правильно інтонувати речення з однорідними членами при узагальнювальних словах, навички застосування теоретичних знань на практиці; виховувати повагу до всього, що нас оточує.
Тип уроку: комбінований (повторення вивченого + вивчення нового матеріалу).
Перебіг уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Мотивація
Ми продовжуємо працювати з реченнями з однорідними членами. Для повторення вивченого матеріалу пропоную виконати клоуз-тести.
1. Клоуз-тести
2. Вправа «Редактор»
Завдання: знайти й виправити пунктуаційну помилку в схемах. Вказати вид поєднання .
1.
, та (і)
2. , і
3. І , і , і
4. , і але
5. , або
6. і і
3. «Інформаційна хвилинка»
А чи знаєте ви, що сьогодні 17 лютого відзначається День спонтанного прояву доброти.
4. СЛОВНИКОВА РОБОТА
Доброта – це людська риса, яка полягає в прояві ніжності, турботи, уваги щодо інших, у прагненні допомогти навколишньому середовищу.
https://www.youtube.com/watch?v=WrjaKpwepTU Експресурок Олександра Авраменка про вживання «оточуючий світ».
5. Робота з текстом . (Тексти роздаю дітям). Пропоную ознайомитися з першим абзацом тексту (читання вголос).
1. Це свято має досить нетривалу історію. 2. Його поява пов’язана з ініціативою міжнародних благодійних організацій, які вирішили об’єднати під гаслами доброти всіх людей планети незалежно від їх громадянства, віросповідання та національної приналежності. 3. Святкування Дня спонтанного прояву доброти в Україні поки проводиться практично непомітно, оскільки про нього мало хто знає. 4. Суть свята полягає в безкорисливому і безмежному прояві доброти стосовно всіх , хто нас оточує. 5.Справжня доброта не повинна чекати похвали або подяки. 6. Головна нагорода за доброту людини – радість інших.
(Речення з однорідністю: 2, 4, 5.)
6. Робота з реченням, 2 абзац. (РЕЧЕННЯ на дошці роздруковане).
День спонтанного прояву доброти – це можливість згадати про істині ціності нашого житя ніжнісьть турботу увагу допомогу.
ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку
1. Пояснення вчителя.
Сьогодні ми попрацюємо з узагальнювальними словами при однорідних членах речення. Розгорніть зошити й запишіть дату, класна робота. З абзацу записуємо тему нашого уроку «Узагальнювальні слова в реченнях з однорідними членами, розділові знаки при них.
- Чи є ця тема для вас новою?
- Які знаки можуть ставитися при узагальнювальних словах?
- Тож якою буде наша мета: вивчити чи повторити матеріал?
Отже, нам необхідно поглибити знання учнів про однорідні члени речення, удосконалити вміння знаходити узагальнювальні слова при них, ставити та пояснювати розділові знаки при узагальнювальних словах, застосування теоретичних знань на практиці.
Уже з попереднього речення ми бачимо, що узагальнювальне слово виражає загальне поняття щодо тих, які названі однорідними членами. Узагальнюваль-ні слова є тим самим членом речення, що й однорідні члени.
Узагальнювальне слово може стояти як перед однорідними членами, так і після них.
Від розташування узагальнювального слова не залежить зміст речення, але залежать розділові знаки.
ПРАВИЛО 1.
Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами речення, то ставиться двокрапка.
УС: , ,
ПРАВИЛО 2.
Якщо узагальнювальне слово стоїть після однорідних членів речення, то ставиться тире.
, , - УС.
ПРАВИЛО 3.
Якщо узагальнювальне слово стоїть перед однорідними членами, а після однорідних речення ще продовжується, то після узагальнюваного слова ставиться двокрапка, а після однорідних членів ставимо тире.
УС: , , - …
2. РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ ( ці правила можна повторити в підручнику, ст. ) . Самостійно перечитайте їх .
Повертаємося до нашого речення про цінності. Як правильно розставити розділові знаки? Записати речення, розібрати синтаксично.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Інколи між узагальнювальними словами й однорідними членами є ще інші слова. У таких випадках двокрапка ставиться вже перед однорід-ними членами.
ПОВЕРНЕННЯ ДО РЕЧЕННЯ
День спонтанного прояву доброти – це можливість згадати про істинні цінності нашого життя: турботу, допомогу, ніжність….
3. «Інформаційна хвилинка» про запровадження свята (читаємо вголос третій абзац тексту).
Інформація щодо запровадження свята досить стисла. Вважається, що День доброти було започатковано у 1995 році в американському містечку Денвері (штат Колорадо). А згодом, 2004 року, його вперше відзначили вже в Новій Зеландії. Офіційно відзначати свято на міжнародному рівні вирішили представники руху доброти у 1998 році в Токіо.
Інші країни США Канада Японія Таїланд Сінгапур пізніше приєдналися до святкування.
- Чи є в прочитаному абзаці речення з узагальнювальним словом при однорідних .
4. Робота біля дошки.
ЗАВДАННЯ: Записати речення, поставити розділові знаки, пояснити, розібрати синтаксично.
Інші країни США Канада Японія Таїланд Сінгапур пізніше приєдналися до святкування.
5. Робота біля дошки.
ЗАВДАННЯ: записати речення, розставити розділові знаки, зробити схему.
У низці країн 17 лютого людям дарують різні подарунки квіти вітальні листівки солодощі.
ІV. Закріплення вивченого.
«КОДОВИЙ ДИКТАНТ»
ЗАВДАННЯ: Замість речень укажіть код. Наприклад: 3, 2, 3. Розділові знаки не поставлено.
1. Відповідає першому правилу.
2. Відповідає другому правилу.
3. Відповідає третьому правилу.
Не тільки люди а й тварини птахи усі мають потребу в наших добрих вчинках. Часто люди допомагають лісовим тваринам кабанам оленям зайцям лосям козам. Кожен кущик кожна стеблинка усе потребує бережливого ставлення.
ВЗАЄМОПЕРЕВІРКА
КОДИ: 2, 1, 2.
V. Підсумки уроку
- Чи завжди при однорідних членах речення вживаються узагальнювальні слова?
- Які розділові знаки ставляться при узагальнювальних словах?
- Що потрібно робити 17 лютого?
- Чи тільки в цей день треба проявляти доброту?
https://youtu.be/ktNx1o4CHO4 «Даруй добро» Н. Май
-Які добрі справи ми робили в школі? ( Саджаємо дерева, квіти, прибираємо сміття й сухе гілля; допомагаємо грішми, продуктами та речами воїнам ЗСУ, участь у благодійних ярмарках, збір по 25 копійок для лікування онкохворих дітей, підгодовуємо пташок взимку.)
VІ. ДЗ. Вивчити правила в підручнику, ст. 116
Написати твір-мініатюру «Мої добрі справи», використовуючи речення з узагальнювальними словами при однорідних членах (6-8 речень).
1. Члени речення, які відповідають на одне і те саме питання, відносяться до одного і того самого слова у реченні – це …
2. Однорідними можуть бути такі члени речення …
3. Однорідні члени речення поєднуються за допомогою ….
4. Існують такі види поєднання однорідних членів речення …
5. За будовою однорідні члени речення можуть бути …
6. Між однорідними членами речення на письмі ставиться …
17 лютого – День спонтанного прояву доброти
1. Це свято має досить нетривалу історію. 2. Його поява пов’язана з ініціативою міжнародних благодійних організацій, які вирішили об’єднати під гаслами доброти всіх людей планети незалежно від їх громадянства, віросповідання та національної приналежності. 3. Святкування Дня спонтанного прояву доброти в Україні поки проводиться практично непомітно, оскільки про нього мало хто знає. 4. Суть полягає в безкорисливому і безмежному прояві доброти стосовно всіх оточуючих. 5.Справжня допомога не повинна чекати похвали або подяки. 6. Головна нагорода за доброту – радість інших людей.
День спонтанного прояву доброти – це можливість згадати про істинні цінності нашого життя мир здоров’я турбота допомога свобода.
Інформація щодо запровадження свята досить стисла. Вважається, що День доброти було започатковано у 1995 році в американському містечку Денвері (штат Колорадо). А згодом, 2004 року, його вперше відзначили вже в Новій Зеландії. Офіційно відзначати свято на міжнародному рівні вирішили представники руху доброти у 1998 році в Токіо. Інші країни США Канада Японія Таїланд Сінгапур пізніше приєдналися до святкування.
«КОДОВИЙ ДИКТАНТ»
ЗАВДАННЯ: Замість речень укажіть код. Наприклад: 3, 2, 3. Розділові знаки не поставлено.
1. Відповідає першому правилу.
2. Відповідає другому правилу.
3. Відповідає третьому правилу.
Не тільки люди а й тварини птахи усі мають потребу в наших добрих вчинках. Часто люди допомагають лісовим тваринам кабанам оленям зайцям лосям козам. Кожен кущик кожна стеблинка усе потребує бережливого ставлення.
«КОДОВИЙ ДИКТАНТ»
ЗАВДАННЯ: Замість речень укажіть код. Наприклад: 3, 2, 3. Розділові знаки не поставлено.
1. Відповідає першому правилу.
2. Відповідає другому правилу.
3. Відповідає третьому правилу.
Не тільки люди а й тварини птахи усі мають потребу в наших добрих вчинках. Часто люди допомагають лісовим тваринам кабанам оленям зайцям лосям козам. Кожен кущик кожна стеблинка усе потребує бережливого ставлення.
«КОДОВИЙ ДИКТАНТ»
ЗАВДАННЯ: Замість речень укажіть код. Наприклад: 3, 2, 3. Розділові знаки не поставлено.
1. Відповідає першому правилу.
2. Відповідає другому правилу.
3. Відповідає третьому правилу.
Не тільки люди а й тварини птахи усі мають потребу в наших добрих вчинках. Часто люди допомагають лісовим тваринам кабанам оленям зайцям лосям козам. Кожен кущик кожна стеблинка усе потребує бережливого ставлення.
«КОДОВИЙ ДИКТАНТ»
ЗАВДАННЯ: Замість речень укажіть код. Наприклад: 3, 2, 3. Розділові знаки не поставлено.
1. Відповідає першому правилу.
2. Відповідає другому правилу.
3. Відповідає третьому правилу.
Не тільки люди а й тварини птахи усі мають потребу в наших добрих вчинках. Часто люди допомагають лісовим тваринам кабанам оленям зайцям лосям козам. Кожен кущик кожна стеблинка усе потребує бережливого ставлення.
«КОДОВИЙ ДИКТАНТ»
ЗАВДАННЯ: Замість речень укажіть код. Наприклад: 3, 2, 3. Розділові знаки не поставлено.
1. Відповідає першому правилу.
2. Відповідає другому правилу.
3. Відповідає третьому правилу.
Не тільки люди а й тварини птахи усі мають потребу в наших добрих вчинках. Часто люди допомагають лісовим тваринам кабанам оленям зайцям лосям козам. Кожен кущик кожна стеблинка усе потребує бережливого ставлення.
«КОДОВИЙ ДИКТАНТ»
ЗАВДАННЯ: Замість речень укажіть код. Наприклад: 3, 2, 3. Розділові знаки не поставлено.
1. Відповідає першому правилу.
2. Відповідає другому правилу.
3. Відповідає третьому правилу.
Не тільки люди а й тварини птахи усі мають потребу в наших добрих вчинках. Часто люди допомагають лісовим тваринам кабанам оленям зайцям лосям козам. Кожен кущик кожна стеблинка усе потребує бережливого ставлення.